Mun lapsi jäi aamulla auton töytäisemäksi koulumatkalla. Nyt vasta älysin, miten pahasti olisi voinut käydä
Onneksi selvisi mustelmilla, ranteen venähdyksellä ja säikähdyksellä. Tottakai pelästyin kun poika soitti itkuisella äänellä, että oli kaatunut, kun auto oli törmännyt häneen, mutta jotenkin robottina vain kyselin kaikkia kysymyksiä ja rauhoittelin, että tulen hakemaan. Mutta mua harmitti (ja harmittaa edelleen) että poika oli sanonut tälle autoilijalle, ettei sattunut mitään ja oli vain lähtenyt jatkamaan matkaa. Tuo kuitenkin oli sattunut suojatiellä. Poika oli luultavasti jäänyt jotenkin kuolleeseen kulmaan, kun tuo auto oli kääntynyt. Poika ei edes muistanut tuon auton väriä, muisti vain että joku nainen sitä oli ajanut. Oli varmasti säikähtänyt aika paljon. Ärsyttää ja pistää vihaksi, että tämä kuljettaja ei jäänyt selvittämään asiaa etenkin kun töytäisi alaikäistä lasta, joka ei välttämättä ymmärrä, miten tuollaisessa tilanteessa pitäisi toimia.
Edelleen ärsyttää ja harmittaa, mutta äsken kun soitin ystävälle ymmärsin kuinka pahasti tuossa olisi voinut käydä. Onneksi ei käynyt pahemmin. Neuvokaa lapsillenne, miten tuollaisessa tilanteessa tulisi toimia. Minä en ollut huomannut ja nyt kävi näin. Harmi, mutta onneksi poika on kunnossa. Se on tietysti kaikista tärkeintä.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin juuri tänään, kun penkan takaa tuli yhtäkkiä toinen auto eteen, että onneksi ei ollut jalankulkija.
Ihan hirveät penkat, joiden taa ei näe . Todella vaarallisia ja jokaisen kohdalla olisi tärkeää tällä hetkellä muistaa hiljentää tai pysähtyä.
Onko ap. teillä mitään paikallista fb-ryhmää. Laita sinne viestiä, että tahtoisit jutella asiasta.
Joo nuo penkat on vaarallisia kyllä. Tuo tapahtui ihan koulun vieressä ja laitoin kouluun viestiä asiasta siinä toivossa, että joku olisi nähnyt jotain. Mä en itse ole facebookissa. Tietysti voisi nyt liittyä, jos saisi edes varotettua muita (vanhempia) tuosta paikasta. Ap
Kannattaa myös pyytää läheisiä kirjoittamaan asiasta. Varmasti joku on nähnyt, kun koululla tapahtui.
Ja myös paikallliseen lehdistöön voit olla yhteydessä jos tarinasi on tosi.
Täällä on joku sen verran aggressiivisena, että tunteeko piston sydämessään?
Ap: joskus pitää oppia asiat kantapään kautta, onneksi ei käynyt pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin juuri tänään, kun penkan takaa tuli yhtäkkiä toinen auto eteen, että onneksi ei ollut jalankulkija.
Ihan hirveät penkat, joiden taa ei näe . Todella vaarallisia ja jokaisen kohdalla olisi tärkeää tällä hetkellä muistaa hiljentää tai pysähtyä.
Onko ap. teillä mitään paikallista fb-ryhmää. Laita sinne viestiä, että tahtoisit jutella asiasta.
Joo nuo penkat on vaarallisia kyllä. Tuo tapahtui ihan koulun vieressä ja laitoin kouluun viestiä asiasta siinä toivossa, että joku olisi nähnyt jotain. Mä en itse ole facebookissa. Tietysti voisi nyt liittyä, jos saisi edes varotettua muita (vanhempia) tuosta paikasta. Ap
Kannattaa myös pyytää läheisiä kirjoittamaan asiasta. Varmasti joku on nähnyt, kun koululla tapahtui.
Ihan koululla ei sattunut, mutta hyvin lähellä. Ap
Surullista. Käykää vielä lääkärissä varmistamassa, ettei ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ja myös paikallliseen lehdistöön voit olla yhteydessä jos tarinasi on tosi.
Valitettavasti on totta. Sen verran pelästyin tilanteesta ja harmitti, että en ollut lapsen kanssa tällaisista asioista puhunut eikä siten tiennyt miten toimia niin tämä meni näin. Ajattelin vain varotella muita vanhempia, pakko ei tietenkään ole uskoa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Surullista. Käykää vielä lääkärissä varmistamassa, ettei ole mitään.
Käytiin heti aamulla. Onneksi ei ollut mitään isompaa. Ap
Lapsille kannattaa muistuttaa että aina kannattaa katsoa eteensä.
Mulle kävi pari vuotta sitten samoin. Kuljettaja sanoi, ettei ollut huomannut mua lumipenkan takaa. Olen aikuinen eikä minuun sattunut niin annoin asian olla. Lapsen kanssa olisi kyllä pitänyt jäädä odottamaan äitiä/ambulanssia. Onneksi ei sattunut pahemmin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei kiinnosta
No toivottavasti teidän lapsille ei näin tule koskaan käymään. En tullut hakemaan huomiota vain varoittamaan muita vanhempia (ja samalla ehkä vähän purkamaan omaa turhautumista). Mutta jos ei kiinnosta niin ei tarvitse avata ja kommentoida. Ap
Minkä ikäinen lapsi? Kyllä jokainen vanhempi ymmärtää liikenteen vaarat. Omani ei kovin pienenä yksin kulje. Monissa maissa lapsia saatetaan ihan 15-vuotiaiksi asti eivätkä he liiku yksin.
Ymmärrän ap:n säikähdyksen, mutta ärsyttää tuo asenne. Ihan kuin me muut vanhemmat ja meidän lapset olisi yhtä tyhmiä. Kyllä mun 8-vuotias olisi soittanut heti mulle eikä lähtenyt mihinkään.
Koulumatkalla jos sattui, niin koululla vakuutukset sitä varten.
Lapsille pitää opettaa että suojatielle astuttaessa pitää katsoa tuleeko autoa, jos tulee, pitää odottaa että auto pysähtyy. Ei riitä että auto hidastaa vaan auton tulee pysähtyä, ja sen jälkeen voi ylittää tien. Katseen pitää olla autossa koko ajan, ja jos on kaksi rinnakkaista kaistaa niin ennen toiselle kaistalle astumista pitää katsoa uudelleen tuleeko auto sen pysähtyneen auton takaa. Sitten katse toiseen suuntaan, jos on tulossa autoja, keskikoroketta ei ylitetä ellei auto ole pysähtynyt. Ja taas se katse siellä autossa, ja sen jälkeen katse sillä mahdollisella toisella kaistalla liikkuviin ajoneuvoihin. Ikinä ei riitä että itse menee omalla vuorolla, aina pitää KATSOA.
Lapseni ovat 7-16v, liikkuvat sujuvasti pääkaupungin keskustassa jalankulkijoina. Ei puhelimia kädessä liikenteessä, aina joka suuntaan näkyvät heijastimet, tielle ei mennä jos auto ei ole pysähdyksissä suojatien edessä. Valoristeyksessä ei riitä että valo vaihtuu, katsominen on aina välttämätöntä. Aikaa tämä voi hetken viedä mutta on kivempi odottaa fiksua autoilijaa kuin kuolemaa halvaantuneena.
Todella moni aikuinen kävelee luottavaisena suojatielle (valoilla tai ilman) kun on ns oma vuoro. Tämä hirvittää minua todella, ja olen opettanut lapsille että aina on katsottava ja odottava mitä auto tekee ja vaikka joku muu lähtisi jo tielle, oma kulkeminen on omalla vastuulla.
Olisimme jokainen jo vähintään kymmenen kertaa jääneet auton alle (pahasti) jos emme toimisi näin. Liikennesäännöt pitää opettaa tarkasti mutta myös olla realistinen siinä että jos joku muu ei niitä noudata, se on jalankulkija jota sattuu.
Toivottavasti lapsesi on kunnossa ap, ja kannattaa tehdä rikosilmoitus samantien, jospa joku olisi nähnyt tilanteen. 💜
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei kiinnosta
No toivottavasti teidän lapsille ei näin tule koskaan käymään. En tullut hakemaan huomiota vain varoittamaan muita vanhempia (ja samalla ehkä vähän purkamaan omaa turhautumista). Mutta jos ei kiinnosta niin ei tarvitse avata ja kommentoida. Ap
Minkä ikäinen lapsi? Kyllä jokainen vanhempi ymmärtää liikenteen vaarat. Omani ei kovin pienenä yksin kulje. Monissa maissa lapsia saatetaan ihan 15-vuotiaiksi asti eivätkä he liiku yksin.
12v. Ja sinulle joka sanoit koulun vakuutuksista: en usko, että niitä tarvitaan, kun ainakaan tällä hetkellä ei ole havaittavissa mitään isompaa/hoitoa vaativaa vammaa. Ilmoitus on kouluun kuitenkin varmuuden vuoksi tehty, kuten jo aiemmin sanoin. Ap
Hieno homma, asiallinen vastaus sisältäen pelkästään tavanomaisia normaaleja sanoja menee hyväksyntään.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä! Jo oli törkeä naiskuski, kun ei jäänyt asiaa selvittämään. Aikuisen pitäisi ymmärtää.
Selvittämään eli käytännössä mitä?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ap:n säikähdyksen, mutta ärsyttää tuo asenne. Ihan kuin me muut vanhemmat ja meidän lapset olisi yhtä tyhmiä. Kyllä mun 8-vuotias olisi soittanut heti mulle eikä lähtenyt mihinkään.
No, voin sanoa että ihan kuka vaan vieras aikuinen joka on just meinannut ajaa sun lapsen yli saa lapseltasi tuon aivan saman vastauksen ku ap:n lapsi antoi. Auton töytäisemäksi tullut aikuinenkin on shokissa ja siihen kun tulee shokissa oleva kuski kysymään että "sattuko, ei varmaan, moikka" niin kyllä myös se sun lapsi sanoo pissa housussa että kaikki hyvin. 8v ei varmasti sano että jääpäs tähän odottamaan kun soitan äidille ja äiti soittaa poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä! Jo oli törkeä naiskuski, kun ei jäänyt asiaa selvittämään. Aikuisen pitäisi ymmärtää.
Selvittämään eli käytännössä mitä?
Suojatiellä jalankulkijaan osunut on varmasti syyllistynyt ainakin liikenteen vaarantamiseen. Ainoa vastuullinen teko on soittaa itse poliisi ja ambulanssi lapselle. Oletko aivan persenaama? Ei ajokorttia? Ei lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Lapsille pitää opettaa että suojatielle astuttaessa pitää katsoa tuleeko autoa, jos tulee, pitää odottaa että auto pysähtyy. Ei riitä että auto hidastaa vaan auton tulee pysähtyä, ja sen jälkeen voi ylittää tien. Katseen pitää olla autossa koko ajan, ja jos on kaksi rinnakkaista kaistaa niin ennen toiselle kaistalle astumista pitää katsoa uudelleen tuleeko auto sen pysähtyneen auton takaa. Sitten katse toiseen suuntaan, jos on tulossa autoja, keskikoroketta ei ylitetä ellei auto ole pysähtynyt. Ja taas se katse siellä autossa, ja sen jälkeen katse sillä mahdollisella toisella kaistalla liikkuviin ajoneuvoihin. Ikinä ei riitä että itse menee omalla vuorolla, aina pitää KATSOA.
Lapseni ovat 7-16v, liikkuvat sujuvasti pääkaupungin keskustassa jalankulkijoina. Ei puhelimia kädessä liikenteessä, aina joka suuntaan näkyvät heijastimet, tielle ei mennä jos auto ei ole pysähdyksissä suojatien edessä. Valoristeyksessä ei riitä että valo vaihtuu, katsominen on aina välttämätöntä. Aikaa tämä voi hetken viedä mutta on kivempi odottaa fiksua autoilijaa kuin kuolemaa halvaantuneena.
Todella moni aikuinen kävelee luottavaisena suojatielle (valoilla tai ilman) kun on ns oma vuoro. Tämä hirvittää minua todella, ja olen opettanut lapsille että aina on katsottava ja odottava mitä auto tekee ja vaikka joku muu lähtisi jo tielle, oma kulkeminen on omalla vastuulla.
Olisimme jokainen jo vähintään kymmenen kertaa jääneet auton alle (pahasti) jos emme toimisi näin. Liikennesäännöt pitää opettaa tarkasti mutta myös olla realistinen siinä että jos joku muu ei niitä noudata, se on jalankulkija jota sattuu.
Toivottavasti lapsesi on kunnossa ap, ja kannattaa tehdä rikosilmoitus samantien, jospa joku olisi nähnyt tilanteen. 💜
Kiitos hyviä neuvoja ja hyvä muistutus. Meilläkin lapset ovat varovaisia liikenteessä, mutta vahinkoja sattuu. Lapsi kertoi, että oli jo suojatiellä, kun tämä auto kääntyi ja osui häneen. Varovaisuuskaan ei kuitenkaan aina riitä. Toivon kuitenkin turvallisia kilometrejä teille! Toivottavasti joku olisi tosiaan jotain nähnyt. Ap
1/5