Miksi laihan/hoikan ulkomuotoa saa kommentoida?
En ole anorektinen enkä alipainoinen, mutta hoikka kylläkin (52/162) ja tuntuu todella kurjalta, että ulkonäköäni "saa" ruotia. Saan usein päivittelyä siitä miten laiha olen ja miten pieni vyötärö on, söisit enemmän, voi voi kun oot pieni yms päivittelyä ja se vaan tuntuu väärältä. Siis ylipäätään tuntuu väärältä, että ulkonäköä ruoditaan, kai jokainen saa olla sen painoinen kuin on kunhan on terve? Ei sekään ole hyväksyttävää päivitellä ääneen muille sitä kuinka lihava joku on tai onpas sulla noita vararenkaita vyötäröllä tai taivas miten hurja kaksoisleuka yms! Oikeesti kertokaa mulle, miksi näin??
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:45"]En ikinä arvostelisi/haukkuisi tuohon tapaan mitä tässä nyt on tullut esille. Saatan sanoa esim. "Näytätpä hyvältä! Huomaa että oot käyny salilla!"
[/quote]
Toi nyt onkin ihan eri asia. Tollainen on kehuksi tarkoitettu toisin kuin tässä ketjussa ilmenneet piilov*ttuilevat tai avoimesti v*ttuilevat kommentit.
Melkein jokainen nainen haluisi sitä, mitä itsellä ei ole... Moni luonnostaan laiha haluaisi olla kurvikkaampi, esim. minä. Kuka tahansa normaalilla älyllä ja empatiakyvyllä varustettu tietää tämän eikä kommentoi toisen ulkonäköä muutoin kuin hyvin hienovaraisesti kehumalla. En kyllä muista kuulleeni kaunista kehua laihuudesta, vaan kommentit ovat aina samantyylisiä kuin tässä ketjussa on moneen kertaan todettukin.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:45"]En ikinä arvostelisi/haukkuisi tuohon tapaan mitä tässä nyt on tullut esille. Saatan sanoa esim. "Näytätpä hyvältä! Huomaa että oot käyny salilla!"
[/quote]
Tuo onkin ihan eri juttu! Mutta valitettavasti tuollaisia eivät laihat kuule, vaikka joku ehkä kuvitteleekin niin.
Itse tykkään kun minua sanotaan pieneksi, oli se sitten hyvällä tai pahalla, sillä itse tykkään! Joskus äitini on kauhistellut kun olen niin hoikka ja mummoni on kehottanut hankkimaan pari lisäkiloa. Sanon aina ettei tarvitse koska hyvä näin. Mielestäni kommentit sattuvat jos itse on epävarma itsestään, silloin ei ole mitään väliä minkä kokoinen tai näköinen olet.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:55"]Itse tykkään kun minua sanotaan pieneksi, oli se sitten hyvällä tai pahalla, sillä itse tykkään! Joskus äitini on kauhistellut kun olen niin hoikka ja mummoni on kehottanut hankkimaan pari lisäkiloa. Sanon aina ettei tarvitse koska hyvä näin. Mielestäni kommentit sattuvat jos itse on epävarma itsestään, silloin ei ole mitään väliä minkä kokoinen tai näköinen olet.
[/quote]
Ehkä sitten olen vain epävarma itsestäni kun koen kommentit kiusaavina. Mutta ehkä olisin varmempi itsestäni jos olisin saanut kasvaa ilman arvostelua, sen näköiseksi kuin olen? Ap
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:55"]Itse tykkään kun minua sanotaan pieneksi, oli se sitten hyvällä tai pahalla, sillä itse tykkään! Joskus äitini on kauhistellut kun olen niin hoikka ja mummoni on kehottanut hankkimaan pari lisäkiloa. Sanon aina ettei tarvitse koska hyvä näin. Mielestäni kommentit sattuvat jos itse on epävarma itsestään, silloin ei ole mitään väliä minkä kokoinen tai näköinen olet.
[/quote]
Luitko oikeasti näitä kommentteja, mitä näköjään monelle on sanottu vuosikausia? Itse en ainakaan hauku toisia ja vaadi heiltä sitten hyvää itsetuntoa.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:03"][quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:55"]Itse tykkään kun minua sanotaan pieneksi, oli se sitten hyvällä tai pahalla, sillä itse tykkään! Joskus äitini on kauhistellut kun olen niin hoikka ja mummoni on kehottanut hankkimaan pari lisäkiloa. Sanon aina ettei tarvitse koska hyvä näin. Mielestäni kommentit sattuvat jos itse on epävarma itsestään, silloin ei ole mitään väliä minkä kokoinen tai näköinen olet.
[/quote]
Luitko oikeasti näitä kommentteja, mitä näköjään monelle on sanottu vuosikausia? Itse en ainakaan hauku toisia ja vaadi heiltä sitten hyvää itsetuntoa.
[/quote]
Ja tällä kysymyksellä tarkoitin sekä laihojen että lihavien kuulemia kommentteja.
Täällä myös yksi aliravittu, 164/49. Olen koko ikäni saanut kuulla painostani, itsetuntoni on kutakuinkin nollassa ja olisin todella iloinen jos saisin kiloja lisää. Niitä vain ei kertakaikkiaan tule. Raskaana ollessani ajattelin, että nyt kyllä varmasti jokunen raskauskilo minullekkin jää. No paskanmarjat, painoni putosi raskauden jälkeen rytinällä entisiin lukemiin ja allekkin. Ja taas oli mieli maassa. Tiedän, että useat eivät pahalla kommentoi painoani, mutta kyllä se itselle särähtää korvaan joka kerta, koska se on minulle arka asia. Mutta minähän vain hymyilen. Vieraiden ihmisten kommentit "hyi kun olet laiha" tekee kyllä todella hallaa. Ehkä jonain päivänä en jaksa asiaa enää murehtia ja annan arvostelijoiden olla.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:19"]Täällä myös yksi aliravittu, 164/49. Olen koko ikäni saanut kuulla painostani, itsetuntoni on kutakuinkin nollassa ja olisin todella iloinen jos saisin kiloja lisää. Niitä vain ei kertakaikkiaan tule. Raskaana ollessani ajattelin, että nyt kyllä varmasti jokunen raskauskilo minullekkin jää. No paskanmarjat, painoni putosi raskauden jälkeen rytinällä entisiin lukemiin ja allekkin. Ja taas oli mieli maassa. Tiedän, että useat eivät pahalla kommentoi painoani, mutta kyllä se itselle särähtää korvaan joka kerta, koska se on minulle arka asia. Mutta minähän vain hymyilen. Vieraiden ihmisten kommentit "hyi kun olet laiha" tekee kyllä todella hallaa. Ehkä jonain päivänä en jaksa asiaa enää murehtia ja annan arvostelijoiden olla.
[/quote]
Olisin voinut itse kirjoittaa tuon. Olisi kiva kuulla, onko nää kertomukset tässä ketjussa saanut jonkun ajattelemaan asiaa niinkin, että laiha voi kokea ne kauhistelut todella ikävänä. Mutta sellaista ihmettä ei varmaan av:lla tapahdu koskaan.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:25"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:19"]Täällä myös yksi aliravittu, 164/49. Olen koko ikäni saanut kuulla painostani, itsetuntoni on kutakuinkin nollassa ja olisin todella iloinen jos saisin kiloja lisää. Niitä vain ei kertakaikkiaan tule. Raskaana ollessani ajattelin, että nyt kyllä varmasti jokunen raskauskilo minullekkin jää. No paskanmarjat, painoni putosi raskauden jälkeen rytinällä entisiin lukemiin ja allekkin. Ja taas oli mieli maassa. Tiedän, että useat eivät pahalla kommentoi painoani, mutta kyllä se itselle särähtää korvaan joka kerta, koska se on minulle arka asia. Mutta minähän vain hymyilen. Vieraiden ihmisten kommentit "hyi kun olet laiha" tekee kyllä todella hallaa. Ehkä jonain päivänä en jaksa asiaa enää murehtia ja annan arvostelijoiden olla. [/quote] Olisin voinut itse kirjoittaa tuon. Olisi kiva kuulla, onko nää kertomukset tässä ketjussa saanut jonkun ajattelemaan asiaa niinkin, että laiha voi kokea ne kauhistelut todella ikävänä. Mutta sellaista ihmettä ei varmaan av:lla tapahdu koskaan.
[/quote]
Ei varmaan tapahdu, koska ei se tapahdu av:n ulkopuolillakaan.
Ylipainoisia ihmisiä kyllä haukutaan paljon keskustelupalstoilla ja uskon kyllä että haukutaan ihan "live"elämässäkin jonkun verran, mutta en mä ole kuitenkaan kuullut kenenkään arvostelevan toisen ylipainoa henkilölle itselleen kasvokkain, ellei kyse ole ollut puhtaasta kiusaamisesta, jolloin ei ole mitään väliä miltä henkilö näyttää.
Näitä laihojen ihmisten arvosteluja olen kyllä kuullut ja todella paljon.
"Sinäkin kun olet tuollainen kuivan kesän orava..."
"Varo ettei tuuli vie mukanaan" jne
Saman tapaista puhetta en ole kuullut ylipainoisia kohtaan, muuten kuin selän takana ehkä ja sitäkin todella harvoin
Jos omana elinaikanani kauneuskäsitys muuttuu niin, että lihavuutta ihannoidaan, niin enpä taida kuitenkaan alkaa huomauttelemaan lihavuudesta kellekään. Johtuu varmaankin käytöstavoista.
29 jatkaa...
En ole koskaan kenenkään yli- tai alipainoa kommentoinut mitenkään. Tai ulkonäköä muutenkaan. Minusta se ei vaan kuulu normaaliin kanssakäymiseen, mutta itse saan kuulla ylipainostani jopa tuntemattomilta.
Alipainoiset ja hoikat ovat joka tapauksessa "turvassa" niiltä pahimmilta kommenteilta. Vakiovastaus itselleni päin naamaai näljivöille on, että voin aina laihduttaa, muttä tyhmyydestä ja rumuudesta on vaikeampi päästä eroon. Itse kannan kiloni, ihmetyttä miksi niin monet siitä närkästyvät.
Onneksi itsetuntoni on kunnossa, ettei nuo huutelut ja haukkumiset paljon hetkauta. Mielummin silti olisin todella hoikka kuin läski.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 01:04"]29 jatkaa...
En ole koskaan kenenkään yli- tai alipainoa kommentoinut mitenkään. Tai ulkonäköä muutenkaan. Minusta se ei vaan kuulu normaaliin kanssakäymiseen, mutta itse saan kuulla ylipainostani jopa tuntemattomilta.
Alipainoiset ja hoikat ovat joka tapauksessa "turvassa" niiltä pahimmilta kommenteilta. Vakiovastaus itselleni päin naamaai näljivöille on, että voin aina laihduttaa, muttä tyhmyydestä ja rumuudesta on vaikeampi päästä eroon. Itse kannan kiloni, ihmetyttä miksi niin monet siitä närkästyvät.
Onneksi itsetuntoni on kunnossa, ettei nuo huutelut ja haukkumiset paljon hetkauta. Mielummin silti olisin todella hoikka kuin läski.
[/quote]
Kysyn asiallisesti ja vilpittömästi:
Sanovatko sinun työkaverisi ja ystäväsi painostasi päin naamaa (hyi kuinka lihava olet) tms. ? Koska tätä tapahtuu monille laihoille. Entä mikä on pahin kommentti? Onko läski ja ihrakasa pahempia kuin luuviulu tai tuulennussima tai kuivan kesän orava?
Olen ihan normaalipainoinen/hoikka. Vähän OT, ei siis liity painoon suoraan, mutta avaudun nyt kuitenkin.. usein musta tuntuu että olen ihan vapaata riistaa kaikenlaiselle kommentoinnille. Tuntuu, että ihan mihin tahansa menee, kehen tahansa törmääkään niin kommentoidaan ulkonäköä, joskus siis tuntemattomatkin. Ei nyt mitenkään negatiiviseen sävyynkään välttämättä, mutta tuntuu että aina joku kommentti tulee. Jotkut sattuvat pahastikin tai jäävät pitkäksi aikaa pyörimään mieleen. Olen varmaan liian herkkä, mutta välillä tuntuu kuin mua ei olis olemassa ihmisenä ollenkaan, pelkkänä ulkoisena olemuksena tai jonain arviontikappaleena. No joo, oma ongelma, itsetunto aivan pohjamudissa että kai sitten sen takia loukkaa.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 01:04"]29 jatkaa...
[/quote]
Kyllä minä tiedostan, että lihaville huudellaan ja heitä arvostellaan (ainakin mielessä jos ei ääneen). En voi myöskään ymmärtää, miksi. Mutta ihan selkeä fakta on se, että monen mielestä on ok sanoa laihalle laihuuskommentteja. Se kai oli ap:n pointtikin.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 01:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 01:04"]29 jatkaa... En ole koskaan kenenkään yli- tai alipainoa kommentoinut mitenkään. Tai ulkonäköä muutenkaan. Minusta se ei vaan kuulu normaaliin kanssakäymiseen, mutta itse saan kuulla ylipainostani jopa tuntemattomilta. Alipainoiset ja hoikat ovat joka tapauksessa "turvassa" niiltä pahimmilta kommenteilta. Vakiovastaus itselleni päin naamaai näljivöille on, että voin aina laihduttaa, muttä tyhmyydestä ja rumuudesta on vaikeampi päästä eroon. Itse kannan kiloni, ihmetyttä miksi niin monet siitä närkästyvät. Onneksi itsetuntoni on kunnossa, ettei nuo huutelut ja haukkumiset paljon hetkauta. Mielummin silti olisin todella hoikka kuin läski. [/quote] Kysyn asiallisesti ja vilpittömästi: Sanovatko sinun työkaverisi ja ystäväsi painostasi päin naamaa (hyi kuinka lihava olet) tms. ? Koska tätä tapahtuu monille laihoille. Entä mikä on pahin kommentti? Onko läski ja ihrakasa pahempia kuin luuviulu tai tuulennussima tai kuivan kesän orava?
[/quote]
No muutama esimerkki: työkaveri totesi minun olevan niin läski, etten mahdu enää vaatteisiini. Oletko raskaana? Ai et, no kannattaisi ruveta laihikselle. Tonnikeijuhan se sieltä tulee jne. Laihempana hikoilisit vähemmän.
Sukulaiset; mikä se noin lihottaa, on tainnut roskaruoka maistua? Herranjumala, ootko sairas? Olit paljon kauniimpi hoikempana jne.
Tuntemattomat: kunnon tankki, tuohon ruhoon on massia kyllä uponnut jne.
Ja kyllä, kaikki päin naamaa.
Mua joskus otti päähän kun kaveri veti herneen nenään kun sanoin että käy kateeksi kun kaveri on niin hoikka. Vissiin oli kuullut liikaa kommentteja... Eikä siis todellakaan ollut mikään anorektisen laiha, enkä yhtään tajunnut että tuosta voisi loukkaantua.
Itselläni oli tuolloin vähän liikaa ylimääräistä ja huono itsetunto joten olin ihan otettu jos joku sanoi laihaksi :D
[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:05"]
Niin, mutta lihavien ulkomuotoa ei kommentoida julkisesti niin, että kohde itse kuulee. Mun tapauksessa ruoditaan päin naamaa tai jonkun kanssa niin että varmasti kuulen. Ikäänkuin se olisi ihan ok/normaalia puhua toisen painosta ja sen vaikutuksesta ulkonäköön. Ap
[/quote]Sama täällä. Olen päättänyt sanoa seuraavalle , joka sanoo, että sinä se vaan laihdut, että onneksi itsestäsi ei voi sanoa samaa.:))))
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 01:59"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 01:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 01:04"]29 jatkaa... En ole koskaan kenenkään yli- tai alipainoa kommentoinut mitenkään. Tai ulkonäköä muutenkaan. Minusta se ei vaan kuulu normaaliin kanssakäymiseen, mutta itse saan kuulla ylipainostani jopa tuntemattomilta. Alipainoiset ja hoikat ovat joka tapauksessa "turvassa" niiltä pahimmilta kommenteilta. Vakiovastaus itselleni päin naamaai näljivöille on, että voin aina laihduttaa, muttä tyhmyydestä ja rumuudesta on vaikeampi päästä eroon. Itse kannan kiloni, ihmetyttä miksi niin monet siitä närkästyvät. Onneksi itsetuntoni on kunnossa, ettei nuo huutelut ja haukkumiset paljon hetkauta. Mielummin silti olisin todella hoikka kuin läski. [/quote] Kysyn asiallisesti ja vilpittömästi: Sanovatko sinun työkaverisi ja ystäväsi painostasi päin naamaa (hyi kuinka lihava olet) tms. ? Koska tätä tapahtuu monille laihoille. Entä mikä on pahin kommentti? Onko läski ja ihrakasa pahempia kuin luuviulu tai tuulennussima tai kuivan kesän orava?
[/quote]
No muutama esimerkki: työkaveri totesi minun olevan niin läski, etten mahdu enää vaatteisiini. Oletko raskaana? Ai et, no kannattaisi ruveta laihikselle. Tonnikeijuhan se sieltä tulee jne. Laihempana hikoilisit vähemmän.
Sukulaiset; mikä se noin lihottaa, on tainnut roskaruoka maistua? Herranjumala, ootko sairas? Olit paljon kauniimpi hoikempana jne.
Tuntemattomat: kunnon tankki, tuohon ruhoon on massia kyllä uponnut jne.
Ja kyllä, kaikki päin naamaa.
[/quote]
Kiitos vastauksesta! Itse en ole ikinä ollut tilanteessa, jossa tutut kommentoivat ylipainoa jollekin suoraan. Yleensä naiset yrittää olla lihavalle hienotunteisia. Vastaavasti olen usein kuullut, kuinka laihuutta/hoikkuutta kommentoidaan erittäin ikävään sävyyn (tuttujen naisten toimesta). Hyvä tietää, että tällaistakin on. Mutta en silti ymmärrä tarkoitusperääsi. Eikö mielestäsi laihuuden kommentointi ole ikään kuin yleisesti hyväksytympää? Jos työpaikkalla joku sanoo: Syötkö mitään, kun olet niin laiha, niin tuskinpa monen korvissa edes särähtää. Mutta jos joku sanoo: Kuinka paljon syöt, kun olet niin lihava, niin tätä sanojaa pidetään kyllä tosi törppönä.
En ikinä arvostelisi/haukkuisi tuohon tapaan mitä tässä nyt on tullut esille. Saatan sanoa esim. "Näytätpä hyvältä! Huomaa että oot käyny salilla!"