Mikä aiheuttaa sen että ihmisestä tulee suvaitsevainen?
Itse voisin ajatella syyksi ainakin sellaista naiviutta, että kaikkien maailman ihmisten ajatellaan olevan sellaisia kuin sinä ja minä.
Kommentit (176)
Ihmiset yleensä ovat sellaisia että haluavat antaa heti takaisin lapsekkaasti. Sitten kohtaat mahdottoman ihmisen josta silti pidät.
Erilaisuudet täydentävät toisiaan.
Mikä tekee ihmisestä konservatiivin? Synnynnäinen älykkyys, herkkyys, sekä niistä johtuva pelokkuus/arkuus/muutosvastarinta. Kun on herkkä ja helposti pois tolaltaan menevä, niin pienikin asia voi aiheuttaa ihan oikeaa ahdistusta. Jo pienistä lapsista pystyy tunnistamaan ketkä ovat aikuisena konservatiiveja, tätä on tutkittu tieteellisestikin.
Mikä sitten tekee ihmisestä suvaitsevaisen? Parhaimmillaan kyse voi olla terveestä varmuudesta ja siitä on saanut käsiteltyä sisäiset pelkonsa. Mutta usein kyse on myös älyllisestä keskinkertaisuudesta ja kyvyttömyydestä ymmärtää herkempiä lajitovereita: Ajatellaan että jos joku asia ei häiritse/ahdista juuri MINUA niin "miten jotain muka voi tällainen pikkujuttu ahdistaa, eix voitais vaan sallia kaikki mahdollinen".
Avarakatseiset vanhemmat, rehellinen yhteiskunta, älykkyys, muiden huomioon ottaminen sekä empatia kyky. Nämä nyt ainakin ensimmäisinä.
Niin, ajattelepa sitä. Minä olen akateeminen, opiskellut yhteiskunnallisia aineita, ikää liki 50 v., ja tehnyt ikäni työtä osin ulkomailla ja ulkomaalaisten kanssa. Erittäin kielitaitoinen. Pidän rasismia moukkamaisena ja typeränä asenteena globalisoituvassa maailmassa.
Enkä aio millään tavalla osallistua palstapersujen inttämiseeen. Saatte minun puolestani olla jatkossakin tyhmiä moukkia, ihan evvk, jopa suotavaa. Minä ja kaltaiseni keräämme kaikki kivat kv- työpaikat, kun te jurnotatte siellä perähikiälle muukalaisvihaanne!
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 00:58"]
Niin, ajattelepa sitä. Minä olen akateeminen, opiskellut yhteiskunnallisia aineita, ikää liki 50 v., ja tehnyt ikäni työtä osin ulkomailla ja ulkomaalaisten kanssa. Erittäin kielitaitoinen. Pidän rasismia moukkamaisena ja typeränä asenteena globalisoituvassa maailmassa.
Enkä aio millään tavalla osallistua palstapersujen inttämiseeen. Saatte minun puolestani olla jatkossakin tyhmiä moukkia, ihan evvk, jopa suotavaa. Minä ja kaltaiseni keräämme kaikki kivat kv- työpaikat, kun te jurnotatte siellä perähikiälle muukalaisvihaanne!
[/quote]
Näinhän se on. En lakkaa ihmettelemästä näitä vanhempia, jotka istuttavat lapsilleen kammon vieraita kulttuureja ja kieliä kohtaan. Mitä he oikein ajattelevat? Että kauppaa käydään jatkossa vain suomalaisten kesken, viis viennistä? Että kielitaito ja luontevuus eritaustaisten ihmisten kanssa on joutavaa hienostelua, eikä tulevaisuuudessa kaikilta johtavassa asemassa olevilta edellytettävää perusosaamista?
No, omille lapsilleen he siinä tekevät ison karhunpalveluksen. Minulle myös aika evvk, pikemminkin kilpailuetu lapsilleni, joiden kanssa olemme matkustelleet ihan pienestä pitäen, ja jotka ovat hyödyntäneet kaikki koulun kielimahdollisuudet.
Älkääs nyt palstan 'akateemikkonaiset' sotketko suvaitsevaisuutta mihinkään rajojen sulkemiseen tai kansainväliseen kansankäyntiin. Kielitaidolla tai luontevalla suhdetoiminnalla ei myöskään ole mitään tekemistä suvaitsevaisuuden kanssa. Ainoa asia, joka istuttaa kammoa suomalaisille on suomalainen kokonaisvaltainen vasemmistomedia sekä yliopistojen nollatutkijat. Ja sekin kammo on suomalaista valkoista miestä kohtaan.
Suvaitsevaisuus on luonnosta (luonnonympäristöstä) irrallaan oleva utopistinen ideologia, joka perustuu vahvasti yli-sentimentalismiin ja relativismiin. Suvaitsevaisuuteen kuuluu usein vahva etnomasokismi, että ylikorstoettu antipatia omaa kulttuurillista viitekehystä ja kollektiivista kulttuurillista identiteettiä kohtaan. Tähän on johtanut länsimaalainen identiteetin pirstaloituminen, post-moderni liberalismi, luonnosta erkaantuminen sekä monet muut tekijät.
Näin miehenä jollain kierolla tavalla vielä ymmärrän, jos joku 'opetettu' liberaali hipsterinainen kehtaa brassailla suvaitsevaisuudellaan, mutta se että mies pitää itseään suvaitsevaisena tai edes kehtaa sanoa jotain noin hullua, on kerrassaan häpeä. Aivan samalla tavalla, kuin se jos mies tituleeraa itseään feministiksi. Ei hyvänen aika suomalaiset miehet, etsikää se mentaalinen ja sisäinen kirves ja lakatkaa olemasta eläkeikää lähestyviä halpoja huor**...Ehkä tämän jälkeen suomalainen nainenkin alkaa arvostamaan teitä hieman enemmän...jaa-a, no moderni Suomi-nainen on kaiken niin helpolla saanut ja korruptoitunut kulutus- ja kokemushysteriasta että se arvostus taitaa jäädä silti vaan Kim Kardashianin perseeseen ja Mikko Leppilammen paperinohueeseen persoonaan...
Ainakin jos saa elantonsa tulijoista. Samaan tapaan kuin työttömien tehottomaksi todistettuja pajoja kehuvat vuolaasti niihin hyvällä palkalla palkatut projektipäälliköt.
^ Ylläolevaan tekstiin korjaus 'kaupankäynti' 'kansankäynnin' sijaan, vaikka eipä tuo kansankäynti välttämättä paha termi ole sekään....
Helsingin yliopiston valtiotieteellisessä/humanistisessa tdk:ssa opiskelu.
Olen aina sanonut, että en ole rasisti ketään muita kuin rasisteja kohtaan.
Ihmisen teot määrittävät ihmisen, ei ihonväri, uskonto, tai kulttuuriperimä.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 00:48"]Mikä tekee ihmisestä konservatiivin? Synnynnäinen älykkyys, herkkyys, sekä niistä johtuva pelokkuus/arkuus/muutosvastarinta. Kun on herkkä ja helposti pois tolaltaan menevä, niin pienikin asia voi aiheuttaa ihan oikeaa ahdistusta. Jo pienistä lapsista pystyy tunnistamaan ketkä ovat aikuisena konservatiiveja, tätä on tutkittu tieteellisestikin.
Mikä sitten tekee ihmisestä suvaitsevaisen? Parhaimmillaan kyse voi olla terveestä varmuudesta ja siitä on saanut käsiteltyä sisäiset pelkonsa. Mutta usein kyse on myös älyllisestä keskinkertaisuudesta ja kyvyttömyydestä ymmärtää herkempiä lajitovereita: Ajatellaan että jos joku asia ei häiritse/ahdista juuri MINUA niin "miten jotain muka voi tällainen pikkujuttu ahdistaa, eix voitais vaan sallia kaikki mahdollinen".
[/quote]
Minä olen herkkä ja pelokas temperamentiltani mutta olen kyllä suvaitsevainen.
Äly, korkea koulutus, elämänkokemus, terve moraali.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 01:50"]Miksi joku on konservatiivi, toinen ei?
[/quote]
Vastaat kysymykseen kysymyksellä. Niin miksi?
Itsestäni on tullut suvaitsevainen varmaankin kahden asian takia: 1. Olen itsekin ollut aina jotenkin "outo" muiden ikätoverien mielestä. 2. Olen rohkea kohtaamaan ihmisiä ja olenkin siksi tutustunut hyvin monenlaisiin ihmisiin. Tämä on opettanut mm. sen, että ei pitäisi koskaan tehdä ennakkoluuloihin perustuvia johtopäätöksiä.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 01:22"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 00:58"]
[/quote]
Näinhän se on. En lakkaa ihmettelemästä näitä vanhempia, jotka istuttavat lapsilleen kammon vieraita kulttuureja ja kieliä kohtaan. Mitä he oikein ajattelevat? Että kauppaa käydään jatkossa vain suomalaisten kesken, viis viennistä? Että kielitaito ja luontevuus eritaustaisten ihmisten kanssa on joutavaa hienostelua, eikä tulevaisuuudessa kaikilta johtavassa asemassa olevilta edellytettävää perusosaamista?
No, omille lapsilleen he siinä tekevät ison karhunpalveluksen. Minulle myös aika evvk, pikemminkin kilpailuetu lapsilleni, joiden kanssa olemme matkustelleet ihan pienestä pitäen, ja jotka ovat hyödyntäneet kaikki koulun kielimahdollisuudet.
[/quote]
Onpa hassu ajattelutapa. Se ettei ole suvaitsevainen, ei tarkoita sitä, etteikö haluaisi oppia uusia kieliä ja tehdä ulkomaankauppaa.
Saan kiittää somea siitä, että se on kasvattanut mua ehkä enemmän kuin vanhempani ja lisännyt suvaitsevaisuuttani. Niin käy nuorille nykyään ja hyvä. Kiitos kaikille toimittajille jotka olette käyttäneet asemaanne hyvään ja kirjoittaneet juttuja heikkojen puolesta!