Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni 45-vuotias vanhenee hetkessä ihan silmissä?

Vierailija
18.02.2022 |

Vaikka he eläisivät erittäin terveellisesti. Eihän sen pitäisi vielä tuossa iässä tapahtua.

Kommentit (257)

Vierailija
121/257 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua pidetään poikkeuksellisen nuoren näköisenä ikään nähden.  Olen kai 43 tai 44 tai jotain sinne päin, en pidä laskua ja olen pyrkinyt unohtamaan numerot. :D Pyrin välttämään iän sanomista, koska ihmiset ovat niin järkytyksissä sen jälkeen ja en halua huomiota. 

Sanoisin että yleensä näytän 10 vuotta nuoremmalta. Mutta on luultu ihan viime kesänä 25-vuotiaaksi ja "suunnilleen parikymppiseksi", se on parhaimpina päivinä. Papereita on kysytty välillä. Sitten joinain päivinä näyttää vanhemmalta ja joissain kuvissa ihan hirveältä, vaihtelevuutta on. Kukaan ei välty vanhenemisen merkeiltä. 

Geenit eivät ole mulla mitkään poikkeushyvät. Ei ole kimmoisia naamoja ja huippuluustoja. Ihan normityyliin. 

Syyt nuorekkuuteen. Nämä mitä täällä on lueteltu: ei auringon ottamista (en pysty olemaan helteessä, huono vointi jos makaa lämpimässä), ei synnyttämistä, ei tupakointia (allergia), urheilullisuus, ei miessuhteissa kuluttamista ja positiivinen leikkisäkin elämänasenne. Stressiä on ollut ja olen stressaantuvainen. 

Toisaalta, ihmiset saattaa myös ihan kohteliaisuuttaan kehua ikääntyvää nuorekkaaksi, ikäistään nuoremman näköiseksi tms. Joissain tapauksissa nämä kehut saattaa olla enemmän jonkinlaista tsemppaamista ja lohduttamista kuin varsinaista ihailua. En siis sano että juuri sinun tapauksessa on näin, mutta ei kaikkia muiden sanomisia kannata ottaa niin tosissaan. Usein sanotaan sellaista mitä oletetaan että toinen haluaa kuulla.

No ei ole vain sanomisten varassa. Papereita kysytään. Kysyttiin jopa 18 v rajan papereita uhkapeli/arvontatiskillä. Se oli hillitöntä. Ja oikeasti en näytä NIIN nuorelta. Tosiaan 10 v menee nuorempaan suuntaan, mutta ei noin paljon. :D 

Ymmärrän mitä tarkoitat, ihmisille sanotaan piristävästi. Sekin on hyvä. Mukavuus on kannatettavaa. 

Kuten sanoin niin ei välttämättä koske juuri sinua. Osa ihmisistä todella on ikäistään nuoremman näköisiä, ilmeisesti sinäkin. Mutta tuo että ihan kohteliaisuutta kehutaan nuoren näköiseksi on aika yleistä.

Joo, niin se kai on. Ihan ok. Parempi niin päin, eikä että sivalletaan, arvostellaan, lytätään ja ollaan "totuuden"  asialla. Inhimillinen tsemppaaminen ja mukavuus ovat ok

Oli sitten ikäänsä vanhemman tai nuoremman tai ikäisensä näköinen, niin olkoot ihmiset miten ovat. Sekin on piristävää, että rypyistä ja vanhenemisen merkeistä voidaan jopa nauttia, jos pystytään. 

Totta, on hyvä juttu että pyritään olemaan ystävällisiä. Se nuorekkuuden ihailu saattaa kuitenkin aiheuttaa paineitakin ja vääristää suhtautumista itseensä. Kun niitä vanhenemisen merkkejä sitten alkaakin näkyä niin siihen voi ehkä olla vaikeampi suhtautua jos siitä nuorekkaasta ulkonäöstä on tavallaan tullut osa identiteettiä.

Vaikka kehumiseen liittyykin yleensä hyvät aikeet niin kyllä sitäkin voisi myös miettiä että onko ulkonäön kommentointi loppujen lopuksi niin tervehenkistä. Vähän sama kuin se kun hehkutetaan vaikka jonkun laihtumista.

Vierailija
122/257 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen aikoihin monilla alkaa jo esivaihdevuodet. Eli on ihan luonnollista kehitystä. Toisilla hieman aikaisemmin, toisilla hieman myöhemmin, mutta kaikille ne vaihdevuodet tulevat.

Rupsahtaa ne miehetkin, vaikka monet luulevatkin näyttävänsä edelleen nuorilta. Joo ette näytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/257 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohdutetaan itseämme sillä, että hyvin harva näkee meitä hirmu läheltä. Noin 5-10 metrin päästä katsottuna me ollaan ihan kivan näkösiä tätejä. Tai siis hyvin harva on susiruma. Puoliso ja lapset näkee joka päivä ja heillä silmä tottuu. 

Mä en sure vanhenemista. Toinen vaihtoehto olis kuolla pois jo nyt. 

Minä olen kyllä paremman näköinen läheltä kuin kaukaa, ellei katsova henkilö ole ns. puolisokea, joten kaukaa katsottuna näkee tavallaan "filtterin" läpi. Kaukaa katsottuna nimenomaan kaikki näyttää valahtaneelta, sekä leuan ja kaulan veltostumiset huomaa paremmin. Läheltä kun katsoo ihmistä, niin näkee kaikki kauniit piirteet, esim. nätit silmät tai pusuhuulet. :)

Tosin en ole koskaan ollut edes nätti, niin periaatteessa ihan se ja sama miten rupsahtaa tässä 5-kymppiä lähestyessä. Ei kukaan kuitenkaan enää kiinnostu, niin itse saan naamaani katsoa, jos haluan ja viitsin. En halua, enkä viitsi. En käytä alkoholia (lopettanut n. 8 vuotta sitten), en ole koskaan polttanut, en ole ottanut aurinkoa vuosiin, syön perusterveellisesti 80/20 % mallia noudattaen ja en käytä lisättyä sokeria. Liikun fiiliksen mukaan, olen hieman pyöreä.

Kaikesta huolimatta olen alkanut rupsahtamaan, mikä on ymmärrettävää. Kaikenlisäksi kasvojeni iho on ollut aina huono, teini-iässä aknea, nyt couperosa, ruusufinni ja aknearvet. Eipä nämä ainakaan helpota vanhenemista, kun tavallaan kaikki on pielessä ollut aina. Olen aina toivonut, että iho-ongelmat helpottuisivat vanhetessa, mutta tuntuu että vaan pahenee. Ja jep, kaikkea mahdollista hoitokeinoa/ruokavaliota olen kokeillut budjettini rajoissa n. 35 vuoden aikana, eikä mikään ole kunnolla auttanut, joten tämä on vain hyväksyttävä.

Lapsi asuu 300 km päässä omillaan, joten hänkin on minut nähnyt viimeksi n. 6 kk sitten, että voi olla aika "shokki", kun seuraavan kerran nähdään. Kumppania ei ole ollut 22 vuoteen. 

Vierailija
124/257 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitelkaa Maisa Torppaa tai Suvi Pitkästä 45-vuotiaina.

Mieluiten jätän kuvittelematta.

Muovimuijia, Tiina Jylhän esiasteita.

Vierailija
125/257 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, että tässä yhteiskunnassa on väärin luonnollinen vanheneminen. Minulla on muutakin tekemistä kuin yrittää ulkoisella olemuksella miellyttää muita.

Vierailija
126/257 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan. Täytän tänä vuonna 46 ja hiusten harvenemista lukuun ottamatta olen nuorekas. En koskaan unohda, kun kuulin 35-vuotiaana työkaverin sanat: "kyllä sä vielä kaksvitosesta menet!".

Tämä kuulostaa taatusti kovin itserakkaalta puheelta ja sen vuoksi saattekin laittaa alapeukkuja. Perusteluna kuitenkin nämä: harrastan säännöllisesti liikuntaa, alkoholia käytin nuoruudessakin vain harvoin, nykyisin en välttämättä ollenkaan. Ikinä en myöskään ole maistanut tupakkaa (tai muita päihteitä) ja epäterveellisiä ruokia syön enintään kerran kuussa.

Moni voi tietysti miettiä, että miten nautin elämästä, mutta se ei ole ketjun aihe. Sen totean, että olen oikein tyytyväinen siihen.

Vai onko 45 vuotta jonkinlainen maaginen raja, alkaa ikääntymisen merkkejä tulla kuin liukuhihnalta?

Vierailija
127/257 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ketjun aloittaja näyttää 45-vuotiaana vähintään 70-vuotiaalta.

Vierailija
128/257 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuodet!

Vaihdevuosien aikana lihasten määrä kudosmassasta vähenee ja lihasten laatu heikkenee. Vastaavasti rasvan määrä kehossa kasvaa, ellei ryhdytä voimakkaisiin vastatoimiin. Käytännössä se tarkoittaa liikunnan määrän lisäämistä.

– Noin kilo vuodessa kertyy rasvaa koko kehon tasolla, jos ei tee mitään tai jopa vähentää liikunnan määrä, Laakkonen laskee.

On siis otettava itseänsä rajusti niskasta ja lisättävä liikuntaa, jos ei halua näyttää pulskalta tädiltä muutaman vuoden päästä.

https://yle.fi/uutiset/3-10401726

Menopaussin eli vaihdevuosien tunnettuja oireita ovat kuumat aallot, mielialavaihtelut ja koko joukko muita yleisoireita. Munasarjojen estrogeenituotannon pysähtymisen seuraukset ovat kuitenkin laajemmat kuin aiemmin on tiedetty.

Jyväskylän yliopistossa on seurattu useamman vuoden ajan noin tuhatta vaihdevuosi-iässä olevaa naista. Tutkimuksen mukaan menopaussi kiihdyttää ikääntymiseen liittyvä ilmiöitä. Aiemmissa tutkimuksissa vaihdevuosien havaittu nopeuttavan esimerkiksi luuston haurastumista eli osteoporoosia. Nyt huomattiin estrogeenin vähenemisen edistävän myös vanhenemiseen kuuluvaa lihasten heikkenemistä ja rasvan kertymistä kehoon.

Johan on tehty UUSI havainto, kyllähän tuo on ollut esillä tutkimuksissa jo kymmeniä vuosia, naiset rupsahtavat vaihdevuosien aikana ja jos ei tuolloin pidä kunnostansa huolta niin näyttää maatuskalta muutaman vuoden päästä.

Miehillä ei ole vastaavaa ongelmaa.

Vierailija
129/257 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan. Täytän tänä vuonna 46 ja hiusten harvenemista lukuun ottamatta olen nuorekas. En koskaan unohda, kun kuulin 35-vuotiaana työkaverin sanat: "kyllä sä vielä kaksvitosesta menet!".

Tämä kuulostaa taatusti kovin itserakkaalta puheelta ja sen vuoksi saattekin laittaa alapeukkuja. Perusteluna kuitenkin nämä: harrastan säännöllisesti liikuntaa, alkoholia käytin nuoruudessakin vain harvoin, nykyisin en välttämättä ollenkaan. Ikinä en myöskään ole maistanut tupakkaa (tai muita päihteitä) ja epäterveellisiä ruokia syön enintään kerran kuussa.

Moni voi tietysti miettiä, että miten nautin elämästä, mutta se ei ole ketjun aihe. Sen totean, että olen oikein tyytyväinen siihen.

Vai onko 45 vuotta jonkinlainen maaginen raja, alkaa ikääntymisen merkkejä tulla kuin liukuhihnalta?

Minä näytin 39v vielä 25v:ltä. Sitten vuodet vieri ja ulkonäkö tätimäistyi ja tuli se todellakin maaginen 45....

Ihan oikeasti kyllä olen sitä mieltä, että ikääntymisen merkkejä todellakin on tullut kuin liukuhihnalta.

Nyt olen 49, ja joku voisi luulla, että olen likemmäs 60v. Olen todellakin rupsahtanut parissa vuodessa ihan kokonaan. -Njoo... koronaeristykselläkin osansa, mutta silti.

Vierailija
130/257 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mummoni näytti 46-vuotiaana yli 60-vuotiaalta. Hän oli tosin ammatiltaan teurastaja. Homma siirtyi hänelle, kun vaarini kuoli aortan poksahtamiseen vain 42-vuotiaana.

Vierailija
131/257 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Pitääkös nyt laittaa voidetta kasvoille entistä useammin. Jostain on löydettävä nuoruuden lähde.

Vierailija
132/257 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mummoni näytti 46-vuotiaana yli 60-vuotiaalta. Hän oli tosin ammatiltaan teurastaja. Homma siirtyi hänelle, kun vaarini kuoli aortan poksahtamiseen vain 42-vuotiaana.

Ja sinä tulet tänne mollaamaan raskasta työtä tehneen isoäitisi ulkonäköä. Olet varmaan ylpeä itsestäsi. Mummosi ei ansaitse tuollaista lapsenlasta.

Vierailija
133/257 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 49v ja multa kysyi kaupan myyjä henkkareita kun ostin siideriä tölkin.

Olen 49 ja multa kysyttiin henkkareita kun ostin kombuchaa. Ei sillä, että sillä olisi mitään tekemistä aloituksen kanssa.

Vierailija
134/257 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi William (captainkirk/maallikkoastronautti2021) Shatner näyttää max 65vee vaikka täyttää tänä vuonna 91vee ? Miksimiksi miksi??????

Vierailija
135/257 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan sitä nelivitosena ollaan elämän ehtoopuolella, sahan se jo näkyä.

Nykyisin kun lapsikin hankitaan vasta kolmekymppisinä, niin keksiän kynnyksellä vietetään ruuhkavuodet ja onhan se paljon raskaampaa kuin mitä olisi ollut 10 vuotta nuorempana, kyllä se näkyy.

Lapsettomat taas viettää keski-ikään asti pidennettyä nuoruuttaan ja valvomiset sekä juhlimiset näkyy naamasta.

Geeneillä on kuitenkin suurin merkitys siihen että missä vaiheessa kenenkin naama alkaa näyttää vanhalta.

Elämän ehtoopuolella? 45-vuotias suomalainen nainen on hitusen elinajanodotteensa puolivälin yli. Jos elämä olisi 24 tunnin vuorokausi, 45v. kello olisi vastan vähän vaille yksi iltapäivällä. Suomalaisen 45v. miehen kello ei sekään olisi edes kahta vielä. Eli en nyt sanoisi että EHTOOPUOLELLA.

(Plus mistä tulee tämä typerä oletus että lapsettomat juhlivat? Tätä jauhetaan joka paikassa mutta eihän tämä suurimman osan kohdalla pidä lainkaan paikkaansa. Ihan tavallista elämää me eletään, paitsi että nukutaan hyvin joka yö.)

Sen verran olen ollut uniongelmallisten kanssa tekemisissä, että tiedän etteivät varsinkaan sinkut tunnu nukkuvan hyvin. Uniongelmat ylipäätään ovat erittäin yleisiä ja ne myös vanhentaa ihmistä.

Olen sivusta vastaaja. 

Elän yksin, mutta kaksi jo aikuista lasta on - kaksoset. Kyllä, uniongelmia on ja ne alkoivat lasten syntymän jälkeen, tai jos tarkkoja ollaan niin sen jälkeen, kun lapset itse alkoivat nukkumaan läpiyön n. 2 vuoden iässä. Jonkinlainen ääniherkkyys/sensitiivisyys on jäänyt päälle, enkä saa kunnolla unta, jos jossain kuuluu pienikin rasahdus/kolahdus/hurina. Korvatulpat eivät ole vaihtoehto jokaöiseen käyttöön, kun korvakäytäväni tulehtuvat helposti.

Toki myös koettu masennusjakso vaikutti siihen, ettei uni tule enää luonnollisesti, vaan kemikaalien avulla. Hyvä, että edes niiden avulla. Tiedän, että uniongelmat vanhentavat, mutta kun ei edes lääkäristä saa apua muuten kuin lääkepurkin verran, niin mitä tässä oikein pitäisi tehdä? Ei minulla omakustanteisesti ole varaa lähteä uniklinikoille tai hypnoterapiaan tai akupunktioihin, niin mennään sitten melatoniinin ja reseptilääkkeen kanssa.

Ihan saa Suomen terveydenhuolto syyttää itseään, kun ihmiset vaikertavat masentuneisuuden, ahdistuneisuuden, fyysisten oireiden kanssa (mm. migreenit, verisuonitaudit ja sydänongelmat), kun eivät tarjoa parempaa apua uniongelmien hoitoon. Monet seilaa läpi elämän niin sanottuna zombiena, kun työelämä ja uniongelmat aiheuttavat kompastuskiviä. Eläkkeellä helpottaa, mutta monille se on liian myöhäistä. Tästä voisi kirjoittaa enemmänkin, mutta se on taas toinen juttu se. 

En tiedä miten kommenttisi liittyi edellä olevan kommenttiin "elämän ehtoopuolella", vai oletko todella sitä mieltä, että kaikki sinkut juhlivat ja siksi heillä on uniongelmia? Minä en ole juhlinut yli 10 vuoteen, joten mm. alkoholi ei pääse vaikuttamaan nukkumiseen, kun en sitä yksinollessa juo. Satunnaisesti voin sisarusten kanssa kesäisin ottaa yhden-kaksi lonkeroa saunan jälkeen, mutta muuten nuo juomat saa jäädä kaupan hyllyyn. 

N 49 v.

Vierailija
136/257 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis on usein vanhanakin kaunis.

Vierailija
137/257 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat kyllä melko itsekkäältä, jos oman kokemuksesi perusteella kuvittelet että ulkonäkö olisi vain elintapojen tulos. Monilla muillakin on terveelliset elämäntavat läpi elämän, mutta vanheneminen saattaa silti alkaa näkyä aiemmin. Ei ole aina itsestä kiinni. Vaikka mitään varsinaista "rupsahtamista" ei tapahtuisikaan niin muutoksia ulkonäköön voi alkaa tulla yllättäen, lyhyessä ajassa voi huomata isonkin eron.

Vierailija
138/257 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvitelkaa Maisa Torppaa tai Suvi Pitkästä 45-vuotiaina.

Mieluiten jätän kuvittelematta.

Jos edes elävät sinne saakka.

Vierailija
139/257 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiltä 45-vuotiaiden pitäisi näyttää? Sanokaa se minulle.

Vierailija
140/257 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen. Jumppaan joka päivä. Lisäksi ravaan kävely- ja juoksulenkeillä ja katson tarkkaan, mitä pistän suuhuni. Olen miltei absolutisti enkä ole koskaan ollut edes humalassa, vaan eipä auta: naama on rupsahtanut. Tekisi mieli vetää musta jätesäkki pääni päälle. En pysty enää katsomaan ysäriluvun kuvia itsestäni tulematta huonolle tuulelle. Täytän syksyllä 46 vuotta.

Liikunnalliset ekana rupsahtaa. Fitness muijatki ihan ryppysiä