Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perinnönjako hajotti sisarusten välit

Vierailija
15.02.2022 |

Viimeinen isovanhemmistani, isoäitini kuoli neljä vuotta sitten.
Hänellä oli kaksi tytärtä ja kaksi poikaa, vanhin tyttäristä on siis minun äitini.
Sisaruksilla on kaikilla ollut hyvät välit aina, ja ollaan oltu läheisissä tekemisissä. Kuitenkin äitini on huolehtinut eniten vanhemmistaan , ja käynyt lähes joka päivä heidän luonaan ja ollut ns omahoitajan työtä tehnyt, aina siitä saakka kun isoisäni kunto alkoi heikentyä siihen saakka kun sitten myös isoäidistäni aika jätti. Hoiti kauppareissut, talon askareita ja lääkärireissut yms. Välillä katsoin miten uuvuttavaa se hänelle oli , tietysti itsekin auttaen. Muut kolme sisarusta kävivät toisinaan pistäytymässä vanhemmillaan mutta vastuu oli täysin äidilläni.
Isoäidin kuoleman jälkeen perinnönjako tuntuu hajottaneen välit täysin ja sitä on vaikea seurata sivusta. Isoäitini muisti testamentissaan äitiäni enemmän kuin muita sisaruksia, sillä hän koki äitini olleen eniten läsnä ja apuna. Muisti myös toisia lapsiaan mutta perintö ei siis aivan tasan jakautunut neljän sisaruksen kesken.
Kaksi sisaruksista on lähes katkaissut välit äitiini tämän vuoksi. Äitiäni tämä sattuu sillä hän kokee menettäneensä nyt siskon ja veljen. Toinen veli kertoo ajattelevansa että ihan reilusti tämä meni, kun äiti on uhrannut melkein oman elämänsä kun oli lähes omaishoitajan lailla isovanhemmistani pitämässä huolta.

Vaikea tilanne ja vaikea asettua kenenkään puolelle. Välit tuntuvat menneen ja välissä on iso kuilu sisarusten välillä.

Kommentit (674)

Vierailija
1/674 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein välit menevät. Itse en aio antaa anteeksi siksi, että toinen osapuoli pyrki tahallaan aiheuttamaan minulle harmia monessa vaiheessa. Taloudellista ja henkistä. Helpompi vaan unohtaa koko ihminen, enkä näe mitään syytä miksi haluaisin olla minulle pahaa tahtovan ihmisen kanssa missään tekemisissä. En ole katunut päätöstä hetkeäkään.

Vierailija
2/674 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajan tahto tuntuu unohtuneet. Katkeruus omaa äitiä kohtäön heijastuu äitiisi. Itsekkäitä sisaruksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/674 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuossa teidän tapauksessa, testamenttia tulee kunnioittaa ja jos tuon vuoksi ovat laittaneet välit äitiisi poikki, niin antaa olla. Ihminen saa kyllä mielestäni määrätä omaisuudestaan kuoleman jälkeen lain määrittelemissä rajoissa.

Vierailija
4/674 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein välit menevät. Itse en aio antaa anteeksi siksi, että toinen osapuoli pyrki tahallaan aiheuttamaan minulle harmia monessa vaiheessa. Taloudellista ja henkistä. Helpompi vaan unohtaa koko ihminen, enkä näe mitään syytä miksi haluaisin olla minulle pahaa tahtovan ihmisen kanssa missään tekemisissä. En ole katunut päätöstä hetkeäkään.

Sama minulla. Jotenkin naurettavaa, että silloin kuusikymppinen, nyt yli seitsenkymppinen, mies jaksaa olla kateellinen minun kuopusasemastani. En todellakaan pyytänyt saada syntyä melkein 20 vuotta veljeni jälkeen!

Vierailija
5/674 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelin nuorena, kun vanha isoäitini aina maksoi rahalla, kun häntä meni auttamaan. Hän sanoi maksavan kaupasta köynnistä palkan. Jotta kenellekään ei tule sanomista perinnön jaon yhteydessä.

Isoäitini oli viisas.

Vierailija
6/674 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun langon sisaret suuttuivat siitä, kun asioita hoitanut sisar maksoi hautajaiskulut vainajan tililtä. Hänen olisi muita varakkaampana pitänyt maksaa ne omistaan - sen lisäksi että hoiti myös. Perintö kyllä muuten meni ihan tasan, mutta toisten sisarten mielestä tämän yhden olisi pitänyt satsata hautajaisiin omistaan. Kyllä ihmiset on naurettavia. 

Vierailija
7/674 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun langon sisaret suuttuivat siitä, kun asioita hoitanut sisar maksoi hautajaiskulut vainajan tililtä. Hänen olisi muita varakkaampana pitänyt maksaa ne omistaan - sen lisäksi että hoiti myös. Perintö kyllä muuten meni ihan tasan, mutta toisten sisarten mielestä tämän yhden olisi pitänyt satsata hautajaisiin omistaan. Kyllä ihmiset on naurettavia. 

langon vaimon siis, anteeksi asiavirhe

Vierailija
8/674 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika  hassua, jos tämä on ollut vainajan tahto ja jos kaikki ovat saaneet enemmän kuin lakiosansa.

Perinnönjatot vaan ovat niin tulenarkoja tapahtumia, koska siinä on alla suru ja tulee mieleen koko elämän kaikki tunteet ja kaikki vääryydeet mitä tuntee kokoneensa lapsuudesta alkaen,

Paras jos pystyisi käyttäytymään neutraalisti ja antaa ajan vaan kulua. Äitini sisarusten välinen perinnönjako oli aikoinaan erittäin riitainen, mutta nyt kun siitä on 30 vuotta, niin ihan asialliset välit näillä on keskenään.

Vierailija
9/674 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan totuus juuri tuo mitä aloittaja kirjoittaa? Ehkä taustalla on joku muu syy?Miten äitisi toimintamalli. Joskus asiat ovat vähän toisin kuin yksi ihminen sanoo asioista. Onko taustalla ehkä jo muuta?

Vierailija
10/674 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin tyhmä äiti.

Vierailija
11/674 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein katkaista suosikkiin välit.

Vierailija
12/674 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin joskus miettinyt kasvaako suuremmissa perheissä lapsista todennäköisemmin rahanahneita materialisteja, kun lapsena on joutunut jakamaan niin paljon verrattuna 1-2 lapset perheisiin.

Vierailija
13/674 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa syyt on yleensä syvemmällä ja kuolema muuttaa perheen sisäisiä valtasuhteita. 

Vierailija
14/674 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa narsistiselta mummelilta, kilpailuttanut todennäköisesti lapsiaan aina. Ap:n äiti on se kultapuppeli.

Vierailija
15/674 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on mennyt ihan oikein! Silloin se ei olisi mennyt oikein, mikäli kyseessä olisi ollut kaltoinkohtelu/taloudellinen hyväksikäyttö.

Vierailija
16/674 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämän tiedät mistä?

Vierailija
17/674 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi valitsi perinnön sisaruksien sijasta.

Vierailija
18/674 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä tullaan kirjoitti:

Tuo on mennyt ihan oikein! Silloin se ei olisi mennyt oikein, mikäli kyseessä olisi ollut kaltoinkohtelu/taloudellinen hyväksikäyttö.

Eli apu ei ollut pyyteetöntä vaan vastkkkeellista

Vierailija
19/674 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vainaja maksaa itse hautajaisensa. Kuulostaa hullulta, mutta näin tämä asia menee!

Vierailija
20/674 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vainajan tahto tuntuu unohtuneet. Katkeruus omaa äitiä kohtäön heijastuu äitiisi. Itsekkäitä sisaruksia.

Et voi tietää mitä kaikkea muuta siellä taustalla on. Tilanteet useinkaan ole vain se yksipuolinen näkemys kuinka yksi on uhrannut oman elämänsä hoitaessaaan. Samalla toinen on saattanut olla saamassa kaiken syyllistyksen ja henkisen väkivallan niskaansa ja tämä auttaja ylistetty pyhimykseksi. Lopuksi vielä lyödään viimeisen kerran sillä testamentilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän