Hei te "vain yhden punaviinilasillisen juojat"?
Nyt on pakko avautua. Palstalla ja tosielämässä toistuu jatkuvasti hokema jossa joku hienosti ja kohtuullusesti ottaa vain yhden punaviinilasin ja senkin vain harvoin. Miksi se on muuten juuri punkku, miksei valkkari, olut, viski tai muu? Ok, siideri voi olla myös, tyyliin "otan vappuna yhden siiderin".
Todellisuudessa määrä voi olla aivan muuta. Kuka ostaa punaviinipullon ja ottaa 12 cl ja seuraavan kerran ottaa vasta puolen vuoden päästä?
Kommentit (232)
juon vain yhden lasin ja noin kaksi lasillista vuodessa, yleensä juon ne jonkun "pakkoillanvieton" yhteydessä. Pidän viinin mausta kyllä, mutta nykyinen mieheni ei, joten en sitten juo tuon enempää. Ex-miehen kanssa juotiin yleensä jonain viikonloppuna sellainen 0,75l viinipullo kahteen pekkaan, kahden päivän aikana. Hänkään kun ei ollut juoppo tai alkoholisti, niin tuo riitti meille. Viinissä (etenkin laadukkaissa) on hyvät aromit ja ne on helppo erotella suussa ja pääsee nautiskelemaan sitten, kun oikeaoppisesti juo. En koe, että tarvitsisin enempää. Mielenterveyskin on kunnossa, joten ei tarvitse paeta mitään alkoholiin.
Punkku on hyvä esimerkki. Itse otan lasillisen punkkua juurikin ravintolassa hyvän pihvin kanssa, koska yleensä syön siis ravintolassa pihviä tai jotain muuta, minkä kanssa laadukas punaviini maistuu, mutta en minä koko pulloa tai edes puolikasta jaksa mitenkään juoda. Joskus jos otan kalaa, kelpaa lasillinen valkoviiniäkin, mutta hyvä punaviini voittaa aina hyvänkin valkoviinin. Jonkun mielestä varmaan päinvastoin, mutta nämä on makuasioita.
Siideriä en juo, enkä oikein oluttakaan. Lonkeroa (Helsinki Long Drink) ostin taannoin pitkän tauon jälkeen (raskaus ja imetys), mutta eipä tuokaan maistunut, vaikka sitä olin kaivannut raskausaikana. Nyt taas raskaana, joten alkoholia ottanut viimeksi vuosi sitten, sellaiset 6cl punaviiniä (eli en edes koko lasillista) - eikä sekään maistunut. Ei vain ollut omaan makuun sopiva punkku, mutta rehellisesti sanottuna punaviini on ainoa alkoholi, joten olen viimeisen vuoden aikana kaivannut todettuani, ettei se lonkerokaan enää uppoa. Alkoholittomat viinit on ihan ok, mutta niistä puuttuu se hyvä tanniinisuus, jota kunnollisissa punaviineissä on.
Ehkä jonain päivänä voisi juoda lasillisen laadukasta amaronea.
Juon muutaman kerran vuodessa humalahakuisesti festareilla tai bileissä. Kotona tissuttamisessa en näe pointtia.
Taidanpa lähteä ostamaan bisseä lähikaupasta.
Ainakin sen 8 isoa tölkkiä Karhua.
Siis minulle ja vaimolle.
Siinähän se ilta menee mukavasti telkkaria katsellessa.
Vierailija kirjoitti:
Taidanpa lähteä ostamaan bisseä lähikaupasta.
Ainakin sen 8 isoa tölkkiä Karhua.
Siis minulle ja vaimolle.
Siinähän se ilta menee mukavasti telkkaria katsellessa.
Kävitkö hakemassa ja menikö ilta mukavasti? Mitä katsoitte?
Otan yhden viinilasillisen, yleensä valkoviiniä, harvoin, 2-3 kk välein. Yleensä ravintolaillallisella tai juhlissa, jolloin ei tule tuota ongelmaa avatun pullon säilyttämisen kanssa. Nyt otettiin elokuussa mökiltä mummon valkoviinihanapakkaus kotiin syksysiivouksen yhteydessä (ihan luvan kanssa ), siellä on ehkä 1 -2 lasilliseen viiniä. Sekin on vielä juomatta.
No juodaan kerralla se pullo ja meitä on kaksi niin mulle yksi lasillinen ja ei me mitään ravintola-annoksia toteuteta kun kotona ollaan.
Nykyään tuntuu Hakaniemessä ettei sporaan enää jengi voi astua ilman olutta.
Aina joka päivä joku avaa oluen astuessaan sisään. No, onhan se, julkisella matkustaminen rankka kokemus, ryypyn vaatii.
Vierailija kirjoitti:
No juodaan kerralla se pullo ja meitä on kaksi niin mulle yksi lasillinen ja ei me mitään ravintola-annoksia toteuteta kun kotona ollaan.
Niin, lasiinhan menee 4 desiä kun aivan täyteen kaataa :)
Vit tu et nää yhden lasin juojat on niin raivostuttavia. Kilpaillaan s-tana kenen lasissa pinta säilyy korkeimmalla. Mää meen vessaan opm.
Hauskaa lukea näitä siveyden sipuli-selityksiä. Itse voin juoda viinipullollisen kerralla, hyvin menee. Eikä siinä tarvitse lihapatoja tai suurta juhlaa tueksi.
Ja vielä pahempi, mieluiten juon giniä ja rommia, eikä yksi annos riitä niissäkään. Pidän molempien mausta, rentouttaa mukavasti milloin vain.
Olen varmaan poikkeus tässä Suomen maassa.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa lukea näitä siveyden sipuli-selityksiä. Itse voin juoda viinipullollisen kerralla, hyvin menee. Eikä siinä tarvitse lihapatoja tai suurta juhlaa tueksi.
Ja vielä pahempi, mieluiten juon giniä ja rommia, eikä yksi annos riitä niissäkään. Pidän molempien mausta, rentouttaa mukavasti milloin vain.
Olen varmaan poikkeus tässä Suomen maassa.
Miten ne on sipuliselityksiä? Toiset ei vaan tykkää viinistä/alkoholista niin paljon kuin toiset. Jos minulle riittää yksi lasillinen aina joskus harvoin, niin ei siinä ole mitään piilomerkityksiä taustalla. Ja kun se juominen ei ole terveellistäkään, niin ei ole mitään ideaa ryhtyä väkipakolla juomaan enempää.
Yksi tai kaksi lasillista viiniä on ihan normaali määrä, jos menen jonnekin istumaan vähäksi aikaa tai syömään. Yleensä tilaan valkoviiniä. Pidemmällä tapaamisella voin ottaa lasillisen ruokaa odottaessa ja juoda sitä ruoan aikana, sitten vielä tilata toisen. Jos olen yötä myöten liikkeellä, voin tilata myös esim. Irish coffeen syönnin jälkeen. Viini kuitenkin sopii paremmin pääruoan ja nachojen tms. kanssa.
Punaviiniä olen tilannut harvoin, jossain kotijuhlissa voi muutama lasillinen mennä. Ihan hyväähän se, jos sopii ruokiin. Glögi sopii joulun odotukseen.
Nuorempana join esim. siideriä. Suurempi määrä juomaa johtaa helposti vessahätään, joten viini on kätevää.
Mä oon aina luullut että toi "käytän alkoholia niin että juon silloin tällöin lasin viiniä hyvän ruoan kanssa" -selitys on vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Viinipullon ostettuani juon sen kyllä samana iltana. Suklaalevystä otan vain yhden palan.
Suklaalevystä menee aina useampi pala, ellei ole pöydällä työpaikan taukotilassa. Silloinkin joskus 2 palaa.
Hirveä ralli aputiloissa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne juokaan koskaan vaan sitä yhtä. Nolointa siinä on että valehtelevat itselleen. Samoja feikkisanoja on saunasiideri, saunakalja, lenkkilonkero.
Aviomiehen saunakalja: yksi tai kaksi otetaan vaimon nähden, loppuilta käydään huuli pitkällä autotallin kossupullolla. Oluesta on saatu alkoholin haju mutta salapullot narahtelee.
Toki salapullot voi olla oluttakin mutta hankala juoda nopeasti ja sitten ongelma että mihin tyhjät pullot. Toki auton poksiin.
Vaimo ei anna lupaa kuin parille, siksi tämä käytäntö.
Ysärillä myös perheen nuoret otti salaa pohjia jossain nurkassa. Eli isä autotallissa kossulla, teinit kellarissa irvisteli Lippistä juoden. Sitten tultiin äidin luo keittiöön kunnes taas tuli asiaa kellariin ja autotallin. Teinit lähti sitten kartsalle myöhään illalla ja yritti piilottaa krapulaansa isän lailla sunnuntaina aamulla.
Saattoi äidilläkin olla oma kätkönsä. Muistan, että meillä kotona vanhemmilla oli esim. giniä kirjahyllyn baarikaapissa. Ottivat viikonloppuna yhdet lasilliset tv:tä katsoessa ja sitten usein äiti kävi hakemassa itselleen lisää. Isä piti kuria ja kritisoi, jos huomasi äidin hakeneen useamman lasillisen. Oman nuoruuden maistamiskokemukseni perusteella niin pahaa että harva mielellään maun vuoksi joisi monta lasia.
Ihan hämmästyin kun eläköidyttyään isä otti joskus oluen viikonloppulounaalla. Ei ollut aiemmin tapahtunut.
Jos isä työiässä oli joskus harvoin vaikka työporukalla illanvietossa, soitteli sieltä äidille puheluita.
Ihanaa! Enää reilu kaksi kuukautta jouluun ja saan vuoden ainoan alkoholiannokseni. Nimittäin lasillinen viiniä jouluaterialla, jouluna. Me kun emme muuten juo, vain lasillinen viiniä jouluaterialla. Nautimme koko suvun kanssa pitkän kaavan mukaan jouluaterian. Ensin käymme haudoilla aamulla ja joulukirkossa. Sitten kömmimme kotiin ja käymme joulusuihkussa. Sitten koittaa ateria ja aikuisten viinilasit joita suvun juopot odottaa kuin kuuta nousevaa koko vuoden. Ja sitten: lasillinen viiniä jouluaterialla. Jouluna. Elämä ihanaa, hetken.
Vierailija wrote:
Ihanaa! Enää reilu kaksi kuukautta jouluun ja saan vuoden ainoan alkoholiannokseni. Nimittäin lasillinen viiniä jouluaterialla, jouluna. Me kun emme muuten juo, vain lasillinen viiniä jouluaterialla. Nautimme koko suvun kanssa pitkän kaavan mukaan jouluaterian. Ensin käymme haudoilla aamulla ja joulukirkossa. Sitten kömmimme kotiin ja käymme joulusuihkussa. Sitten koittaa ateria ja aikuisten viinilasit joita suvun juopot odottaa kuin kuuta nousevaa koko vuoden. Ja sitten: lasillinen viiniä jouluaterialla. Jouluna. Elämä ihanaa, hetken.
Onhan se viini varmasti laadukasta? Laadukkaan ruoan kera laadukasta viiniä, 12 cl. Ostatte pullon ja sitten juotte siitä 2 x 12 cl ja tuijotatte loppua jääkaapissa uuteen vuoteen saakka. Mieleenkään ei tule ostaa pientä pulloa tai kaataa sitä laadukasta lientä pois. Jos vaikka kastikkeeseen. Mies juo saunassa yökkien yhden oluen, joka on pahaa, niin pahaa.
Koska alkoholi on varsin pahaa, ja saan sen alas vain ruoan kanssa, ei tarvita enempää kuin yksi lasillinen.
Emme ymmärrä. On sulla heikot eväät jos yhdestä kuskina olemisesta ihan menee maine.
Oletko varma, että vaimosi aina juo vain yhden? Yhden lasin ja näkyvän humalan välillä on aika paljon tilaa.
Jos taksimatkan hinta ärsyttää, voisitteko vuorotella kuskina olemista? On tosi sovinistista olettaa, että juhlissa naiselle ei sukupuolensa vuoksi olisi yhtään tärkeää saada juoda viiniä.
Entä minkä verran vaimosi ajaa muuten autoa? Oletko mukava kyydittävä? Jos haluaa toisen olevan kuskina, hänen pitää saada ajaa kyllä muulloinkin, ja kuskille pitää antaa työrauha.