Päästäisitkö teinin soutamaan yksin?
Kyseessä kasiluokalle menevä poika, osaa uida ja osaa soutaa. Pelastusliivit on käytössä. Iso järvi, joka ei kuitenkaan mitenkään erityisen tuttu. En ole päästänyt poikaa yksin järvelle soutamaan ja kalastamaan vaikka on jatkuvasti sitä vinkunut (ollaan mökillä, rannalle matkaa 700metriä). Päästäisitkö itse?
Kommentit (46)
Kun "kukaan muu" ei halua rantaan lähteä kuin minä, ja minä en aina jaksaisi kun ollaan ensin päivä oltu siellä sun täällä. Olen siis välillä ollutkin, mutta kun poika haluaisi olla siellä vähintään viiisi kertaa vuorokaudessa.
Meillä on kotiporukoilla kesämökki saaressa. Seiskaluokkalaisena sai mennä sinne ilman aikuisia. Kaverin kanssa menimme ekan kerran seiska- ja kasiluokan välillä, jätimme pyörät tuttavan pihaan luvalla siinä lähellä, eli ensin ajoimme pyörillä 7 km, sitten 1,5 km kävelyä ja soutuveneellä reilu kilometri. Moottoria emme saaneet, kaveri olisi osannut ajaa, minua ei haluttu opettaa mutta soutaa osasimme molemmat. Taisimme oleilla siellä kolmisen päivää keskenämme, eli eväätkin oli mukana. Järvi oli mulle tuttu, kaverille ei. Samoin veljeni kävivät siellä keskenään tai kavereidensa kanssa ekoja kertoja samanikäisenä suurinpiirtein. Meillä soutaminen yleensäkin oli lasten hommaa, jos koko porukalla olimme soutelemassa, heti kun voimaa oli tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:53"]En päästäisi. Meillä ei lapsia jätetä vahtimatta edes omaan kotiin, mutta kai siellä alemmissa sosiaaliluokissa tuollainen piittaamattomuus on normi. [/quote] Hei, ap:n poika on kasilla, siis kahdeksannella luokalla! Siinä iässä pitääkin vähän itsenäistyä, ettei parikymppisenä ole kusi sukassa kun muutetaan omilleen... Ainiin, ylemmissä sosiaaliluokissa varmaan palkataan kodinhoitaja ja vartija avuksi...
[/quote]14-vuotias on vielä lapsi, jolta ei voi edellyttää vastuunkantoa ja kykyä itsenäiseen toimintaan. Surullista, jos teillä tuon ikäinen joutuu olemaan yksin. Kodissa on varmasti pielessä muutakin kuin sosioekonominen vähäosaisuus.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:53"]En päästäisi. Meillä ei lapsia jätetä vahtimatta edes omaan kotiin, mutta kai siellä alemmissa sosiaaliluokissa tuollainen piittaamattomuus on normi. [/quote] Hei, ap:n poika on kasilla, siis kahdeksannella luokalla! Siinä iässä pitääkin vähän itsenäistyä, ettei parikymppisenä ole kusi sukassa kun muutetaan omilleen... Ainiin, ylemmissä sosiaaliluokissa varmaan palkataan kodinhoitaja ja vartija avuksi...
[/quote]14-vuotias on vielä lapsi, jolta ei voi edellyttää vastuunkantoa ja kykyä itsenäiseen toimintaan. Surullista, jos teillä tuon ikäinen joutuu olemaan yksin. Kodissa on varmasti pielessä muutakin kuin sosioekonominen vähäosaisuus.
[/quote]
Mä en nyt pääse perille onko tämä sarkasmia, parodiaa vai oletko oikeasti tosissasi. Nykyaikana ei tuo viimeisinkään vaihtoehto mahdoton ole.
Minä ajelin 14-vuotiaana sujuvasti Nauvosta perämoottoriveneellä Ahvenanmaalle, mm. Åvaan ja Kustaviin tansseille tyttöjä jallittamaan.
Mä päästäisin yksinään tai sitten menisin itse rannalle vähän seurailemaan, jos liikaa pelottaa. Kuitenkin pelastusliivit päällä, niin mitään kamalaa tuskin pääsisi sattumaan.
Minusta ylipäätään positiivista, jos nykyajan lapset haluaa tehdä muutakin, kuin roikkua tietokoneella tai siinä puhelimessa kiinni. Siksi joko uhraisin omaa vapaa-aikaa ja menisin vahtimaan tai päästäisin omin nokkineni. Minusta soutaminen on turvallisempaa, kuin esim. uiminen, kun tosiaan liivit päällä.
Soutaminen ei kovin extremeä ole, hyvin uskaltaa päästää, jos järki on päässä ja vesillä oleminen tuttua ja vene ei ole mikään vuotava kippo. Mietin teinin elämää ja vaaroja, kun seurailin eilen illalla yhden porukan liikennekäyttäytymistä mopoilla taajamassa. Ennenmmin minä teinin sinne järvelle päästäisin kuin porukassa keulimaan viritetyllä mopolla liikenteen keskelle.
Päästäisin. Jos kovasti huolettaisi, lähtisin parilla ensimmäisellä kerralla itse mukaan (olisin lähtenyt jo vuosia sitten!), katsottaisiin yhdessä paikat ja antaisin pojan mennä. Hitto sentään, antakaa niille lapsillenne edes vähän siimaa.
Jaa nykyään teinit ei saa olla kotonakaan yksin :D
Itse oon ollut aamuja ennen koulua yksin jo ekaluokkalaisena, silloin ehkä vähän jännitti olla yksin, mutta yläastelaisena nautin kun sain olla viikonloppuja yksin kotona kun vanhemmat ja pikkusisarukset meni mökille. Silloin ei ollut tietokonetta, kännykkää, pelikonsoleita tms. enkä bilettänyt. Oleilin vaan yksin tai parin kaverin kanssa. Mökilläkin oltiin yläastelaisina kaverin kanssa kahdestaan kesä- ja hiihtolomilla useita päiviä, talvella lämmitettiin mökki takalla, kaverin mökillä lämmitettiin puusauna ja tehtiin ruokaa kaasuhellalla myöskin yläasteikäisinä. Vanhemmat olivat kymmenien kilometrien päässä ja hengissä on selvitty ja tultu omatoimisiksi.
Nainen 33v
Herranjestas mikä tätä nykymaailmaa vaivaa :D lievästi sanottuna ylisuojelevia vanhempia osa täällä...
Lisäyksenä vielä viestiini 32, että pahin haaveri mitä tapahtui kun oltiin kaksin kaverin kanssa mökillä, että multa lähti yllättäen olkapää paikaltaan (mulla on yliliikkuvat nivelet) mutta senkin painoin itse takaisin ja sit jatkettiin mökkeilyä :)
Olen mäkin lapsena ja teininä ollut yksin kotona ja vaikka missä ja saanut tehdä kaikenlaista. Mutta ajat ovat muuttuneet, jos ette ole huomanneet. Meillä ei lapsia jätetä yksin viikonlopuiksi, ekaa kertaa yksin kotona vkl sai olla 17-v tänä kesänä olosuhteiden pakosta. Tuota kasiluokkalaista ja pienempää veljeä vien yhä edelleen uimarannoille itse, ja olen siellä rannalla saman ajan. Ei tulisi mieleenikään päästää heitä keskenään -paitsi jos rannalla olisi uimavalvoja. Uimahalliin toki pääsevät keskenään em. syystä. Mopoakaan tuolla 13-vuotiaalla ei vielä ole, eikä tulekaan ennenkuin on sen 15 ja saa luvan kanssa sitä ajaa. 17-v sen sijaan saa mennä kavereidensa kanssa rannalle, en sentään mene enää perässä :D
Haukkukaa sitten vaikka ylisuojelevaksi, mutta en todellakaan halua että lapsilleni tapahtuu mitään tai että kukaan saa pienintäkään aihetta millekään ls-ilmoituksille. Sitäpaitsi mun mielestä tuo 13-v ja nuorempi sisaruksensa ovat vielä oikeasti lapsia, ja mun velvollisuus on huolehtia heistä.
Lähde mukaan ekalla kerralla.
Kyllä ajat on muutamassa vuosikymmenessä muuttuneet. Asuttiin keskiluokkaisella asuinalueella (näille wt huutelijoille tiedoksi), järven rannalla. Siellähän me lapset vietettiin kaikki kauniit kesäpäivät, kun vanhemmat olivat töissä. Soudeltiin veneellä, kumiveneellä, lautalla, kelluttiin uimapatjalla järvelle, uitiin, otettiin aurinkoa, kaivettiin pohjasta näkinkenkiä jne. Heti kouluikäisestä asti.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:36"]
Olen mäkin lapsena ja teininä ollut yksin kotona ja vaikka missä ja saanut tehdä kaikenlaista. Mutta ajat ovat muuttuneet, jos ette ole huomanneet. Meillä ei lapsia jätetä yksin viikonlopuiksi, ekaa kertaa yksin kotona vkl sai olla 17-v tänä kesänä olosuhteiden pakosta. Tuota kasiluokkalaista ja pienempää veljeä vien yhä edelleen uimarannoille itse, ja olen siellä rannalla saman ajan. Ei tulisi mieleenikään päästää heitä keskenään -paitsi jos rannalla olisi uimavalvoja. Uimahalliin toki pääsevät keskenään em. syystä. Mopoakaan tuolla 13-vuotiaalla ei vielä ole, eikä tulekaan ennenkuin on sen 15 ja saa luvan kanssa sitä ajaa. 17-v sen sijaan saa mennä kavereidensa kanssa rannalle, en sentään mene enää perässä :D
Haukkukaa sitten vaikka ylisuojelevaksi, mutta en todellakaan halua että lapsilleni tapahtuu mitään tai että kukaan saa pienintäkään aihetta millekään ls-ilmoituksille. Sitäpaitsi mun mielestä tuo 13-v ja nuorempi sisaruksensa ovat vielä oikeasti lapsia, ja mun velvollisuus on huolehtia heistä.
[/quote]
Meidän 17-vuotias on viikonloput kesätyön takia yksin kotona, ja me muut lomailemme kaikessa rauhassa mökillä tunnin ajomatkan päässä.
Vanhempien ensisijainen velvollisuus on kasvattaa lapsistaan itsenäisiä äidin helmoista poistuvia kansalaisia. 17-vuotias pärjää oikein hyvin ilman mammaa vahtimassa.
Sitten, kun poika täyttää 18 v ja saa tehdä mitä haluaa, oletetaan hänen oppineen yhtäkkiä tyhjästä kaikki selviytymistaidot, kun pumpulikerros riuhtaistaan kerralla pois. Siitä voi seurata aikamoisia irtiottoja.
Tietysti pitää ottaa lapsen henkilökohtainen kehitystaso ja osaaminen huomioon, mutta eivät he omatoimisiksi opi ikinä kanaemojen helmoissa ja talutushihnoissa. Mulla on nykyään itselläni kaksi lasta joten tiedän kyllä vanhemman huolen ja vastuun omistaan (vaikka nuo ovatkin vasta alle 4-vuotiaita).
Järkevää olis myös mun mielestä kokeilla uutta asiaa ensin yhdessä (jo pienempänäkin) ja sitten antaa vähän omaakin aikaa teinille. Mä jo odotan että lapset kasvais ja niille vois alkaa opettaa enemmän luonnossa, myös soutaen ja uiden, liikkumista ja tutkimista, etenkin kun kotimme on suuren kaupungin keskustassa. Veljen kanssa aikoinaan koluttiin mummolan järven joka kolkka kun ei siellä paljon muutakaan tekemistä ollut. Ja eikö ne pelastusliivit ole juuri sen takia että auttavat hädässä, meillä ei sellaisiakaan koskaan ollut.
Nainen 33v
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 10:45"]
Sitten, kun poika täyttää 18 v ja saa tehdä mitä haluaa, oletetaan hänen oppineen yhtäkkiä tyhjästä kaikki selviytymistaidot, kun pumpulikerros riuhtaistaan kerralla pois. Siitä voi seurata aikamoisia irtiottoja.
[/quote]
Jep, tämä nähty sukulaisten kanssa. Ensin ei vaadita, suorastaan ei anneta tehdä mitään ja kun alkaa aikustua, valitetaan ettei osaa eikä tee mitään. Sitä saa mitä tilaa.
Ainakin mulle oli tossa iässä ihan normaalia ja luvallista soudella mummolan järvellä ympäriinsä, joskus yksin, joskus kaverin tai pikkuveljen kanssa. Uimataidot oli mutta ei edes mitään pelastusliivejä. Järvi sen kokoinen että rannalta just näki jos ihminen käveli vastarannalla, siellä oli uimaranta jonne soudin yksinkin. Kerran vähän jännitti kun alkoi ukkostaa kun olin keskellä järveä, mutta ehdin kotirantaan ennenkuin tuli päälle. Parikymppisenä pikkuveljen kanssa uutta paikkaa tutkiessa jouduttiin vesikivien keskelle ja juututtiin hetkeks yhden päällekin, mutta soutuveneellä sellasesta oli aika helppo päästä ehjänä pois.
Nainen 33v