Pääsin sisään yliopistoon = sain koulupaikan. VÄÄRIN!!
Mua niin sieppaa tää nykyajan paikka puhua yliopistosta kouluna. Tuntuu, että nykyään kaikki nuoret puhuu, että "voi kun saisin koulupaikan" tai "jes, pääsin kouluun", kun ovat tulleet hyväksytyiksi yliopistoon. Xeniakin haluaa "suorittaa koulun alta pois".
Kommentit (354)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:31"]
Mitä, jos alettaisiin kutsua yliopistoa elämämkouluksi? Onhan yliopisto koulu. Ja koulu on aina tavallaan elämämkoulu.
[/quote]
Jos se on sulle luontevinta niin ala vaan.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:36"]
Mitä, jos alettaisiin kutsua yliopistoa elämämkouluksi? Onhan yliopisto koulu. Ja koulu on aina tavallaan elämämkoulu.
[/quote]
Kannatetaan! Mitä sitä turhia tärkeilemään. Maisterin paperit voisi saada yhtä hyvin niin Turun Elämämkoulusta kuin Aapelin Baarista Kontulastakin.
[/quote]
Niinpä, koulu kuin koulu!
Aika väsynyttä puolin ja toisin, saisko tähän jotenkin puhallettua vielä liekkiä?
Anteeksi, jos olen vanhanaikainen, mutta mielestäni on houkkamaista kutsua yliopistoa kouluksi. Uskon itsekin siihen, että tuon tavan yleistyminen liittyy koulutuksen arkipäiväistymiseen ja myös sen arvostuksen laskuun. Se kertoo myös siitä, että tieteeseen suhtautuminen on muuttunut. Mielestäni vähän sama kuin kutsuisi tavarataloa taloksi.
Millä tavalla koulu on halventava? Ketä tai mitä halventaa se, joka puhuu yliopistosta kouluna?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:46"]
Anteeksi, jos olen vanhanaikainen, mutta mielestäni on houkkamaista kutsua yliopistoa kouluksi. Uskon itsekin siihen, että tuon tavan yleistyminen liittyy koulutuksen arkipäiväistymiseen ja myös sen arvostuksen laskuun. Se kertoo myös siitä, että tieteeseen suhtautuminen on muuttunut. Mielestäni vähän sama kuin kutsuisi tavarataloa taloksi.
[/quote]
Oisko sulla jotain räyhäkämpää?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:59"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:50"]
Miksei kukaan koulu-sanaa karsastava voi määritellä mitä tarkoittaa käsitteet koulu ja koulumaisuus?
[/quote]
Ketjussa on mainittu moniakin koululle tyypillisiä piirteitä. Tyypillistä koululaismeininkiä taas, että kaikki pitäisi valmiina antaa :) Yliopistoissa pitäisi oppia ajattelemaan itse, mutta jos on käynyt vain koulun, niin sitten varmaan haluaa valmiit vastaukset pöytään.
[/quote]No onko se sitten kovin yliopistomeininkiä, että yksinkertaisiin kysymyksiin ei vain voi vastata vaan sivutolkulla lällätellään, miten tyhmiä toiset ovat, kun eivät tajua. Näistä tulee väistämättä aina se vaikutelma, ettei itsekään enää tiedetä. Mutta tähänkin kommenttiini tulee vain lisää lällättelyjä, kun sitä vastausta ei vain "haluta" (=osata) antaa.
[/quote]
En minä ainakaan ala perustelemaan enää, kun asiaa on eri ihmiset jo perustelleet 13 sivua. Sitten vielä joku elämänkoululainen väittää, että vain yksi "fanaatikko" on joka sivulle kirjoittanut yliopiston puolesta. Siis lypsetään ja lypsetään jotta voidaan vängätä vastaan samoilla väärillä perusteilla, joita joku on jo aiemmin ketjussa käyttänyt. Koululaiset saavat puhua koulusta ja käydä sitä kouluaan ihan vapaasti. Sikäli jos haluan tässä ketjussa oleilla, niin luen mieluummin aikaisempia kommentteja kuin kirjoittelen mahdollisesti samoja.
[/quote]Ainoat perusteet, joita tässä on tullut, ovat 1) korkeakoulu ei ole koulu 2) koulu ei ole tarpeeksi kunnioittava 3) yliopisto ei ole koulumainen 4) yliopistossa tehdään muutakin kuin opiskellaan. Kolme ensimmäistä on mielipiteitä ja mutua, neljäs ei ole mikään este sille, ettei opiskelijat voisi kutsua paikkaa kouluksi. Oliko muita?
Koulu kuvaa alempaa opinahjoa. Korkeakoulu on toki myös osa koulujärjestelmää, mutta koulu viittaa sellaiseen oppilaitokseen, jossa opiskelu on kaavamaista ja tähtää rutiininomaiseen tehtävien ratkaisemiseen. Yliopisto on koulutusjärjestelmän ylin porras. Yliopistossa harjoitetaan tiedettä ja opetetaan kriittistä ajattelua sekä annetaan ihmiselle akateemiset valmiudet. Koulu-termistä tulee jotenkin mieleen koirakoulu. "Pitää saada tuo koulu loppuun" kuvaa aika hyvin sitä asennetta, mikä ihmisillä on nykyisin myös korkeakoulututkintoa kohtaan. Mielestäni maan yleinen ilmapiiri ja yhteiskunnan henkinen tila heijastavat hyvin tätä rappiota. Ajattelun köyhyyttä.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:56"]
Koulu kuvaa alempaa opinahjoa. Korkeakoulu on toki myös osa koulujärjestelmää, mutta koulu viittaa sellaiseen oppilaitokseen, jossa opiskelu on kaavamaista ja tähtää rutiininomaiseen tehtävien ratkaisemiseen. Yliopisto on koulutusjärjestelmän ylin porras. Yliopistossa harjoitetaan tiedettä ja opetetaan kriittistä ajattelua sekä annetaan ihmiselle akateemiset valmiudet. Koulu-termistä tulee jotenkin mieleen koirakoulu. "Pitää saada tuo koulu loppuun" kuvaa aika hyvin sitä asennetta, mikä ihmisillä on nykyisin myös korkeakoulututkintoa kohtaan. Mielestäni maan yleinen ilmapiiri ja yhteiskunnan henkinen tila heijastavat hyvin tätä rappiota. Ajattelun köyhyyttä.
[/quote]No niin, muuten hyvä, mutta voisitko vähän täsmentää kahta ensimmäistä virkettäsi? Mihin ne perustuvat? Paitsi mutuun?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 21:12"]
Miksei noilla koulua käyvillä ole niin suurta hinkua nimittää itseään oppilaiksi? Olisiko kuitenkin niin, että koululla ja yliopistolla on tietynlainen käsitteellinen ero, joka on juurtunut puhekieleen?
[/quote]Mutta voisiko olla myös niin, että se ei ole juurtunut ihan jokaisen puheeseen? Olisiko tässä esimerkiksi murteellakin osuutta asiaan? Voisiko mitenkään olla niin, ettei ole olemassa absoluuttista totuutta, jonka mukaan koulu tarkoittaisi lähinnä peruskoulua?
Minua ei haittaa, mitä nimitystä yliopistosta käytetään. Se paljastaa minulle ainoastaan ihmisestä melko paljon.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 22:18"]
Minua ei haittaa, mitä nimitystä yliopistosta käytetään. Se paljastaa minulle ainoastaan ihmisestä melko paljon.
[/quote]Mitä se sitten kertoo?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 19:09"]
Tuolla aiemmin oli hyvä vertaus äidistä joka piti ylioppilaslakkiakin paskantärkeilynä. Sellainen asenne kertoo ihmisen pienuudesta, jos kaikki arvokkaat perinteet on muka vaan paskantärkeilyä kun oma huono itsetunto ei kestä toisilla mitään, mitä ei ole itsellä.
Itse koen kunnioittavani yliopistoa akateemisena laitoksena, enkä siksi nimitä sitä kouluksi. Kyse ei ole oman egon korostamisesta vaan nöyryydestä. En ole niin mahtava, että rupeaisin kouluttelemaan yliopistoa, kuten en ole niin mahtava, että rupeaisin pojittelemaan tai tytöttelemään jotakuta luennoitsijaa, vaikka hän olisi itseäni nuorempikin (niitäkin on).
[/quote]No minkä ihmeen takia sieltä sitten saa sen korkeaKOULUtutkinnon, jos koulu on alentava käsite? Ihan ihmeellistä, miten niinkin tavallinen sana, kuin koulu on saanut joidenkin mielessä ihan järjettömän halveksuttavan merkityksen. Jos sana korkeakoulu ei mitenkään viittaa siihen, että kysymyksessä on jonkinnäköinen koulu, miksi ihmeessä käytetään noin harhaanjohtavaa nimitystä? Miksei sitten vaikka käytetä sanaa korkeaopisto tai korkealaitos tai korkeaoppilaitos?
[/quote]
Yliopisto on tutkimuslaitos, joka sivussa tuottaa asiantuntijoita ja osaajia yhteiskunnan ja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Koulun perustehtävä on erilainen.
En pidä yliopiston nimittämistä kouluksi, koska kertoo mielestäni ihmisen suhtautumisen tieteeseen ja kriittiseen analyyttiseen ajatteluun. Ei se mitään paskantärkeyttä ole. Yliopistossa on satoja tutkijoita, asiantuntijoita, henkilöstöä. Se on tiedeyhteisö ensisijaisesti eikä "koulu".
[/quote]Entä sitten? Sille opiskelijalle se paikka on koulu ja se syy miksi hän siellä on. Ihan kuin työssäkäyvällekin työpaikka on työpaikka, vaikka kuinka hienosta laitoksesta olisikin kysymys. Meinaatko, että esim upseeritkin sanovat vaimolleen, että "minä tulen sitten siinä viiden maissa puolustusvoimilta kotiin"? Vai eivätkö he kunnioita työpaikkaansa?
[/quote]
Puhut upseereista, mutta osuvampi rinnastus olisi varusmies, joka sanoisi käyvänsä koulua, kun käy inttiä. Koulutustahan se varusmieskoulutuskin on.
Mutta ei ihan kaikkea voi sanoa kouluksi, vaikka simppelille ihmiselle se onkin sopivan simppeli sana. Sanan informaatioarvo lähestyy nollaa sitä mukaa, mitä useampaan eri instituutioon sillä viitataan.
[/quote]Koulutusta joo, mutta ei samalla tavalla, kuin koulutus yleensä tarkoittaa. Kysehän on varusmiespalvelusta ja alan koulutus on ihan toinen asia. Niihin on olemassa ihan oikeat koulut, joista myös puhutaan ihan kouluina. Raja- ja merivartiokoulu, ilmasotakoulu ja mitä näitä nyt on.
Sinustako kertoo ihmisen simppeliydestä se, että hän käyttää yleiskielisiä ilmaisuja. Sinun sanavarastoosi eivät ilmeisesti kuulu esimerkiksi sellaiset sanat, kuin vihannes, huonekalu, ruoka, kangas, kasvi, eläin jne. Niiden informaatioarvohan on lähellä nollaa. :D
[/quote]
Yleiskielen tai yleisnimien käyttö ei tee ihmisestä simppeliä. Sana 'yliopisto' on yleiskieltä ja yleisnimi.
[/quote]Kuten myös koulu.
[/quote]
Kukaan ei ole muuta väittänytkään. Koulun appellatiivisuus ei olekaan se syy, miksi kouluksi yliopistoa sanovat antavat itsestään yksinkertaisen vaikutelman.
[/quote]
Inttäessäsi tässä ketjussa annat kyllä sinäkin itsestäsi yksinkertaisen vaikutelman.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:09"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 19:09"]
Tuolla aiemmin oli hyvä vertaus äidistä joka piti ylioppilaslakkiakin paskantärkeilynä. Sellainen asenne kertoo ihmisen pienuudesta, jos kaikki arvokkaat perinteet on muka vaan paskantärkeilyä kun oma huono itsetunto ei kestä toisilla mitään, mitä ei ole itsellä.
Itse koen kunnioittavani yliopistoa akateemisena laitoksena, enkä siksi nimitä sitä kouluksi. Kyse ei ole oman egon korostamisesta vaan nöyryydestä. En ole niin mahtava, että rupeaisin kouluttelemaan yliopistoa, kuten en ole niin mahtava, että rupeaisin pojittelemaan tai tytöttelemään jotakuta luennoitsijaa, vaikka hän olisi itseäni nuorempikin (niitäkin on).
[/quote]No minkä ihmeen takia sieltä sitten saa sen korkeaKOULUtutkinnon, jos koulu on alentava käsite? Ihan ihmeellistä, miten niinkin tavallinen sana, kuin koulu on saanut joidenkin mielessä ihan järjettömän halveksuttavan merkityksen. Jos sana korkeakoulu ei mitenkään viittaa siihen, että kysymyksessä on jonkinnäköinen koulu, miksi ihmeessä käytetään noin harhaanjohtavaa nimitystä? Miksei sitten vaikka käytetä sanaa korkeaopisto tai korkealaitos tai korkeaoppilaitos?
[/quote]
Yliopisto on tutkimuslaitos, joka sivussa tuottaa asiantuntijoita ja osaajia yhteiskunnan ja elinkeinoelämän tarpeisiin.
Koulun perustehtävä on erilainen.
En pidä yliopiston nimittämistä kouluksi, koska kertoo mielestäni ihmisen suhtautumisen tieteeseen ja kriittiseen analyyttiseen ajatteluun. Ei se mitään paskantärkeyttä ole. Yliopistossa on satoja tutkijoita, asiantuntijoita, henkilöstöä. Se on tiedeyhteisö ensisijaisesti eikä "koulu".
[/quote]Entä sitten? Sille opiskelijalle se paikka on koulu ja se syy miksi hän siellä on. Ihan kuin työssäkäyvällekin työpaikka on työpaikka, vaikka kuinka hienosta laitoksesta olisikin kysymys. Meinaatko, että esim upseeritkin sanovat vaimolleen, että "minä tulen sitten siinä viiden maissa puolustusvoimilta kotiin"? Vai eivätkö he kunnioita työpaikkaansa?
[/quote]
Puhut upseereista, mutta osuvampi rinnastus olisi varusmies, joka sanoisi käyvänsä koulua, kun käy inttiä. Koulutustahan se varusmieskoulutuskin on.
Mutta ei ihan kaikkea voi sanoa kouluksi, vaikka simppelille ihmiselle se onkin sopivan simppeli sana. Sanan informaatioarvo lähestyy nollaa sitä mukaa, mitä useampaan eri instituutioon sillä viitataan.
[/quote]Koulutusta joo, mutta ei samalla tavalla, kuin koulutus yleensä tarkoittaa. Kysehän on varusmiespalvelusta ja alan koulutus on ihan toinen asia. Niihin on olemassa ihan oikeat koulut, joista myös puhutaan ihan kouluina. Raja- ja merivartiokoulu, ilmasotakoulu ja mitä näitä nyt on.
Sinustako kertoo ihmisen simppeliydestä se, että hän käyttää yleiskielisiä ilmaisuja. Sinun sanavarastoosi eivät ilmeisesti kuulu esimerkiksi sellaiset sanat, kuin vihannes, huonekalu, ruoka, kangas, kasvi, eläin jne. Niiden informaatioarvohan on lähellä nollaa. :D
[/quote]
Yleiskielen tai yleisnimien käyttö ei tee ihmisestä simppeliä. Sana 'yliopisto' on yleiskieltä ja yleisnimi.
[/quote]Kuten myös koulu.
[/quote]
Kukaan ei ole muuta väittänytkään. Koulun appellatiivisuus ei olekaan se syy, miksi kouluksi yliopistoa sanovat antavat itsestään yksinkertaisen vaikutelman.
[/quote]No kerro sitten mikä se syy on. Tuossa puhuttiin kunnioituksesta, mutta ei silti selitetä, millä tavalla se koulu-sana olisi epäkunnioittavampi ilmaus opiskelijan suusta, kuin työpaikka-ilmaus työntekijän suusta.
[/quote]
Koska yliopisto ei ole määritellyt itseään virallisesti kouluksi suhteessa opiskelijoihin. Sen sijaan työsopimuksissa se määrittelee itsensä työntekijän työnantajaksi, ja tällöin sen tilat ovat tälle työntekijälle työpaikka.
[/quote]:D No johan on paksua. Kyllä vain yliopisto määrittelee itsensä oppilaitokseksi, koska se tarjoaa opiskelijoille koulutusta. Minä olen yliopistossani suorittamassa ylempää korkeaKOULUtutkintoa, enkä minä sitä nimitystä itse keksinyt. Olen saanut opiskelijatunnukset, opiskelijanumeron, opintosuunnitelmat jne. Mikä ihme minä yliopistolle olen, jos en opiskelija?
[/quote]
Sinä olet varmaankin sitten oppilas, jos kerran käyt koulua.
[/quote]
Kuinka ollakaan, olin nimen omaan oppilas silloin kun opintoni olivat vielä kesken. Filosofian ylioppilas Maija Meikäläinen.
Tuota koulua olen kuullut kyllä jo monta vuotta. Vähän alussa ihmettelin, missä koulussa ne kaikki tutut ovat, kunnes on selvinnyt, että yliopistossa tai kauppakorkeassa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:15"]
Mua niin sieppaa tää nykyajan paikka puhua yliopistosta kouluna. Tuntuu, että nykyään kaikki nuoret puhuu, että "voi kun saisin koulupaikan" tai "jes, pääsin kouluun", kun ovat tulleet hyväksytyiksi yliopistoon. Xeniakin haluaa "suorittaa koulun alta pois".
[/quote]
Siis nykyajan tapa.
ap
Miten se sitten pitäis ilmaista?
Varmaan johtuu siitä että puolet ikäluokista menee nykyisin yliopistoon eli kyse on tavanomaisesta asiasta eikä harvinaisuudesta.
[/quote]
Kannatetaan! Mitä sitä turhia tärkeilemään. Maisterin paperit voisi saada yhtä hyvin niin Turun Elämämkoulusta kuin Aapelin Baarista Kontulastakin.