Mun lapsi jäi aamulla auton töytäisemäksi koulumatkalla. Nyt vasta älysin, miten pahasti olisi voinut käydä
Onneksi selvisi mustelmilla, ranteen venähdyksellä ja säikähdyksellä. Tottakai pelästyin kun poika soitti itkuisella äänellä, että oli kaatunut, kun auto oli törmännyt häneen, mutta jotenkin robottina vain kyselin kaikkia kysymyksiä ja rauhoittelin, että tulen hakemaan. Mutta mua harmitti (ja harmittaa edelleen) että poika oli sanonut tälle autoilijalle, ettei sattunut mitään ja oli vain lähtenyt jatkamaan matkaa. Tuo kuitenkin oli sattunut suojatiellä. Poika oli luultavasti jäänyt jotenkin kuolleeseen kulmaan, kun tuo auto oli kääntynyt. Poika ei edes muistanut tuon auton väriä, muisti vain että joku nainen sitä oli ajanut. Oli varmasti säikähtänyt aika paljon. Ärsyttää ja pistää vihaksi, että tämä kuljettaja ei jäänyt selvittämään asiaa etenkin kun töytäisi alaikäistä lasta, joka ei välttämättä ymmärrä, miten tuollaisessa tilanteessa pitäisi toimia.
Edelleen ärsyttää ja harmittaa, mutta äsken kun soitin ystävälle ymmärsin kuinka pahasti tuossa olisi voinut käydä. Onneksi ei käynyt pahemmin. Neuvokaa lapsillenne, miten tuollaisessa tilanteessa tulisi toimia. Minä en ollut huomannut ja nyt kävi näin. Harmi, mutta onneksi poika on kunnossa. Se on tietysti kaikista tärkeintä.
Kommentit (81)
K y l l ä s i i t ä k a n n a t t a a i l m o i t t a a p o l i i s i l l e, p a r h a a s s a t a p a u k s e s s a a j a j a o n i l m o i t t a u t u n u t i t s e m u t t a p o l i i s i e i t i e d ä k u k a u h r i o n. E t t e i t a r v i t s e s i t t e n l e h t i e n k a u t t a y r i t t ä ä e t s i ä t o i s t a o s a p u o l t a . J a t e i l l e j o t k a o l e t t e n i i n k a m a l a n p e l o i s s a n n e e t t ä j o s o n k i n k e k s i t t y t a r i n a , i h a n h y v ä ä a s i a a t ä ä l l ä o n o l l u t m i k ä k a n n a t t a a t e i d ä n k i n t i e t ä ä o n n e t t o m u u d e n v a r a l t a . I h a n s a m a o n k o j u u r i t ä m ä k e k s i t t y j u t t u k o s k a n ä i t ä t a p a h t u u i h a n k e k s i m ä t t ä k i n .
Vierailija kirjoitti:
K y l l ä s i i t ä k a n n a t t a a i l m o i t t a a p o l i i s i l l e, p a r h a a s s a t a p a u k s e s s a a j a j a o n i l m o i t t a u t u n u t i t s e m u t t a p o l i i s i e i t i e d ä k u k a u h r i o n. E t t e i t a r v i t s e s i t t e n l e h t i e n k a u t t a y r i t t ä ä e t s i ä t o i s t a o s a p u o l t a . J a t e i l l e j o t k a o l e t t e n i i n k a m a l a n p e l o i s s a n n e e t t ä j o s o n k i n k e k s i t t y t a r i n a , i h a n h y v ä ä a s i a a t ä ä l l ä o n o l l u t m i k ä k a n n a t t a a t e i d ä n k i n t i e t ä ä o n n e t t o m u u d e n v a r a l t a . I h a n s a m a o n k o j u u r i t ä m ä k e k s i t t y j u t t u k o s k a n ä i t ä t a p a h t u u i h a n k e k s i m ä t t ä k i n .
Pääsipä sensuurin ohi tämäkin kammottava ihmiskuntaa uhkaava mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja myös paikallliseen lehdistöön voit olla yhteydessä jos tarinasi on tosi.
Valitettavasti on totta. Sen verran pelästyin tilanteesta ja harmitti, että en ollut lapsen kanssa tällaisista asioista puhunut eikä siten tiennyt miten toimia niin tämä meni näin. Ajattelin vain varotella muita vanhempia, pakko ei tietenkään ole uskoa. Ap
No sitten ei tarvitse valitella. Itse entisenä paikallistoimittajana tiedän, että tuo kyllä otetaan uutiseksi lehdelle niin someen , kuin painettuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille pitää opettaa että suojatielle astuttaessa pitää katsoa tuleeko autoa, jos tulee, pitää odottaa että auto pysähtyy. Ei riitä että auto hidastaa vaan auton tulee pysähtyä, ja sen jälkeen voi ylittää tien. Katseen pitää olla autossa koko ajan, ja jos on kaksi rinnakkaista kaistaa niin ennen toiselle kaistalle astumista pitää katsoa uudelleen tuleeko auto sen pysähtyneen auton takaa. Sitten katse toiseen suuntaan, jos on tulossa autoja, keskikoroketta ei ylitetä ellei auto ole pysähtynyt. Ja taas se katse siellä autossa, ja sen jälkeen katse sillä mahdollisella toisella kaistalla liikkuviin ajoneuvoihin. Ikinä ei riitä että itse menee omalla vuorolla, aina pitää KATSOA.
Lapseni ovat 7-16v, liikkuvat sujuvasti pääkaupungin keskustassa jalankulkijoina. Ei puhelimia kädessä liikenteessä, aina joka suuntaan näkyvät heijastimet, tielle ei mennä jos auto ei ole pysähdyksissä suojatien edessä. Valoristeyksessä ei riitä että valo vaihtuu, katsominen on aina välttämätöntä. Aikaa tämä voi hetken viedä mutta on kivempi odottaa fiksua autoilijaa kuin kuolemaa halvaantuneena.
Todella moni aikuinen kävelee luottavaisena suojatielle (valoilla tai ilman) kun on ns oma vuoro. Tämä hirvittää minua todella, ja olen opettanut lapsille että aina on katsottava ja odottava mitä auto tekee ja vaikka joku muu lähtisi jo tielle, oma kulkeminen on omalla vastuulla.
Olisimme jokainen jo vähintään kymmenen kertaa jääneet auton alle (pahasti) jos emme toimisi näin. Liikennesäännöt pitää opettaa tarkasti mutta myös olla realistinen siinä että jos joku muu ei niitä noudata, se on jalankulkija jota sattuu.
Toivottavasti lapsesi on kunnossa ap, ja kannattaa tehdä rikosilmoitus samantien, jospa joku olisi nähnyt tilanteen. 💜
Kiitos hyviä neuvoja ja hyvä muistutus. Meilläkin lapset ovat varovaisia liikenteessä, mutta vahinkoja sattuu. Lapsi kertoi, että oli jo suojatiellä, kun tämä auto kääntyi ja osui häneen. Varovaisuuskaan ei kuitenkaan aina riitä. Toivon kuitenkin turvallisia kilometrejä teille! Toivottavasti joku olisi tosiaan jotain nähnyt. Ap
Kuljettaja syyllistyi varomattomuuteen ja saisi sakot ja joutuisi korvaamaan kaikki kulut mitä tullut tai mahdollisesti tulee. Te ette sitä vielä tiedä. Yksi kaverini sai vastaavasta jutusta haitan joka ilmeni vasta vuosikymmeniä myöhemmin, kun törmäyksessä lantio oli mennyt vähän sijoiltaan ja se aiheutti myöhemmin polvivammat joka piti leikata.
Voisi löytyä myös valvontakameroista, jos sellainen on alueella. Kehotan ottamaan poliisiin yhteyttä joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä! Jo oli törkeä naiskuski, kun ei jäänyt asiaa selvittämään. Aikuisen pitäisi ymmärtää.
Ja samaa mieltä tästä. Ainahan pitää kuitenkin käydä lääkärissä tarkastuksessa tuollaisen jälkeen, joten ei olisi saanut päästää menemään, vaikka lapsi sanoo, että ei sattunut. Ei mun poika tuossa tilanteessa ollut tuntenut kipua, mutta kun hain koulun pihalta niin oli jo ranne kipeä.. Onneksi ei kuitenkaan pahemmin käynyt. Ap
Tiedän kokemuksesta että ei siinä kolhaisun jälkeisessä adrenaliiniryöpyssä huomaa kipua tai muutakaan, kivut voivat muutenkin tulla pahoiksi vasta viiveellä, ehkä seuraavana päivänä. Siksi varsinkaan jos on osunut lapseen niin ei saisi aikuinen poistua onnettomuuspaikalta ennen kuin on paikalla joku viranomainen.
No tämäpä just, olin tulossa samaa kommentoimaan, ettei tuollaisessa tilanteessa välttämättä huomaa kipua, ja lapsi saattaa olla niin shokissa, ettei tiedä miten toimia.
Minulle on käynyt vastaavaa, kun olin itse 8-vuotias. Olin tosin kotimatkalla tulossa koulusta, auto ajoi päälleni suojatiellä, lensin auton nokkapellin yli, reppuni lensi tielle, ja tipuin katuun otsa edellä. Otsaan tuli iso vekki, verta tuli valtavasti. Mä menin jotenkin paniikkiin, että apua mun reppu ja koulukirjat on autotiellä! Niinku suurin huoli oli jotkut typerät kirjat. Se auto pysähtyi, mieskuski kysyi miten kävi, mä sanoin vaan jotain että kerään vaan mun kirjat ja lähen kotiin, asun tossa vieressä :D kuski sit kaasutti tiehensä.
Mä sit verissäpäin kävelin himaan, ja kotona vasta tuli itku kun kerroin äidille mitä kävi, ja siinä sit itseänikin hävetti, että olisi pitänyt osata toimia toisin :( Mutta kun ei ne lapset osaa, meilläkin oli perheessä käyty läpi, mitä pitää tehdä jos käy joku onnettomuus.
Nyt kun itselläni on samanikäisiä lapsia, tajuan miten raivoissani äitini on täytynyt olla sille kuskille, joka vaan lähti pois.
Eli kyllä, tuollaista todellakin tapahtuu! Onneks ap sun poika on kunnossa!
Vierailija kirjoitti:
Voisi löytyä myös valvontakameroista, jos sellainen on alueella. Kehotan ottamaan poliisiin yhteyttä joka tapauksessa.
Nimenomaan. Suojatiellä osuma on aina vähintään liikenteen vaarantaminen. Näitä näkee usein lehdissä että poliisi etsii paikalta liuennutta kuljettajaa, joskus harvoin etsitään osuman saanutta kun kuljettaja on ilmoittautunut.
Laita varulta paikalliseen fb-puskaradioon kirjoitus, jossa pyydät törmännyttä autoilijaa ottamaan yhteyttä yksityisviestillä. On niitä joskus tiemmä sitenkin selvinnyt. Törmännyt kuskikin on voinut mennä vähän shokkiin eikä ole kyennyt rationaaliseen ajatteluun akuutissa tilanteessa.
Paljon lämpimiä ajatuksia sekä lapselle että säikähtäneelle äidille. Mikä onni, ettei käynyt pahemmin ❤️
Ei sitä kiireessä jouda katselemaan ampaiseeko opettamaton kakara tielle
Jos ois ollu joku kallis auto ja lapses ois siihen juossu tahalleen kuten tänään , niin oishan se ollu paha juttu korvauksia maksella YH:n tuista monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kiireessä jouda katselemaan ampaiseeko opettamaton kakara tielle
Olitpa hauska https://www.youtube.com/shorts/mDqsgbtpDLk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai teit rikosilmoituksen?
En tehnyt, kun en tiedä kuljettajaa eikä mulla ole muita tuntomerkkejä kuin nainen. Paikka ja aika on toki tiedossa, mutta ei noilla tiedoilla kai voi rikosilmoitusta tehdä. Korjatkaa jos olen väärässä. Lääkäri kuitenkin kirjasi, että vammat on tulleet auton töytäyksestä. Ap
Kyllä isommat kaupungit on niin täynnä valvontakameroita että niistä hyvinkin selviää tuo autoilija. Kannattaa kysyä poliisilaitokselta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitäisi lasten kanssa käydä läpi miten toimia yllättävissä ja onnettomuustilanteissa. Ja jos ei ole vanhemmillekaan ihan selvää niin voisi olla ihan hyvää tekemistä perheelle ottaa selvää ja vaikka välillä kerratakin. Se on kuitenkin vanhempien tehtävä tietää ja opastaa lapsiaan eri tilanteisiin. Parempi että on ennakolta jonkinlainen käsitys toimintatavoista kuin alkaa ihmetellä niitä siinä vaiheessa kun asia on jo tapahtunut.
Kaikkea mitä voi tapahtua ei voi lasta mitenkään valmistella. Eikä uhkakuvia maalailla. Tuommoisissa tilanteissa vastuu on aina aikuisella, ei lapsella. Pian etsitään paikallislehden sivuilla tuntematonta naista joka törmäsi lapseen suojatiellä.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. Suojatiellä osuma on aina vähintään liikenteen vaarantaminen.
Höpsistä että aina. Kyllä jalankulkija voi sännätä suojatielle niin ettei autoilija ole rikokseen syyllistymistä likimaillakaan.
Yllättävän hyvin ihmiset voi tehdä havaintoja.
Tee ilmoitus poliisille.
Mekin teimme, samankaltainen tilanne. Löytyi tien varressa olevan yrityksen valvontakuvaa molemmista päistä tietä, sekä erään liikennöitsijän kojelautakuvaa.
Tilanne meni sovittelun kautta ja ajaja korvasi kaikki sairaanhoitokulut ja rikkoutuneen omaisuuden. Lapsen kannalta sovittelu oli erityisen tärkeä kokemus, koska tuollaisesta tilanteesta jää pelkoja. Oli tärkeää nähdä ajaja.
Tosiaan tärkeintä että henki säilyi. Itsekin vasta seuraavana päivänä itkin järkytystä, kun iski tajuntaan miten olisi voinut käydä :(
Kiitos kaikille. En jotenkin ajatellut, että voisi olla valvontakamerakuvaa tai muuta sellaista, mutta hyviä huomioita. Tehtiin nyt pojan kanssa yhdessä ilmoitus. Toivottavasti tämä asia tästä selviäisi.
Ja teille, jotka noista pitkäaikaisvammoista puhutte: tietenkin niitä voi tulla (toivottavasti ei tule). Mutta tällä hetkellä ei vaikuta siltä, että mitään isompaa olisi. Koululle kuitenkin ilmoitin kaiken varalta.
Nyt pari tuntia sitten otettiin yksi särkylääke rannekipuun. Tilanne olisi voinut olla pahempikin. Poika voisi olla nyt esimerkiksi sairaalassa. Sitä olen tarkoittanut, ettei isompaa onneksi tullut. Ap
*sitä olen tarkoittanut sanoessani, ettei isompaa onneksi tullut
Toivottavasti tilanne selviää vielä ja hyvä että lapsi on kunnossa.
Jos meni vaatteita rikki tai muuta niin kaikista on hyvä ottaa kuvat. Saatte vakuutuksesta omanne takaisin.
Mieti kun lapsesi olisi oikein mukavasti pyörähtänyt eturenkaan ja lokarin väliin niin että rutina olisi vain käynyt 🙁
Asia pitää selvittää ja kuljettaja saada kiinni.
Ja koskaan ei voi sanoa että ei sattunut mitään isompaa. Monet vammat voivat tulla vasta myöhemmin esiin.