perintöasiaa
Minulla on 8 v nuorempi sisko, joka asuu pääkaupunkiseudulla lähellä vanhempiani. Itse asun monen sadan kilometrin päässä. Nyt siskoni perhe ja vanhempani ovat päättäneet vaihtaa asuntoja (siskon perhe iso, ja tarvitsevat suuremman kämpän). Siskoni ja miehensä ovat keskituloisia "ei säästäväisiä" ihmisiä, ja heillä on vaatimaton lähiöasunto, josta tietääkseni velkaa (mutta ihan normaalisti ovat asiansa hoitaneet, ei mitään huithapeleita). Vanhempieni tontti yksistään on varmaan yli puolen miljoonan arvoinen, ja siinä on hyväkuntoinen iso omakotitalo. Luonnollisesti siskoni perhe on vanhemmilleni läheisempi, me asumme niin kaukana, ettei käytännössä juuri voida autella puolin tahi toisin... Joten en ole esim lastenhoitoavusta ollut kateellinen. Siskoni myös joskus auttelee vanhempiani. Asunnonvaihtosuunnitelmasta on puhuttu jo monta kuukautta, ja ensi viikolla muuttavat. Kukaan ei ole kertonut minulle, että mitä tekevät asuntojen omistussuhteille, ja onko kysessä ennkkoperintö. Ilman muuta vanhempani saavat tehdä rahoillaan mitä haluavat, ja jos olisivat myymässä lukaaliaan ja ostamassa kunnon palvelutaloasuntoa tai matkustelemassa, olisin vain tyytyväinen. Jotenkin kuitenkin tökkii, että sisko muttaa miljoonakämppään, vanhemmat lähiöön, ja kukaan ei sano mitään siitä, onko minunkin joskus tarkoitus saada esim avustusta asuntolainan maksuun...
Kommentit (167)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:51"]
nostan siinä toivossa, että joku oikeasti tietää tästä asiasta jotain
Tiedän että kuolleet vasta peritään, mutta käytänössä ei testamentissa voi ilman syytä suosia rajattomasti yhtä lasta. Voiko siis eläessä?
[/quote]Johan vastasin 2. viestissä. Ne asiat ei sinulle kulu mit tekevät, jos et itse osaa kysyä missä mennään niin odottelet perinnönjakoa ja katsot miten käy. Rintaperillisen osuuden saat mutta ei se iso osa ole jos testamentti on tehty siskos puolelle.
Kasi...
kiitos vastauksesta.
miten sen voi ottaa huomioon, jos käytännössä kaikki omaisuus on kiinni siskon perheen kotina?
(toki en edes tiedä, mitä kenenkin nimiin laitetaan)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 22:55"]Tuo otetaan kyllä huomioon perintöä jaettaessa.
[/quote]
Paitsi jos se on virallisesti myyty se talo. Ja jos on testamentti ei toinen lapsi saa kuin lakiosan.
Ei voi. Aikamoinen lahjavero tulee tuollaisesta asunnosta. Ilmoita verottajalle. Ja ota asia puheeksi vanhempiesi kanssa.
Perintöä jaettaessa voit vaatia, että sisaresi saama asunto otetaan huomioon ennakkoperintönä. Kuulemma jopa asumisetuna saatu hyöty voidaan ottaa huomioon, vaikka omistusoikeus säilyisi vanhemmillasi. Saat siis halutessasi perinnönjaossa enemmän kuin sisko. Itse kyllä kysyisin, miten asia on ajateltu hoitaa... tv. oik. yo
Ap, jos siskosi perheineen omistaa vanhempienne talon, hän on maksanut siitä heidän sopimansa kauppahinnan. Jos maksettu hinta katsotaan liian matalaksi, sisko joutuu maksamaan lahjaveroa. Jos taas vanhemmat edelleen omistavattalon ja siskosi vain asuu siinä, perit aikanaan osasi siitä.
No ei oteta, jos se kirjataan lahjaksi.