perintöasiaa
Minulla on 8 v nuorempi sisko, joka asuu pääkaupunkiseudulla lähellä vanhempiani. Itse asun monen sadan kilometrin päässä. Nyt siskoni perhe ja vanhempani ovat päättäneet vaihtaa asuntoja (siskon perhe iso, ja tarvitsevat suuremman kämpän). Siskoni ja miehensä ovat keskituloisia "ei säästäväisiä" ihmisiä, ja heillä on vaatimaton lähiöasunto, josta tietääkseni velkaa (mutta ihan normaalisti ovat asiansa hoitaneet, ei mitään huithapeleita). Vanhempieni tontti yksistään on varmaan yli puolen miljoonan arvoinen, ja siinä on hyväkuntoinen iso omakotitalo. Luonnollisesti siskoni perhe on vanhemmilleni läheisempi, me asumme niin kaukana, ettei käytännössä juuri voida autella puolin tahi toisin... Joten en ole esim lastenhoitoavusta ollut kateellinen. Siskoni myös joskus auttelee vanhempiani. Asunnonvaihtosuunnitelmasta on puhuttu jo monta kuukautta, ja ensi viikolla muuttavat. Kukaan ei ole kertonut minulle, että mitä tekevät asuntojen omistussuhteille, ja onko kysessä ennkkoperintö. Ilman muuta vanhempani saavat tehdä rahoillaan mitä haluavat, ja jos olisivat myymässä lukaaliaan ja ostamassa kunnon palvelutaloasuntoa tai matkustelemassa, olisin vain tyytyväinen. Jotenkin kuitenkin tökkii, että sisko muttaa miljoonakämppään, vanhemmat lähiöön, ja kukaan ei sano mitään siitä, onko minunkin joskus tarkoitus saada esim avustusta asuntolainan maksuun...
Kommentit (167)
Mitä enemmän tätä lukee, sitä kiitollisempi on omasta perheestään ja suvustaan. Tai sitten täällä on vain yksi jankkaaja, jolla ei ole mitään psykologista silmää.
Niin ja onko tällä siskolla puoliso, joka kenties on maksanut talosta osansa? Yleensä puolisot hankkivat asunnot yhdessä, oliko tuo lähiöasuntokin yhteisomistuksessa? Miksi sekaantua toisten asioihin?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:10"]
Mutta ettekö te ihan oikeasti näe törkeää asennetta tuossa puolin ja toisin? Minusta on huomattavasti törkeämpää suosia toista lasta noin räikeästi, ilman mitään perusteltua syytä.
Joo, kukin tehköön rahoillaan mitä haluaa, mutta kyllähän tuo nyt on selvästi isku vasten kasvoja. Hyvin konkreettinen osoitus siitä, että toinen sisarus on tärkeämpi kuin toinen. Siinä kaikki. Yleisesti ottaen vanhemmat kuitenkin pyrkivät tasapuolisuuteen eivätkä halua aiheuttaa sisarusten välille katkeruutta ja mielipahaa. Lähtien jo ihan siitä, että karkkipussia jaetaan pikkulapsille.
Käsittämätöntä, ettei tuollaisesta olisi oikeus loukkaantua, varsinkin jos sitä järjestellään selän takana - eli toinen sisarus on "sisäpiirin" ulkopuolella, ei sille tarvitse mitään kertoa mistään...
[/quote]
Lainaus aloituksesta: Asunnonvaihtosuunnitelmasta on puhuttu jo monta kuukautta, ja ensi viikolla muuttavat. Kukaan ei ole kertonut minulle, että mitä tekevät asuntojen omistussuhteille, ja onko kysessä ennkkoperintö.
Ap ei ole jäänyt ulkopuolelle, vaan hänelle on kerrottu suunnitelmista. Onko hän huomannut kysyä omistussuhteista, vaikka vain ihan ohimennen ja tunnustellen? Tai onko hän missään vaiheessa tuonut ilmi, että suunnitelma tuntuisi hänestä epäreilulta?
[/quote] Mä taas ymmärsin että sisko ja vanhemmat ovat puhuneet suunnitelmistaan kuukausia, ei kuitenkaan ap:lle.
[/quote]
Mistä ap sitten tietäisi, jos hänelle ei ole puhuttu?
[/quote] Ehkä hänelle on tiedotettu muutosta.
[/quote]
Varsin hyvissä ajoin, jos tästä kerran on puhuttu jo kuukausia. Luulisi, että siinä ajassa saisi suunsa auki ja voisi sanoa ääneen että jokin vaivaa. Mutta ei, kunnon av-mamma vuodattaa pettymyksensä palstalle.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:41"]
Mutta ettekö te ihan oikeasti näe törkeää asennetta tuossa puolin ja toisin? Minusta on huomattavasti törkeämpää suosia toista lasta noin räikeästi, ilman mitään perusteltua syytä.
Joo, kukin tehköön rahoillaan mitä haluaa, mutta kyllähän tuo nyt on selvästi isku vasten kasvoja. Hyvin konkreettinen osoitus siitä, että toinen sisarus on tärkeämpi kuin toinen. Siinä kaikki. Yleisesti ottaen vanhemmat kuitenkin pyrkivät tasapuolisuuteen eivätkä halua aiheuttaa sisarusten välille katkeruutta ja mielipahaa. Lähtien jo ihan siitä, että karkkipussia jaetaan pikkulapsille.
Käsittämätöntä, ettei tuollaisesta olisi oikeus loukkaantua, varsinkin jos sitä järjestellään selän takana - eli toinen sisarus on "sisäpiirin" ulkopuolella, ei sille tarvitse mitään kertoa mistään...
[/quote]
Lainaus aloituksesta: Asunnonvaihtosuunnitelmasta on puhuttu jo monta kuukautta, ja ensi viikolla muuttavat. Kukaan ei ole kertonut minulle, että mitä tekevät asuntojen omistussuhteille, ja onko kysessä ennkkoperintö.
Ap ei ole jäänyt ulkopuolelle, vaan hänelle on kerrottu suunnitelmista. Onko hän huomannut kysyä omistussuhteista, vaikka vain ihan ohimennen ja tunnustellen? Tai onko hän missään vaiheessa tuonut ilmi, että suunnitelma tuntuisi hänestä epäreilulta?
[/quote] Mä taas ymmärsin että sisko ja vanhemmat ovat puhuneet suunnitelmistaan kuukausia, ei kuitenkaan ap:lle.
[/quote]
[/quote]
Varsin hyvissä ajoin, jos tästä kerran on puhuttu jo kuukausia. Luulisi, että siinä ajassa saisi suunsa auki ja voisi sanoa ääneen että jokin vaivaa. Mutta ei, kunnon av-mamma vuodattaa pettymyksensä palstalle.
[/quote] Olitko se sisko, kun sulla on noin hyvin sisäpiirin tietoa?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En ole, vaan normaali lukutaitoinen ihminen.
Niin ja onko tällä siskolla puoliso, joka kenties on maksanut talosta osansa? Yleensä puolisot hankkivat asunnot yhdessä, oliko tuo lähiöasuntokin yhteisomistuksessa? Miksi sekaantua toisten asioihin?
[/quote]
No siellähän se lukee aloituksessa. "Siskoni ja hänen miehensä ovat keskituloisia "ei säästäväisiä" ihmisiä" -kohdassa.
Olen tyytyväinen, että minun vanhemmillani ei ole mitään perittävää, eikä minulla ole lapsia, vaan minä tulen olemaan se, jonka perinnöstä siskon lapset saavat sitten keskenään riidellä :)
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:36"]
No meillä ei ole tästä asiasta kuin ap:n näkemys, mutta minulle jäi sellainen mielikuva, että vanhempien ja lähempänä asuvan siskon toisilleen antama apu on ollut tasapuolista. Eli sisko "joskus auttelee vanhempia" (ap:n sanoja lainatakseni) ja on puolestaan saanut vanhemmilta m.m. lastenhoitoapua. Varmaan rahallistakin apua, kun kerran siskolla menee rahallisesti huonosti.
En minä nyt ihan osaa tässä nähdä perusteltua syytä syrjiä toista sisarusta, mutta noh. Makunsa kullakin.
[/quote]
"Siskoni ja miehensä ovat keskituloisia "ei säästäväisiä" ihmisiä, ja heillä on vaatimaton lähiöasunto, josta tietääkseni velkaa (mutta ihan normaalisti ovat asiansa hoitaneet, ei mitään huithapeleita)."
Ap ei tiedä, kuinka paljon asunnosta on velkaa. Sitä voi olla paljonkin, mutta voi olla ettei ole enää paljonkaan. Ylläolevan perusteella on myös aika outoa olettaa, että siskolla menisi rahallisesti huonosti.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:49"]
No meillä ei ole tästä asiasta kuin ap:n näkemys, mutta minulle jäi sellainen mielikuva, että vanhempien ja lähempänä asuvan siskon toisilleen antama apu on ollut tasapuolista. Eli sisko "joskus auttelee vanhempia" (ap:n sanoja lainatakseni) ja on puolestaan saanut vanhemmilta m.m. lastenhoitoapua. Varmaan rahallistakin apua, kun kerran siskolla menee rahallisesti huonosti.
En minä nyt ihan osaa tässä nähdä perusteltua syytä syrjiä toista sisarusta, mutta noh. Makunsa kullakin.
[/quote]
"Siskoni ja miehensä ovat keskituloisia "ei säästäväisiä" ihmisiä, ja heillä on vaatimaton lähiöasunto, josta tietääkseni velkaa (mutta ihan normaalisti ovat asiansa hoitaneet, ei mitään huithapeleita)."
Ap ei tiedä, kuinka paljon asunnosta on velkaa. Sitä voi olla paljonkin, mutta voi olla ettei ole enää paljonkaan. Ylläolevan perusteella on myös aika outoa olettaa, että siskolla menisi rahallisesti huonosti.
[/quote]
Päättelin sen "ei säästäväisestä", jonka tulkitsin kiertoilmaisuna tuhlaavaiselle. Yleisesti ottaen keskituloinen ihminen, jolta ei jää mitään säästöön, ei hallitse rahankäyttöään kovin hyvin.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:48"]
Ap:n viestissä lukee vain, että vaihtavat asuntoja päikseen. Omistusoikeuden muutoksesta ei puhuta mitään.
[/quote]
Niin, kun kirjoittaja ei tiennyt, miten omistussuhteet muuttuvat.
t. Sherlock
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:49"]
[/quote]
[/quote]
Päättelin sen "ei säästäväisestä", jonka tulkitsin kiertoilmaisuna tuhlaavaiselle. Yleisesti ottaen keskituloinen ihminen, jolta ei jää mitään säästöön, ei hallitse rahankäyttöään kovin hyvin.
[/quote]
Tai sitten ko. keskituloinen laittaa kaiken ylimääräisen lainanmaksuun. Minua kyllä kiinnostaisi tietää, mitä ap tarkoittaa tuolla ettei ole säästäväinen. Sitäkö, että valittaa aina kuinka tahat on loppu, mutta hoitaa silti omat asiansa?
Oli miten oli, meillä tosiaan on tilanteesta vain ap:n näkemys. Todellisuus todennnäköisesti on jotain muuta.
Minulla on alkoholisoitunut skitsofreenikkoveli, joka ei ole kymmeneen vuoteen ollut sukuunsa yhteydessä, ja kohteli etenkin äitiä hyvin ikävästi aikaisemmin. Äidin kohtalainen omaisuus on vuosien varrella siirtynyt minulle ja perheelleni. Omistan mm. talon, jossa äiti asuu, tosin olen hänelle vielä siitä velkaa.
En nyt näe tässä mitään väärää.
Se vähän hirvittää, että veli tulee kyllä pettymään rankasti, kun odottaa väh. 150t lakiosaa. Mutta hän on itse tiensä valinnut.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:03"]
Minulla on alkoholisoitunut skitsofreenikkoveli, joka ei ole kymmeneen vuoteen ollut sukuunsa yhteydessä, ja kohteli etenkin äitiä hyvin ikävästi aikaisemmin. Äidin kohtalainen omaisuus on vuosien varrella siirtynyt minulle ja perheelleni. Omistan mm. talon, jossa äiti asuu, tosin olen hänelle vielä siitä velkaa. En nyt näe tässä mitään väärää. Se vähän hirvittää, että veli tulee kyllä pettymään rankasti, kun odottaa väh. 150t lakiosaa. Mutta hän on itse tiensä valinnut.
[/quote]
En tarkoita, ettettekö olisi saaneet valita tuota tietä, mutta siinä uskallan olla eri mieltä, että tuskin elämä alkoholistina skitsofreenikkona on kuulunut veljesi urasuunnitelmaan.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Ja suoraan rivien välistä. Hienoa!
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:26"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:18"]
Huomautan tähän, että jos joku aikuisista lapsistani yrittää kysellä tai tivata omaisuudestani perintö mielessä, vielä eläessäni, tulen pitämään huolen, ettei tälle kyseiselle lapselle jää mitään. Lakiosan perään on turha huudella, jos ei ole jäljellä jaettavaa. Luulen, että moni ajattelee näin.
[/quote]
Me taas juuri miehen kanssa kerroimme lapsellemme kuinka paljon aikanaan tulee perimään (paljon) ja että tuleva puoliso on rajattu ulos näistä perinnöistä. No, meitä on joka lähtöön.
[/quote]
Tuo nyt onkin ihan eri asia, kun vanhemmat kertovat noista asioista omasta aloitteestaan. Ei millään tavalla verrattavissa siihen, että aikuinen lapsi alkaa itse kysellä perintönsä perään tai on kateellinen sisaruksensa mahdollisesti saamasta taloudellisesta hyödystä.
[/quote]
No kyllä mullekin on kerrottu näistä asioista ja sen jälkeen olen itse myös kysynyt. Sinun mukaasi silti kardinaalivirhe. Onneksi minun vanhemmileni ei.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:03"]
Minulla on alkoholisoitunut skitsofreenikkoveli, joka ei ole kymmeneen vuoteen ollut sukuunsa yhteydessä, ja kohteli etenkin äitiä hyvin ikävästi aikaisemmin. Äidin kohtalainen omaisuus on vuosien varrella siirtynyt minulle ja perheelleni. Omistan mm. talon, jossa äiti asuu, tosin olen hänelle vielä siitä velkaa. En nyt näe tässä mitään väärää. Se vähän hirvittää, että veli tulee kyllä pettymään rankasti, kun odottaa väh. 150t lakiosaa. Mutta hän on itse tiensä valinnut.
[/quote]
En tarkoita, ettettekö olisi saaneet valita tuota tietä, mutta siinä uskallan olla eri mieltä, että tuskin elämä alkoholistina skitsofreenikkona on kuulunut veljesi urasuunnitelmaan.
[/quote]
Mutta kyllä jopa skitsofreenikko ja alkoholisti pystyy halutessaan kohtelemaan äitiään inhimillisesti, olemaan loukkaamatta ja hyväksikäyttämättä.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 13:12"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Ja suoraan rivien välistä. Hienoa!
[/quote]
Kuule ihan tuolta aloituksesta :) Suosittelen muillekin sen lukemista, ettei tarvitse niin paljon arvailla ja olettaa.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:46"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:42"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:36"] Oletteko muka aidosti sitä mieltä, että ap:n vanhemmat ovat hoitaneet asian hyvin? Eivät ole. Olisi ollut ihan asiallista kertoa ap:lle, millainen järjestely tässä on tehty - vaihdetaanko vain asuinpaikkaa vai vaihtavatko asunnot omistajaa ja liittyykö siihen kauppaan jotain, mistä ap:n tulisi olla tietoinen ja mikä on VANHEMPIEN TAHTO, koska jos he kuolevat, ei se heidän halunsa tule koskaan tiettäväksi ellei sitä ole kerrottu testamentissa. [/quote] Minä taas en ymmärrä, miksi toisten omaisuusjärjestelyt kuuluvat ap:lle millään tavalla, vaikka kuinka on omat vanhemmat ja sisko kyseessä. Vanhemmat ovat edelleen hengissä, heillä todennäköisesti on myös testamentit. Jos kauppaan liittyisi jotain mistä ap:n tulisi olla tietoinen, siitä varmaankin kerrotaan ap:lle sitten kun se on ajankohtaista. [/quote] Minä en taas ymmärrä miksi alunperinkään toimitaan ap:n selän takana. Itse olisin kysynyt sisaruksen mielipidettä asiaan. Asia kuuluu yhtälaille hänelle. t: neljän äiti joka tekee asiat lapsiaan ajatellen [/quote] Selitä nyt ihmeessä, miten asia kuuluu sisarukselle? Ei hänellä ole mitään oikeuksia elävien vanhempiensa omaisuuteen.
[/quote]
Varmaan sitä kautta, että saisi tietää, mitä on meneillään. Jos minä saisin tietää, että järjestely on noin epäreilu, niin voisin sitten suhteuttaa asenteeni vanhempiini sen mukaan. Koska minuahan ei syrjittäisi omaisuuden jaossa hyvällä.
Ei se perintö ole silloin tilalla asuvan siskosikaan nimissä vaan jakamatta. Sääliksi käy teidän sisarusten lapsia kun joskus joku teistä kuolee, koska silloin paketti pitää jakaa ja selvittää alusta alkaen.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 12:03"] [quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 11:54"]Verottomasti saa lahjoittaa vuositasolla vain muutamia tonneja. Muusta menee lahjavero. Isot lahjoitukset luetaan jälkikäteen ennakkoperinnöksi. Testamentata voi, mutta rintaperillisen osuutta ei voi testamentata pois. Eläessään vanhempasi tekevät, mitä tykkäävät, mutta kuoltuaan sinä saat kyllä osuutesi heidän omaisuudestaan. Oli se heidän halunsa tahi ei. [/quote] Käytännössä on kyllä mahdollista siirtää omaisuus vaikkapa kahdesta lapsesta toiselle, jos tekee sen ajoissa ja tietää, mitä tekee. Minusta tämä on ihan oikein. Vanhemmat päättävät eläessään omasta omaisuudestaan. Tuo on aivan törkeää ajatella, että kyllä kyllä on oikeus minulla saada rahanne! No ei ole. [/quote] Mutta ettekö te ihan oikeasti näe törkeää asennetta tuossa puolin ja toisin? Minusta on huomattavasti törkeämpää suosia toista lasta noin räikeästi, ilman mitään perusteltua syytä. Joo, kukin tehköön rahoillaan mitä haluaa, mutta kyllähän tuo nyt on selvästi isku vasten kasvoja. Hyvin konkreettinen osoitus siitä, että toinen sisarus on tärkeämpi kuin toinen. Siinä kaikki. Yleisesti ottaen vanhemmat kuitenkin pyrkivät tasapuolisuuteen eivätkä halua aiheuttaa sisarusten välille katkeruutta ja mielipahaa. Lähtien jo ihan siitä, että karkkipussia jaetaan pikkulapsille. Käsittämätöntä, ettei tuollaisesta olisi oikeus loukkaantua, varsinkin jos sitä järjestellään selän takana - eli toinen sisarus on "sisäpiirin" ulkopuolella, ei sille tarvitse mitään kertoa mistään... [/quote] Oletan, että jos omaisuus jaetaan jotenkin epätasaisesti, siihen on olemassa perusteltu syy. Mutta vaikka syytä ei olisi, vanhemmilla on oikeus päättää omista rahoistaan. Totta kai saa loukkaantua. Täällä moni kirjoittaa ikään kuin lapsilla olisi jotain oikeuksia vanhempiensa omaisuuteen. Se on kummallista. Ap:n tapauksessa, jos nyt edes syntyy jotain eriarvoisuutta, siihen voi olla tosiaan syy. Ihan hyvä syy minusta olisi se, että siskon perhe on läheisempi ja auttelee vanhempia. Miksei tästä saisi palkita, omilla rahoillaan?
[/quote]