Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sijoittajat. Käytättekö rahaa koskaan mihinkään "turhaan"?

Vierailija
05.09.2025 |

Tunnen muutaman sijoittajan. Nuoria ja vanhoja. Heille yhteistä on se etteivät he tuhlaa mihinkään. Ovat nuukia ja kaikki raha mikä jää yli sijoitetaan. Tietenkin heillä on rahaa tilillä yllättäviä tilanteita varten, mutta ei muuten.

Kysyn samaa kuin heiltä. Mitä raha teille merkitsee? Eihän rahalla ole arvoa ennen kuin sitä käyttää.

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on mielestäsi turhaa? Itse en osta mitään, mitä en tarvitse. Minulla ei esimerkiksi ole montaa käsilaukkua, muutama eri tarpeisiin mutta ovat toki niin laadukkaita ja tavallaan "sijoituksia" että en tarvitse muita. En osta mitään ylimääräistä. En harrasta sellaista: mennään kauppakeskukseen katsomaan mitä siellä on tarjolla. Ostan siis tarpeeseen ja ihminen loppujenlopuksi tarvitsee aika vähän.

Vierailija
2/75 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on mielestäsi turhaa? Itse en osta mitään, mitä en tarvitse. Minulla ei esimerkiksi ole montaa käsilaukkua, muutama eri tarpeisiin mutta ovat toki niin laadukkaita ja tavallaan "sijoituksia" että en tarvitse muita. En osta mitään ylimääräistä. En harrasta sellaista: mennään kauppakeskukseen katsomaan mitä siellä on tarjolla. Ostan siis tarpeeseen ja ihminen loppujenlopuksi tarvitsee aika vähän.

Turhaa eli sellaista mitä ei välttämättä tarvitse. Käytkö ravintoloissa tai baareissa? Käytätkö yleensäkään alkoholia, makeisia tai muita "herkkuja"? 

Vertailetko hintoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim autoni on ns yli mitoitettu tarpeeseeni ja myös iphone on turhake. 

Vierailija
4/75 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän, mutta olenkin vain piensijoittaja :)

Vierailija
5/75 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän ihan huoletta mihin tarvii/mieli tekee.

Vierailija
6/75 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä, koska silloin jää vähemmän rahaa sijoituksiin. Sijoitusten tuoma mielenrauha on paljon tavaraa tärkeämpää.

Vierailija
7/75 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa eli sellaista mitä ei välttämättä tarvitse. Käytkö ravintoloissa tai baareissa? Käytätkö yleensäkään alkoholia, makeisia tai muita "herkkuja"? 

Vertailetko hintoja?

Käyn ravintolassa, kun minulla on nälkä, Käy baareissa, koska haluat tavata ihmisiä ja vetää kännit. Syön myös herkkuja.

Vertailen hintoja ja en vertaile hintoja. Lasken omalle ajalle hintaa, enkä vertaile jos hyöty on vähäinen. 

Vierailija
8/75 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitellessani kaikki meni sijoituksiin, mutta nyt on salkku paisunut niin suureksi, että osan osingoista voi hyvillä mielin käyttää huvitteluun.

Vierailija
9/75 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarvitsen toki ruokaa, mutta teen usein itse kotona , koska olen aika tarkka siitä mitä syön, käyn välillä toki ravintolassa, koska tarvitsen ruokaa jos olen matkoilla. Tottakai sitä elää niin että matkustaa ja tekee niitä asioita mistä tykkää, en elä askeettisesti ja panostan laatuun, mutta en vain osta asioita jos en niitä tarvitse enkä osta turhaan vaatteita tai muuta.   Makeisia en osta ikinä, tai mitään sipsejä ymv. Jos menen mökille, ostan toki saunaolutta.  Turhaa roinaa en osta, en ole mainoksien uhri, en omista järjetöntä määrää vaatteita. En kiertele kaupoissa ja katso mitä siellä on tarjottavaa. Jos minulta hajoaa vaikka jokin laite, yleensä korjaan sen jos se on järkevää. Ostan laatua, mikä kestää käytössä ja kestää aikaa.

Vierailija
10/75 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mutta mitä nyt kukin turhaksi määrittelee. 

Käyn paljon teatterissa ja keikoilla, kotini on kauniisti sisustettu, vaatteeni ovat aina huolitellut, syön hyvää ja terveellistä ruokaa, käyn ravintoloissa. Tarjoan myös välillä ystävilleni, ja kävin juuri yhden kanssa lomareissulla. 

Turha olisi jotain sellaista josta en saa mitään hyötyä, esim nautintoa. Miksi sellaista ostaisin? 

Vierailija
11/75 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoastaan seksipalveluihin, mutta en sanoisi että sekään olisi turhaa.

Vierailija
12/75 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän aika huoletta koska koen että tämä elämäntilanne on sellainen että rahaa kannattaa elämiseen (matkat, ulkona syöminen ja muut huvit) käyttää reilummin vs. aika kun teinit muuttavat pois kotoa parin vuoden päästä ja sisään.

Silti saan maksettua sijoitusasuntoa Helsingissä ja merkittävää (itselleni merkittävän kokoinen kun sijoituksen arvo nyt 120k€) rahastoa kerrytettyä mukavasti joka vuosi.

Lisäksi erikseen osakkeita /muita sijoituksia noin 70k€. En koe tarvetta tämän enemmän säästää tässä elämäntilanteessa. Autonkin juuri ostin ja oli selkeästi kalliimpi kuin mitä ns tarvitsisin, en todellakaan halua elää niin että kuolinvuoteella mietin et tulipa säästettyä upeasti vaan muistelen mielummin jotain Nykin matkaa lasten kanssa ja miten kiva oli ajella urheilullisella autolla 😀

N47

Vierailija
13/75 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään yhä harvemmin tulee käytettyä rahaa mihinkään turhaan. Lentomatkoihin kerran vuodessa menee jonkin verran, ja kirjoihin, mutta niitä en koe turhuudeksi. Ulkona syömiseen menee jonkin verran. Nyt olen jo monta kuukautta haaveillut uusien vaatteiden ja kenkien ostamisesta, mutta en vaan ole saanut aikaiseksi. Autokin on vanha, ja pitäisi uusi ostaa, mutta vaikeus on siinä, että joko ostaisi uuden täyssähköauton vai uuden bensiiniversion. Jonkinlainen luksus olisi autossa tärkeätä. Kaksi kotia, uusi ja vanha, ja niissä on kuluja. 

Vierailija
14/75 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoletta rahojani käyttelen, mutta en turhaan vaan kaikkeen sellaiseen josta saan iloa. Kävin ihanassa viiniravintolassa pari päivää sitten, esimerkiksi. Huomenna menen hierontaan ja kasvohoitoon. 

https://maps.app.goo.gl/PC5jgVD76tpfb9AX7 

Voin suositella, viikonloppubrunssi on ihana. Tuottoja tulee verojen jälkeen tällä hetkellä noin 20 000€/vuosi, ja oikeastaan sen verran kulutan kaikkeen mukavaan. Palkasta ja bonuksista menee sitten sijoituksiin se mitä tavallisesta elämisestä jää yli. 

Vierailija
15/75 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa turhuus mihin käytän on äänikirjapalvelu. Muuten ostan vain tarpeellista

Vierailija
16/75 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa turhuus mihin käytän on äänikirjapalvelu. Muuten ostan vain tarpeellista

Eihän se ole turhaa. Itsensä sivistäminen ei koskaan ole turhaa, ja aivoillekin terveellistä. Lukeminen olisi vielä parempi. 

Vierailija
17/75 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen olen huomannut, mitä joku muukin, että en käy kaupoissa ns. katselemassa vaan ostan vain tarpeeseen. Ennen teki mieli käydä kiertelemässä ja ostella turhaa, nykyään jos sellainen tunne tulee, ostan osakkeita. Panostan vapaa-aikaan ja elämyksiin. Esim hotellilomilla yleensä otan vähän paremman huoneen, lennot hyvillä lentoajoilla jne.

Vierailija
18/75 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menen mökille, ostan toki saunaolutta.  

Täytyyhän juopon aina viinahampaan kolotus tainnuttaa. 

Vierailija
19/75 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunaolut = juoppo ? Ehkä sun universumissa.

Vierailija
20/75 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten määrittää turha, meni monta vuotta kun sinnittelin hajonneen huonekalun kanssa, lopulta ostin ehjän.  Kulutus tarkempaa.