Mikä aiheuttaa sen että ihmisestä tulee suvaitsevainen?
Itse voisin ajatella syyksi ainakin sellaista naiviutta, että kaikkien maailman ihmisten ajatellaan olevan sellaisia kuin sinä ja minä.
Kommentit (176)
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 09:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 09:28"]
Ylimielisyys. Ihanaa että on minua tyhmempiä ja minua huonommassa asemassa olevia ihmisiä.
[/quote]
Mä olen epä-suvaitsevainen. Siis järki päässä. Musta olis ihanaa että kaikki olis fiksuja ja kilttejä toisilleen.
Suvaitsevainen ei ajattele näin vaan suvaitsematon ja jossain määrin aika ilkeä myös.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 09:33"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 02:36"]
Sana "suvaita" on kamala. Sehän tarkoittaa samaa kuin "Siedän sinua". Kyse onkin siis toisten ihmisten alaspäin katsomisesta.
[/quote]
Suvaitsevainen on aina ylimielinen.
[/quote]
Ei ole. Suvaitsevaisuus on sitä, että en ole yhtään samaa mieltä todella monien eri ryhmittymien kanssa (esim. äärioikeistolaiset), mutta jos he eivät ryhdy väkivaltaisiksi tai yllytä siihen annan heidän olla aivan rauhassa enkä arvostele. Jokainen tyylillään.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 09:39"]
Sana "suvaita" on kamala. Sehän tarkoittaa samaa kuin "Siedän sinua". Kyse onkin siis toisten ihmisten alaspäin katsomisesta.
[/quote]
[/quote]
Ei ole. Suvaitsevaisuus on sitä, että en ole yhtään samaa mieltä todella monien eri ryhmittymien kanssa (esim. äärioikeistolaiset), mutta jos he eivät ryhdy väkivaltaisiksi tai yllytä siihen annan heidän olla aivan rauhassa enkä arvostele. Jokainen tyylillään.
[/quote]
No kyl mäkin sitten oon suvaitsevainen, jos ruvetaan rajaamaan väkivaltaiset ym pois. Eli sinä et ole suvaitsevainen.
Suurkaupunkielämä ja lukeminen. Pystyy jonkun verran asettumaan sellaisten ihmisten saappaisiin joilla ei ole ollut kovin mukava elämä ja toisaalta myös niiden joilla on ollut jo vähän liiankin mukava. Lontoon tai Berliinin metro on yksi suvaitsevaisuuden tyyssija. Tiedättekö mitä siellä tapahtuu? Ei mitään. Satoja ihmisiä pienessä tilassa menee omia menojaan ja miettii omia asioitaan. Toisia vastaan ei hyökätä, joten ketään ei tarvitse puolustaa. Ei ole suvakkeja kun ei ole rasistejakaan!
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 09:40"]
Suvaitsevainen on aineissa. Tai muuten hölmö.
[/quote]
Persujen koulumenestys pohjautuu peruskouluun. :)
vaikka palstarasistit haluavat muuttaa suvaitsevaisuuden kirosanaksi, puolustan silti käsitettä elämäni loppuun saakka. Puolustan ihmisten universaalia ihmisoikeutta YK:n perusoikeuksien julistuksen mukaan jonka Suomi on ratifioinut. Ihmiskunta on täynnä ongelmia: sodat ja siitä johtuva valtava pakolaisuus, siirtolaisuus köyhistä maista rikkaampiin jne. Isis terrorismi ja Kreikan talouden romahdus luovat epävarmuutta ja uutta pakolaisuutta. Syihin on puututtava ja seurauksiin. Oikea vastaus ei ole pään paneminen omaan suomalaiseen puskaan vaan vaikuttaminen kansainvälisellä tasolaa, kuten EU:ssa. Vihanlietsonta Suomessa tai muuallakaan ei auta mitään eikä ketään. Rikollisuuteen on puututtava, totta kai, ihmisen ihoonväriin tai kansallisuuteen katsomatta. Mutta vastustan ehdottomasti rasismia tyyliin jokainen nuori somalimies on raiskaaja ja epäluotettava samoin kuin jokainen punahousuinen mies on homo.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 06:04"]
Ei suvaitsevaisuudessa ole mitään vikaa. Monet vaan näistä nykysuvaitsevaisista suvaitsee kaikkea vääryttä, jos se vääryys vain sattuu olemaan islamin nimeen tehty. Esim. Naisasialiitto unioni ei halunnut kommentoida Tapanilan joukkoraiskauksia, koska "se lisäisi rasismia". Eli käytännössä vaikenivat täysin viimevuosien yhdestä pahimmasta joukkoraiskauksesta.
[/quote]
Joo, tätä feministien Islam myönteisyyttä on minun vaikea ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 09:32"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 09:17"]
Perintö. Rikkaat vanhemmat & pumpulissa kasvaminen. Ei tartte itse elättää itseään.
Onni. Ei ole joutunut pahoinpidellyksi/raiskatuksi/ryöstetyksi/liikenneturman uhriksi.
Aate. SDP kommari tai vihreä. Puoluetuki.
Duuni, joka on olemassa mamujen vuoksi. Esim. sossu.
Kupla. Ei lue kuin suvakkilehtiä, jos niitäkään.
Päihteet sumentaa aivot.
Lapsellisuus, ei ole elämänkokemusta.
Onhan näitä syitä.
[/quote]
Moi sulle, mikään näistä kohdista ei päde minuun. Olen kuitenkin suvaitsevainen. Myös sinua ja mielipiteitäsi kohtaan. :)
Väkivaltaa, raiskauksia jne. ei suvaitakaan. Kyse on ominaisuuksista, joille ihmiset eivät mahda mitään. Kuten vaikka tumma iho tai sukupuoli. Niiden perusteella ei saa syrjiä. Jos ryhdyt lietsomaan vihapuhetta ja yllytät tai osallistut väkivaltaisiin iskuihin esim. tummaihoisia, homoja, uskovaisia tai naisia kohtaan en enää suvaitsekaan sinua. Ymmärrätkö eron?
[/quote]
En ymmärrä. M annet pahoinpitelivät lapseni. Loppui suvaitsevaisuus. Väkivalta ei ole ominaisuus, se on luonnevamma. Vammaisuutta. Jos koira olisi luonnevammainen, se lopetettaisiin. Ymmärrätkö?
[/quote]
Suomessa kuolemantuomio on kielletty.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 09:42"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No kyl mäkin sitten oon suvaitsevainen, jos ruvetaan rajaamaan väkivaltaiset ym pois. Eli sinä et ole suvaitsevainen.
[/quote]
Voisitko perustella väitteesi?
Itse uskon, että sekä äärikonservatiivisuus ja -liberaalius voi olla tuhoavaa. Rationaalinen totuus löytyy usein jostain sieltä välimaastosta.
Tunnen konservatiiveja, jotka ovat suoranaisesti rasistisen oloisia ja kovin ahdasmielisiä. Vastaavasti tunnen liberaaleja, jotka eivät voi mitenkään uskoa sitä, että esimerkiksi tietyt vähemmistöt syyllistyvät enemmän rikoksiin - oikeasti sulkevat silmänsä kaikelta sellaiselta ja välttävät tieteessäkin tehtäviä yleistyksiä asioita viimeiseen saakka.
Joskus tuntuu, että järkevimmät ihmiset ovat niitä, jotka eivät edusta mitään ääripäätä ja kykenevät rationalisoimaan asioita hyvin. Politiikassa monenlaiset äärimuodot ovat edustettuina, ja siksi päätöksetkin tuntuvat usein tavallisesta ihmisestä järjettömiltä. Aivan kuin poliitikot viilettäisivät täysin lasit silmillään siinä omassa pienessä kuplassaan.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 09:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 09:40"]
Suvaitsevainen on aineissa. Tai muuten hölmö.
[/quote]
Persujen koulumenestys pohjautuu peruskouluun. :)
[/quote]
Kuten meillä kaikilla Suomessa. ;)
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 09:32"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 09:17"]
Perintö. Rikkaat vanhemmat & pumpulissa kasvaminen. Ei tartte itse elättää itseään.
Onni. Ei ole joutunut pahoinpidellyksi/raiskatuksi/ryöstetyksi/liikenneturman uhriksi.
Aate. SDP kommari tai vihreä. Puoluetuki.
Duuni, joka on olemassa mamujen vuoksi. Esim. sossu.
Kupla. Ei lue kuin suvakkilehtiä, jos niitäkään.
Päihteet sumentaa aivot.
Lapsellisuus, ei ole elämänkokemusta.
Onhan näitä syitä.
[/quote]
Moi sulle, mikään näistä kohdista ei päde minuun. Olen kuitenkin suvaitsevainen. Myös sinua ja mielipiteitäsi kohtaan. :)
Väkivaltaa, raiskauksia jne. ei suvaitakaan. Kyse on ominaisuuksista, joille ihmiset eivät mahda mitään. Kuten vaikka tumma iho tai sukupuoli. Niiden perusteella ei saa syrjiä. Jos ryhdyt lietsomaan vihapuhetta ja yllytät tai osallistut väkivaltaisiin iskuihin esim. tummaihoisia, homoja, uskovaisia tai naisia kohtaan en enää suvaitsekaan sinua. Ymmärrätkö eron?
[/quote]
En ymmärrä. M annet pahoinpitelivät lapseni. Loppui suvaitsevaisuus. Väkivalta ei ole ominaisuus, se on luonnevamma. Vammaisuutta. Jos koira olisi luonnevammainen, se lopetettaisiin. Ymmärrätkö?
[/quote]
Suomessa kuolemantuomio on kielletty.
[/quote]
Valitettavasti.
Minä en ole suvaitsevainen. En esim. suvaitse kaikkia Stalinin ja Hitlerin tekoja.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 09:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Voisitko perustella väitteesi?
[/quote]
Kuten sanoin. Tyhmyys.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 09:53"]
Itse uskon, että sekä äärikonservatiivisuus ja -liberaalius voi olla tuhoavaa. Rationaalinen totuus löytyy usein jostain sieltä välimaastosta.
Tunnen konservatiiveja, jotka ovat suoranaisesti rasistisen oloisia ja kovin ahdasmielisiä. Vastaavasti tunnen liberaaleja, jotka eivät voi mitenkään uskoa sitä, että esimerkiksi tietyt vähemmistöt syyllistyvät enemmän rikoksiin - oikeasti sulkevat silmänsä kaikelta sellaiselta ja välttävät tieteessäkin tehtäviä yleistyksiä asioita viimeiseen saakka.
Joskus tuntuu, että järkevimmät ihmiset ovat niitä, jotka eivät edusta mitään ääripäätä ja kykenevät rationalisoimaan asioita hyvin. Politiikassa monenlaiset äärimuodot ovat edustettuina, ja siksi päätöksetkin tuntuvat usein tavallisesta ihmisestä järjettömiltä. Aivan kuin poliitikot viilettäisivät täysin lasit silmillään siinä omassa pienessä kuplassaan.
[/quote]
KESKITIE on myös minun elämänohjeeni. Sinulla on sydäntä ja älyä.
Suurkaupunkielämä ja lukeminen. Pystyy jonkun verran asettumaan sellaisten ihmisten saappaisiin joilla ei ole ollut kovin mukava elämä ja toisaalta myös niiden joilla on ollut jo vähän liiankin mukava. Lontoon tai Berliinin metro on yksi suvaitsevaisuuden tyyssija. Tiedättekö mitä siellä tapahtuu? Ei mitään. Satoja ihmisiä pienessä tilassa menee omia menojaan ja miettii omia asioitaan. Toisia vastaan ei hyökätä, joten ketään ei tarvitse puolustaa. Ei ole suvakkeja kun ei ole rasistejakaan!
[/quote]
Suurkaupunkielämä yksin ei ilmeisesti avarra tarpeeksi. Tai sitten se turruttaa. Olen asunut sekä pääkaupungeissa, pikkukaupungeissa ja maalla. Suomessa ja ulkomailla. Se avartaa. En ole sokeasti suvaitsevainen. Olen realisti.
Malliesimerkki suvakin sumeasta logiikasta
Malliesimerkki suvakin sumeasta logiikasta
"Tamperelainen sekopääfeministi ja kunnallispoliitikko Minna Minkkinen kirjoitti sekä blogiinsa että Aamulehden yleisönosastoon (10.08.2015) tekstin, joka typeryydessään hakee vertaistaan. Kirjoituksessa hän aivan suoraan toteaa, että rasistien kanssa ei pidä lainkaan käydä dialogia, koska he ovat rasisteja. Eli, jotta tämä tulisi täysin selväksi: rasistilla ei ole oikeutta mielipiteeseen, koska hän on rasisti. Tässä logiikassa on yksi perustavan laatuinen ongelma: jos rasisteilla ei ole oikeutta sanoa mielipidettään, silloin pitäisi olla vähintäänkin jonkinlainen tuomioistuin, jossa yksiselitteisten lakipykälien perusteella julistettaisiin yksilö rasistiksi. Puheoikeuden menettäminen yhteiskunnassa koko loppuelämäkseen on aivan liian kova tuomio jonkun "suvaitsevaisen" yksin päätettäväksi. Etenkin kun n. 99,99% "punavihreän älymystön" rasisteiksi tuomitsemista ihmisistä ei itse koe olevansa rasisteja."
http://medianvahtikoira.blogspot.fi/...minkkinen.html
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 01:53"]Itse ajattelen päinvastoin kuin ap: suvaitsevaisuus tulee siitä, että tajuaa etteivät kaikki ole maailmassa kuten sinä ja minä - ja se on ok! Erilaisuuden tunnustaminen on osa suvaitsevaisuutta. Erilaisuus ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti jotain pahaa, vaan voi olla tosi suuri rikkaus.
[/quote]
Minulla on eri kokemus. Tuntemani suvaitsevaiset ovat suvaitsevia mielestään koska puolustavat tasa-arvoa eli homoja, naisten "oikeuksia" ja ulkomaalaisia. He kuitenkin vastustavat naisten oikeuksia olla kotiäitejä, he vastustusvat sitä litä minä olen. He kuvittelevat olevansa suvaitsevaisia vaikka ovat hyvin rajoittuneita mielipiteissään ja maailmankatsomuksessaan. He eivät ymmärrä syyseuraussuhteita vaan ovat naiiveja. Suvaitsevat ihmiset hyväksyvät vain erinlaisuuden ja samanlaisuus on häpeä. Perinteikkyys on häpeä. Sterotypian noudattaminen on häpeä. Eivät siis todellakaan suvaitse paljoakaan. Ahdasmielisimpiä ihmisiä joita tunnen ovat nämä omasta mielestään suvaitsevaiset.