Olen 44-v ja koen että olen tipahtamaisillani nykyajasta
En jaksa koko ajan opetella uutta, uusia nykyajan sanoja ja termejä. En jaksa työelämän vaatimuksia ja tuntuu että aika menee liian kovaa ohi ja mä haluaisin vain olla rauhassa ja hissutella eteenpäin omaan tahtiini.
Miten te muut mun ikäiset, jaksatteko pysyä "aallon harjalla"?
Kommentit (953)
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli joka aamu koulussa aamunavaus ala asteella. Rukoiltiin, laulettiin, ruoka oli puhtaampaa, ei ollut energiapaskoja, Suomen lippu kun kohosi salkoon oli tunnelma harras.
Hyvin eliitti mädänsi kaiken noin 30 vuodessa.
Tämä kuvaa hyvin ketjun prssimistejä!
Tätä porukkaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan jo vakavasti harkita, että tämän ilmiön ympärille pitäisi perustaa yhdistys! Siellä voisimme tavata ja käydä läpi näitä asioita. Teemana voisi olla että ei tuoreempia ajatuksia kuin 2010 :D. Tai minulle käy 2000 vuosikin mutta se on jo monelle liian hard core :D. Saisi nostalgiatrippailla ja toteuttaa antimodernia itseään....
Joo laitetaan nimeksi "Ennen kaikki oli paremmin". Antaa väljyyttä kaikille tädeille. Tai nimi voisi olla Tädit.
Voitko kertoa, mikä tässä viimeisen 20 vuoden aikana on paremmin kuin ennen? Paremmin objektiivisesti mitattuna ja sillä tavoin, että siitä on ollut hyötyä massalle. Pistä lista niistä, niin minä teen listan niistä asioista mitkä ovat paljon huonommin :D.
Vastauksia tulee suunnilleen sellaisia, että no kun nykyään laskut voi maksaa netissä. Lääketiede on kehittynyt, tai sitten jotain ideologisia asioita kuten tasa-arvo, hyvinvointi tms. tms. Antakaa tulla ihan rohkeasti vaan, näitä asioita on nimittäin täällä päässä mietitty :D
Nythän suunnitellaan tähän sote-uudistukseen liittyen, että osa potilaista voitaisiin hoitaa "verkossa". . Ei "tarvitse" lähteä enää kotoaan edes lääkäriin, sen kun pyllistää kuvaruudulle ja lääkäri tekee siinä diagnoosin. Kyllä on nopeaa ja helppoa sitten.
Hassu.
Nyt jo digivastaanottoja ja oikein hyvin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alan jo vakavasti harkita, että tämän ilmiön ympärille pitäisi perustaa yhdistys! Siellä voisimme tavata ja käydä läpi näitä asioita. Teemana voisi olla että ei tuoreempia ajatuksia kuin 2010 :D. Tai minulle käy 2000 vuosikin mutta se on jo monelle liian hard core :D. Saisi nostalgiatrippailla ja toteuttaa antimodernia itseään....
Joo laitetaan nimeksi "Ennen kaikki oli paremmin". Antaa väljyyttä kaikille tädeille. Tai nimi voisi olla Tädit.
Voitko kertoa, mikä tässä viimeisen 20 vuoden aikana on paremmin kuin ennen? Paremmin objektiivisesti mitattuna ja sillä tavoin, että siitä on ollut hyötyä massalle. Pistä lista niistä, niin minä teen listan niistä asioista mitkä ovat paljon huonommin :D.
Vastauksia tulee suunnilleen sellaisia, että no kun nykyään laskut voi maksaa netissä. Lääketiede on kehittynyt, tai sitten jotain ideologisia asioita kuten tasa-arvo, hyvinvointi tms. tms. Antakaa tulla ihan rohkeasti vaan, näitä asioita on nimittäin täällä päässä mietitty :D
Nythän suunnitellaan tähän sote-uudistukseen liittyen, että osa potilaista voitaisiin hoitaa "verkossa". . Ei "tarvitse" lähteä enää kotoaan edes lääkäriin, sen kun pyllistää kuvaruudulle ja lääkäri tekee siinä diagnoosin. Kyllä on nopeaa ja helppoa sitten.
lääkäri vai perseenreiästäennustaja?
No, ehkä osa voidaan kouluttaa mainitsemaasi työhön (hienolla virkanimikkeellä tietenkin), kun lääkäreistä kerran on pulaa. Heistähän voisi tulla vaikkapa lääket. tähystäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä digipalveluissa avustavassa aspassa ja oli jännä seurata, miten jotkut 80-90 v. hallitsi kaikki äpit ja termit, kun taas osa neli-viiskymppisistä oli aivan hukassa. Aika paljon omasta kiinnostuksesta ja asenteesta tuntui olevan kiinni ajassa pysyminen[/quote
Kyllä kai kuka tahansa osaa, jos haluaa. Mutta sekö vain on "ajassa pysymistä" ja määrittelee ihmisen fiksuuden?
Vierailija kirjoitti:
" Minä olen nähnyt hyvin menneet vuosikymmenet ja pystyn rehellisesti ja avoimesti tunnustamaan ne erot, mitkä vallitsevat tämän aikakauden ja entisajan välillä". Tämänkaltaisia MINÄ minä viestejä ketju on täynnä.
Pessimismi on pessimismiä. Ei se muutu vaikka kuinka kaunistelee. Sekään ei muutu, että wina ja kaikkina wikoina näitä tyyppejä on ollut. "Mihin tämä maailma on menossa".
"Ennenkin on näin sanottu, mutta nyt se on Totta, MINÄ tiedän paremmin".
Syvällisyyttä tässä ei ole yhtään. On vain oma putkinäkö, ei mitään käsitystä historiasta, ihmisyydestä, tieteestä. Pääsee helpolla, kun valittaa, kauhistelee ja maalailee uhkakuvia. Se on tädin määritelmä nyt ja aina.
No lähestytään asiaa sitten hieman toisesta näkökulmasta, kun tämä ei oikein etene näin :D. Täällä on perusteltu esimerkein, mikä nykyajassa mättää. Pystytkö toteamaan, että nämä asiat eivät pidä paikkaansa, tai pystytkö vaihtoehtoisesti perustelemaan että mikä nykyajan ilmiöissä, asenteissa, teknologiassa, populaarikulttuurissa jne. on parempaa kuin esim. 20 vuotta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Minua oudoksuttaa wokeilu ja kaikesta loukkaantuminen.
Mitä se WOKEILU tarkoittaa? Nyt unohdit, että meille mummoille ja vaareille pitää puhua aitoa suomea.
Ikää 42v, olen viettänyt suurimman osan vapaa- ja työajastani tietokoneen sun muiden vastaavien laitteiden äärellä. Netin ylä- ja alakulttuuri on tiedossa ja jonkinlaisessa hallussa..
Näen "kaiken" digitalisoinnin melko huonona ideana. Yritykset tienaavat myymällä meidän nettikäyttäytymistämme mainostajille, palkkioksi "ilmaisesta" sisällöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, olen juuri miettinyt että johtuuko iästä vai mistä (täytän 40) mutta jonkinlainen änkyrä minusta on alkanut kuoriutumaan. En tykkää ajatuksesta että kaikesta tulee digitaalista ja olen vähän pudonnut kärryiltä uusimmista jutuista. Ei jaksa kiinnostaa. Johtuuko ruuhkavuosista vai mistä mutta ei ole oikein aikaa seurata "aikaa". Töissä ei ole uusien toimintojen kanssa mitään ongelmaa mutta näkee, että ne ovat vain lisää shittiä joka hidastaa ja vähentää itse perustyöhön käytettävää aikaa. En myöskään tykkää tästä ajan hengestä enkä nykykielestä esittää asioita, kun asioille keksitään uusia hienoja nimiä tarkoituksena sumuttaa perimmäinen ajatus (esim "palveluverkkouudistus" tai "kiinteistöjen kehittäminen" = oikeasti aina joidenkin toimintojen lakkauttaminen). Haluaisin lisää aitoutta tähän maailmaan ja mieluummin eläisin jossain nykymenoon verrattuna luomulandiassa oikeiden asioiden ympäröimänä.
Juuri näin. Kieli on "orwellilaistunut".[/quote
Samaa mieltä. Sanojamme vahditaan. Kuin huomaamatta olemme rakentaneet päämme sisälle sisäisen sensorin. Me 40-55 vuotiaat vain joudumme tekemään enemmän töitä jaolemaan tarkkoja että emme käytä vääriä sanoja tai käsitteitä. Nuoria ei tarvitse aivopestä, he toteuttavat luonnostaan orwell- maista kieltä
Vierailija kirjoitti:
Kuka on sanonut, että digitalisaatio on se, jonka kelkassa pitää pysyä? Kyse on siitä, että maailma muuttuu eikä se siitä parane, että "Ennen kaikki oli paremmmin". Taaksepäin tässä ei mennä eikä tädit ole se maailmaa eteenpäin vievä. Aina tulee uusi sukupolbi ja maailman vievät eteenpäin.
Ei me vanhat. Eikä mitään kehitä, jos me jarruna huudamme, että ennen kaikki oli paremmin eikä nykynuorista ole mihinkään.
Mikään muu ei ole varmaa kuin se, että maailma muuttuu.
Tämänkaltainen näkemys sen sijaan ei ole pessimismiä, eikä realismia. Se on fatalismia ja denialismia. On vähän vaikea uskoa, kuinka paljon on ihmisiä jotka vaan pyörivät muutoksen mukana sen enempää kyseenalaistamatta sitä. Mutta jos halutaan pohtia ihan hetken, niin kuka sitä muutosta ajaa, kuka sen on alulle pannut ja kuka sitä ohjaa?? Ja miksi, ja mihin suuntaan. Luulisi ihmisten jo tajunneen vuosia sitten, että tämä "kehitys" on juuri se kehveli kaiken tämän takana. Mitä se kehitys edes on muuta kuin yksi kulutettu termi, jos sillä ei ole mitään ratkaisevaa sisältöä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Minä olen nähnyt hyvin menneet vuosikymmenet ja pystyn rehellisesti ja avoimesti tunnustamaan ne erot, mitkä vallitsevat tämän aikakauden ja entisajan välillä". Tämänkaltaisia MINÄ minä viestejä ketju on täynnä.
Pessimismi on pessimismiä. Ei se muutu vaikka kuinka kaunistelee. Sekään ei muutu, että wina ja kaikkina wikoina näitä tyyppejä on ollut. "Mihin tämä maailma on menossa".
"Ennenkin on näin sanottu, mutta nyt se on Totta, MINÄ tiedän paremmin".
Syvällisyyttä tässä ei ole yhtään. On vain oma putkinäkö, ei mitään käsitystä historiasta, ihmisyydestä, tieteestä. Pääsee helpolla, kun valittaa, kauhistelee ja maalailee uhkakuvia. Se on tädin määritelmä nyt ja aina.
No lähestytään asiaa sitten hieman toisesta näkökulmasta, kun tämä ei oikein etene näin :D. Täällä on perusteltu esimerkein, mikä nykyajassa mättää. Pystytkö toteamaan, että nämä asiat eivät pidä paikkaansa, tai pystytkö vaihtoehtoisesti perustelemaan että mikä nykyajan ilmiöissä, asenteissa, teknologiassa, populaarikulttuurissa jne. on parempaa kuin esim. 20 vuotta sitten?
Täällä ei ole ollut ainuttakaan perustelua, paitsi nykyään kaikki on huonosti. Ennen oli ilmatkin parempia.
Kysymyksesi on hassu, miksi ihmeessä nykyajan populaarikulttuuri tms pitäisi olla paremmin kuin ennen? Ihan aina vanhempien mielestä nuorten kulttuuri, ajatukset ja tekemiset on huonompia kuin meidän oli. Tämä on se pointti. Mikään ei ole muuttunut.
Olen ihan tekniikan orja (käytän tietokonetta tunteja päivittäin), mutta en ollenkaan osaa käyttää mitään woltteja, snappejä, twitteriä tai muuta sellaista. Onko teillä muilla tällaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on sanonut, että digitalisaatio on se, jonka kelkassa pitää pysyä? Kyse on siitä, että maailma muuttuu eikä se siitä parane, että "Ennen kaikki oli paremmmin". Taaksepäin tässä ei mennä eikä tädit ole se maailmaa eteenpäin vievä. Aina tulee uusi sukupolbi ja maailman vievät eteenpäin.
Ei me vanhat. Eikä mitään kehitä, jos me jarruna huudamme, että ennen kaikki oli paremmin eikä nykynuorista ole mihinkään.
Tämänkaltainen näkemys sen sijaan ei ole pessimismiä, eikä realismia. Se on fatalismia ja denialismia. On vähän vaikea uskoa, kuinka paljon on ihmisiä jotka vaan pyörivät muutoksen mukana sen enempää kyseenalaistamatta sitä. Mutta jos halutaan pohtia ihan hetken, niin kuka sitä muutosta ajaa, kuka sen on alulle pannut ja kuka sitä ohjaa?? Ja miksi, ja mihin suuntaan. Luulisi ihmisten jo tajunneen vuosia sitten, että tämä "kehitys" on juuri se kehveli kaiken tämän takana. Mitä se kehitys edes on muuta kuin yksi kulutettu termi, jos sillä ei ole mitään ratkaisevaa sisältöä...
Näin vanhukset on aina sanoneet.
Moni käytännön asia on nykyään paljon paremmin kuin ennen. Se helpottaa ihmisten elämää. Mutta se, mikä kuitenkin on merkitsee enemmän, on heikentynyt. Solidaarisuus, epäitsekkyys, ihmisarvon tunnustaminen muilla kuin pinnallisilla seikoilla. Näiden seikkojen heikentyminen rapauttaa ihmismieltä. Olisiko ennen vanhaan ryhdytty videoimaan kännykällä, kun ihminen on hädässä ja muuta paskaa? Tämä vaan ihan yhtenä esimerkkinä, ei tarvitse juuttua jumiin siihen.
Hah, olen yrittänyt määritellä ja avata tuota WOKE-kulttuuria, hyvin asiallisesti ja seikkaperäisesti, mutta ei vaan päästä sensuuri läpi :D. Tämä on yksi parhaista esimerkeistä siitä, mitä tässä ketjussa kritisoidaan ja puhutaan...Uskomatonta.
Vähän riippuu siitä, mitä tarkoitat. Se että on tietoinen ohimenevistä trendeistä - oli sitten kyse ideologioista, sanonnoista, tyylistä tms,. ei tarkoita sitä, että niihin pitäisi lähteä mukaan ja olla muokkaamassa itseään uusiksi koko ajan.
Mä olen 45, olen suht hyvin käryillä nykykielestä, emojeista, suosituista someista, vaatemuodista ja vaikka siitä, että miesten permanentti on tullut takaisin muotiin, tiedän että korealaiset asiat ovat kuuminta hottia ja se on totaalisen out sanoa in tai out tai kuuminta hottia. Tiedän, että on trendikästä ja suosittua olla vähän sitä ja tätä ja mukapitäisi jaksaa ja jaksaa. Mut en mä sen mukana muutu, en vaihda puhe- ja pukeutumistyyliä, ala tiktokkaamaan tai viljelemään pääkallohymiöitä tai muutenkaan mene virran mukana. Tunnistan sen, mikä on totta ja mikä teeskenneltyä. Olen ihan oma itseni, mulla on vakiintunut persoona, kasvan ja kehityn toki edelleen ja välillä vaihtuu tyylikin, mutta kaikki ne muutokset tapahtuvat sisäisestä tarpeesta tai kasvusta, ei ulkoisten paineiden vuoksi.
Musta kuulostaa, että olet väsynyt ja stressaantunut siksi, että yrität kelvata muille etkä itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan tekniikan orja (käytän tietokonetta tunteja päivittäin), mutta en ollenkaan osaa käyttää mitään woltteja, snappejä, twitteriä tai muuta sellaista. Onko teillä muilla tällaista?
On. Varmasti osaisin käyttää jos olisi tarvetta, mutta en viitsi perehtyä kun tarvetta ei ole. Aika ei vain riitä kaikkeen. On tehtävä valintoja mihin aikaansa ja aivokapasiteettiaan tuhlaa.
Olen 57 v. En ole pudonnut kelkasta, enkä aio pudota. Loputon uteliaisuuteni pitää mieleni virkeänä. Haluan oppia jotain uutta joka päivä. Uudet koneet, puhelimet ja asiat kiinnostaa. Otan jokaisen jutun uutena haasteena. Oppimiskykyni ei ole mielestäni laskenut pätkääkään.
Tämä ketju auttaa ymmärtämään, että miksi en pääse etenemään työelämässä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä te tädittelijät kuvittelette tietävänne, mitkä nykyajan trendit on niitä, joiden kelkassa on hyvä pysyä? Miksi olette niin varmoja "kehityksen" suunnasta? Digitalisaatiokiihkon rinnalla on myös muita trendejä, juurikin esim. minimalismiin, hidastamiseen ja turhan teknologian ja ärsyketulvan karsimiseen liittyviä sellaisia. Esim. Suurten teknologiayhtiöiden työntekijät, niin entiset kuin nykyiset, ei itse käytä somea, koska tietävät perinpohjin sen olevan paskaa (tästä lisää esim Netflixin The Social Dilemma dokumentissa). On myös ihan tieteellinen fakta, että lähivuosina on suuri todennäköisyys massiivisille aurinkomyrskyille, jotka saattaa yhtäkkiä pistää sähkö- ja tietoverkot alas, niin että on pakko palata teknologiassa about sadan vuoden taa. Tää ei oo mitään foliohattuilua vaan ihan oikea uhka.
Että vetäkää itse pää pois sieltä pöhinäpensaasta ja seuratkaa aikaanne.
Miksi täällä hoetaan tota samaa? Sanoin jo aiemmin, että kyse ei ole siitä että "ennen oli kaikki paremmin" eikä varsinkaan että pitäisin nykynuorisoa kauheana.
Nykypäivänä todellakin tulee koko ajan uusia sanoja ja termejä mutta kukaan, oli minkä ikäinen tahansa, ei tiedä tai ymmärrä niistä lähellekään kaikkia. Jokainen joutuu sangen usein googlettamaan mitä jokin sana tarkoittaa. Pahimmissa tapauksissa sanoja käytetään täysin väärin. Esimerkiksi autisti-sanaa varsinkin nuoret käyttävät nykyään haukkumasanana vaikka sen todellinen merkitys on jotain aivan muuta. Suurin osa heistä ei tiedä mitä autismi on.
Minua oudoksuttaa wokeilu ja kaikesta loukkaantuminen.