Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi niin moni 45-vuotias vanhenee hetkessä ihan silmissä?

Vierailija
18.02.2022 |

Vaikka he eläisivät erittäin terveellisesti. Eihän sen pitäisi vielä tuossa iässä tapahtua.

Kommentit (257)

Vierailija
241/257 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan. Täytän tänä vuonna 46 ja hiusten harvenemista lukuun ottamatta olen nuorekas. En koskaan unohda, kun kuulin 35-vuotiaana työkaverin sanat: "kyllä sä vielä kaksvitosesta menet!".

Tämä kuulostaa taatusti kovin itserakkaalta puheelta ja sen vuoksi saattekin laittaa alapeukkuja. Perusteluna kuitenkin nämä: harrastan säännöllisesti liikuntaa, alkoholia käytin nuoruudessakin vain harvoin, nykyisin en välttämättä ollenkaan. Ikinä en myöskään ole maistanut tupakkaa (tai muita päihteitä) ja epäterveellisiä ruokia syön enintään kerran kuussa.

Moni voi tietysti miettiä, että miten nautin elämästä, mutta se ei ole ketjun aihe. Sen totean, että olen oikein tyytyväinen siihen.

Vai onko 45 vuotta jonkinlainen maaginen raja, alkaa ikääntymisen merkkejä tulla kuin liukuhihnalta?

Tähän tekisi mieli sanoa, että odotas 5 vuotta. Ei 45 ole maaginen raja, jolloin kaikki rupsahtaa, jotkut alkaa jo vähän ennen ja jotkut vähän myöhemmin, niin se vaan menee. Vaihdevuodetkin alkaa eri aikaan ja niillä tosiaan on iso vaikutus tähän. Eikä niiden alkamisaikaan voi itse vaikuttaa. Että onnea vaan jos olet 46 vuotiaana vielä nuorekas, mutta aivan turha ilkkua niille jotka ei ole.

Vierailija
242/257 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla rupsahtamiseen vaikuttaa estrogeenin väheneminen, ja siksi joillain voi tulla se rupsahdus nopeasti "yhdessä yössä". Miehillä se on ehkä vähän hitaampi prosessi mutta vääjäämätön yhtä kaikki. Heilläkin hormonitoiminta muuttuu, mahaa alkaa kertyä iän myötä, hiukset harvenee ja harmaantuu ja iho veltostuu. Viiskymppinen mies on auttamatta setämies vaikka kuinka pitäisi itsestään huolta. Sekä miehistä että naisista jotkut ikääntyy kauniisti ja ikä tuo vain charmia, mutta suurin osa tosiaan lähinnä rupsahtaa. Mutta mitäpä siitä, kaikki me vanhennutaan ja kuollaan pois. Ulkonäölle ei kannata antaa liikaa painoarvoa, terveydestä huolehtiminen on tärkeämpää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/257 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiltä 45-vuotiaiden pitäisi näyttää? Sanokaa se minulle.

No mieti vaikka sitä miltä ne 45-vuotiaat sukulaiset tai vaikka opettajat näytti kun itse olit 20-vuotias. Kyllä he näytti ihan keski-ikäisiltä tädeiltä ja sediltä.

Ja siltä sitä näyttää itse kukin samassa iässä vaikka kuinka muuta itselleen uskottelisi.

Ei näytä. Moni mies on tuossa iässä hyvin nuorekas, sitäpaitsi mies komistuu vanhetessaan.

Mies voi komistua vanhetessaan niin, että näyttää kolmevitosena paremmalle kuin parikymppisenä, jos on ollut nuorena finninaamainen narukäsi tai vähän pyöreä ja ns miehistynyt sittemmin. Mutta 35 ja 55 välillä mies komistuu vain, jos on nuorena ollut lihava ja laihduttaa ja alkaa kuntoilla sitten, ja silloinkin on jo joka tapauksessa vanha ukko.

Vierailija
244/257 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karita Tykkä taitaa olla 45 ja näyttää tosi hyvältä vaikka ei ole yhtään ylimääräistä kiloa (joita yleensä pidetään nuorentavina)

Hän käyttää 24h/7 itseensä ja on entinen miss Suomi. Ei voi verrata tavikseen.

No eihän tässä puhuttu siitä voiko 45-vuotias olla kaunis vaan miksi moni näyttää vanhalta. Voihan olla ei niin kaunis ja näyttää silti nuoremmalta? Karita toki on kaunis. Mutta jos sanot että käyttää 24/7 itseensä niin sekö se salaisuus on? Syö terveellisesti ja kuntoilee, eiköhän sillä ole iso merkitys eikä sillä onko ollut Miss Suomi.

Vierailija
245/257 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karita Tykkä taitaa olla 45 ja näyttää tosi hyvältä vaikka ei ole yhtään ylimääräistä kiloa (joita yleensä pidetään nuorentavina)

No eihän tässä puhuttu siitä voiko 45-vuotias olla kaunis vaan miksi moni näyttää vanhalta. Voihan olla ei niin kaunis ja näyttää silti nuoremmalta? Karita toki on kaunis. Mutta jos sanot että käyttää 24/7 itseensä niin sekö se salaisuus on? Syö terveellisesti ja kuntoilee, eiköhän sillä ole iso merkitys eikä sillä onko ollut Miss Suomi.

Makuasioita. Karita näyttää kuivakalta ja liian laihalta.

Vierailija
246/257 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös yksilölliset erot on suuret solujen vanhenemisessa.

Vierailija
247/257 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää Sveitsiin nuorentaviin hoitoihin, kuten El Chapo ja Michael Jackson mm.

Vierailija
248/257 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni tuntemani nuorekas yli viiskyt nainen tupakoi. Myös naisten ihailemat julkkis kaunottaret Catherine Zeta Jones, Selma Hayek, Penelope Cruz, Bella Hadid, Emily Blunt jne tupakoivat. Tosin ulkomailla syödään nuoresta estrogeeniä, ei vasta oireiden ilmaannuttua.

Vierailija
249/257 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla rupsahtamiseen vaikuttaa estrogeenin väheneminen, ja siksi joillain voi tulla se rupsahdus nopeasti "yhdessä yössä". Miehillä se on ehkä vähän hitaampi prosessi mutta vääjäämätön yhtä kaikki. Heilläkin hormonitoiminta muuttuu, mahaa alkaa kertyä iän myötä, hiukset harvenee ja harmaantuu ja iho veltostuu. Viiskymppinen mies on auttamatta setämies vaikka kuinka pitäisi itsestään huolta. Sekä miehistä että naisista jotkut ikääntyy kauniisti ja ikä tuo vain charmia, mutta suurin osa tosiaan lähinnä rupsahtaa. Mutta mitäpä siitä, kaikki me vanhennutaan ja kuollaan pois. Ulkonäölle ei kannata antaa liikaa painoarvoa, terveydestä huolehtiminen on tärkeämpää.

Olisikin hirveän kiva, kun ulkonäölle ei annettaisi painoarvoa, mutta kyllähän se ulkonäkö nyt vaan vaikuttaa aika moneen asiaan elämässä. Esim itse olen sinkku ja en minä miestä saa sillä että huolehdin terveydestäni, ulkonäöstä viis..

Vierailija
250/257 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikeasti tajua, miten ylipaino muka nuorentaa. Hyvin harvoin ihminen on niin rasvaton, että rypistyy rusinaksi. Hyvä ruokavalio näkyy esim. Hyvänä ihona. . Sopusuhtainen vartalo ja erottuva vyötärö nuorentavat. Jos nainen on vartaloltaan lässähtäneen ylipainoinen, niin eihän sitä naamaa tule edes katsoneeksi. Onko tämä jokin ylipainoisten oma keksintö, kun näkevät peilistä sen rasvasta pinkeän naamansa.

Vierailija
251/257 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saa miss suomi tittelin, on täytynyt jo voittaa geeliotossa eli lähtötilanne on parempi kun taviksella ilman muuta.

Vierailija
252/257 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 49v ja multa kysyi kaupan myyjä henkkareita kun ostin siideriä tölkin.

.. ja sitten heräsit.

Vierailija
253/257 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuus vaan on että miehillä rupsahtaminen tapahtuu hitaasti, kun taas naisten rupsahtavat ensin hitaasti ja sitten raju romahdus vaihevuosien lähistöllä 35-51 vuotiaana. Vaihdevuodet läpi käynyt nainen on jo mummosarjaa. Ero on iso vaihdevuoden käyneen naisen ja samanikäisen miehen välillä, kun molemmat ovat pitäneet samallailla kunnostaan huolta, meikit peittävät naisten ikääntymisen kasvoista, mutta eivät muualta.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01160

Vierailija
254/257 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eipä huolta.

Vierailija
255/257 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan. Täytän tänä vuonna 46 ja hiusten harvenemista lukuun ottamatta olen nuorekas. En koskaan unohda, kun kuulin 35-vuotiaana työkaverin sanat: "kyllä sä vielä kaksvitosesta menet!".

Tämä kuulostaa taatusti kovin itserakkaalta puheelta ja sen vuoksi saattekin laittaa alapeukkuja. Perusteluna kuitenkin nämä: harrastan säännöllisesti liikuntaa, alkoholia käytin nuoruudessakin vain harvoin, nykyisin en välttämättä ollenkaan. Ikinä en myöskään ole maistanut tupakkaa (tai muita päihteitä) ja epäterveellisiä ruokia syön enintään kerran kuussa.

Moni voi tietysti miettiä, että miten nautin elämästä, mutta se ei ole ketjun aihe. Sen totean, että olen oikein tyytyväinen siihen.

Vai onko 45 vuotta jonkinlainen maaginen raja, alkaa ikääntymisen merkkejä tulla kuin liukuhihnalta?

Tähän tekisi mieli sanoa, että odotas 5 vuotta. Ei 45 ole maaginen raja, jolloin kaikki rupsahtaa, jotkut alkaa jo vähän ennen ja jotkut vähän myöhemmin, niin se vaan menee. Vaihdevuodetkin alkaa eri aikaan ja niillä tosiaan on iso vaikutus tähän. Eikä niiden alkamisaikaan voi itse vaikuttaa. Että onnea vaan jos olet 46 vuotiaana vielä nuorekas, mutta aivan turha ilkkua niille jotka ei ole.

Vaihdevuodet tosiaan näkyy ihossa ja hyvin nopeasti sitten kun näkyy. Ja niiden ikähaitari on lähes kakskyt vuotta, noin alle neljästä kympistä alle kuuteen kymppiin, jossain tässä välissä iskee. Ihan kamalaa. On kuin kaikki väri ja elinvoima huuhdottaisiin pois. Inhoan. 

Vierailija
256/257 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä terveys on ulkonäköä tärkeämpää. Monilla tuon ikäisillä on jo jos jonkinnäköistä vaivaa.

En ymmärrä tätä logiikkaa. Itsellä pahoja terveysongelmia jo alle 30v, ulkonäkö ei lakannut kiinnostamasta. Jos valita saisi, niin kaipa moni sairastunut mieluummin palauttaisi terveytensä kuin ulkonäön. Mutta kun yleensä ei saa valita, oli tilanne mikä vain.

Siis jos on terve ja vanha, niin huonontunut ulkonäkö ei haittaa? Mitä jos kumminkin haittaa? Terveys JA ulkonäkö ovat molemmat tärkeitä, vähän eri tavalla. Yhteistä niille on se, että kumpaakaan ei voi täysin hallita varsinkin silloin kun ikää tulee.

En myöskään ymmärrä tätä että ulkonäön muutoksesta ei saisi ärsyyntyä, pitäisi vaan olla kiitollinen että molemmat jalat on yhä tallella? Olen kiitollinen terveydestäni mutta samaan aikaan harmittaa kun vaikka tukka on ohut ja karhea, tai kynnet heikot, tai hampaiden sävy harmaantunut, tai muuta älytöntä. Kyllä se ärsyttää!

Vierailija
257/257 |
20.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen. Jumppaan joka päivä. Lisäksi ravaan kävely- ja juoksulenkeillä ja katson tarkkaan, mitä pistän suuhuni. Olen miltei absolutisti enkä ole koskaan ollut edes humalassa, vaan eipä auta: naama on rupsahtanut. Tekisi mieli vetää musta jätesäkki pääni päälle. En pysty enää katsomaan ysäriluvun kuvia itsestäni tulematta huonolle tuulelle. Täytän syksyllä 46 vuotta.

Miten voit verrata 46v kantturaa siihen nuoreen naiseen joka ysärillä silmänräpäys sitten olit?:D

No olipas kiva kommentti, kiitti kun jaksoit vääntää pätkän tähän ketjuun.