Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisilla ihmisillä oikein on varaa Etelä-Helsingin asuntoihin??

Vierailija
17.02.2022 |

Perus 3-4h n. 100m2 kerrostaloasunnot maksavat Etelä-Helsingissä järjestään yli miljoona euroa! Miten ihmisillä on varaa tällaisiin kämppiin? Siis onko Helsingissä kaikki jotain sijoittajamiljonäärejä, vai millä rahoilla näitä kämppiä ostelevat?

Kommentit (189)

Vierailija
141/189 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TeroK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa a. Tienesteiltäni kuulun suomen parhaiten tienaavaan 15% eikä minulla ole varaa ostaa asuntoa pääkaupunkiseudulta.

Olisikohan progressiivisella verotuksella jotain tekemistä asian kanssa?

Itsekin tienaan puolisoni kanssa hyvin, mutta Helsinkiin ei ole mitään asiaa. Sen sijaan jos et tienaa mitään, sieltä saisi asuntoja.

Suomi on reilu maa.

Tähän on tultu. Edes hyvätuloisella ei ole asiaa Helsinkiin. Toki eipä pk-seudulle moni enää haluakaa, liikaa ongelmia.

Ihmettelen kuitenkin ettei monikaan näe asiassa mitään ongelmaa. Kohta Helsingissä asuu vaan rikkaat ja tukien varassa elävät. Helsingin keskusta on jo nyt niin epämiellyttävä paikka, että ihmettelen mikä hinku sinne on.

Sama tilanne on kaikissa maailman pääkaupungeissa. Niin se maailma vain menee, että varakkaat tietyillä alueilla ja vähävaraiset muualla. Minä peukutin sitä, että asuminen pk-seudulla on niin kallista tavallisille ihmisille, koska täällähän ne työpaikat ovat. Se on ongelma.

Ei ole sama tilanne. Missä muualla päin maailmaa keskustassa on varaa asua vain rikkailla ja täysin persaukisilla (joiden asumisen maksaa veronmaksajat?) Ei missään!

Miksi tähän asiaan ei kukaan herää?

Ulkomaalaiset omistavat suurimman osan Helsingin yksityisistä vuokra-asunnoista. Meillä on poikkeuksellinen ja houkutteleva järjestelmä: asumistuki, joka takaa vakaan tulovirran vuokralaisen muodossa. Sinne ne meidän verorahat menee. Lisäksi voidaan hetki miettiä näitä kaupungin asuntojen porsaanreikiä, mm. Paavo Arhinmäki, ministeri, asunut ellei asu vieläkin, tuetussa asunnossa. Kyllä on kuulkaa Suomi hullu maa kun yli 7000 e/kk palkkaa saava saa asua kaupungin tuetussa asunnnossa alle markkinahinnan. Niihin pitäisi olla tuloraja, mutta tämähän ei porvari-vasemmistolle käy.

Vierailija
142/189 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Perintöasuntoja.

-ostettu oikeaan aikaan vuosikymmeniä sitten.

-hyvä palkka, saa paljon lainaa.

-kaupungin vuokra-asunto jota voi kierrättää suvussa vuosikymmenestä toiseen porsaan reijän ansiosta, näitä on todella paljon.

Ei kaupungin vuokra-asuntoja ole Etelä-Helsingissä paljoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/189 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varallisuus ei taida Suomessa jakaantua ihan tasan.

Miksi helvetissä sen pitäisi jakaantua tasan? Eihän siinä ole mitään järkeä. Edes kommunistisissa maissa se ei koskaan jakaannu tasan.

Mutta onhan se ihan naurettavaa, että Helsingin kokoisessa tuppukylässä ei tavallisella työssäkäyvällä ole kohta enää varaa asua. Täytyy olla joko todella varakas, tai sitten totaalisen perseaukinen jolloin voi maksattaa asumisen yhteiskunnalla.

1,2 miljoonaan asukkaan kaupunki tuppukylä? Juuh elikkäs jotain rotia iigorit näihin trollailuihin.

Helsingissä ei ole 1,2 miljoonaa asukasta. Helsinki on hyvin maaseutumainen kaupunki, asukastiheys on todella matala jo esimerkiksi Tukholmaan verrattuna. Helsingissä ei myöskään ole juurikaan yhtenäistä kaupunkia vaan hajalleen rakennettuja asuinalueita joiden välissä on metsää yms. Helsingissä asutaan todella kaukana keskustasta! Monessa miljoonakaupungissa asut aivan kaupungin peruloilla jos asut 10 km päässä keskustasta. Helsingissä moni asuinalue on 15-20 km päässä keskustasta.

Helsingin keskusta on myös todella pieni.

Vierailija
144/189 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitontti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TeroK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa a. Tienesteiltäni kuulun suomen parhaiten tienaavaan 15% eikä minulla ole varaa ostaa asuntoa pääkaupunkiseudulta.

Olisikohan progressiivisella verotuksella jotain tekemistä asian kanssa?

Itsekin tienaan puolisoni kanssa hyvin, mutta Helsinkiin ei ole mitään asiaa. Sen sijaan jos et tienaa mitään, sieltä saisi asuntoja.

Suomi on reilu maa.

Tähän on tultu. Edes hyvätuloisella ei ole asiaa Helsinkiin. Toki eipä pk-seudulle moni enää haluakaa, liikaa ongelmia.

Ihmettelen kuitenkin ettei monikaan näe asiassa mitään ongelmaa. Kohta Helsingissä asuu vaan rikkaat ja tukien varassa elävät. Helsingin keskusta on jo nyt niin epämiellyttävä paikka, että ihmettelen mikä hinku sinne on.

Sama tilanne on kaikissa maailman pääkaupungeissa. Niin se maailma vain menee, että varakkaat tietyillä alueilla ja vähävaraiset muualla. Minä peukutin sitä, että asuminen pk-seudulla on niin kallista tavallisille ihmisille, koska täällähän ne työpaikat ovat. Se on ongelma.

Ei ole sama tilanne. Missä muualla päin maailmaa keskustassa on varaa asua vain rikkailla ja täysin persaukisilla (joiden asumisen maksaa veronmaksajat?) Ei missään!

Miksi tähän asiaan ei kukaan herää?

Ulkomaalaiset omistavat suurimman osan Helsingin yksityisistä vuokra-asunnoista. Meillä on poikkeuksellinen ja houkutteleva järjestelmä: asumistuki, joka takaa vakaan tulovirran vuokralaisen muodossa. Sinne ne meidän verorahat menee. Lisäksi voidaan hetki miettiä näitä kaupungin asuntojen porsaanreikiä, mm. Paavo Arhinmäki, ministeri, asunut ellei asu vieläkin, tuetussa asunnossa. Kyllä on kuulkaa Suomi hullu maa kun yli 7000 e/kk palkkaa saava saa asua kaupungin tuetussa asunnnossa alle markkinahinnan. Niihin pitäisi olla tuloraja, mutta tämähän ei porvari-vasemmistolle käy.

Arhinmäki asui Herttoniemessä osaomistusasunnossa, muutti sinne ollessaan vielä opiskelija, eikä ollut silloin vielä mukana politiikassa. Maksoi siis alkuun sen osaomistusmaksun, sitten 20 vuotta vuokraa ja lopuksi loppumaksun n.260.000€, jolloin asunnosta tuli oma. Näin meistä moni muukin toimii. Mitä pahaa tuossa on? Ei tätä mitenkään tueta, tontin vuokra on hitas-säännöin vähän normaalia halvempi.

Vierailija
145/189 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIstä tulee tuo ajatus, että Hitaksia tuetaan yhteisestä kassasta? Ai sen pikkuisen pienemmän tontinvuokran vuoksiko, voisko joku selittää? 

Vierailija
146/189 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen jo opiskellessa tiennyt, että haluan mm. perheen ja asua perheeni kanssa Etelä-Helsingissä.

Kun tietoisesti on tähän tähdännyt, olen osannut valita elämässä siihen johtavia asioita. Olen valinnut alan, josta tiesin työllistyväni hyväpalkkaisiin töihin. Olen lisäksi kerran vaihtanut duunia, jotta pääsisin paremmille palkoille. Raha oli suurin syy vaihtoon. Duunin vaihtamisen jälkeen lainahanat aukesivat ja saatiin ostettua asunto toiveiden mukaisesti.

Ei ole siis perintöä, en ole meppi tai ministeri, en ole saanut vanhemmiltani mitään rahallista tukea. En ole ostanut ensin pientä ja sitten suurempaa asuntoa. Olen tiennyt, mitä haluan ja tehnyt sen eteen töitä. Tämä on Suomessa onneksi mahdollista.

Ja: Onneksi olemme pysyneet terveinä, mikä on pohjaedellytys kaikelle.

Kohtuullisilla tuloilla pääsee Helsingissä ahtaaseen koppiasuntoon, eteläisessä Helsingissä tilavat perheasunnot on miljonäärien heiniä.

Jatkuvasti lehdissä esitellään näitä hirveitä koppeja, joissa vanhemmat nukkuvat olohuoneessa, vaatekaappi toimii työhuoneena ja kolme lasta jakavat huoneen. Hirveää elämää nykyaikana.

Lapseton pariskunta asuu todella mukavasti 60-neliöisessä kolmiossa eikä rahakaan ole ongelma. 

Me valitsimme tarkoituksella 65-neliöisen kolmion sadan neliön asunnon sijaan. Hullua maksaa tuplasti vastiketta kun tuskin arkisin kotona edes pyörähdämme ja kaksi ihmistä mahtuu mainiosti asuntoon tavaroineen. Lisäksi on mökki missä rentoutua. 

Vierailija
147/189 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä vähän ihmetellään puolison kanssa mekin. Molemmat tienataan selvästi yli mediaanin, ja pk-seudulla se riittää pieneen osakehuoneistoon (ei tietenkään kantakaupungissa) ja vanhaan henkilöautoon.

Koska suurituloisinta ylivoimaisesti suurin osa asuu pk-seudulla. Pk-seudulla on miltei kaikki suuryritysten pääkonttorit ja näissä kaikki ylimpään johtoon ja keskijohtoon kuuluvista tienaa paremmin kuin 98% suomalaisista. 100 000 euron vuosipalkka pk-seudulla ei ole mikään ihmeellinen palkka.

Pystyykö sillä verokoneella nykyään listaamaan esimerkiksi yli 500 000 e vuodessa ansiotuloa saavat? Joku vuosi sitten ainakin pystyi. Muistikuva on että noita oli sivutolkulla, satamäärin jollei tuhansia. Suurin osa jotain never heard matti mähösiä.

Vierailija
148/189 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen jo opiskellessa tiennyt, että haluan mm. perheen ja asua perheeni kanssa Etelä-Helsingissä.

Kun tietoisesti on tähän tähdännyt, olen osannut valita elämässä siihen johtavia asioita. Olen valinnut alan, josta tiesin työllistyväni hyväpalkkaisiin töihin. Olen lisäksi kerran vaihtanut duunia, jotta pääsisin paremmille palkoille. Raha oli suurin syy vaihtoon. Duunin vaihtamisen jälkeen lainahanat aukesivat ja saatiin ostettua asunto toiveiden mukaisesti.

Ei ole siis perintöä, en ole meppi tai ministeri, en ole saanut vanhemmiltani mitään rahallista tukea. En ole ostanut ensin pientä ja sitten suurempaa asuntoa. Olen tiennyt, mitä haluan ja tehnyt sen eteen töitä. Tämä on Suomessa onneksi mahdollista.

Kohtuullisilla tuloilla pääsee Helsingissä ahtaaseen koppiasuntoon, eteläisessä Helsingissä tilavat perheasunnot on miljonäärien heiniä.

Jatkuvasti lehdissä esitellään näitä hirveitä koppeja, joissa vanhemmat nukkuvat olohuoneessa, vaatekaappi toimii työhuoneena ja kolme lasta jakavat huoneen. Hirveää elämää nykyaikana.

Lapseton pariskunta asuu todella mukavasti 60-neliöisessä kolmiossa eikä rahakaan ole ongelma. 

Me valitsimme tarkoituksella 65-neliöisen kolmion sadan neliön asunnon sijaan. Hullua maksaa tuplasti vastiketta kun tuskin arkisin kotona edes pyörähdämme ja kaksi ihmistä mahtuu mainiosti asuntoon tavaroineen. Lisäksi on mökki missä rentoutua. 

Tässä puhuttiin perheasunnoista, miksi te lapsettomat tulette selittämään, että mahdutte oikein loistavasti pieneen kolmioon?

Vierailija
149/189 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä puhuttiin perheasunnoista, miksi te lapsettomat tulette selittämään, että mahdutte oikein loistavasti pieneen kolmioon?

Koska olemme perhe ja meillä olisi varaa tuohon ns. perheasuntoon (meidän talossa muuten isommissa asunnoissa asuvat ovat kaikki lapsettomia pareja). Sitähän tässä mietittiin kenellä on varaa. No, meillä on. Ostimme sen sijaan toisen keskusta-asunnon sijoitusasunnoksi. 

Vierailija
150/189 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-90 luvun alussa hintojen tiputtua Helsingin keskustassa neliöhinnat olivat lk 10 000 markkaa per neliö. Julkisen puolen lääkärin kuukausipalkka oli jotain 12-13 000 markka. Nyt hinnat ovat lähellä 10 000 euroa per neliö, julkisen puolen lääkärin palkka ilman päivystyksiä taitaa olla 6 000 euron luokkaa. Nuoremman sukupolven lääkäripariskunnillakaan ei ole varaa perheasuntoon Helsingin keskustassa ilman taustalla olevaa varallisuutta.

Vierailija
151/189 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani asuvat 180-neliöisessä asunnossa satavuotiaassa kivitalossa Etelä-Helsingissä. He ostivat asunnon 1994, jolloin asunnon hinta oli noin 1 400 000mk. Nyt asunnon arvo on sama euroissa. Iso osa alueella asuvista on asunut asunnoissaan vuosikymmeniä ja ostanut asunnon aikaansa nähden kalliilla, mutta nykysummiin verrattuna edullisesti. Nykyään tuolla ostosummalla saisi alueelta yksiön tai kaksion. 

Vierailija
152/189 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 100m2 kolmelle. Lapselle on oma huone ja lisäksi makuuhuoneen lisäksi on työhuone sekä kodinhoitohuone. 5h +keittiö. Perheasuntoja alueellamme on suhteellisen vähän, joten tällaiset isot ovat hyvin haluttuja. Harvoin on myynnissäkään. Olemme akateeminen keskituloinen perhe, mutta asunnonostoon on käytetty perintöjä. 

Vierailija
153/189 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat niistä elävät verovaroilla. Ovat onnistuneet keplottelemaan itsensä johonkin hyvä palkkaiseen valtion virkaan, joko nepotismin, tai poliittisen sitoutumisen kautta.

Näitä em. on vähintään 80% näihin virkoihin valituista ja loput ovat sitten puurtajia, jotka hoitavat hommat, että kansakin joskus kuulee jotain hallinnonalan kuulumisia hyvässä, tai pahassa.

Eli, veroja maksava kansanosa mahdollistaa asumisen näissä kalliimmissa kohteissa. Osa siellä asujista asuu siellä tietysti siksi, kun suvussa on ollut yksilöitä, jotka vaurastuivat syystä, tai toisesta mutta se onkin jo asia erikseen.

Vierailija
154/189 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun min olin ostanut ekan kaksion, 63 neliö          jo 23vuotiaann. Se olin  vaihtatanut perhekolmioon ettälaps sai huneem. Merinäöaäla  oli, mutta huonossa kunnossa vuokralaisen jälkeen Ikkunapokaktin   10 vuotta  avaamatta. Koneet  kaikki vaihdettava. Itse remontoin äitiyslomalla. Hinta oli tingitty  kaksion hinnaksi, enkä  tarvinnut  yhtään.asuntolainaa. Samalla jäi rahaa  ja ostin rahalla vanhasta talosta eräältä  sijoittajalta ekan kerroksen kaksion . Remntoimalla tein sitä  valisan  ja  kauniin. Ja vauva taas mukaa renpassa. Nyt omistameme PK-seudulla asuntoja ja  mökkejäkin tullut jotenkin Bonuksena.Ei perintöjä.

Vierailija
155/189 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet valitseavat  lapsiperheaikana kodiksi Paritalon esim. esim. Westenidst tai Haukilahdesta,  hyvät kouut, fiksut  naapureita ja Mertro.  Hinnat ovat   1 500 000 e----- 3 000  000e  Sitten   voimyöhemmin taas  muuttaa Kanta-Helsinkiin.

Vierailija
156/189 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina täällä jauhetaan noista    palkkatulosta euroina  Koittakaa nyt ymmärtää ettei varakkaamat ihmset nykyään  enää  elä  vain palkkatulojen varassa.On   mo mnenlaista  bonusta, rojalteja, päämatulot minullakin isommatkuin palkkatulot. Edelleen koulutetuille naisille  Suomessa maksetaan  surkeita   palkkoja,   miehet hyysää   juopoille kavereilleen aina lisää palkkaa. Naisella pitää ollla oveluutta.

Vierailija
157/189 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on varaa

Vierailija
158/189 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varallisuus ei taida Suomessa jakaantua ihan tasan.

Miksi helvetissä sen pitäisi jakaantua tasan? Eihän siinä ole mitään järkeä. Edes kommunistisissa maissa se ei koskaan jakaannu tasan.

Mutta onhan se ihan naurettavaa, että Helsingin kokoisessa tuppukylässä ei tavallisella työssäkäyvällä ole kohta enää varaa asua. Täytyy olla joko todella varakas, tai sitten totaalisen perseaukinen jolloin voi maksattaa asumisen yhteiskunnalla.

1,2 miljoonaan asukkaan kaupunki tuppukylä? Juuh elikkäs jotain rotia iigorit näihin trollailuihin.

Helsingissä ei ole 1,2 miljoonaa asukasta. Helsinki on hyvin maaseutumainen kaupunki, asukastiheys on todella matala jo esimerkiksi Tukholmaan verrattuna. Helsingissä ei myöskään ole juurikaan yhtenäistä kaupunkia vaan hajalleen rakennettuja asuinalueita joiden välissä on metsää yms. Helsingissä asutaan todella kaukana keskustasta! Monessa miljoonakaupungissa asut aivan kaupungin peruloilla jos asut 10 km päässä keskustasta. Helsingissä moni asuinalue on 15-20 km päässä keskustasta.

Helsingin keskusta on myös todella pieni.

Pk-seutu on käytännössä yhtä kaupunki, ja pk+miljoona asukasta on metropolialue Eurostatin mukaan.

Mitenkään maaseutumainen kaupunki Helsinki ei ole, vaikka onkin Viikin pellot. Metsäalueet ovat suuri rikkaus, jota kylläkin pienennetään koko ajan.

Kirjoituksesta huokuu häpeä pienestä maasta, jonka 5,5 miljoonainen kansa ei newyorkkeja eikä lontoita voi koskaan muodostaa.

Helsinki itsenään on euroooppalaisittain keskikokoinen varsin kaunis kaupunki, jolla on todella hieno saaristo

T. Leipzigista päivää

Vierailija
159/189 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin asukastiheys on Tukholmaa pienempi mutta huomattavasti suurempi kuin Kööpenhaminassa.

Vierailija
160/189 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin asukastiheys on Tukholmaa pienempi mutta huomattavasti suurempi kuin Kööpenhaminassa.

Kööpenhaminaa ei voi verrata lainkaan. Sehän on nykyisin Malmön kanssa kaksoiskaupunki. Malmössä on halvempaa asua ja käydä Köpiksessä töissä.