Pääsin sisään yliopistoon = sain koulupaikan. VÄÄRIN!!
Mua niin sieppaa tää nykyajan paikka puhua yliopistosta kouluna. Tuntuu, että nykyään kaikki nuoret puhuu, että "voi kun saisin koulupaikan" tai "jes, pääsin kouluun", kun ovat tulleet hyväksytyiksi yliopistoon. Xeniakin haluaa "suorittaa koulun alta pois".
Kommentit (354)
Miksei kukaan koulu-sanaa karsastava voi määritellä mitä tarkoittaa käsitteet koulu ja koulumaisuus?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:50"]
Miksei kukaan koulu-sanaa karsastava voi määritellä mitä tarkoittaa käsitteet koulu ja koulumaisuus?
[/quote]
Ketjussa on mainittu moniakin koululle tyypillisiä piirteitä. Tyypillistä koululaismeininkiä taas, että kaikki pitäisi valmiina antaa :) Yliopistoissa pitäisi oppia ajattelemaan itse, mutta jos on käynyt vain koulun, niin sitten varmaan haluaa valmiit vastaukset pöytään.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:54"]
[/quote]
Ketjussa on mainittu moniakin koululle tyypillisiä piirteitä. Tyypillistä koululaismeininkiä taas, että kaikki pitäisi valmiina antaa :) Yliopistoissa pitäisi oppia ajattelemaan itse, mutta jos on käynyt vain koulun, niin sitten varmaan haluaa valmiit vastaukset pöytään.
[/quote]
Et uskalla määritellä. :)
Sanon yliopistoa jou-opistoksi.
Kun itseltä loppuvat argumentit kesken, voi ruveta haukkumaan muita ja heidän ajatteluaan sen sijaan että osaisi perustella asiallisesti mielipiteitään.
[/quote]
[/quote]No onko se sitten kovin yliopistomeininkiä, että yksinkertaisiin kysymyksiin ei vain voi vastata vaan sivutolkulla lällätellään, miten tyhmiä toiset ovat, kun eivät tajua. Näistä tulee väistämättä aina se vaikutelma, ettei itsekään enää tiedetä. Mutta tähänkin kommenttiini tulee vain lisää lällättelyjä, kun sitä vastausta ei vain "haluta" (=osata) antaa.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:59"]
Sanon yliopistoa jou-opistoksi.
[/quote]
Mä lyhennän sen ihan vaan opistoksi. :)
Niin ja laitattehan lähdeviitteet mukaan ettei tule mitään hihasta ravistettua dadaa. :)
Kun itseltä loppuvat argumentit kesken, voi ruveta haukkumaan muita ja heidän ajatteluaan sen sijaan että osaisi perustella asiallisesti mielipiteitään.
[/quote]
Niin, ekalla sivulla aloittaja haukuttiin heti hienostelevaksi paskaksi. Sen verran kun olen tätä ketjua lukenut, niin epäasiallisuutta on koululaispuolella ollut enemmän.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 18:53"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 18:49"]
Hohhoijaa, mikä keskustelu :). Opiskelin TTY:llä. Sain opiskelupaikan. Sen aikaiset ystäväni ovat joko teekkarikavereita tai opiskelukavereita. Kutsuin itseäni opiskelijaksi, en koululaiseksi. Olin opiskelujeni aikaan töissä sekä osastolla että laitoksella. Kävin opiskelujeni aikana koululla luennoilla ja laskareissa. En kuitenkaan käynyt koulua, vaan koulu oli se rakennus, jossa opiskelin.
[/quote]
Kiitos, tää oli mielenkiintoinen näkökulma myös! Ilmeisesti pystyit kakistelematta kuitenkin sanomaan olevasi koululla?
[/quote]
Joo, ei tehnyt tiukkaa :). Yleensä toteamus tuli kuitenkin syvän huokauksen saattelemana: "olen VIELÄKIN koululla..." Päivät venähti välillä pitkiksi.
Yliopistohan on koulu. Korkeakoulu. Miksi sitä ei siis voisi nimittää kouluksi?
Miksei noilla koulua käyvillä ole niin suurta hinkua nimittää itseään oppilaiksi? Olisiko kuitenkin niin, että koululla ja yliopistolla on tietynlainen käsitteellinen ero, joka on juurtunut puhekieleen?
[/quote]
[/quote]No onko se sitten kovin yliopistomeininkiä, että yksinkertaisiin kysymyksiin ei vain voi vastata vaan sivutolkulla lällätellään, miten tyhmiä toiset ovat, kun eivät tajua. Näistä tulee väistämättä aina se vaikutelma, ettei itsekään enää tiedetä. Mutta tähänkin kommenttiini tulee vain lisää lällättelyjä, kun sitä vastausta ei vain "haluta" (=osata) antaa.
[/quote]
En minä ainakaan ala perustelemaan enää, kun asiaa on eri ihmiset jo perustelleet 13 sivua. Sitten vielä joku elämänkoululainen väittää, että vain yksi "fanaatikko" on joka sivulle kirjoittanut yliopiston puolesta. Siis lypsetään ja lypsetään jotta voidaan vängätä vastaan samoilla väärillä perusteilla, joita joku on jo aiemmin ketjussa käyttänyt. Koululaiset saavat puhua koulusta ja käydä sitä kouluaan ihan vapaasti. Sikäli jos haluan tässä ketjussa oleilla, niin luen mieluummin aikaisempia kommentteja kuin kirjoittelen mahdollisesti samoja.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:12"]
Miksei noilla koulua käyvillä ole niin suurta hinkua nimittää itseään oppilaiksi? Olisiko kuitenkin niin, että koululla ja yliopistolla on tietynlainen käsitteellinen ero, joka on juurtunut puhekieleen?
[/quote]
Koska koulu ei ole puhekielessä synonyymi peruskoululle.
Joo, yliopistolla tarkoitetaan instituutiota, koululla taas usein paikkaa jossa opiskellaan.
Kertonee koulutusinflaatiosta, että yliopisto on koulu kuin koulu.
"Pääsin kouluun" tarkoittaa siis, että henkilö on päässyt sisään johonkin koulurakennukseen, jonka ovet oli ehkä lukossa tai ainakin jumissa.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:21"]
"Pääsin kouluun" tarkoittaa siis, että henkilö on päässyt sisään johonkin koulurakennukseen, jonka ovet oli ehkä lukossa tai ainakin jumissa.
[/quote]
Ei vaan sitä että henkilö on saanut opiskelupaikan. Koulu voi toki tarkoittaa myös koulurakennusta.
Mitä, jos alettaisiin kutsua yliopistoa elämämkouluksi? Onhan yliopisto koulu. Ja koulu on aina tavallaan elämämkoulu.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:32"]
Suhteessa opiskelijoihin yliopisto kyllä on koulu tai mitä sanaa nyt tahtookaan käyttää. Opiskelijat on otettu sinne yliopistoon opiskelemaan, saamaan koulutusta.
[/quote]
Minä kunnioitan yliopiston omaa linjausta enkä lähde päsmäröimään omiani.
[/quote]Ovatko yliopistot tosiaan linjanneet, ettei heidän opetustoiminnastaan saa missään tapauksessa käyttää ilmaisua koulu? Vai mitä tarkoitat yliopiston omalla linjauksella? Virallista nimeä vai? Sehän kuulostaa todella rennolta. "Hei, minä olen vielä täällä Tampereen yliopiston yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikössä, mutta tulen noin puolen tunnin kuluttua.