Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun lapsi jäi aamulla auton töytäisemäksi koulumatkalla. Nyt vasta älysin, miten pahasti olisi voinut käydä

Vierailija
17.02.2022 |

Onneksi selvisi mustelmilla, ranteen venähdyksellä ja säikähdyksellä. Tottakai pelästyin kun poika soitti itkuisella äänellä, että oli kaatunut, kun auto oli törmännyt häneen, mutta jotenkin robottina vain kyselin kaikkia kysymyksiä ja rauhoittelin, että tulen hakemaan. Mutta mua harmitti (ja harmittaa edelleen) että poika oli sanonut tälle autoilijalle, ettei sattunut mitään ja oli vain lähtenyt jatkamaan matkaa. Tuo kuitenkin oli sattunut suojatiellä. Poika oli luultavasti jäänyt jotenkin kuolleeseen kulmaan, kun tuo auto oli kääntynyt. Poika ei edes muistanut tuon auton väriä, muisti vain että joku nainen sitä oli ajanut. Oli varmasti säikähtänyt aika paljon. Ärsyttää ja pistää vihaksi, että tämä kuljettaja ei jäänyt selvittämään asiaa etenkin kun töytäisi alaikäistä lasta, joka ei välttämättä ymmärrä, miten tuollaisessa tilanteessa pitäisi toimia.

Edelleen ärsyttää ja harmittaa, mutta äsken kun soitin ystävälle ymmärsin kuinka pahasti tuossa olisi voinut käydä. Onneksi ei käynyt pahemmin. Neuvokaa lapsillenne, miten tuollaisessa tilanteessa tulisi toimia. Minä en ollut huomannut ja nyt kävi näin. Harmi, mutta onneksi poika on kunnossa. Se on tietysti kaikista tärkeintä.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti kun lapsesi olisi oikein mukavasti pyörähtänyt eturenkaan ja lokarin väliin niin että rutina olisi vain käynyt 🙁

Sairasta. Jos tuon piti olla jotenkin hauskaa sun mielestä niin voin sanoa ettei ollut.. Häpeä.

Vierailija
62/81 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän parikin tilannetta, joissa lapsi on auton alle jäätyään säikähtänyt (olettanut kenties tehneensä itse jotain väärin) ja lähtenyt karkuun, vaikka kuski olisi halunnut soittaa vanhemmille tai kutsua ambulanssin varmuuden vuoksi paikalle.

Eli ei kannata suoraan alkaa sitä kuskia syyllistämään, varsinkaan kun ilmeisesti oli kuitenkin pysähtynyt ja jutellut lapsesi kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti kun lapsesi olisi oikein mukavasti pyörähtänyt eturenkaan ja lokarin väliin niin että rutina olisi vain käynyt 🙁

Sairasta. Jos tuon piti olla jotenkin hauskaa sun mielestä niin voin sanoa ettei ollut.. Häpeä.

Tarkoitin että olisi voinut käydä pahemminkin, että turhaan ap vauhkoaa tästä.

Vierailija
64/81 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille pitää opettaa että suojatielle astuttaessa pitää katsoa tuleeko autoa, jos tulee, pitää odottaa että auto pysähtyy. Ei riitä että auto hidastaa vaan auton tulee pysähtyä, ja sen jälkeen voi ylittää tien. Katseen pitää olla autossa koko ajan, ja jos on kaksi rinnakkaista kaistaa niin ennen toiselle kaistalle astumista pitää katsoa uudelleen tuleeko auto sen pysähtyneen auton takaa. Sitten katse toiseen suuntaan, jos on tulossa autoja, keskikoroketta ei ylitetä ellei auto ole pysähtynyt. Ja taas se katse siellä autossa, ja sen jälkeen katse sillä mahdollisella toisella kaistalla liikkuviin ajoneuvoihin. Ikinä ei riitä että itse menee omalla vuorolla, aina pitää KATSOA.

Eikä aina riitä tämäkään. Mun lapseni odotti ja päästi auton ensin, ennen kuin lähti ylittämään suojatietä. Auto pysähtyi suojatien jälkeen, lähti peruuttamaan ja peruutti lapseni nurin.

Täysin tohelot kuskit voivat tehdä ihan mitä vaan. Tässä tapauksessa oli vanha mies, ei enää havaintokyky tai ratkaisut ajokuntoisen tasolla.

Vierailija
65/81 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen tapa. Luulen, että sinun täytyy vielä harjoitella lohduttamista ja tukemista.

Vierailija
66/81 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän parikin tilannetta, joissa lapsi on auton alle jäätyään säikähtänyt (olettanut kenties tehneensä itse jotain väärin) ja lähtenyt karkuun, vaikka kuski olisi halunnut soittaa vanhemmille tai kutsua ambulanssin varmuuden vuoksi paikalle.

Eli ei kannata suoraan alkaa sitä kuskia syyllistämään, varsinkaan kun ilmeisesti oli kuitenkin pysähtynyt ja jutellut lapsesi kanssa.

Tuonkin takia on hyvä etukäteen lapsille kertoa miten toimia. Joku sanoi ettei kaikkea voi lapsen kanssa käydä läpi eikä uhkakuvia maalailla. Onko se sitten parempi että mistään mitään tietämätön lapsi juoksee karkuun kun auto töytäisee? Ei kaikkea voikaan käydä läpi, mutta ei liene liikaa kertoa perusasioita että ei ole aivan ummikko. Liikenteessä kuitenkin sattuu ja tapahtuu päivittäin.

Vierailija
67/81 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen tapa. Luulen, että sinun täytyy vielä harjoitella lohduttamista ja tukemista.

Anteeksi että olen autisti. Yritin vain lohduttaa.

Vierailija
68/81 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauheaa! Onneksi ei käynyt pahemmin ❤

Vierailija
69/81 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi että olen autisti. Yritin vain lohduttaa.

Valehtelet. Häpeä entistä enemmän. Teet sitä paitsi hallaa oikeasti autistisille.

Vierailija
70/81 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Suojatiellä osuma on aina vähintään liikenteen vaarantaminen.

Höpsistä että aina. Kyllä jalankulkija voi sännätä suojatielle niin ettei autoilija ole rikokseen syyllistymistä likimaillakaan.

Ehkä jos menee raketilla suojatielle niin joo. Mutta autoilija on vastuussa aina siitä ettei osu suojatietä ylittävään suojatiellä. Syy ei ole ikinä jalankulkijan jos jää suojatiellä alle.

Vierailija
71/81 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille pitää opettaa että suojatielle astuttaessa pitää katsoa tuleeko autoa, jos tulee, pitää odottaa että auto pysähtyy. Ei riitä että auto hidastaa vaan auton tulee pysähtyä, ja sen jälkeen voi ylittää tien. Katseen pitää olla autossa koko ajan, ja jos on kaksi rinnakkaista kaistaa niin ennen toiselle kaistalle astumista pitää katsoa uudelleen tuleeko auto sen pysähtyneen auton takaa. Sitten katse toiseen suuntaan, jos on tulossa autoja, keskikoroketta ei ylitetä ellei auto ole pysähtynyt. Ja taas se katse siellä autossa, ja sen jälkeen katse sillä mahdollisella toisella kaistalla liikkuviin ajoneuvoihin. Ikinä ei riitä että itse menee omalla vuorolla, aina pitää KATSOA.

Eikä aina riitä tämäkään. Mun lapseni odotti ja päästi auton ensin, ennen kuin lähti ylittämään suojatietä. Auto pysähtyi suojatien jälkeen, lähti peruuttamaan ja peruutti lapseni nurin.

Täysin tohelot kuskit voivat tehdä ihan mitä vaan. Tässä tapauksessa oli vanha mies, ei enää havaintokyky tai ratkaisut ajokuntoisen tasolla.

No, tietenkään mikään ei aina riitä. Siksi olenkin opettanut tuon että katse pidetään aina siinä autossa ja jos auto tuolla tavalla äkisti suojatien ylitettyään pysähtyisikin niin lapseni osaisi pysähtyä myös ja katsoa että mitäs nyt. Tietenkään ei voi olla varma, voihan sitä pudota vaikka piano päähän.

Idea tuossa pitkässä tekstissäni oli se että noilla ohjeilla ei voi jäädä auton alle suojatiellä tai missään. Jos ei pysty havainnoimaan ympäristöä, pitää pysähtyä ja odottaa että se on mahdollista. Ohje pitää katse autossa liittyy juuri siihen että auto voi pysähdyttyäänkin edetä - mihin tahansa suuntaan. En kirjoittanut tuota saivarrelleksani vaan pitkästä kokemuksesta ja sillä ajatuksella että tuota varmempaa tapaa en ole keksinyt.

Vierailija
72/81 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä! Jo oli törkeä naiskuski, kun ei jäänyt asiaa selvittämään. Aikuisen pitäisi ymmärtää.

Ja samaa mieltä tästä. Ainahan pitää kuitenkin käydä lääkärissä tarkastuksessa tuollaisen jälkeen, joten ei olisi saanut päästää menemään, vaikka lapsi sanoo, että ei sattunut. Ei mun poika tuossa tilanteessa ollut tuntenut kipua, mutta kun hain koulun pihalta niin oli jo ranne kipeä.. Onneksi ei kuitenkaan pahemmin käynyt. Ap

Tiedän kokemuksesta että ei siinä kolhaisun jälkeisessä adrenaliiniryöpyssä huomaa kipua tai muutakaan, kivut voivat muutenkin tulla pahoiksi vasta viiveellä, ehkä seuraavana päivänä. Siksi varsinkaan jos on osunut lapseen niin ei saisi aikuinen poistua onnettomuuspaikalta ennen kuin on paikalla joku viranomainen.

Nainen livisti, kun tiesti tehneensä ajovirheen. Törkeää. Onnettomuuspaikalta karkaaminen. Laita ihmeessä viestiä FB:hen ja jos on paikallislehti, sinne. Rikosilmoitus olisi hyvä, jolloin lehdessä voisi olla asiasta uutinen ja pyyntö ajajalle ilmoittautua.

Vierailija
73/81 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tietenkään mikään ei aina riitä. Siksi olenkin opettanut tuon että katse pidetään aina siinä autossa ja jos auto tuolla tavalla äkisti suojatien ylitettyään pysähtyisikin niin lapseni osaisi pysähtyä myös ja katsoa että mitäs nyt. Tietenkään ei voi olla varma, voihan sitä pudota vaikka piano päähän.

Idea tuossa pitkässä tekstissäni oli se että noilla ohjeilla ei voi jäädä auton alle suojatiellä tai missään. Jos ei pysty havainnoimaan ympäristöä, pitää pysähtyä ja odottaa että se on mahdollista. Ohje pitää katse autossa liittyy juuri siihen että auto voi pysähdyttyäänkin edetä - mihin tahansa suuntaan. En kirjoittanut tuota saivarrelleksani vaan pitkästä kokemuksesta ja sillä ajatuksella että tuota varmempaa tapaa en ole keksinyt.

Kiva jos teilläpäin on niin rauhallinen liikenne, että voi pitää katsekontaktin yhteen autoon koko ylityksen ajan. Mitä jos tulee toinen auto, kun lapsi tuijottaa sitä ensimmäistä?

Toisaalta, aina ei auta tienvieressä odottaminenkaan. Ei ole kerran kaksi kun rattijuoppo on pyyhkäissyt juuri sinne pientareelle, mihin lapsi on vetäytynyt suojaan.

Ei noita autotilanteita voi asettaa lapsen vastuulle. Vastuu on aina kuljettajalla. Aina.

Vierailija
74/81 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai teit rikosilmoituksen?

En tehnyt, kun en tiedä kuljettajaa eikä mulla ole muita tuntomerkkejä kuin nainen. Paikka ja aika on toki tiedossa, mutta ei noilla tiedoilla kai voi rikosilmoitusta tehdä. Korjatkaa jos olen väärässä. Lääkäri kuitenkin kirjasi, että vammat on tulleet auton töytäyksestä. Ap

Onko siinä lähellä kauppoja yms tai liikenne kameraa joka olisi kuvannut tilanteen niin saisi rekkarin ylös?

Vierailija
75/81 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Suojatiellä osuma on aina vähintään liikenteen vaarantaminen.

Höpsistä että aina. Kyllä jalankulkija voi sännätä suojatielle niin ettei autoilija ole rikokseen syyllistymistä likimaillakaan.

Ehkä jos menee raketilla suojatielle niin joo. Mutta autoilija on vastuussa aina siitä ettei osu suojatietä ylittävään suojatiellä. Syy ei ole ikinä jalankulkijan jos jää suojatiellä alle.

Ei edes päin punaisia auton eteen singahtavan jalankulkijan?

Vierailija
76/81 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitänpä vielä tännekin.

Tämä kuljettaja otti meihin aamulla yhteyttä ja saatiin vaihdettua ajatukset puolin ja toisin. Sen verran voin kertoa, että hän kertoi säikähtäneensä eikä kiireessä ollut osannut ajatella järkevästi, kun mun poikakin oli noussut heti ylös ja reippaasti sanonut että ei käynyt mitään.

Ja pojasta sen verran, että voi muuten ihan hyvin, mutta ranne tuli yöllä todella kipeäksi eikä siihen kipuun purrut oikein tavallinen kipulääke, niin käytiin sitten aamulla uudestaan lääkärissä ja saatiin pojalle vahvemmat lääkkeet. Kaikki on ihan hyvin kuitenkin. Ap

Vierailija
77/81 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilijat huomaa jalankulkijana että suosiolla väistävät auton lähestyttyä eikä suinpäin muitta mutkitta ylitetä tietä väistämisoletuksella sitten ihan viime tipassakin.

Vierailija
78/81 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivitänpä vielä tännekin.

Tämä kuljettaja otti meihin aamulla yhteyttä ja saatiin vaihdettua ajatukset puolin ja toisin. Sen verran voin kertoa, että hän kertoi säikähtäneensä eikä kiireessä ollut osannut ajatella järkevästi, kun mun poikakin oli noussut heti ylös ja reippaasti sanonut että ei käynyt mitään.

Ja pojasta sen verran, että voi muuten ihan hyvin, mutta ranne tuli yöllä todella kipeäksi eikä siihen kipuun purrut oikein tavallinen kipulääke, niin käytiin sitten aamulla uudestaan lääkärissä ja saatiin pojalle vahvemmat lääkkeet. Kaikki on ihan hyvin kuitenkin. Ap

Hyvä, että kuljettaja otti yhteyttä. Oliko pahoillaan?

Vierailija
79/81 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kakaralla laite kädessä?

Vierailija
80/81 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai teit rikosilmoituksen?

Jos kolaroi alaikäisen kanssa siitä ei todellakaan lähtä jatkaan matkaa.

Teette rikosilmoituksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi