Mihin katosi keskustelu uudesta työttömille tarjottavasta asiakaspalvelumallista ?
Outoa etttei asiasta saa keskustella lainkaan suositulla keskustelupalstalla
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä oon hakea 4 paikkaa kuussa mutta haen vain läheltä. Sekä jos sitä ei ole kielletty erikseen ettei saa samoja paikkoja hakea niin haen joka kuukausi samoja paikkoja uudestaan ja uudestaan niin kauan kuin ovat avoinna. Sekä jos voi hakea niitäkin paikkoja mihin ei voi päästä esim. lääkärit niin sitten niitäkin.
Lääkärin paikkaa voi hakea vain lääkäriksi valmistunut. Mitä oikein kuvittelit?
Voihan sinne laittaa silti hakemuksen jos ei ole erikseen kielletty sitä että ei saa hakea töitä mihin ei ole mahdollista päästä että jos myös siten täytyy se että pitää 4 paikkaa kuussa hakea. Ja jos ei voi hakea paikkoihin mihin ei voi päästä niin sekin pienentää haettavien palkkojen määrää kun moneen vaaditaan joku koulutus, erityisosaamista tms. Joutuu hakemaan samoihin paikkoihin joka kuukausi uudestaan ja uudestaan.
On erikseen kielletty täyttää työnhakuvelvollisuuttaan hakemalla paikkoja, joihin ei ole mitään mahdollisuutta päästä. Hakea voit, mutta se ei ole ns. hyväksytty haku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutoksen myötä työnhakijoille tarjotaan aiempaa yksilöllisempää ja henkilökohtaisempaa palvelua. Tämä vaikuttaa asiakkaan arkeen useammalla tavalla: kasvokkain tapaamiset oman vastuuvirkailijan kanssa lisääntyvät ja niitä järjestetään aiempaa useammin. Lisäksi työnhakijan työnhakuvelvollisuus uudistuu.
Tämähän on pelkästään positiivinen asia. Miksi asiasta ei saa puhua?
Mitä positiivista näet verovarojen haaskauksessa TE-toimiston turhakkeiden lisäpalkkaukseen ja työttömien turhassa hyppyyttämisessä?
Luonnehtisin uudistusta sanalla "mielipuolinen".
Tää on tulosta siitä että työministeriö ja työkkärit voi itse määritellä että mikä on onnistunutta työttömän palvelua. Raportteja kirjoitellaan ja tilastoja näytetään että näin paljon porukkaa on ollut toimenpiteissä ja sitten läpsitään itseä selkään että hyvää työtä.
Ja sama vaan jatkuu koska poliitikkoja ei oikeasti kiinnosta hankalat ja monimutkaiset ongelmat kuten kroonistunut suurtyöttömyys maassa. Jos sen voisi korjata helpolla kikalla niin se olisi jo korjattu mutta kun ei voi niin sitten poseerataan turhien temppujen kanssa ja toivotaan että jostain ilmestyy taas kerran uusi nokia joka vetää valtiontalouden kuiville.
Krooninen suurtyöttömyys on seurausta liian hyvistä etuuksista. Jos työttömyysetuutta saisi vain 6 kk ajan eikä sen jälkeen euroakaan, niin meillä olisi paljon vähemmän työttömiä.
Kasarilla ei ollut työttömyyttä vaikka tuet oli nykyistä parempia. Mene hoitoon pälli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutoksen myötä työnhakijoille tarjotaan aiempaa yksilöllisempää ja henkilökohtaisempaa palvelua. Tämä vaikuttaa asiakkaan arkeen useammalla tavalla: kasvokkain tapaamiset oman vastuuvirkailijan kanssa lisääntyvät ja niitä järjestetään aiempaa useammin. Lisäksi työnhakijan työnhakuvelvollisuus uudistuu.
Tämähän on pelkästään positiivinen asia. Miksi asiasta ei saa puhua?
Mitä positiivista näet verovarojen haaskauksessa TE-toimiston turhakkeiden lisäpalkkaukseen ja työttömien turhassa hyppyyttämisessä?
Luonnehtisin uudistusta sanalla "mielipuolinen".
Tää on tulosta siitä että työministeriö ja työkkärit voi itse määritellä että mikä on onnistunutta työttömän palvelua. Raportteja kirjoitellaan ja tilastoja näytetään että näin paljon porukkaa on ollut toimenpiteissä ja sitten läpsitään itseä selkään että hyvää työtä.
Ja sama vaan jatkuu koska poliitikkoja ei oikeasti kiinnosta hankalat ja monimutkaiset ongelmat kuten kroonistunut suurtyöttömyys maassa. Jos sen voisi korjata helpolla kikalla niin se olisi jo korjattu mutta kun ei voi niin sitten poseerataan turhien temppujen kanssa ja toivotaan että jostain ilmestyy taas kerran uusi nokia joka vetää valtiontalouden kuiville.
Krooninen suurtyöttömyys on seurausta liian hyvistä etuuksista. Jos työttömyysetuutta saisi vain 6 kk ajan eikä sen jälkeen euroakaan, niin meillä olisi paljon vähemmän työttömiä.
Mee kokkaritrolli välillä kaffelle.
Mielenkiintoista tämä että kokkarit ulkoistavat työttömyyden aina työttömien syyksi vaikka Kokoomus/sdp valta on luonut massatyöttömyyden maahan. Ennen vuotta 1987 ei ollut työttömyyttä ja syy on se että kokkarit oli oppositiossa. Myös 2003-2007 oli työttömyys pientä ja silloinkin kokkarit oli oppositiossa.
Itselleni oli kerran varattu aika jonkin työhön etsijän puheille, joka oli työkkärin täti. Minun olisi pitänyt lähteä hänen kanssaan yhtään etukäteen tietämättäni, tapaamaan yhdessä työnantajaa. Olin 43 vuotias, ja koin sen niin nöyryyttävänä, että kieltäydyin lähtemästä. Sain tietenkin hirveät haukut ja tietenkin myös parin kk. karenssin. Työ olisi ollut myös erittäin huonosti palkattua, josta olisin saanut vähemmän rahaa, kuin peruspäivärahalla ja asumistuella. Siis n. 800e brutto/kk.
Eikö tämä muutos vaikutakaan meihin osa-aikaisesti työskenteleviin? Työkkärin sivuilla mainitaan vain, että työttömän työnhakijan asiointi muuttuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä oon hakea 4 paikkaa kuussa mutta haen vain läheltä. Sekä jos sitä ei ole kielletty erikseen ettei saa samoja paikkoja hakea niin haen joka kuukausi samoja paikkoja uudestaan ja uudestaan niin kauan kuin ovat avoinna. Sekä jos voi hakea niitäkin paikkoja mihin ei voi päästä esim. lääkärit niin sitten niitäkin.
Voihan sinne laittaa silti hakemuksen jos ei ole erikseen kielletty sitä että ei saa hakea töitä mihin ei ole mahdollista päästä että jos myös siten täytyy se että pitää 4 paikkaa kuussa hakea. Ja jos ei voi hakea paikkoihin mihin ei voi päästä niin sekin pienentää haettavien palkkojen määrää kun moneen vaaditaan joku koulutus, erityisosaamista tms. Joutuu hakemaan samoihin paikkoihin joka kuukausi uudestaan ja uudestaan.
On erikseen kielletty täyttää työnhakuvelvollisuuttaan hakemalla paikkoja, joihin ei ole mitään mahdollisuutta päästä. Hakea voit, mutta se ei ole ns. hyväksytty haku.
Eli kun yli 50-vuotiailla on todella pienentynyt mahdollisuus saada mitään paikkoja, heidän hakunsa mihin tahansa ei ole hyväksytty haku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun yli 50-vuotiailla on todella pienentynyt mahdollisuus saada mitään paikkoja, heidän hakunsa mihin tahansa ei ole hyväksytty haku.
Noin minäkin sen näkisin.
M.50
Siellä sitten iloinen TE täti toivottaa työttömät tervetulleeksi ohjaukseen ja neuvontaan olemalla vastassa jo ulko-ovella ja sanoen: tervetuloa karvapyllyt ja nahkamarakassin heiluttajat
Miten TE virkailijat oikein osaa opastaa jotain koulutettua ja pitkän työkokemuksen omaavaa työtöntä, he osaavat ja hakevat työtä kyllä ihan itse ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä olikaan se dokumenttisarja Ylellä jossa työkkärin virkailija tarjosi pitkäaikaistyöttömälle töitä kierrätyskeskuksessa. Työtön oli kuin myrkyn niellyt saatuaan puhelun työpaikasta työkkäristä.
"Palkkaakin" meinasivat maksaa. Sen 9e/pvä kulukorvausta. Onpa kumma ettei tyyppi hihkunut riemusta.
Näissä tapauksissa työtön velvoitetaan päivärahoja vastaan menemään työkokeiluun. Työttömyyskorvauksen ei kuulu olla loputtomiin vastikkeetonta.
Kyllä kuuluu. Sen on korvaus siitä että on työtön. Jos menee töihin niin silloin pitää työnantajan maksaa palkkaa. Työttömyyskorvaus ei ole palkkaa eikö se palkaksi muutu vaikka miten vänkäätte. Mikään laki ei sano että pitää mennä töihin mistä ei saa palkkaa.
Työkokeilu onkin sen takia, ettei ole työllistynyt vaikka töitä on auki pilvin pimein.
Ai ihan pilvin pimein. Täällä on reilu 20 paikkaa ja kaikkiin tarvitaan erityisosaamista.
Paikkoja on auki teoriassa joka kymmenennelle työttömälle (50 000 vs 500 000) mutta noihin avoimiin ei vaan oteta juurikaan työttömiä vaan työtä vaihtavia. Kuulemma kolme neljästä paikasta menee työtä vaihtaville. Tässä mielessä on turha puhua työvoimapulasta kun työnantajat/konsulttifirmat on niin pilalle hemmoteltuja tarjonnan kanssa ettei noille kelpaa juuri yksikään tarjolla oleva. Silti nuo jaksaa itkeä hölmöille poliitikoille että lisää tukea tarvitaan ja poliitikko joka ei tajua hommasta mitään suostuu jotta näyttäisi tekevän ongelmalle edes jotain.
Niinpä valtio jostain syystä maksaa jollain aloilla työntekijöiden perehdytyksen yrityksen järjestelmiin joka siis normaalisti on ollut yritysten oma ongelma tähän asti. Nimellisesti tää on jotain lisäkoulutusta mutta esim. it-alalla noihin ei tule valituksi jos ei jo osaa kaikkea tarvittavaa eli käytännössä tää on perehdytysjakso.
Entäs ne työpaikat, jotka vapautuvat työn vaihtajilta?
Vähintään puolessa tapauksessa sellaista ei ole. Yt-neuvottelut, määräaikainen hankerahoitus, äitiyslomalta palaava, jaetaan työt muille, valmistunut projekti, automatisaatio, konkurssi...
Tätä olen huomannut työpaikoissa joissa olen ollut, ei irtisanoutuneen tilalle aina ole palkattu ketään, ei edes talon sisältä otettu ketään. Töitä jaettiin tiimissä jne ...
Kokoomus ja PS ei laittaisi rahaa työttömien mikromanageeraukseen vaan porrastaisi ansiosidonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Siellä sitten iloinen TE täti toivottaa työttömät tervetulleeksi ohjaukseen ja neuvontaan olemalla vastassa jo ulko-ovella ja sanoen: tervetuloa karvapyllyt ja nahkamarakassin heiluttajat
:-)
https://www.te-palvelut.fi/-/tyottoman-tyonhakijan-asiointi-muuttuu-tou…
Työnhakuvelvoitteen täyttäminen korvaa osittain TE-toimiston tai kunnan tekemät työtarjoukset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on muuten hakija, joka itse arvioi mahdollisuutensa ja työnantaja, joka päättää palkkaako. Niin paljon kuin se tuntuu tätä kirjoittajaa harmittavankin, ei siinä kenenkään muun hyväksyntää kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus ja PS ei laittaisi rahaa työttömien mikromanageeraukseen vaan porrastaisi ansiosidonnaista.
Molemmat puolueet laittaisivat työttömät töihin ilman palkkaa. Sitten alkaisivat työnantajat yhä enemmän ottaa vain niitä orjia kun niille ei tarvitse maksaa. Tosin tuota tehdään jo nyt liikaa esim. työkokeilu nimikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmat puolueet laittaisivat työttömät töihin ilman palkkaa. Sitten alkaisivat työnantajat yhä enemmän ottaa vain niitä orjia kun niille ei tarvitse maksaa. Tosin tuota tehdään jo nyt liikaa esim. työkokeilu nimikkeellä.
Demareita ja vasemmistoa ei kiinnosta taas pätkääkään onko maassa yhtään avointa työpaikkaa. Työkokeilu on muuten demarien mieliprojekteja.
Marin on PARAS!
Joo, vitset sikseen. Missä on mielenosoitukset? Vai onko kognitiiviset dissonanssit niin kovalla kun Söpö-Sanna kyykyttää?
Vierailija kirjoitti:
Miten TE virkailijat oikein osaa opastaa jotain koulutettua ja pitkän työkokemuksen omaavaa työtöntä, he osaavat ja hakevat työtä kyllä ihan itse ...
Miksi tuollainen työtön on työtön? Miksi hän ei irtisanomisaikana hakenut töitä ja onnistunut siinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on muuten hakija, joka itse arvioi mahdollisuutensa ja työnantaja, joka päättää palkkaako. Niin paljon kuin se tuntuu tätä kirjoittajaa harmittavankin, ei siinä kenenkään muun hyväksyntää kysellä.
Harmi, että eduskunta ei ollut tätä mieltä! Hakija voi arvioida mahdollisuuksiaan, mutta koska muurari ei kelpaa lääkäriksi vaikka miten hakisi, niin tuo haku nyt vaan ei kelpaa!
Ei siinä logiikkaa tarvita kun on päätetty että kaikki on työttömien syytä.