Päästäisitkö teinin soutamaan yksin?
Kyseessä kasiluokalle menevä poika, osaa uida ja osaa soutaa. Pelastusliivit on käytössä. Iso järvi, joka ei kuitenkaan mitenkään erityisen tuttu. En ole päästänyt poikaa yksin järvelle soutamaan ja kalastamaan vaikka on jatkuvasti sitä vinkunut (ollaan mökillä, rannalle matkaa 700metriä). Päästäisitkö itse?
Kommentit (46)
Kävin ite soutelemassa kymmenvuotiaana, ehtona että näkee mökille koko ajan. Sisarusten kanssa saatiin kiertää saari.
Päästä vähäksi aikaa mutta anna kartta ja kompassi mukaan siltä varalta että eksyy. Lämmintä vaatetta päälle ja puhelin mukaan jos jotain sattuu.
Häh? No todellakin päästäisin.
Meillä poika oli pienen veneen ja perämoottorin kanssa veneilemässä ekan yksin noin 11-vuotiaana.
Siis ettekö te tosiaan pelkää että lapsi tippuu veneestä ja joutuu veden varaan? Tai ajaa karille, kun ei tunnu järveä? Tai tosiaan eksyy jonnekin.
Meillä soudellaan merellä, ja olemme tietysti päästäneet. Jos ei uimataitoinen meripartiolainen pelastusliiveissään siellä pärjää, niin missä sitten?
Meillä oli teinien veneilyraja siinä, että eivät lähteneet laskemaan jokea keskenään useamman kymmenen kilometrin matkaa.
Olisin kuvitellut tätä provoksi, mutta kai kaupunkilaismammat suhtautuvat varovaisemmin kun me, jotka olemme itsekin soudelleet isolla järvellä jotain 10-vuotiaina. Uida en osaa kunnolla vieläkään, eikä siihen aikaan ollut pelastusliivejä käytössä niin yleisesti kuin nyt.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:31"]Siis ettekö te tosiaan pelkää että lapsi tippuu veneestä ja joutuu veden varaan? Tai ajaa karille, kun ei tunnu järveä? Tai tosiaan eksyy jonnekin.
[/quote]
Ota lääkkeet.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:31"]
Siis ettekö te tosiaan pelkää että lapsi tippuu veneestä ja joutuu veden varaan? Tai ajaa karille, kun ei tunnu järveä? Tai tosiaan eksyy jonnekin.
[/quote]
Osaa uida ja on pelastusliivit. Ja karille ei soutamalla niin lujaa pysty ajamaan, että siitä kovin suurta vahinkoa syntyisi. Ja sovitaan ettei mene niin kauas että eksyy. Ranta näkyvissä koko ajan niin ei voi eksyä.
On tavat kyllä muuttuneet. Mun lapsuudessa me pyörittiin serkku- ja kaveriporukassa järven rannalla kaiket kesät. Uitiin ja soudettiin, tehtiin lauttoja ym. aivan ilman valvontaa. Vanhimmat oli jotain esiteinejä ja nuorimmat noin viisivuotiaita. Ei mitään pelastusliivejä eikä kännyköitä eikä uimavaatteita eikä aurinkosuojia eikä -rasvoja. Tokihan lapsikuolleisuus oli silloin suurempi, mutta kyllä nykyään tuntuu aivan ylisuojelevalta tämä lasten vahtiminen.
Jos eri kauas mene ja veneestä ei kusta. Siinä tärkeimmät.
No olen itsekin soutanut tuon ikäisenä kaverin kanssa, tosin tutummilla vesillä. Kerran osaa, päästä vaan, mutta käske ottaa omasta rannasta maamerkki, jota ei päästä missään vaiheessa pois näkyvistä.
Kiitos vastauksista, tosin musta on kyllä asiatonta alkaa haukkumaan mua ("ota lääkkeet" ja peukutuksia sille).
Kai mä sitten päästän tuon pojan sinne järvelle...
En päästäisi. Meillä ei lapsia jätetä vahtimatta edes omaan kotiin, mutta kai siellä alemmissa sosiaaliluokissa tuollainen piittaamattomuus on normi.
En antaisi. Miksei mukana voi olla joku muu?
Jos osaa soutaa ja tietää, miten veneessä ollaan, niin tietenkin.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 09:53"]En päästäisi. Meillä ei lapsia jätetä vahtimatta edes omaan kotiin, mutta kai siellä alemmissa sosiaaliluokissa tuollainen piittaamattomuus on normi.
[/quote]
Hei, ap:n poika on kasilla, siis kahdeksannella luokalla! Siinä iässä pitääkin vähän itsenäistyä, ettei parikymppisenä ole kusi sukassa kun muutetaan omilleen... Ainiin, ylemmissä sosiaaliluokissa varmaan palkataan kodinhoitaja ja vartija avuksi...
Eksymisen riski on kyllä huomattava.