Päästäisitkö teinin soutamaan yksin?
Kyseessä kasiluokalle menevä poika, osaa uida ja osaa soutaa. Pelastusliivit on käytössä. Iso järvi, joka ei kuitenkaan mitenkään erityisen tuttu. En ole päästänyt poikaa yksin järvelle soutamaan ja kalastamaan vaikka on jatkuvasti sitä vinkunut (ollaan mökillä, rannalle matkaa 700metriä). Päästäisitkö itse?
Kommentit (46)
Yhdessä viestissä tuli esille se todella surullinen tosiasia, tehdään mitä vain ettei kellään ole aihetta tehdä ls ilmoitusta. Nykyään niitä tehtaillaan ja tavalliset ihmiset saa olla varpaillaan ja todellisuus hämärtyy ls pelon edessä, kun kuka vaan voi sellaisen jostain olemattomasta syystä keksiä.
Poika järvelle
Tottakai. 9-vuotiasta en päästänyt vielä yksin, kun ei ole mikään hyvä soutaja tai muutenkaan erätaitoinen. 13-vuotiaan isoveljen kanssa tottakai saa mennä vaikka moneksi tunniksi. Vanhin taisi olla ala-asteen viimeisillä luokilla kun luotin niin paljon että sai mennä kalastusretkille yksinään.
Mitä ihmettä siellä järvellä voisi sattua? Teinillä on pelastusliivi, hän osannee katsoa että veneessä on tulppa kiinni, häntä on varmaankin ohjeistettu ettei veneessä saa nousta seisomaan, häntä voi neuvoa pysymään näköetäisyydellä omasta rannasta (vaikka opettelisin kyllä muutenkin lähitienoita), kännykkä vielä vesitiiviiseen koteloon ja menoksi. Antaa nyt teinin kalastaa, kun kerran on noin tervehenkinen kiinnostuksenkohde. Sitten kun vielä opettaa kalastajan perkaamaan saaliinsa, ellei osaa jo, niin saa koko perhe parasta mahdollista lähiruokaa pöytään.
Itse olen soutanut n. 12-vuotiaasta asti yksin. Silloin ehtona oli pelastusliivit ja se, että pysyn suhteellisen lähellä rantaa, koska kyseessä olin iso järvi. Eli matkaa rannalle oli varmaan n. 100m, minkä olisin hyvin pystynyt uimaan, koska uimataito on mielestäni edellytys soutamaan lähtemiselle.
Eli mielestäni voit hyvin päästää, kännykkä mukaan ja soutu liivit päälle. Varmaan on jonkinlainen vene-etiketti pojalle opetettu, eli veneessä ei turhaan seisota yms.
Kyllä me ollaan erilaisia.
Me asumme meren rannalla maaseudulla. Keskimmäinen lapsi, tytär, on innokas kalastaja. Veneilemme kesäisin, joten kaikille lapsille meri on tosi tuttu. 9- vuotiaana tyttö sai ekaa kertaa lähteä tyynellä säällä soutuveneellä tai kanootilla lähiseuduille. Nyt 14-vuotiaana eli samanikäisenä kuin aloittajan poika, veneilee aika omatoimisesti hyvillä ilmoilla.
Aloittajan viesti kuulostaa todella ylisuojelevalta. Mutta itsehän hän lapsensa tuntee. Meillä kuopus on aikamoinen häslääjä ja häntä en kyllä vielä päästä yksin vesille ( 10 vuotias).
No järvet, ne ovat yhtä vaarallisia paikkoja kuin ennenkin, ellei sitten satu olemaan lähistöllä näitä skootteri- ja tehovenekaahailijoita. Nykyään on turvavarustuksetkin paremmat. Rosvoja oli jo 70-luvulla ja ne kiertävät helppokulkuisia mantereita. Meillä kyllä olivat osanneet kerran käydä saaressakin, mutta saattaa olla, että olivat paikkakuntalaisia nuoria.