Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 44-v ja koen että olen tipahtamaisillani nykyajasta

Vierailija
15.02.2022 |

En jaksa koko ajan opetella uutta, uusia nykyajan sanoja ja termejä. En jaksa työelämän vaatimuksia ja tuntuu että aika menee liian kovaa ohi ja mä haluaisin vain olla rauhassa ja hissutella eteenpäin omaan tahtiini.

Miten te muut mun ikäiset, jaksatteko pysyä "aallon harjalla"?

Kommentit (953)

Vierailija
141/953 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä on noin vaikeaa kaikki? :D tai kai se on aina ollut sama; kun mummoutuminen tai vaariutuminen iskee niin haukutaan nykyaikaa, jossa kaikki aina huonosti. ENNEN oli kaikki paremmin, on sanottu jo aikojen alusta. Olette jähmettyneet paikallenne, siksi kärsitte. Koittakaa innostua elämästä edes vähän. 

Ehkä sinä itse kuulut tähän sukupolveen, joka elää älypuhelimien kautta. Siihen, joka korvaa aidot ihmissuhteet tiktokin, instan ja tubetuksen kautta ja ei osaa olla ilman kädessä olevaa tietotekniikan vehjettä. Ehkä me "mummoutuneet" ja "vaariutuneet" vaadimme ja vähintään toivomme elämältämme jotain  muutakin, kuin puhelimeen tuijottamista. Ja mitä tulee paikalleen jähmettymiseen, teillä se on vielä edessä tämän kehityksen vallitessa; tulevaisuudessa tulemme näkemään paljon näitä kenokauloja, minkä jatkuva älylaitteeseen tuijottaminen on aiheuttanut.

Vierailija
142/953 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis et kai tarkoita jotain teinisanastoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/953 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alan jo vakavasti harkita, että tämän ilmiön ympärille pitäisi perustaa yhdistys! Siellä voisimme tavata ja käydä läpi näitä asioita. Teemana voisi olla että ei tuoreempia ajatuksia kuin 2010 :D. Tai minulle käy 2000 vuosikin mutta se on jo monelle liian hard core :D. Saisi nostalgiatrippailla ja toteuttaa antimodernia itseään....

Joo laitetaan nimeksi "Ennen kaikki oli paremmin". Antaa väljyyttä kaikille tädeille. Tai nimi voisi olla Tädit.

Vierailija
144/953 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 31 ja aikoja sitten pudonnut kelkasta. Työpaikallani on paljon minuakin nuorempia naisia, jotka puhuvat tiktokista ja muista nykyajan trendeistä, joista minä en tajua hölkäsen pöläystäkään.

Vierailija
145/953 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

So what? Antaa maailman mennä menojaan. Minä pysyn tässä.

Vierailija
146/953 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysyn kyllä kyydissä, mutta en pidä tästä ajasta. Tuntuu että kaikki menee vain huonompaan suuntaan.

Klassinen tätiyden merkki. "Ennen kaikki oli paremmin". "Mihin tämä nykyaika on menossa". "Nioret on kamalia".

Näin on ollut aina, esim Sinuhe egyptiläinen kuvaa tätä hyvin.

Aivan, ja Sinuhen aikana lukutaito löytyi nuorilta, kuten 1990-luvulla? Ja toisaalta, nythän puhutaan siitä, että lukutaito rappeutuu vauhdilla nuorison keskuudessa. Summasummaarum, laadullisia eroja löytyy, ja ne myös muuttuvat ajan myötä.

Sinuhen aikana oli myös niitä filosooffeja, jotka puhuivat ikuisista totuuksista ja muuttumattomasta ihmisluonnosta. Nuoriso on ollut aina nuorisoa on sellainen väittämä.

Nuorisokulttuuri kehittyi kulutusyhteiskunnan myötä, kun nuoret tunnistettiin omaksi kuluttajasegmentikseen. Nuorisokulttuurin alkuna pidetään 50-lukua. Jos katsot 1920-luvun valokuvia, siellä ovat niin nuoret, keski-ikäiset kuin mummot samoissa vaatteissa.

Sinuhe kirjoitettiin 1945, joten Waltari on ollut ajan hermolla.

Vierailija
147/953 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 58, ja pysyn vielä mukana.

Johtunee siitä, että olen ollut mukana tietotekniikassa alusta asti, joten uusien ohjelmien opettelu on verissä.

Toinen juttu on sitten se, tulenko jaksamaan lisääntyvää kiirettä. Tuskin, sillä vaatimukset alkaa olla epäinhimillisiä.

Vierailija
148/953 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta 60 v. Ehkä muodissa ja musiikissa huomaa. En aina ymmärrä nykymusiikkia, vaatekaupassa jotkut vaatteet näyttävät kummallisilta. Muutoin en ole kelkasta pudonnut. Seuraan aikaani.

Etkö älyä, etkö ikinä oo miettinyt ettet ehkä elä enää kuin 10 vuotta ja jos elötkin vanhemmaksi sairaudet alkavat koetella. Onko ihmisillä aivoja. Ite mietin näitä asioita joka päivä mut viiskymppisenä...pitkästyn työssä työssä ja kohta kuolen, vituttaa...kun pääsisi pois jo nyt

Vierailija
149/953 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtunee siitä, että olen ollut mukana tietotekniikassa alusta asti, joten uusien ohjelmien opettelu on verissä.

Toinen juttu on sitten se, tulenko jaksamaan lisääntyvää kiirettä. Tuskin, sillä vaatimukset alkaa olla epäinhimillisiä.

Minä olen vasta 52, mutta tiukkaa alkaa työelämässä tekemään. Olen nähnyt matriisikirjoittimen vaihtuvan paperittomaan toimistoon, ja internetin valloittavan maailman myös työelämässä. Olen mukana (osin tahtomattani) erilaisissa työssä käytettävien ohjelmistojen kehitysprojekteissa, enkä jaksaisi enää millään. Vauhti on yksinkertaisesti liian kiivas.

Vierailija
150/953 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussiinkaan ei pääse rahalla/ kortilla vaan oltava joku sovellus. Ei kestä hermo

Vierailija
151/953 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50v ja oikein tyytyväisenä täällä 1900-luvulla. Aikoja sitten tipahtanut siis mutta ei vain kiinnostele "ajassa pysyminen".

Vaikka näinhän se on ettei kohta pääse edes basgalle ilman käyttäjätunnusta ja salasanaa.

Vierailija
152/953 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuttavan tätimäistä.

Meitä kiinnostaa aiemmat vuosikymmenet kuten aina on kiinnostanut. 70-lubulla ihailtiin 50-lukua ja tädit kauhisteli mihin maailma on menossa.

Silloinkin tädit huokailivat:

"Olemme edenneet sen viivan yli, jossa kehitys ja yhteiskunnalliset trendit alkavat todella näyttää todellisen karvansa, ja käytännössä se tarkoittaa sitä, että ihmisillä ei ole enää identiteettiä, ei sisältöä, ei merkityksellisyyttä."

Onko sinun vaikea myöntää se, että etenkin "kehittyneet" länsimaat eivät enää palvele ihmisiä ja anna samanlaista merkityksellisyyttä? Miksi näin on? Minä olen nähnyt hyvin menneet vuosikymmenet ja pystyn rehellisesti ja avoimesti tunnustamaan ne erot, mitkä vallitsevat tämän aikakauden ja entisajan välillä.

Se, mikä erottaa meidät aiemmasta on teknologia, nettimaailma ja äly-yhteiskunta, hyperturbulentti arvojen muutos (liberalismi), nykyinen tilanne, jossa maata johdetaan ulkopuolelta, yltiöglobalismi sekä kaiken kattava arvojen muutos, joka näkyy koulumaailmassa, kuluttamisessa, polarisaatiossa jne jne.

Eivät nämä ole mielipiteitä, nämä ovat mitattavissa olevia faktoja, joilla on ennennäkemätön vaikutus ihmisiin, onnellisuuteen ja hyvinvointiin. Erityisesti nuoret oireilevat enemmän kuin koskaan, eikä kukaan oikein suostu tai osaa määritellä että miksi. Lisäksi, ennen ne olivat vanhat ihmiset, jotka sanoivat että ajat ovat muuttuneet, nykyään jo kolmekymppiset huomaavat että jotain on pahasti vialla.

Minä pärjään maailmassa erittäin hyvin, siitä ei ole kyse, mutta minulla on selkärankaa ja rohkeutta myöntää jos joku asia on mennyt ja menossa päin ***vettiä.

Vierailija
153/953 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon pihalla oleva mummo. Mut onnellinen.

Vierailija
154/953 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on mukava kuulla! Minäkin pysyn kyllä tietotekniikan kohdalla mukana, JOS haluaisin. Mutta kyse ei ole vain tietotekniikasta, vaan siitä kehityksestä mikä siellä taustalla on. Miksi ihmisen ylipäätään pitäisi olla tekemisissä arjessa kaiken maailman tietoliikenteen, tekoälyn, älylaitteiden tai robotiikan kanssa? Mikä on tämä taho, joka meille tätä työntää ylhäältä alas? Ei tähän riitä syyksi, että no kun maailma vaan muuttuu. Maailma ei muutu minnekään minne massat eivät halua sen muuttuvan, nyt tätä kehitystä ajaa pieni joukko "edistyksellisiä", joita ei kiinnosta minkään vertaa mitä kansalle kuuluu. Ja tuo tietotekniikka on vain yksi, joskin merkittävä asia, tämä muutos koskee tusinoita muitakin asioita. Jos meinaat niissä pysyä mukana niin suosittelen että alat harrastamaan kilpajuoksua :).

Vierailija
155/953 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alan jo vakavasti harkita, että tämän ilmiön ympärille pitäisi perustaa yhdistys! Siellä voisimme tavata ja käydä läpi näitä asioita. Teemana voisi olla että ei tuoreempia ajatuksia kuin 2010 :D. Tai minulle käy 2000 vuosikin mutta se on jo monelle liian hard core :D. Saisi nostalgiatrippailla ja toteuttaa antimodernia itseään....

Joo laitetaan nimeksi "Ennen kaikki oli paremmin". Antaa väljyyttä kaikille tädeille. Tai nimi voisi olla Tädit.

Voitko kertoa, mikä tässä viimeisen 20 vuoden aikana on paremmin kuin ennen? Paremmin objektiivisesti mitattuna ja sillä tavoin, että siitä on ollut hyötyä massalle. Pistä lista niistä, niin minä teen listan niistä asioista mitkä ovat paljon huonommin :D.

Vastauksia tulee suunnilleen sellaisia, että no kun nykyään laskut voi maksaa netissä. Lääketiede on kehittynyt, tai sitten jotain ideologisia asioita kuten tasa-arvo, hyvinvointi tms. tms. Antakaa tulla ihan rohkeasti vaan, näitä asioita on nimittäin täällä päässä mietitty :D

Vierailija
156/953 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman mummoutumisen lähipiirissäni ja ihmetellyt sitä. Itse koen 45v olevani vielä suht nuori ja ajan tasalla. Seuraan aikaani joka alalla aktiivisesti ja ymmärrän jopa nuorison uusimmat sanonnat, vaikka en niitä toki itse hirveästi käytä, koska se olisi noloa. Vaatteeni ja hius- ja meikkaustyylini ovat samat mitä instagramissa, Eihän se persoonallista ole, mutta tykkään seurata trendejä. Kaupoista haluaisin ostaa vaan trendikkäimpiä vaatteita, jotka tietenkin ikäiselläni ovat joidenkin mielestä blääh.. Minusta on tosi mielenkiintoista tietää miten nuoremmat ihmiset ajattelevat ja olen valmis muuttamaan omaa ajatteluani jos olen joihinkin vanhoihin ajatusmalleihin kangistunut. Elämä on paljon mielenkiintoisempaa kun siihen osallstuu täysillä eikä ole joku sivustaseuraaja. 

Kaikkeen ei tarvitse lähteä mukaan. Siinä ei kehity.

Vierailija
157/953 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bussiinkaan ei pääse rahalla/ kortilla vaan oltava joku sovellus. Ei kestä hermo

Joo, jos mulla auto hajoaa, en edes osaa kulkea bussilla töihin koska en ole käyttänyt bussia vuosiin. Kerran niin kävikin, tilasin taksin. 100€ työmatkoihin yhdeltä päivältä oli aika iso lasku.

Vierailija
158/953 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitäkin voi olla täti. Täti on tämä mielentila, että "Mihin maailma on menossa".

Maailma on muuttunut aina. En pidä tätä meidän matkaa 60-luvulta mitenkään erikoisena suhteessa historiaan. 80-luvulla luultiin kehityksen olevan paljon nopeampaa. Nyt pitäisi ajella lento-autoilla ym.

En suinkaan halua loukata ja tuossa olet aivan oikeassa, että "täti" on mielentila. Mutta aikamoisessa pullossa olet elänyt, jos et pysty huomaamaan mitään vallankumouksellista tässä 2000-luvun ajassa, etenkin 2010 jälkeen eletyssä. Kuten sanoin, ne asiat, jotka ovat muuttuneet, liittyvät mielentilaan ja identiteettiin, siihen miten kukin näkee ihmisyyden, ihmisen suhteen luontoon, muihin kulttuureihin, teknologiaan jne jne. Ne, missä lentoautoilla ajeltiin oli populaarikulttuuria tai scifiä.

Kukaan ei olisi koskaan 80-luvulla, tai edes 2000-luvun alulla voinut kuvitella, että ihmiset voivat loukkaantua ihan mistä vaan, että jokainen ihminen voi harhoissaan määritellä täysin mitä on ja miten muiden pitää suhtautua sinuun, sitä että kymmenet tuhannet, sadat tuhannet ja miljoonat ihmiset voivat ihan noin vaan lähteä kotoa ja mennä asumaan ilmaiseksi muihin valitsemiinsa maihin koko loppuiäksi, että meitä tullaan pakkorokottamaan tautiin joka ei ole vaarallinen, se että koulussa opiskelijoilla on enemmän valtaa kuin opettajilla, ja että koko koululaitos tukee tätä ilmiötä, sitä että Suomea johdetaan ulkomailta, sitä, että objektiivisilla faktoilla ei ole enää mitään merkitystä jne jne. Voin jatkaa listaa mielihyvin, tämä on vain yksi tuhannesosa siitä mistä on kyse.

Tuo on niin kliseinen ja kyllästetty termi tuo "maailma on muuttunut aina". Tuo on asia, jota ei tarvitse edes kertoa, jokainen apinasta älykkäämpi tajuaa sen kyllä. Kyse on huomattavasti laajemmasta ja syvällisemmästä ilmiöstä, lisäksi se, että tämä muutos ja kehitys ei ole niin sanotusti luonnonmukaista, vaan keinotekoisesti valtavilla resursseilla ohjattua. Tämä erottaa sen kehityksen, joka tapahtui aiemmin ja joka tapahtuu nyt, ainakin mittasuhteiltaan.

Ihmisen evoluutio ei ole tarkoittanut ihmistä soveltuvan tällaisiin muutoksiin, mitä meille nykyaikana ajetaan. Siksi siitä seuraava suunnattomat ristiriidat ja sopeutumisongelmat.

Vierailija
159/953 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikuttavan tätimäistä.

Meitä kiinnostaa aiemmat vuosikymmenet kuten aina on kiinnostanut. 70-lubulla ihailtiin 50-lukua ja tädit kauhisteli mihin maailma on menossa.

Silloinkin tädit huokailivat:

"Olemme edenneet sen viivan yli, jossa kehitys ja yhteiskunnalliset trendit alkavat todella näyttää todellisen karvansa, ja käytännössä se tarkoittaa sitä, että ihmisillä ei ole enää identiteettiä, ei sisältöä, ei merkityksellisyyttä."

Onko sinun vaikea myöntää se, että etenkin "kehittyneet" länsimaat eivät enää palvele ihmisiä ja anna samanlaista merkityksellisyyttä? Miksi näin on? Minä olen nähnyt hyvin menneet vuosikymmenet ja pystyn rehellisesti ja avoimesti tunnustamaan ne erot, mitkä vallitsevat tämän aikakauden ja entisajan välillä.

Se, mikä erottaa meidät aiemmasta on teknologia, nettimaailma ja äly-yhteiskunta, hyperturbulentti arvojen muutos (liberalismi), nykyinen tilanne, jossa maata johdetaan ulkopuolelta, yltiöglobalismi sekä kaiken kattava arvojen muutos, joka näkyy koulumaailmassa, kuluttamisessa, polarisaatiossa jne jne.

Eivät nämä ole mielipiteitä, nämä ovat mitattavissa olevia faktoja, joilla on ennennäkemätön vaikutus ihmisiin, onnellisuuteen ja hyvinvointiin. Erityisesti nuoret oireilevat enemmän kuin koskaan, eikä kukaan oikein suostu tai osaa määritellä että miksi. Lisäksi, ennen ne olivat vanhat ihmiset, jotka sanoivat että ajat ovat muuttuneet, nykyään jo kolmekymppiset huomaavat että jotain on pahasti vialla.

Minä pärjään maailmassa erittäin hyvin, siitä ei ole kyse, mutta minulla on selkärankaa ja rohkeutta myöntää jos joku asia on mennyt ja menossa päin ***vettiä.

Sinä tunnut nyt nostavan itsesi Totuuden äänitorveksi. Ja kuitenkin olet ihan vaan Täti.

Vierailija
160/953 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitäkin voi olla täti. Täti on tämä mielentila, että "Mihin maailma on menossa".

Maailma on muuttunut aina. En pidä tätä meidän matkaa 60-luvulta mitenkään erikoisena suhteessa historiaan. 80-luvulla luultiin kehityksen olevan paljon nopeampaa. Nyt pitäisi ajella lento-autoilla ym.

En suinkaan halua loukata ja tuossa olet aivan oikeassa, että "täti" on mielentila. Mutta aikamoisessa pullossa olet elänyt, jos et pysty huomaamaan mitään vallankumouksellista tässä 2000-luvun ajassa, etenkin 2010 jälkeen eletyssä. Kuten sanoin, ne asiat, jotka ovat muuttuneet, liittyvät mielentilaan ja identiteettiin, siihen miten kukin näkee ihmisyyden, ihmisen suhteen luontoon, muihin kulttuureihin, teknologiaan jne jne. Ne, missä lentoautoilla ajeltiin oli populaarikulttuuria tai scifiä.

Kukaan ei olisi koskaan 80-luvulla, tai edes 2000-luvun alulla voinut kuvitella, että ihmiset voivat loukkaantua ihan mistä vaan, että jokainen ihminen voi harhoissaan määritellä täysin mitä on ja miten muiden pitää suhtautua sinuun, sitä että kymmenet tuhannet, sadat tuhannet ja miljoonat ihmiset voivat ihan noin vaan lähteä kotoa ja mennä asumaan ilmaiseksi muihin valitsemiinsa maihin koko loppuiäksi, että meitä tullaan pakkorokottamaan tautiin joka ei ole vaarallinen, se että koulussa opiskelijoilla on enemmän valtaa kuin opettajilla, ja että koko koululaitos tukee tätä ilmiötä, sitä että Suomea johdetaan ulkomailta, sitä, että objektiivisilla faktoilla ei ole enää mitään merkitystä jne jne. Voin jatkaa listaa mielihyvin, tämä on vain yksi tuhannesosa siitä mistä on kyse.

Tuo on niin kliseinen ja kyllästetty termi tuo "maailma on muuttunut aina". Tuo on asia, jota ei tarvitse edes kertoa, jokainen apinasta älykkäämpi tajuaa sen kyllä. Kyse on huomattavasti laajemmasta ja syvällisemmästä ilmiöstä, lisäksi se, että tämä muutos ja kehitys ei ole niin sanotusti luonnonmukaista, vaan keinotekoisesti valtavilla resursseilla ohjattua. Tämä erottaa sen kehityksen, joka tapahtui aiemmin ja joka tapahtuu nyt, ainakin mittasuhteiltaan.

Ihmisen evoluutio ei ole tarkoittanut ihmistä soveltuvan tällaisiin muutoksiin, mitä meille nykyaikana ajetaan. Siksi siitä seuraava suunnattomat ristiriidat ja sopeutumisongelmat.

Näin tädit on aina ajatelleet. Ei mitään uutta auringon alla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi