Olen 44-v ja koen että olen tipahtamaisillani nykyajasta
En jaksa koko ajan opetella uutta, uusia nykyajan sanoja ja termejä. En jaksa työelämän vaatimuksia ja tuntuu että aika menee liian kovaa ohi ja mä haluaisin vain olla rauhassa ja hissutella eteenpäin omaan tahtiini.
Miten te muut mun ikäiset, jaksatteko pysyä "aallon harjalla"?
Kommentit (953)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on samankaltainen tunne. Toivon, että eläisimme vielä vuotta 2012 tai 2013. Maailma on muuttunut liikaa - ja toki itsekin olen. En haluaisi, että kaikki digitalisoituu Kela-korttia myöten.
Cancel-kulttuuri, instagram-influensserit, seksin myynnin idealisointi, tubettajat ja monet muut tämän päivän ilmiöt tuntuvat minulle vierailta. Haluaisin sen ”vanhan hyvän ajan” takaisin, kun maailma oli vielä hallittavampi ja asiat olivat perinteisempiä.Tätä juuri ihmettelen, että miksi näissä asioissa ei voi pysyä ajan tasalla ja muuttaa niitä omia käsityksiään nykyaikaa vastaavaksi tai ainakin ilman ennakkoluuloja koittaa tutustua uusiin ilmiöihin? Miksi elämän pitää olla hallittavaa ja perinteistä, eli kauhean tylsää? t. 47v mummo
Olen valmis muuttamaan käsityksiäni, mut en vain ollakseni nykyaikainen. Kyllä siihen pitää olla joku perustelu. Otetaan vaikka tuo edellisen kommentoijan mainitsema cancel-kulttuuri. Olin täysin valmis muuttamaan käsitykseni esim. Veijo Baltzarista, kun hänen tekonsa tulivat ilmi. Asiaa tutkittiin, käytiin oikeutta, edes puolustus ei käsittääkseni lopulta kiistänyt itse tekoja.
Sen sijaan en ole nykytrendin mukaisesti valmis muuttamaan käsitystäni kenestä tahansa siinä silmän räpäyksessä kun joku riittävän näkyvä tyyppi somessa leimaa hänet joksikin. (Ja siis oikeasti, olen nähnyt tilanteita, joissa ihmisiä vaikka tägätään Twitterissä "Hei @Möttönen, miksi seuraat Huttusta, vaikka hän on tykännyt tästä twiitistä, jossa on väärä mielipide? Oletko ehkä sinäkin tätä väärää mieltä, vai blokkaatko Möttösen?" Ihan sairasta. Itse en todellakaan ole kaikesta samaa mieltä edes FB-kavereiden kanssa, jotka sentään jollain tasolla tunnen, saati että jokaisen tyypin, jota seuraan Twitterissä.)
Esim. en ole valmis muuttamaan käsitystäni J. K. Rowlingista vain siksi, että jotain aktivistia ahdistaa hänen mielipiteensä. Olen lukenut Rowlingin twiitit ja esseen, sekä sivukaupalla kommentteja niihin. Perustelut canceloinnille ovat olleet tasoa "Rowling on paha ihminen koska Rowling on paha ihminen". Ei vakuuta, joten en muuta käsitystäni.
t.N32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä tunnut nyt nostavan itsesi Totuuden äänitorveksi. Ja kuitenkin olet ihan vaan Täti.
Sen sijaan, että nimittelet, niin pystytkö perustelemaan mikä väitteissäni on väärin, tai ei pidä paikkaansa? Minä voin olla sinun mielessä Täti, Setä, Ukko tai Akka. Noista itse asiassa paras olisi tuo Ukko, sen jälkeen Akka. Mutta eikö tämä nimittelyjen aika ole jo ohi? Se on usein se ainoa tapa kun ei kyetä millään tavalla perustelemaan näkemyksiä.
Väitteessäsi on väärin aivan jokainen kohta. Väitteesi ovat tädeille tyypillistä "ennen kaikki oli paremmin" jargonia. Se niissä on pelottavaa, että niistä kuvastuu vain oma kapeakatseisuutesi, pessimismisi ja itsesi korottaminen.
Muttei tässäkään ole mitään uutta. Näin tädit ovat aina ajatelleet.
Siis onko sulla nyt joku tätifixaatio? Et tuo keskusteluun mitään muuta kuin jankkaavaa henkilökohtaista arvostelua ja vänkäämistä ilman perusteluja. Voisin kuvitella, että kolmannessa lauseessa kuvailet juurikin itseäsi. Sivusta.
Eikö ole nimenomaan pessimismiä, kapeakatseisuutta ja itsensä korottamista kauhistella miten ennen kaikki oli paremmin ja MINÄ tiedän parhaiten, että nyt juuri kaikki on huonommin?
Eikö täti ole hyvä nimitys kuvaamaan tätä ikuista ihmisryhmää? Näitä tätejähän on aina ollut.
Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on osaltaan sukupuolikysymys. Naiset on opetettu halveksimaan vanhenemista ja "tätiytymistä", ryppyjä ja seksuaalisen vetovoiman rapautumista. Työelämässä tämä näkyy niin että koko ajan pitäisi olla parikymppinen tiedoissaan, taidoissaan ja asenteissaan.
Kuinka moni mies kokee, että nelikymppisenä heidän pitäisi olla parikymppinen, töissä tai töiden ulkopuolella? Päin vastoin, se mikä miehellä nähdään kokemuksena ja kypsyytenä on naisilla vain negatiivista.
Mutta eipä tälle mitään voi. Kaikkein surullisinta on vanhempi nainen, joka ei arvosta itseään tai osaamistaan, vaan yrittää kilpailla nuorempien naisten markkinoilla ja puhua termeillä, joita ei ymmärrä.
Itse olen ratkaissut tämän niin, että töissä olen omaksunut hiljaisen fakiirin roolin. Olen se vanha ja viisas pöllö, jolta voi tulla kysymään neuvoa, mutta pidän huolen siitä, että neuvoni eivät koskaan ole ilmaisia. Vaadin tunnustusta kaikesta tekemästäni ja jakamastani. Vapaa-ajalla harjoitan eräänlaista rumuuden estetiikkaa. En pyrikään olemaan kaunis, vetävä ja menevä, vaan juuri sellainen kuin olen. Se karsii nopeasti aidot ihmiset niistä, jotka näkevät vain kuoren.
Kyllä oli upea kirjoitus, ai että! Tietäisittepä miten monessa yrityksessä iäkkäämmät naiset nimenomaan yrittävät kilpailla nuorekkuudella, puhuvat samaa kieltä kun 20 naiset, pukeutuvat ja olemukseltaan oikein nuolevat näitä nuorikkoja. Mutta ongelma tässä on se, että eivät nämä naiset saa yhtään arvostusta näiltä nuorilta. Miksi saisivat?? Päinvastoin, nuoret kyllä arvostavat tämän 50 vuotiaan naisen osaamista, elämänkatsomusta ja kokemusta (jos sitä on).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on samankaltainen tunne. Toivon, että eläisimme vielä vuotta 2012 tai 2013. Maailma on muuttunut liikaa - ja toki itsekin olen. En haluaisi, että kaikki digitalisoituu Kela-korttia myöten.
Cancel-kulttuuri, instagram-influensserit, seksin myynnin idealisointi, tubettajat ja monet muut tämän päivän ilmiöt tuntuvat minulle vierailta. Haluaisin sen ”vanhan hyvän ajan” takaisin, kun maailma oli vielä hallittavampi ja asiat olivat perinteisempiä.Tätä juuri ihmettelen, että miksi näissä asioissa ei voi pysyä ajan tasalla ja muuttaa niitä omia käsityksiään nykyaikaa vastaavaksi tai ainakin ilman ennakkoluuloja koittaa tutustua uusiin ilmiöihin? Miksi elämän pitää olla hallittavaa ja perinteistä, eli kauhean tylsää? t. 47v mummo
Olen valmis muuttamaan käsityksiäni, mut en vain ollakseni nykyaikainen. Kyllä siihen pitää olla joku perustelu. Otetaan vaikka tuo edellisen kommentoijan mainitsema cancel-kulttuuri. Olin täysin valmis muuttamaan käsitykseni esim. Veijo Baltzarista, kun hänen tekonsa tulivat ilmi. Asiaa tutkittiin, käytiin oikeutta, edes puolustus ei käsittääkseni lopulta kiistänyt itse tekoja.
Sen sijaan en ole nykytrendin mukaisesti valmis muuttamaan käsitystäni kenestä tahansa siinä silmän räpäyksessä kun joku riittävän näkyvä tyyppi somessa leimaa hänet joksikin. (Ja siis oikeasti, olen nähnyt tilanteita, joissa ihmisiä vaikka tägätään Twitterissä "Hei @Möttönen, miksi seuraat Huttusta, vaikka hän on tykännyt tästä twiitistä, jossa on väärä mielipide? Oletko ehkä sinäkin tätä väärää mieltä, vai blokkaatko Möttösen?" Ihan sairasta. Itse en todellakaan ole kaikesta samaa mieltä edes FB-kavereiden kanssa, jotka sentään jollain tasolla tunnen, saati että jokaisen tyypin, jota seuraan Twitterissä.)
Esim. en ole valmis muuttamaan käsitystäni J. K. Rowlingista vain siksi, että jotain aktivistia ahdistaa hänen mielipiteensä. Olen lukenut Rowlingin twiitit ja esseen, sekä sivukaupalla kommentteja niihin. Perustelut canceloinnille ovat olleet tasoa "Rowling on paha ihminen koska Rowling on paha ihminen". Ei vakuuta, joten en muuta käsitystäni.
t.N32
Olet ymmärtänyt nykytrendin väärin. Ehkäpä nykytrendi on olla kuten sinä, eli on lukinnut ajatuksensa ja peilaa siihen aivan kaiken. Eli ajattelee juuri kuten oma viiteryhmä käskee.
Tämä on nykyajassa pelottavaa!
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole nimenomaan pessimismiä, kapeakatseisuutta ja itsensä korottamista kauhistella miten ennen kaikki oli paremmin ja MINÄ tiedän parhaiten, että nyt juuri kaikki on huonommin?
Eikö täti ole hyvä nimitys kuvaamaan tätä ikuista ihmisryhmää? Näitä tätejähän on aina ollut.
Sivusta
Ensimmäiseksi, yksikään henkilö ei ole täällä kertonut tai antanut kuvaa, että hän tietäisi paremmin. On vaan tuotu eri näkemyksiä jossa on kritisoitu nykyaikaa, eikä kukaan ole halunnut tms. kiistää näitä todellisilla argumenteilla. Toiseksi, kyse ei ole pessimismistä, vaan realismista. Nämä kirjoittajat eivät omaa kapeakatseisuutta, vaan nimenomaan monipuolisempaa näkemystä nykyajasta, he pystyvät tulkitsemaan maailmaa vähän syvällisemmin kuin vain "ennen oli paremmin". Päinvastoin, nämä, joilla ei ole mitään asiaan tuotavaa, he ovat niitä jotka yrittävät olkiukoin todeta kyse on vain ja ainoastaan tädeistä ja "ennen oli paremmin" -asenteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.N32
Olet ymmärtänyt nykytrendin väärin. Ehkäpä nykytrendi on olla kuten sinä, eli on lukinnut ajatuksensa ja peilaa siihen aivan kaiken. Eli ajattelee juuri kuten oma viiteryhmä käskee.
Haluatko tarkentaa, että mihin mä olen "lukinnut ajatukseni" ja mikä on se ajatus, johon sinusta peilaan "aivan kaiken"?
Miksi ihmeessä te tädittelijät kuvittelette tietävänne, mitkä nykyajan trendit on niitä, joiden kelkassa on hyvä pysyä? Miksi olette niin varmoja "kehityksen" suunnasta? Digitalisaatiokiihkon rinnalla on myös muita trendejä, juurikin esim. minimalismiin, hidastamiseen ja turhan teknologian ja ärsyketulvan karsimiseen liittyviä sellaisia. Esim. Suurten teknologiayhtiöiden työntekijät, niin entiset kuin nykyiset, ei itse käytä somea, koska tietävät perinpohjin sen olevan paskaa (tästä lisää esim Netflixin The Social Dilemma dokumentissa). On myös ihan tieteellinen fakta, että lähivuosina on suuri todennäköisyys massiivisille aurinkomyrskyille, jotka saattaa yhtäkkiä pistää sähkö- ja tietoverkot alas, niin että on pakko palata teknologiassa about sadan vuoden taa. Tää ei oo mitään foliohattuilua vaan ihan oikea uhka.
Että vetäkää itse pää pois sieltä pöhinäpensaasta ja seuratkaa aikaanne.
Vierailija kirjoitti:
Bussiinkaan ei pääse rahalla/ kortilla vaan oltava joku sovellus. Ei kestä hermo
Eikä meikäläisellä ole junaan enää asiaa, kun ei osaa ostaa lippua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.N32
Sä taisit lukea mun viestin aika luovasti. Jos mä ajattelisin kuten "oma viiteryhmä" käskee, niin mä vihaisin esim. Rowlingia, ja kertoisin sen avoimesti. Mutta en siis vihaa.
Olin töissä digipalveluissa avustavassa aspassa ja oli jännä seurata, miten jotkut 80-90 v. hallitsi kaikki äpit ja termit, kun taas osa neli-viiskymppisistä oli aivan hukassa. Aika paljon omasta kiinnostuksesta ja asenteesta tuntui olevan kiinni ajassa pysyminen
Vierailija kirjoitti:
Joku jo kirjoittikin täällä siitä, että maailma ei ole enää vaivan arvoinen. Tismalleen! Miksi vaivautua? Sanokaa rehellisesti: onko kellään enää optimismia ja tulevaisuudenuskoa? Miksi tehdä orjatyötä 1% prosentin hyväksi? Ja vaivanpalkaksi median wokeääliöt kertovat meille, että kaikki schaiba on meidän vika koska olemme valkoisia. Vanhoja länkkäreitäkään ei saisi enää katsoa (ks. päivän HS). Digitaalinen orjuus on jo tosiseikka, ja ympäristö pilalla. Ei kannata välittää.
Ai että ollaan oikein valkoisia ja sen vuoksi syyllisiä. Niinkö viiteryhmäsi uskoo.
Koskaan elämä ei ole ollut näin helppoa kuin nyt.
Minä olen optimisti, on elämäniloa ja nautin asioista. Tulevaisuuteen uskon!
Näinhän se on aina ollut, joillain ei optimismia ole ja on helppo jäädä uhriksi haukkumaan milloin ketäkin. Nyt vaan unohtuu miten etuoikeutettuja olemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan jo vakavasti harkita, että tämän ilmiön ympärille pitäisi perustaa yhdistys! Siellä voisimme tavata ja käydä läpi näitä asioita. Teemana voisi olla että ei tuoreempia ajatuksia kuin 2010 :D. Tai minulle käy 2000 vuosikin mutta se on jo monelle liian hard core :D. Saisi nostalgiatrippailla ja toteuttaa antimodernia itseään....
Joo laitetaan nimeksi "Ennen kaikki oli paremmin". Antaa väljyyttä kaikille tädeille. Tai nimi voisi olla Tädit.
Voitko kertoa, mikä tässä viimeisen 20 vuoden aikana on paremmin kuin ennen? Paremmin objektiivisesti mitattuna ja sillä tavoin, että siitä on ollut hyötyä massalle. Pistä lista niistä, niin minä teen listan niistä asioista mitkä ovat paljon huonommin :D.
Vastauksia tulee suunnilleen sellaisia, että no kun nykyään laskut voi maksaa netissä. Lääketiede on kehittynyt, tai sitten jotain ideologisia asioita kuten tasa-arvo, hyvinvointi tms. tms. Antakaa tulla ihan rohkeasti vaan, näitä asioita on nimittäin täällä päässä mietitty :D
Nythän suunnitellaan tähän sote-uudistukseen liittyen, että osa potilaista voitaisiin hoitaa "verkossa". . Ei "tarvitse" lähteä enää kotoaan edes lääkäriin, sen kun pyllistää kuvaruudulle ja lääkäri tekee siinä diagnoosin. Kyllä on nopeaa ja helppoa sitten.
Ennen oli joka aamu koulussa aamunavaus ala asteella. Rukoiltiin, laulettiin, ruoka oli puhtaampaa, ei ollut energiapaskoja, Suomen lippu kun kohosi salkoon oli tunnelma harras.
Hyvin eliitti mädänsi kaiken noin 30 vuodessa.
Nyt tajuaa miltä opesta tuntui vhs-soittimen ja telsun virittelyn kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta
Ensimmäiseksi, yksikään henkilö ei ole täällä kertonut tai antanut kuvaa, että hän tietäisi paremmin. On vaan tuotu eri näkemyksiä jossa on kritisoitu nykyaikaa, eikä kukaan ole halunnut tms. kiistää näitä todellisilla argumenteilla. Toiseksi, kyse ei ole pessimismistä, vaan realismista. Nämä kirjoittajat eivät omaa kapeakatseisuutta, vaan nimenomaan monipuolisempaa näkemystä nykyajasta, he pystyvät tulkitsemaan maailmaa vähän syvällisemmin kuin vain "ennen oli paremmin". Päinvastoin, nämä, joilla ei ole mitään asiaan tuotavaa, he ovat niitä jotka yrittävät olkiukoin todeta kyse on vain ja ainoastaan tädeistä ja "ennen oli paremmin" -asenteesta.
" Minä olen nähnyt hyvin menneet vuosikymmenet ja pystyn rehellisesti ja avoimesti tunnustamaan ne erot, mitkä vallitsevat tämän aikakauden ja entisajan välillä". Tämänkaltaisia MINÄ minä viestejä ketju on täynnä.
Pessimismi on pessimismiä. Ei se muutu vaikka kuinka kaunistelee. Sekään ei muutu, että wina ja kaikkina wikoina näitä tyyppejä on ollut. "Mihin tämä maailma on menossa".
"Ennenkin on näin sanottu, mutta nyt se on Totta, MINÄ tiedän paremmin".
Syvällisyyttä tässä ei ole yhtään. On vain oma putkinäkö, ei mitään käsitystä historiasta, ihmisyydestä, tieteestä. Pääsee helpolla, kun valittaa, kauhistelee ja maalailee uhkakuvia. Se on tädin määritelmä nyt ja aina.
Kyllähän se on niin, että nelikymppisenä pitäisi keskittyä villasukkien kutomiseen kiikkustuolissa ja nykyajan päivittelyyn ja jättää tiktokit nuoremmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan jo vakavasti harkita, että tämän ilmiön ympärille pitäisi perustaa yhdistys! Siellä voisimme tavata ja käydä läpi näitä asioita. Teemana voisi olla että ei tuoreempia ajatuksia kuin 2010 :D. Tai minulle käy 2000 vuosikin mutta se on jo monelle liian hard core :D. Saisi nostalgiatrippailla ja toteuttaa antimodernia itseään....
Joo laitetaan nimeksi "Ennen kaikki oli paremmin". Antaa väljyyttä kaikille tädeille. Tai nimi voisi olla Tädit.
Voitko kertoa, mikä tässä viimeisen 20 vuoden aikana on paremmin kuin ennen? Paremmin objektiivisesti mitattuna ja sillä tavoin, että siitä on ollut hyötyä massalle. Pistä lista niistä, niin minä teen listan niistä asioista mitkä ovat paljon huonommin :D.
Vastauksia tulee suunnilleen sellaisia, että no kun nykyään laskut voi maksaa netissä. Lääketiede on kehittynyt, tai sitten jotain ideologisia asioita kuten tasa-arvo, hyvinvointi tms. tms. Antakaa tulla ihan rohkeasti vaan, näitä asioita on nimittäin täällä päässä mietitty :D
Nythän suunnitellaan tähän sote-uudistukseen liittyen, että osa potilaista voitaisiin hoitaa "verkossa". . Ei "tarvitse" lähteä enää kotoaan edes lääkäriin, sen kun pyllistää kuvaruudulle ja lääkäri tekee siinä diagnoosin. Kyllä on nopeaa ja helppoa sitten.
lääkäri vai perseenreiästäennustaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 50v ja oikein tyytyväisenä täällä 1900-luvulla. Aikoja sitten tipahtanut siis mutta ei vain kiinnostele "ajassa pysyminen".
Vaikka näinhän se on ettei kohta pääse edes basgalle ilman käyttäjätunnusta ja salasanaa.Älyvessanpöntön kansi ei aukene ilman kirjautumista. Ja sitten kun kirjaudut, niin pönttö kerää informaatiota palkastasi tietokantaan ja joku suuryritys hallitsee tietojasi. Saat pöntölle mainontaa juuri sinulle sopivasta vessapaperista ja ruokavaliosuosituksia. Ripulin sattuessa joudut maksamaan ekstraa, koska sopimukseen kuuluu vain tietty määrä pöntöllä käyntejä per päivä.
Juuri näin😂😂😂! T. Sama 50v.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä te tädittelijät kuvittelette tietävänne, mitkä nykyajan trendit on niitä, joiden kelkassa on hyvä pysyä? Miksi olette niin varmoja "kehityksen" suunnasta? Digitalisaatiokiihkon rinnalla on myös muita trendejä, juurikin esim. minimalismiin, hidastamiseen ja turhan teknologian ja ärsyketulvan karsimiseen liittyviä sellaisia. Esim. Suurten teknologiayhtiöiden työntekijät, niin entiset kuin nykyiset, ei itse käytä somea, koska tietävät perinpohjin sen olevan paskaa (tästä lisää esim Netflixin The Social Dilemma dokumentissa). On myös ihan tieteellinen fakta, että lähivuosina on suuri todennäköisyys massiivisille aurinkomyrskyille, jotka saattaa yhtäkkiä pistää sähkö- ja tietoverkot alas, niin että on pakko palata teknologiassa about sadan vuoden taa. Tää ei oo mitään foliohattuilua vaan ihan oikea uhka.
Että vetäkää itse pää pois sieltä pöhinäpensaasta ja seuratkaa aikaanne.
Kuka on sanonut, että digitalisaatio on se, jonka kelkassa pitää pysyä? Kyse on siitä, että maailma muuttuu eikä se siitä parane, että "Ennen kaikki oli paremmmin". Taaksepäin tässä ei mennä eikä tädit ole se maailmaa eteenpäin vievä. Aina tulee uusi sukupolbi ja maailman vievät eteenpäin.
Ei me vanhat. Eikä mitään kehitä, jos me jarruna huudamme, että ennen kaikki oli paremmin eikä nykynuorista ole mihinkään.
Mikään muu ei ole varmaa kuin se, että maailma muuttuu.
Täysin ymmärtämättömänä kysyn, mitä huomattavaa lisäarvoa IOS-käyttöjärjestelmä antaa suhteessa muihin?