Miksi niin moni 45-vuotias vanhenee hetkessä ihan silmissä?
Vaikka he eläisivät erittäin terveellisesti. Eihän sen pitäisi vielä tuossa iässä tapahtua.
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 49v ja multa kysyi kaupan myyjä henkkareita kun ostin siideriä tölkin.
Ei siksi että näytit nuorelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Jumppaan joka päivä. Lisäksi ravaan kävely- ja juoksulenkeillä ja katson tarkkaan, mitä pistän suuhuni. Olen miltei absolutisti enkä ole koskaan ollut edes humalassa, vaan eipä auta: naama on rupsahtanut. Tekisi mieli vetää musta jätesäkki pääni päälle. En pysty enää katsomaan ysäriluvun kuvia itsestäni tulematta huonolle tuulelle. Täytän syksyllä 46 vuotta.
Se jatkuva itsensä "rääkkääminen" vanhentaa ja kuluttaa. Ja se ettei osaa nauttia elämän mukavista rennosta jutuista, kuten viini ja raikas olut tai sidukka. Ja hyvä ruoka tietysti, myös laadukasta ruokaa.
Täysmaratoni kutsuu!
Elämän mittainen maraton!
Mua pidetään poikkeuksellisen nuoren näköisenä ikään nähden. Olen kai 43 tai 44 tai jotain sinne päin, en pidä laskua ja olen pyrkinyt unohtamaan numerot. :D Pyrin välttämään iän sanomista, koska ihmiset ovat niin järkytyksissä sen jälkeen ja en halua huomiota.
Sanoisin että yleensä näytän 10 vuotta nuoremmalta. Mutta on luultu ihan viime kesänä 25-vuotiaaksi ja "suunnilleen parikymppiseksi", se on parhaimpina päivinä. Papereita on kysytty välillä. Sitten joinain päivinä näyttää vanhemmalta ja joissain kuvissa ihan hirveältä, vaihtelevuutta on. Kukaan ei välty vanhenemisen merkeiltä.
Geenit eivät ole mulla mitkään poikkeushyvät. Ei ole kimmoisia naamoja ja huippuluustoja. Ihan normityyliin.
Syyt nuorekkuuteen. Nämä mitä täällä on lueteltu: ei auringon ottamista (en pysty olemaan helteessä, huono vointi jos makaa lämpimässä), ei synnyttämistä, ei tupakointia (allergia), urheilullisuus, ei miessuhteissa kuluttamista ja positiivinen leikkisäkin elämänasenne. Stressiä on ollut ja olen stressaantuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siksi että näytit nuorelta.
Vaan, koska hän näytti lapsenmieliselle, suorastaan jälkeenjääneelle.😂
Tällä palstalla tuntuu olevan ikuinen mysteeri, miksi ei 4o vuotiaat näytäkään enää 20 vuotiailta.
Ihminen vanhenee vauhdilla 40v:n jälkeen. Hammaskalusto ja tukka on yleensä puolet siitä mitä nuorilla, esimerkiksi. Kaikki vain lahoaa pois ja romahtaa.
t.kaljuuntunut rampa kaljavatsainen harvamammas 50v nainen..
40 vuotiaana näytin vielä aika eri ihmiseltä. Muistan kun olin jossain pubissa juhlimassa, ja moni ihmetteli että olen jo 40v. Tietysti se voi olla että oli vain kännisten jorinaa ja silmien haritusta. :DDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan sitä nelivitosena ollaan elämän ehtoopuolella, sahan se jo näkyä.
Nykyisin kun lapsikin hankitaan vasta kolmekymppisinä, niin keksiän kynnyksellä vietetään ruuhkavuodet ja onhan se paljon raskaampaa kuin mitä olisi ollut 10 vuotta nuorempana, kyllä se näkyy.
Lapsettomat taas viettää keski-ikään asti pidennettyä nuoruuttaan ja valvomiset sekä juhlimiset näkyy naamasta.
Geeneillä on kuitenkin suurin merkitys siihen että missä vaiheessa kenenkin naama alkaa näyttää vanhalta.
Elämän ehtoopuolella? 45-vuotias suomalainen nainen on hitusen elinajanodotteensa puolivälin yli. Jos elämä olisi 24 tunnin vuorokausi, 45v. kello olisi vastan vähän vaille yksi iltapäivällä. Suomalaisen 45v. miehen kello ei sekään olisi edes kahta vielä. Eli en nyt sanoisi että EHTOOPUOLELLA.
(Plus mistä tulee tämä typerä oletus että lapsettomat juhlivat? Tätä jauhetaan joka paikassa mutta eihän tämä suurimman osan kohdalla pidä lainkaan paikkaansa. Ihan tavallista elämää me eletään, paitsi että nukutaan hyvin joka yö.)
Jos elämä jaetaan kahteen osaan, niin puolesta välistä alkaa ehtoopuoli. Tuntuu olevan nelikymppisille vaika myöntää että elämä on jo suunnilleen puolessa välissä.
No eihän tuossa sitten ole mitään järkeä, kun ei päivääkään jaeta kahteen osaan. Eli kaikki alle keski-ikäiset ovat vielä aamupuolella eli lapsia. Eikä ihmiselämääkään jaeta kahteen, vaan siinäkin on eri osia.
Mää taas oon miettiny, ku nuoret naiset näyttää lihavilta kolmevitosilta miehiltä... mikä siin o? Hyi hitto! Jättäkää ny ainaki ne skuutit ja enerkiajuomat
Leikkaa hiukset lyhyeksi, siinä vanhenee saman tien 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla tuntuu olevan ikuinen mysteeri, miksi ei 4o vuotiaat näytäkään enää 20 vuotiailta.
Ihminen vanhenee vauhdilla 40v:n jälkeen. Hammaskalusto ja tukka on yleensä puolet siitä mitä nuorilla, esimerkiksi. Kaikki vain lahoaa pois ja romahtaa.
40 vuotiaana näytin vielä aika eri ihmiseltä. Muistan kun olin jossain pubissa juhlimassa, ja moni ihmetteli että olen jo 40v. Tietysti se voi olla että oli vain kännisten jorinaa ja silmien haritusta. :DDD
Kommentoin omaa kommenttiani, tarkoitin siis että näin 5lymppisenä tukka ja hampaat on yleensä harventuneet puoleen. Minulla on tukka harvennut kolmasosaan mitä se oli parikymppisenä, ellei ole enää vain kymmenesosa jäljellä. Silloin liehui pitkä heviletti, nyt on takkuinen kasaan käpertynyt luiru, vaikka saa olla luonnontilassa, en käy kampaajilla koskaan..en värjäile. Tummassa tukassa näkyy hopeaa, joskus näyttää että koko tukka olisi jo hopeoitunut, toisina päivinä näyttää että olisi sysimusta... tummempi kuin koskaan.
Minä en halua näyttää keinotekoiselta, siksi en värjäile tukkaa tai meikkaile. Olen kiinnostunut muinaisista ajoista, kun katson itseäni peilistä, haluan siellä nähdä muinaiset juureni, oman itseni. Tältä ihmiset muinoinkin on näyttäneet, varmasti jo nuorempina, koska eivät koskaan käyneet lääkärissä tai hammaslääkärissä. Minun hampaat on hyväkuntoiset, ne puolet mitä jäljellä.
t. sama 50v
Huvittavaa kun jossain vlogissa 2 miestä keskusteli kuinka miesten ulkonäkö vain paranee iän myötä kun taas keski-ikäisestä naisesta voi kiinnostua vain vanhukset. Armollisesti sanoivat että 45v naisella on kuitenkin arvoa isoäidin roolissa. Ei taida miehet olla oikein realustisia kun katsovat peiliin:D Toki nuoret naiset voivat kiinnostua jos rahaa/ asemaa, josta voi hyötyä mutta ei muuten.
Vierailija kirjoitti:
Mua pidetään poikkeuksellisen nuoren näköisenä ikään nähden. Olen kai 43 tai 44 tai jotain sinne päin, en pidä laskua ja olen pyrkinyt unohtamaan numerot. :D Pyrin välttämään iän sanomista, koska ihmiset ovat niin järkytyksissä sen jälkeen ja en halua huomiota.
Sanoisin että yleensä näytän 10 vuotta nuoremmalta. Mutta on luultu ihan viime kesänä 25-vuotiaaksi ja "suunnilleen parikymppiseksi", se on parhaimpina päivinä. Papereita on kysytty välillä. Sitten joinain päivinä näyttää vanhemmalta ja joissain kuvissa ihan hirveältä, vaihtelevuutta on. Kukaan ei välty vanhenemisen merkeiltä.
Geenit eivät ole mulla mitkään poikkeushyvät. Ei ole kimmoisia naamoja ja huippuluustoja. Ihan normityyliin.
Syyt nuorekkuuteen. Nämä mitä täällä on lueteltu: ei auringon ottamista (en pysty olemaan helteessä, huono vointi jos makaa lämpimässä), ei synnyttämistä, ei tupakointia (allergia), urheilullisuus, ei miessuhteissa kuluttamista ja positiivinen leikkisäkin elämänasenne. Stressiä on ollut ja olen stressaantuvainen.
Toisaalta, ihmiset saattaa myös ihan kohteliaisuuttaan kehua ikääntyvää nuorekkaaksi, ikäistään nuoremman näköiseksi tms. Joissain tapauksissa nämä kehut saattaa olla enemmän jonkinlaista tsemppaamista ja lohduttamista kuin varsinaista ihailua. En siis sano että juuri sinun tapauksessa on näin, mutta ei kaikkia muiden sanomisia kannata ottaa niin tosissaan. Usein sanotaan sellaista mitä oletetaan että toinen haluaa kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kiva näyttää hyvältä, mutta kyllä kuitenkin liikaa laitetaan painoarvoa ulkonäölle. Onko sillä nyt oikeasti NIIN paljon väliä elämänlaatuun miltä näyttää? Kunhan huolehtii henkilökohtaisesta hygieniasta ja yleisestä siisteydestään, niin kyllähän sen pitäisi riittää. Arki jatkuu ihan samalla tavalla näytti sitten miltä tahansa, joten turha sitä liikaa on murehtia.
No sillä on väliä esim parisuhteen kannalta ainakin näin naisena. Ja parisuhteen myötä tulee perhe jos tulee, ja useimmat pitävät elämänsä tärkeimpänä saavutuksena perhettä ja parisuhdetta.
Miksi olemme aivopestyjä ajattelemaan, että vain nuori ulkonäkö on kaunis? Miksi esim. rypyt mielletään ”rupsahtamiseksi”, joka on hyvin negatiivinen ilmaus? Tätä jokainen voisi miettiä, mistä tuo ajatus kumpuaa.
Siksi että sillon on toinen murrosikä, jossa muututaan vanhoiksi. Ensimmäisessä murrosiässä muututaan lapsesta sukukypsäksi, tässä toisessa murrosiässä muututaan sukukypsyydestä pois ja vanhennutaan samalla.
Vierailija kirjoitti:
No maski naamalla nyt ei kenestäkään tiedä, turhaan intoilet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoin omaa kommenttiani, tarkoitin siis että näin 5lymppisenä tukka ja hampaat on yleensä harventuneet puoleen. Minulla on tukka harvennut kolmasosaan mitä se oli parikymppisenä, ellei ole enää vain kymmenesosa jäljellä. Silloin liehui pitkä heviletti, nyt on takkuinen kasaan käpertynyt luiru, vaikka saa olla luonnontilassa, en käy kampaajilla koskaan..en värjäile. Tummassa tukassa näkyy hopeaa, joskus näyttää että koko tukka olisi jo hopeoitunut, toisina päivinä näyttää että olisi sysimusta... tummempi kuin koskaan.
Minä en halua näyttää keinotekoiselta, siksi en värjäile tukkaa tai meikkaile. Olen kiinnostunut muinaisista ajoista, kun katson itseäni peilistä, haluan siellä nähdä muinaiset juureni, oman itseni. Tältä ihmiset muinoinkin on näyttäneet, varmasti jo nuorempina, koska eivät koskaan käyneet lääkärissä tai hammaslääkärissä. Minun hampaat on hyväkuntoiset, ne puolet mitä jäljellä.t. sama 50v
Mitä mä just luin? Eihän nyt herranen aika nykyaikana viisikymppisillä länsimaisilla ihmisillä normaalisti hampaat putoa suusta tai hiukset ole harva, hamppuinen kasa päässä. Ihmiset käyvät säännöllisesti hammaslääkärissä ja kampaajalla/parturissa.
Hiustenlähtö toki on geneettistä - omassa isänpuoleisessa suvussani sekä miehet että naiset säilyttävät lähes poikkeuksetta tuuheat hiukset vanhuuteen asti eivätkä juuri edes harmaannu, äidin puolella täysin päinvastoin. Itse olen perinyt isän geenit - viisikymppisenä hiukseni ovat tuuheat ja tummat, harmaita ei ole. Mutta vaikka hiukset olisivatkin keski-ikäistyessä ohentuneet, ei niiden silti mikään hamppukasa tarvitse olla. :O
Sen sijaan jos nykypäivän viisikymppinen suomalainen on käynyt hammaslääkärissä, pessyt hampaitaan hammastahnalla ja syönyt edes jotenkuten terveellisesti, hampaiden pitäisi lähtökohtaisesti olla ihan ok kunnossa - kiitos tästä mm. peruskouluun kuuluneen kaikille ilmaisen hammashoidon. (Itseltäni on poistettu yksi hammas, tapaturman seurauksena jo parikymppisenä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samanikäinen ja olisin todella huolissaan jos joku luulisi minua 17 vuotiaaksi.
Ei muuta ilmoitettavaa.
Etkö tosiaan tiedä senvertaa että paperit kysytään jos näyttää alle 30v ei alle 18v .
Maski naamassa ei muutenkaan mitään näe.
Minultakin kysytään vielä henkkarit jos käyn marketissa. Alkossa ei kysytä. Olen 31. Eli marketissa ovat ehkä tarkempia, että kysyvät kaikilta alle 30 vuotiaiden näköisiltä henkkarit.
Onhan se kiva näyttää hyvältä, mutta kyllä kuitenkin liikaa laitetaan painoarvoa ulkonäölle. Onko sillä nyt oikeasti NIIN paljon väliä elämänlaatuun miltä näyttää? Kunhan huolehtii henkilökohtaisesta hygieniasta ja yleisestä siisteydestään, niin kyllähän sen pitäisi riittää. Arki jatkuu ihan samalla tavalla näytti sitten miltä tahansa, joten turha sitä liikaa on murehtia.