Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsin sisään yliopistoon = sain koulupaikan. VÄÄRIN!!

Vierailija
07.07.2015 |

Mua niin sieppaa tää nykyajan paikka puhua yliopistosta kouluna. Tuntuu, että nykyään kaikki nuoret puhuu, että "voi kun saisin koulupaikan" tai "jes, pääsin kouluun", kun ovat tulleet hyväksytyiksi yliopistoon. Xeniakin haluaa "suorittaa koulun alta pois".

Kommentit (354)

Vierailija
21/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on hienoa että ap on päässyt yliopistoon ja saanut koulupaikan.

Itse en koskaan ajatellut asiaa noin. Helsingin Yliopistolla oli aikanaan kunnia saada minut kirjoilleen, ja sitten muutaman vuoden kuluttua kirjoittaa minulle tutkintotodistus.

Vierailija
22/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kenellekään ole tullut mieleen, ettei kouluttaminen ole yliopiston ainoa eikä välttämättä edes tärkein tehtävä. Minne tiede unohtui? Yliopistohan on tieteen ja tutkimuksen koti. Kouluissa ei kai kovin paljon tutkimusta tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 13:18"]

Eikä kenellekään ole tullut mieleen, ettei kouluttaminen ole yliopiston ainoa eikä välttämättä edes tärkein tehtävä. Minne tiede unohtui? Yliopistohan on tieteen ja tutkimuksen koti. Kouluissa ei kai kovin paljon tutkimusta tehdä.

[/quote]

Oireileeko sun asperger kaikissa asioissa noin pahasti vai vaan tässä yliopisto-kysymyksessä?

Vierailija
24/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:34"]

Tää on mielenkiintoista, mulla ei aiemmin ollut aavistustakaan että jotkut tuohtuvat kun yliopistoa sanotaan kouluksi! :) Itse ajattelen koulun paikkana jossa opettajat opettavat asioista. Mun näkökulmastani yliopisto on koulu; menen sinne oppimaan. Toki yliopistoissa tapahtuu muutakin, mutta se mun palaseni kokonaisuudesta on nimenomaan koulua.

Koulu on lyhyydessään kätevämpi sana kuin yliopisto eikä sana aiheuta väärinymmärryksiä niissä yhteyksissä joissa tuota sanaa käytän. Mulla ei myöskään ole arkipuheessa tarvetta korostaa yliopiston eroa muihin kouluihin. Vanhemman polven opiskelijoilla ehkä on? Miksiköhän, osaako joku selittää, kiinnostaisi?

[/quote]

No tuossapa se tulikin. Siis syy, miksi vähälahjaiset ovat sitä mieltä, että yliopisto on koulu. Heillä ei itsellään ole kapasiteettia muuhun kuin siihen, että opettajajohtoisesti opiskellaan koulumaisella kaavalla. Sehän ei ole yliopiston tarkoitus.

Vierailija
25/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 13:18"]

[/quote]

Sitä juuri sanoin omassa viestissäni, että pätevyyttä johonkin ammattiin tullaan "koulusta" hakemaan, eikä tiede tosiaan näitä koululaisia kiinnosta. Siksi yliopisto on heille koulu.

Vierailija
26/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:38"]

Yliopisto nyt ei vain ole koulu. Yhtä lailla jokainen paikka, josta saa ruokaa, ei ole ravintola.

Mutta saahan sitä sanoa, vaikka että sain päiväkotipaikan, kun hyväksyttiin yliopistoon. Sana on vapaa. 

[/quote]

Millä tavalla se ei ole koulu? Olisi ihan hyvä jotenkin perustella väitteensä.

Vierailija
27/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 13:27"]

Tää on mielenkiintoista, mulla ei aiemmin ollut aavistustakaan että jotkut tuohtuvat kun yliopistoa sanotaan kouluksi! :) Itse ajattelen koulun paikkana jossa opettajat opettavat asioista. Mun näkökulmastani yliopisto on koulu; menen sinne oppimaan. Toki yliopistoissa tapahtuu muutakin, mutta se mun palaseni kokonaisuudesta on nimenomaan koulua.

Koulu on lyhyydessään kätevämpi sana kuin yliopisto eikä sana aiheuta väärinymmärryksiä niissä yhteyksissä joissa tuota sanaa käytän. Mulla ei myöskään ole arkipuheessa tarvetta korostaa yliopiston eroa muihin kouluihin. Vanhemman polven opiskelijoilla ehkä on? Miksiköhän, osaako joku selittää, kiinnostaisi?

[/quote]

No tuossapa se tulikin. Siis syy, miksi vähälahjaiset ovat sitä mieltä, että yliopisto on koulu. Heillä ei itsellään ole kapasiteettia muuhun kuin siihen, että opettajajohtoisesti opiskellaan koulumaisella kaavalla. Sehän ei ole yliopiston tarkoitus.

[/quote]

Yliopiston kutsuminen kouluksi ei haittaa yhtään ja mielestäni sellaisesta häiriintyvät tosikkoja, joille muoto on sisältöä tärkeämpää ja jotka eivät osaa nauraa edes itselleen. Olen kahden alan maisteri ja yhden alan tohtori. Minkälaista kapasiteettia tarvitsen lisää?

Vierailija
28/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

* ovat tosikkoja

Vierailija
29/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutettaviksi suomalaiset yliopistoon ovat lähteneet jo siitä asti, kun ensimmäiset tutentit lähtivät keskiajalla Pariisiin, tai Mikael Agricola Wittenbergiin. Tutkimustyötä aletaan tehdä sitten, kun perusasiat on opittu. 

Perustutkintovaiheeseen asti yliopisto on koulu, ja siitä eteenpäin jatkaville työpaikka. Jossa muuten maksetaan useimmissa tapauksissa aika surkeaa palkkaa. Ehkä siinä onkin syy, miksi joidenkin laitoksessa sisällä olevien pitää korostaa yliopiston asemaa. Että jollain perustelisi itselleen miksi myy osaamistaan niin halvalla.

Vierailija
30/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ainakin mainittiin oikeasta kielenkäytöstä heti päästyäni ylioppilaaksi tiedekuntaan, postissa sain kotiin tietopaketin opinto-oppaineen ja muine opasvihkosineen ilmoitettuani ottavani opiskelupaikan vastaan, siis jo ennen kuin olin kirjoittautunut yliopistoon sisään.

Oppaassa mainittiin että oikea tapa ilmoittaa missä on on sanoa "olen laitoksella" (huom. ei "laitoksessa"), yliopistossa kun on tiedekuntia ja laitoksia ja itse yliopisto on määritelmänsä mukaan "tieteellistä tutkimusta tekevä ja korkeinta tieteellistä opetusta antava laitos". Yliopistolaissa ei puhuta missään kohden yliopistosta kouluna, koulutuksesta kylläkin laissa puhutaan

"Yliopistojen tehtävänä on edistää vapaata tutkimusta sekä tieteellistä ja taiteellista sivistystä, antaa tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta sekä kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa. Tehtäviään hoitaessaan yliopistojen tulee edistää elinikäistä oppimista, toimia vuorovaikutuksessa muun yhteiskunnan kanssa sekä edistää tutkimustulosten ja taiteellisen toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta.

Yliopistojen tulee järjestää toimintansa siten, että tutkimuksessa, taiteellisessa toiminnassa, koulutuksessa ja opetuksessa varmistetaan korkea kansainvälinen taso eettisiä periaatteita ja hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen."

Yliopisto on laitos, ei koulu.

Vierailija
31/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan tarkkaa ja informatiivista kielenkäyttöä. Omena on toki hedelmä, mutta jos syön paljon omenoita, sanon mieluummin syöväni paljon omenoita kuin paljon hedelmiä. Yliopisto on yhdenlainen koulu, mutta koska se on paljon muutakin kuin koulu, ja koska koulun tyypillisin merkitys joka ensinnä tulee mieleen, on useimmilla ihmisillä juuri se yhteinen kokemus eli peruskoulu, niin en pidä kovin taitavana sanankäyttönä puhua koulusta silloin, kun olisi yhtä helppo puhua yliopistosta.

Pelleily yliopistovihoilla ja yliopistolaukulla on aivan turhaa. Jos olen menossa yliopistolle vaikkapa Jyväskylässä, niin miksi en sanoisi juuri niin, vaan että olen menossa koululle? Jyväskylässä on aika monia kouluja, joten kielenkäyttöni on epätarkkaa ja laiskaa (kenties myös itsekeskeistä, kun oletan kaikkien tietävän, missä opiskelen), jos sanon meneväni koululle.

Vierailija
32/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ja kun se isoäiti kysyy tämän kevää ylioppilaalta, että pääsitkös mihinkään kouluun, pitää sanoa että en päässyt, jos yliopistoon pääsi. 

Vierailija
33/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritin yliopistotutkintoja 2001-2008 ja kyllä me puhuttiin koulusta. Yliopisto on koulu siinä missä esikoulu, alakoulu, yläkoulu, ammattikoulu, lukio, ammattikorkeakoulu jne. Usein puhutaan koulutaipaleen alkavan alakoulusta, joten koulun aloitus olisi useimmiten 7-vuotiaiden juttu. Eli jonkun verran voi selventää kun yliopistota aloittaa, ettei mene sekaisin.

Kaikki nuo oppilaitokset ovat kuitenkin samaa kouluputkea. Ensimmäisen, toisen ja kolmannen asteen koulut. Yliopisto ja amk ovat niitä kolmannen asteen kouluja, lukio ja amis toisen asteen.

Vierailija
34/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]Peruskoulussakaan ei opiskella kuten ennen, opettajajohtoisesti ja kaavamaisesti. Muuttunut se on sekin, enää ei ole tarkoituksenmukaista opettaa ylhäältä alaspäin ja kaataa oppilaitten päähän valmista tietoa vaan auttaa heitä ajatteleviksi, kriittisiksi, omatoimisiksi opiskelijoiksi.

Vierailija
35/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:15"]Mua niin sieppaa tää nykyajan paikka puhua yliopistosta kouluna. Tuntuu, että nykyään kaikki nuoret puhuu, että "voi kun saisin koulupaikan" tai "jes, pääsin kouluun", kun ovat tulleet hyväksytyiksi yliopistoon. Xeniakin haluaa "suorittaa koulun alta pois".
[/quote][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:15"]Mua niin sieppaa tää nykyajan paikka puhua yliopistosta kouluna. Tuntuu, että nykyään kaikki nuoret puhuu, että "voi kun saisin koulupaikan" tai "jes, pääsin kouluun", kun ovat tulleet hyväksytyiksi yliopistoon. Xeniakin haluaa "suorittaa koulun alta pois".
[/quote]

Mua häiritsee, kun joku sanoo, että sitä sieppaa joku asia. Onko se jotain murretta vai tietyn sukupolven käyttämä ilmaus?

Vierailija
36/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

No olipa itseriittoinen kommentti. Tunnetko nyt ylemmyyttä mahtavan aivokapasiteettisi ja ylivertaisen kognitiosi vuoksi?

Itse myönnän, että kutsun yliopistoa kouluksi. Miksikö? Koska opiskelen vasta kandidaatin tutkintoa, jolloin todellakin menen yliopistolle oppimaan ja saamaan opetusta. Oppiminen voi tapahtua professorin tai muun opettajan johdolla, yksin tai ryhmässä. En koe, että oppimisen ja opetuksen muodolla olisi jotain oleellista merkitystä siihen, kuinka oppilaitosta ei voisi kutsua kouluksi. Lisäksi olen käyttänyt sanaa "koulu" jo niin monta vuotta muista oppilaitoksista, että siihen on jo tottunut.

Mutta ymmärrän myös niitä, jotka haluavat kutsua yliopistoa yliopistoksi, sillä sitähän se on. Koen kuitenkin, itse, että kyseinen termi on turhaa alleviivaamista, aivan kuin haluaisin korostaa, että opiskelen juuri YLIOPISTOSSA. Jos olisin tutkijana yliopistossa, silloin en missään nimessä kutsuisi yliopistoa kouluksi. Minusta työntekijöille yliopisto ei ole koulu, vaikka oppisivatkin paljon uutta, sillä he ovat työsuhteessa kyseiseen laitokseen. Kun yliopisto alkaa maksaa minulle palkkaa, voin kutsua yliopistoa arkikielessä yliopistoksi.

Ja muuten, oletteko huomanneet, että yliopistoon liittyvä terminologia on muuttunut yhä koulumaisemmaksi? Esimerkiksi yliopistot ovat korkeaKOULUJA ja aiemmin käytössä ollut lehtori on monessa muuttunut yliopisto-opettajaksi. Ehkä tulevaisuudessa ylioiston kutsuminen kouluksi saattaa lisääntyä?

Vierailija
37/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

No, mä nyt viittasin lähinnä siihen että niillä opettajilla on useimmiten muitakin tehtäviä mutta he toimivat myös opettajina. Se on olennainen pala kokonaisuutta. He opettavat opiskelijoita, auttavat oppimaan.

Sun opiskeluajoista on ilmeisesti melkolailla aikaa vierähtänyt. Nykypäivänä kaikilla kouluasteilla käytetään monenlaisia oppimisen muotoja! :) Kovasti kiinnostaisikin kuulla sun oma käsityksesi millä tavalla tää "yliopistomainen oppimisen kaava" eroaa muiden koulujen oppimisen kaavasta? Auttaisi ymmärtämään tätä teidän sana-allergiaa!

Vierailija
38/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto ei ole koulu eikä lukiossa ole opiskelijoita, ammattikorkeakoulussa ei ole fukseja eikä tenttejä. Siinä muutamia yleisimpiä väärin käytettyjä sanoja joihin opinnoista keskusteltaessa törmää. 

Näiden "koululaisten" tuntuu joskus olevan hankalaa hallita omaa äidinkieltään.

Armeijassa on kuitenkin kouluttajia ja siellä myös koulutetaan koulutettavia.

Vierailija
39/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:26"]

[/quote]

[/quote]

No olipa itseriittoinen kommentti. Tunnetko nyt ylemmyyttä mahtavan aivokapasiteettisi ja ylivertaisen kognitiosi vuoksi?

Itse myönnän, että kutsun yliopistoa kouluksi. Miksikö? Koska opiskelen vasta kandidaatin tutkintoa, jolloin todellakin menen yliopistolle oppimaan ja saamaan opetusta. Oppiminen voi tapahtua professorin tai muun opettajan johdolla, yksin tai ryhmässä. En koe, että oppimisen ja opetuksen muodolla olisi jotain oleellista merkitystä siihen, kuinka oppilaitosta ei voisi kutsua kouluksi. Lisäksi olen käyttänyt sanaa "koulu" jo niin monta vuotta muista oppilaitoksista, että siihen on jo tottunut.

Mutta ymmärrän myös niitä, jotka haluavat kutsua yliopistoa yliopistoksi, sillä sitähän se on. Koen kuitenkin, itse, että kyseinen termi on turhaa alleviivaamista, aivan kuin haluaisin korostaa, että opiskelen juuri YLIOPISTOSSA. Jos olisin tutkijana yliopistossa, silloin en missään nimessä kutsuisi yliopistoa kouluksi. Minusta työntekijöille yliopisto ei ole koulu, vaikka oppisivatkin paljon uutta, sillä he ovat työsuhteessa kyseiseen laitokseen. Kun yliopisto alkaa maksaa minulle palkkaa, voin kutsua yliopistoa arkikielessä yliopistoksi.

Ja muuten, oletteko huomanneet, että yliopistoon liittyvä terminologia on muuttunut yhä koulumaisemmaksi? Esimerkiksi yliopistot ovat korkeaKOULUJA ja aiemmin käytössä ollut lehtori on monessa muuttunut yliopisto-opettajaksi. Ehkä tulevaisuudessa ylioiston kutsuminen kouluksi saattaa lisääntyä?

[/quote]

Juuri näin, selitit hyvin tuon sävyeron "koulun" ja "yliopiston" välillä: opiskelijoille koulu, henkilökunnalle nimenomaan yliopisto. :)

Vierailija
40/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:36"]

Yliopisto ei ole koulu eikä lukiossa ole opiskelijoita, ammattikorkeakoulussa ei ole fukseja eikä tenttejä. Siinä muutamia yleisimpiä väärin käytettyjä sanoja joihin opinnoista keskusteltaessa törmää. 

Näiden "koululaisten" tuntuu joskus olevan hankalaa hallita omaa äidinkieltään.

Armeijassa on kuitenkin kouluttajia ja siellä myös koulutetaan koulutettavia.

[/quote]

Lukiolaiset ovat nimenomaan opiskelijoita erotukseksi peruskoululaisista, jotka ovat oppilaita. Tosin oppilas-sanaa voi käyttää myös yleisnimityksenä opiskelijastakin. Monissa lukioissa on oppilaskunnan nimi muutettu opiskelijakunnaksi nykyään.

Mutta ihminen, joka nimittää yliopistoa kouluksi, on kyllä niin yksinkertainen ettei hänellä pitäisi olla mitään asiaa yliopistoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi