Mua ehkä syytetään provoksi kun kerron tän jutun
Ja ehkä parempi niin, jospa sitten kukaan ei tunnistais. Mutta kerronpa tän jutun silti. Ja eipä tää nyt Suomen kokoisessa maassa niin mahdoton juttu ole.
Eli isääni en ole nähny pariinkymmeneen vuoteen, hän lähti menemään kun olin alle kouluikäinen. Jonkin verran isäni liikkeitä kumminkin tiedän (hänellä on avoin Facebook-profiili) ja hän asuu samassa kunnassa missä minä olen töissä. Hänellä on alle päiväkoti-ikäinen lapsi. Minä olen päiväkodissa töissä. Kuka jo arvaa mitä tapahtuu? :D
---
Elikkä nyt maanantaina alkaa päiväkotipäivystys (eli tän kunnan kunnalliset päiväkodit on kaikki heinäkuun yhdessä ja samassa päiväkodissa) Perjantaina kävin hakemassa työvuorolistat ja katselin samalla lapsilistoja. Ja kappas, siellähän oli tämä isäni lapsukainen listoilla. Aloittaa huomenna hoidon. Että ai kun mun on kiva mennä huomenna aamuvuoroon töihin, mun tuurilla isä pamahtaa paikalle heti ekana tän lapsensa kanssa.
---
Esittelenkö reilusti itteni - nimestä isä kyllä mut tunnistaa? Vai pitäydynkö pelkässä etunimessä jolloin hän ei ehkä tunnista. Kauhean kiusallinen tilanne tulossa joka tapauksessa, enkä tosiaankaan tykkää hoitaa kiusallisia tilanteita työpaikallani muitten nähden. Vai vedänkö huumoriksi koko homman? "Kah, isi! Long time no see!" Jos Jumala on olemassa niin kyseistä lasta kuskaa ainoastaan hänen äiti.
Ei oo ikinä työ ahistanu näin paljon....
Kommentit (129)
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 20:10"]
Esittelet itsesi reippaasti ja kovalla äänellä, kättelet ja sanot, että onhan se mukava tavata näin livenäkin ennen perunkirjoituksia.
[/quote]
Ja isä vastaa, että "hyvänen aika, sinustahan on tullut kuin äitisi, yhtä lihava, ruma ja typerä. Vieläkö sinulla on tapana syödä ulostettasi kuten lapsena?"
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 20:00"]Olisi ap ottanut yhteyttä isäänsä jos olisi halunnut. Hän ei vaan halua. [/quote] Joo, en sinänsä haluakaan. Kyllä isäki olis voinu ottaa muhun yhteyttä jos olis halunnu. Vaan eipä oo halunnu. Missään nimessä en kummiskaan karkuun juokse jos mahollisuus juttelulle tulee. Vois olla ihan mielenkiintosta. Ap
[/quote]Tuossa vastasit omaan kysymykseesi. Eli sanot vain etunimesi.
Esittelisin itseni koko nimellä.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 19:57"]Kättelet neutraalisti ja esittelet ittes koko nimellä. Se on isälle kiusallista eikä sulle. Isipapan oma nolous lisääntyä holtittomasti ja hyljätä. Sen minkä taakseen jättää edestään löytää.
[/quote]
Näin.
Öö, mua oikeasti ihmetyttää, miksi otat noin hirveästi painetta toisen valtavasta mokasta?
Tai ei lapsen hylkäämistä mokaksi voi sanoa, lähentelee lähes psykopaattista kylmyyttä, että oman lapsensa hylkää.
Mut pointti on se, että se mitä huonenna tapahtuu ei ole sinun häpeäsi tai sinulle kiusallinen tilanne. Sä sanot koko nimesi niinkuin normaalit ihmiset tekee, se mitä isipappas tiedolla tekee on hänen murheensa. Sun asiasi ei ole alkaa jonkun hulttioisän persettä seivaamaan piilottelemalla identiteettiäsi.
Tilanne on suorastaan naurettava, kun isä lopulta saa sun sukunimen selville ja tajuaa kuka olet, jos olet antanut asian roikkua kuukausikaupalla. Kerralla vaan pois alta eikä mitään turhaa murehtemista asiasta.
Sun sukunimi ei ole mikääm valtiosalaisuus. Sanot sen ja sillä siisti. Se, että sanot nimesi ei vaikuta "ammattimaisuuteesi" tippaakaan. Ihme ehdottelua, että sun pitäis alkaa piilottelemaan identiteettiäsu, koska joku ihminen on mulkku. Isäsi on ollut poissa elämästäsi koko elämäsi. Miksi hitossa pelastaisit hänet nololta tilanteelta? Mitä solidaarisuutta sun pitäis tuntea?
Se on sun nimes, ei mikään kosto. On naiset kyllä lattiarättejä.
Mun lapsi on kunnallisessa päivähoidossa ja hyvin harva hoitaja, omassa tai kesäpäiväkodissa, ikinä esittäytyy koko nimellään. Sano siis vaan "Terve, olen Laura/Jonna/Sanna" kuka nyt sitten oletkaan. Tsemppiä!
Aaapee! Ootko jostain Oulun lähettyviltä?
Aika moni lapsi on isätön, koska äidit on tehneet kaikkensa, että isä ei lasta näkisi ja isät taas erovaiheessa usein ryntää uuteen suhteeseen, jossa ei paljoa lasta mietitä. Sitten ollaan pattitilanteessa, jossa isä ei enää osaa ottaa yhteyssä exään ja äiti taas katkerana pitää huolen, ettei mitään muutakaan yhteydenpitoa ole.
Aika jännä juttu, että ap ei ole esim. mummolassa isäänsä nähnyt vai oikeastiko väität, että kun isä lähti niin loppui yhteydenpito koko miehen suvun puolelta? Vai sittenkin niin, että äiti ei halunnut, että isän suvun kanssa ollaan tekemisissä.
Ja jos ap on yhtään kuin äitinsä, ei isä välttämättä koe mitään tarvetta ottaa yhteyttä kiukkuiseen naiseen, joka ei kuuntele ja jossa oli syytä eroon.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 20:50"]Aaapee! Ootko jostain Oulun lähettyviltä?
[/quote]
En kyllä ala yhtään kertoon mistä oon ettei tunnisteta :D Anteeksi! Ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 20:51"]Aika moni lapsi on isätön, koska äidit on tehneet kaikkensa, että isä ei lasta näkisi ja isät taas erovaiheessa usein ryntää uuteen suhteeseen, jossa ei paljoa lasta mietitä. Sitten ollaan pattitilanteessa, jossa isä ei enää osaa ottaa yhteyssä exään ja äiti taas katkerana pitää huolen, ettei mitään muutakaan yhteydenpitoa ole.
Aika jännä juttu, että ap ei ole esim. mummolassa isäänsä nähnyt vai oikeastiko väität, että kun isä lähti niin loppui yhteydenpito koko miehen suvun puolelta? Vai sittenkin niin, että äiti ei halunnut, että isän suvun kanssa ollaan tekemisissä.
Ja jos ap on yhtään kuin äitinsä, ei isä välttämättä koe mitään tarvetta ottaa yhteyttä kiukkuiseen naiseen, joka ei kuuntele ja jossa oli syytä eroon.
[/quote]
En mää nyt kovin tarkasti ala meidän suvun tilanteita selittään. Mutta siis pääpointti tässä hommassa oli siinä että isää en oo nähny aikoihin. Mutta sanoin jo aiemminki, ei mun äitikään mitenkään viaton ole tässä sopassa ollu. Ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 19:47"] [quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 19:42"]Tietääköhän tuon lapsen äiti edes sinun olemassaolosta [/quote] En tiiä yhtään! Ap [/quote] Kyllä jokainen normaali ihminen kysyy entisistä puolisoista ja mahdollisista lapsista ennen kuin itse ryhtyy liittoon. Eli lähtökohtaisesti tietää. Tuleehan se perinnönjaossa ihan viimeistään esiin. Outo tyyppi sinäkin, jos vain äitisi puheiden perusteella olet muodostanut käsityksesi tilanteesta. Kyllä siihen eroon yleensä kaksi tarvitaan. [/quote] Kyllähän minä tiedän mitä sillon on tapahtunu. Ja kyllä on sillon kummassaki ollu vikaa - ei vaan isässä. Mutta vaikea on ollu sen kummemmin isän puolia tarinasta kuulla kun ei oo häntä pahemmin näkyny. Ap
[/quote]Jospa äitisi ei ole ollut kovin vastaanottavainen..muista ne kaksi puolta tarinoissa.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 19:57"]Kättelet neutraalisti ja esittelet ittes koko nimellä. Se on isälle kiusallista eikä sulle. Isipapan oma nolous lisääntyä holtittomasti ja hyljätä. Sen minkä taakseen jättää edestään löytää. [/quote] Näin.
[/quote]Mistä tiedät vaikka olisi halunnut tavata mutta se äiti ollut hankalana.
Jospa se isä on vuorotyön vuoksi enemmän töissä tai nukkumassa. Ja äiti tuo lapsen.
Kylläpä on melkein pelkkää isien demonisointia koko ketju! Mikä hitto siinä on, ettei saa lähteä livohkaan, jos siltä nyt sattuu tuntumaan. Jokaisella on vain yksi elämä, ja on oma asia, miten sen käyttää. Suomessa eletään hyvinvointivaltiossa, eikä kenenkään tarvitse kärsiä siitä, että isä (tai äiti tai kummatkaan) ei nyt satu olemaan elämässäsi läsnä.
Tsiisus mitä porukkaa!
Miten musta tuntuu että olisin lukenut tän tyyppisen tarinan täältä aiemminkin?
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 20:00"]Olisi ap ottanut yhteyttä isäänsä jos olisi halunnut. Hän ei vaan halua. [/quote] Joo, en sinänsä haluakaan. Kyllä isäki olis voinu ottaa muhun yhteyttä jos olis halunnu. Vaan eipä oo halunnu. Missään nimessä en kummiskaan karkuun juokse jos mahollisuus juttelulle tulee. Vois olla ihan mielenkiintosta. Ap
[/quote]Jonkunhan se vaan pitää olla se aikuinen ja aloittaa keskustelu, eikö? Isäsi ei ole sitä jostain syystä tehnyt, seuraat hänen jälkiään?
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:07"]Kylläpä on melkein pelkkää isien demonisointia koko ketju! Mikä hitto siinä on, ettei saa lähteä livohkaan, jos siltä nyt sattuu tuntumaan. Jokaisella on vain yksi elämä, ja on oma asia, miten sen käyttää. Suomessa eletään hyvinvointivaltiossa, eikä kenenkään tarvitse kärsiä siitä, että isä (tai äiti tai kummatkaan) ei nyt satu olemaan elämässäsi läsnä.
Tsiisus mitä porukkaa!
[/quote]
Joo, ehkä näin. Mutta se pitäisi tehdä lastensuojelun kautta. Meillä isä vaan häippäs enkä minä tai äiti kerrottu siitä millekään taholle. Olisin ehkä tarvinnut jotain tukitoimia, jotta olis selvinnyt paremmin asiasta.
Ei ap
Minä lähestyisin ihan pokkana paikalle saapuvaa isää. "No terve! Sinähän olet Meikäläisen Masa?". Kättelisin jämptisti ja esittäytyisin etunimellä. Tämän jälkeen isää jäisi todennäköisesti kalvamaan, mistä se tarhatäti minut tunsi. Kasvonpiirteitä ja etunimeä pohtiessaan hän saattaisi osata vetää johtolankoja yhteen. Varmistuksen asialle hän saisi etsimällä sinut Facebookista. Tosin tämän hän onkin jo luultavasti tehnyt, jos siellä olet, ja pelkkä yllättävä naamasi näkeminen ja etunimen kuuleminen tulevat hänelle järkytyksenä.
Sinähän ilmeisesti tunnistat isäsi. Voisit vaan todeta, että mehän tunnemmekin ennestään ja vaan kättelet ilman esittäytymistä.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 20:28"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 20:16"]Mikä saa ap:n olettamaan, että isä ei tiedä, missä hän on töissä? Jos on se harvinainen sukunimikin, joka kaikesta päätellen ei ole isän kanssa sama. [/quote] Toki voi olla että hän tietää. Mutta sitä että mää tuun hoitaan hänen lasta tuskin voi tietää. Se lapsi on normaalisti siis täysin eri päiväkodissa. Ap
[/quote]
Niin, eihän lasten vanhemmille koskaan kerrota, ketkä ovat päivystävässä päiväkodissa töissä? Ainakin meille tuli selkeä lista siitä, mitkä kolme päiväkotia kesäksi yhdistettiin ja ketkä siellä ovat heinäkuussa töissä. Näin siksi, että jos tulee asiaa ja soitan päiväkotiin ja siellä vastaa Lea, niin tiedän Lean olevan tavallisesti Tenavatuvassa eli hän ei välttämättä tunne lastani. Jos taas vastaa Tuire, on hän oman lapseni päiväkodista ja voin esittää asiani turhia pohjustamatta.
[/quote]
Ei mua niillä listoilla näy kun menen sinne toisen puolesta. Mutta toki voi olla että mun nimi on tullu esille jos ovat etukäteen käyneet tutustelemassa/soitelleet tän viikon aikana. Ap