Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsin sisään yliopistoon = sain koulupaikan. VÄÄRIN!!

Vierailija
07.07.2015 |

Mua niin sieppaa tää nykyajan paikka puhua yliopistosta kouluna. Tuntuu, että nykyään kaikki nuoret puhuu, että "voi kun saisin koulupaikan" tai "jes, pääsin kouluun", kun ovat tulleet hyväksytyiksi yliopistoon. Xeniakin haluaa "suorittaa koulun alta pois".

Kommentit (354)

Vierailija
41/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on näitä jotka kuvittelevat yliopisto-opiskelun tekevän heistä yli-ihmisiä ja haluavat varmistaa että asia tulee esille kaikissa mahdollisissa yhteyksissä. Veikkaan että et pidä ammattikoulua tai edes amk:a yhtään minään vai miten on ap :D?

Vierailija
42/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa kukaan, ap tai muukaan, pitää nykyään yliopistoa niin erikoisena ja hienona, että sitä pitää jotenkin korostaa. Yliopisto on massojen laitos josta pukkaa kaikenlaista tyhjäpäämaisteria ja vähän fiksumpaakin välillä ulos. Mutta jotain tasoa voisi silti pitää kielenkäytössä yllä, vaikka yliopisto onkin oppilaitoksena arkipäiväinen. Yliopisto se silti virallisesti on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuotta sitten yliopistolla painotettiin: te ette sitten käy enää missään koulussa vaan te opiskelette yliopistossa.

Moinen ylimielisyys otti päästä silloin ja vieläkin.

Vierailija
44/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 13:27"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:34"]

Tää on mielenkiintoista, mulla ei aiemmin ollut aavistustakaan että jotkut tuohtuvat kun yliopistoa sanotaan kouluksi! :) Itse ajattelen koulun paikkana jossa opettajat opettavat asioista. Mun näkökulmastani yliopisto on koulu; menen sinne oppimaan. Toki yliopistoissa tapahtuu muutakin, mutta se mun palaseni kokonaisuudesta on nimenomaan koulua.

Koulu on lyhyydessään kätevämpi sana kuin yliopisto eikä sana aiheuta väärinymmärryksiä niissä yhteyksissä joissa tuota sanaa käytän. Mulla ei myöskään ole arkipuheessa tarvetta korostaa yliopiston eroa muihin kouluihin. Vanhemman polven opiskelijoilla ehkä on? Miksiköhän, osaako joku selittää, kiinnostaisi?

[/quote]

No tuossapa se tulikin. Siis syy, miksi vähälahjaiset ovat sitä mieltä, että yliopisto on koulu. Heillä ei itsellään ole kapasiteettia muuhun kuin siihen, että opettajajohtoisesti opiskellaan koulumaisella kaavalla. Sehän ei ole yliopiston tarkoitus.
[/quote]

Jep, yliopiston tarkoitus on myös tehdä tutkimusta, joka taas ei näytä olevan sulla ihan hallussa, kun teet tuollaisia johtopäätöksiä yhden kommentin perusteella.

Vierailija
45/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijakoulu, tuttu termi?

Vierailija
46/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 16:47"]

Kymmenen vuotta sitten yliopistolla painotettiin: te ette sitten käy enää missään koulussa vaan te opiskelette yliopistossa.

[/quote]

Yliopisto saa kyllä tehdä hallinnossaan päätöksen ja ilmoittaa, miksi haluaa itseään kutsuttavan.

Nimitätkö mustaihoisiakin neekereiksi?

Vierailija
47/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:42"]

Mä ostin eilen repun syksyn opiskeluita varten. En koulureppua, vaan yliopistorepun. Sain myös siskoni vanhan pyörän, että koulu... anteeksi, yliopistomatka olisi mukavampi kulkea. Pitäisi myös ostaa yliopistotarvikkeita, kuten luentolehtiöitä ja kyniä.

[/quote]

Entä, jos osaisit ihan vain repun? Aikuiset ihmiset mitään koulureppuja ostele muuta kuin ekaluokkalaisilleen.. eikä kukaan nyt sanoisi yliopistomatka, vaan matka yliopistolle. 

Naurettavia esimerkkejä. Mutta jos olet jotenkin jälkeenjäänyt henkisesti ja haluat yliopisto-opiskelijanakin itsellesi koulurepun, niin siitä sitten vain. Olet myös varmasti mielestäsi oppilas, et opiskelija?  

Vierailija
48/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:02"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 16:47"]

[/quote]

Yliopisto saa kyllä tehdä hallinnossaan päätöksen ja ilmoittaa, miksi haluaa itseään kutsuttavan.

Nimitätkö mustaihoisiakin neekereiksi?

[/quote]

Kukaan yliopistossa opettava tai tutkimustyötä tekevä ei tosiaan miellä olevansa töissä koulussa. 

Tiedoksi vain! Kysykää vaikka heiltä itseltään, jos sanani ei riitä. 

Vierailija
49/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaveri kerran kysyi, että oonko menossa kouluun, kun olin matkalla yliopistolle tekemään työtäni, eli tutkimusta jatko-opiskelijana :)

Vierailija
50/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:07"]

Mulla kaveri kerran kysyi, että oonko menossa kouluun, kun olin matkalla yliopistolle tekemään työtäni, eli tutkimusta jatko-opiskelijana :)

[/quote]

Mahtuuko muuten tuo tutkimuskirjallisuutesi pulpettiisi, vai onko teillä lokerikot käytävällä?

Vierailija
51/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:26"]

Ja muuten, oletteko huomanneet, että yliopistoon liittyvä terminologia on muuttunut yhä koulumaisemmaksi? Esimerkiksi yliopistot ovat korkeaKOULUJA ja aiemmin käytössä ollut lehtori on monessa muuttunut yliopisto-opettajaksi. Ehkä tulevaisuudessa ylioiston kutsuminen kouluksi saattaa lisääntyä?

[/quote]

Tampereeln teknillinen korkeakoulu muutettiin muotoon Tampereen teknillinen yliopisto, samoin Helsingin Teknillinen korkeakoulu sulautui osaksi Aalto-yliopistoon, eli mielestäni trendi on kyllä ihan päinvastainen. Ammattikorkeatkin haluavat nykyisin kutsua itseään yliopistoiksi. Ja mitä noihin opetushenkilöiden titteleihin tulee, niin lehtori on vanha nimike pitkään työsuhteessa olleille opettajille. Nykyään vanhat lehtorin toimet on jaettu yliopistonlehtoreiksi eli väitelleiksi tohtoreiksi ja yliopisto-opettajiksi eli ei-väitelleiksi maistereiksi.

Vierailija
52/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:09"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:05"]

Kylläpäs tänne nyt tulee 90-luvulla opiskelleita pätemään. :D Ahdistaako kun teidän yliopistivuodet on jo takanapäin? :D

[/quote]

Joo, tunnetusti ihmiset on kauhean ahdistuneita, kun saavat opintonsa päätökseen ja pääsevät työelämään...

[/quote]

no tollasta argumentointitaitoa ja logiikkaako sää siellä ylikoulupistosssa opit

Vierailija
53/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:06"]

Mulla on (yliopistolla) opiskelukaveri, joka puhuu toisinaan koeviikosta, kun kyse on tenttiviikosta. Se on yliopisto, ei koulu. Eikä siellä ole mitään koeviikkoja. 

[/quote]

Aloitetaas nyt termien määrittelyllä:

koe= kysymys- tai tahtäväsarja, jolla tarkistetaan, onko opiskelija oppinut häneltä kurssin hyväksytyksi suoritukseksi edellytettävät tiedot ja taidot. 

tentti= kysymys- tai tahtäväsarja, jolla tarkistetaan, onko opiskelija oppinut häneltä kurssin hyväksytyksi suoritukseksi edellytettävät tiedot ja taidot. 

Sisällöllistä eroa ei ole. Kaverisi on ymmärtänyt oleellisen, sinä olet jäänyt epäolennaisiin muotoseikkoihin kiinni.

Vierailija
54/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:00"]

Tutkijakoulu, tuttu termi?

[/quote]

Tietysti on. Tutkijakoulu ei liity tässä yhteydessä keskusteluun yliopistosta instituutiona. Se on opetusohjelma.

Täällä vänkäävät suureksi osaksi selvästi sellaiset, jotka eivät nyt ymärrä yliopiston yhteiskunnallista asemaa muihin oppilaitoksiin nähden.  

Vierailija
55/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa amis, lukio, ammattikorkeakoulu ja yliopisto. Lisäski palo-opisto, poliisiopisto nyttemmin kai jo poliiamk ja lentäjä-opisto Porissa.

Vierailija
56/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes ylioppilas. Pikkasen nolottaa.

Vierailija
57/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:52"]Puhun monesti yliopistosta koulun tilalla, mutta joissain tilanteissa se kuulostaisi tosi urpolta. Iäkäs sukulainen kysyy, koska lomani loppuu. Vastaan mieluummin, että palaan kouluun 1.9. kuin että "palaan yliopistoon 1.9." Mulla on myös koulukavereita eikä yliopistokavereita, teen harkkatöitä koulun koneella enkä yliopiston koneella jne. 
[/quote]

90-luvulla puhuttiin kurssikavereista tai opiskelukavereista.

Vierailija
58/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistojen tärkein tehtävä nykyisin on rahan kerääminen..tosin tässäkin epäonnistuvat koska tulokset ovat niin surkeita=laatu on romahtanut. Eli mitä enemmän opiskelijoita niin sitä enemmän keskiarvot putoavat. Suomen yliopistoista voi todellakin käyttää sanaa koulu, ovat lähinnä virkamieskouluja.

Vierailija
59/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vrt. Harvard Law School tai Business School

Vierailija
60/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto ei ole mikään koulutusputken toinen pää, vaan instituutio, jossa harjoitetaan tiedettä. Jos siinä sivussa palvellaan yhteiskuntaa antamalla opetusta, niin ei se silti kouluksi muutu. Jotkut ei selvästikään ymmärrä yliopiston perusideaa jos sen kouluksi mieltävät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi