Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi laihan/hoikan ulkomuotoa saa kommentoida?

Vierailija
27.06.2015 |

En ole anorektinen enkä alipainoinen, mutta hoikka kylläkin (52/162) ja tuntuu todella kurjalta, että ulkonäköäni "saa" ruotia. Saan usein päivittelyä siitä miten laiha olen ja miten pieni vyötärö on, söisit enemmän, voi voi kun oot pieni yms päivittelyä ja se vaan tuntuu väärältä. Siis ylipäätään tuntuu väärältä, että ulkonäköä ruoditaan, kai jokainen saa olla sen painoinen kuin on kunhan on terve? Ei sekään ole hyväksyttävää päivitellä ääneen muille sitä kuinka lihava joku on tai onpas sulla noita vararenkaita vyötäröllä tai taivas miten hurja kaksoisleuka yms! Oikeesti kertokaa mulle, miksi näin??

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niinpä, olin tänään melko löysissä vaatteissa metsässä lenkillä, alla oli urheilurintsikat jotka saa mut näyttämään oikeasti rinnattomalta. Jäin sitten vähäksi aikaa kattelemaan polun vieressä olevia kukkia ja viereisellä tiellä kulki nainen ja mies. Nainen kuiskasi äänekkäästi "kato, hyi hitto miten laiha". Ei siinä ollu ketään muita näkyvillä eikä niillä ollu mitään kännykkääkään kädessä josta oisivat kyylänneet kuvia tms. Tuli tosi kiva olo...

Vierailija
22/65 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt rehellisesti:
Kuinka monelle pyöreälle ihan kaverit/tutut kommentoi tyyliin "kauhea kun sä olet lihava", "syöt varmaan tosi paljon kun olet noin lihava", "sä ootkin tollanen läski" jne. Enpä usko, että kuitenkaan moni kommentoi ihan tutuista noin.

Minä nuoresta asti tosi laihana olen monet kerran kuullut vastaavia kommentteja laihalle käännettynä. Tosi kivaa oli nuorempana, kun oli muutenkin epävarma itsestään.

Kerran muuten sanoin porukassa, ettei ole oikein kommentoida laihoillekaan ja vastaus oli, että se on eri asia, koska laihuutta ihannoidaan. Niinhän osa tässä ketjussakin puolustelee.

Eli kyllä AP on aivan oikeassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:55"]Nyt rehellisesti:
Kuinka monelle pyöreälle ihan kaverit/tutut kommentoi tyyliin "kauhea kun sä olet lihava", "syöt varmaan tosi paljon kun olet noin lihava", "sä ootkin tollanen läski" jne. Enpä usko, että kuitenkaan moni kommentoi ihan tutuista noin.

Minä nuoresta asti tosi laihana olen monet kerran kuullut vastaavia kommentteja laihalle käännettynä. Tosi kivaa oli nuorempana, kun oli muutenkin epävarma itsestään.

Kerran muuten sanoin porukassa, ettei ole oikein kommentoida laihoillekaan ja vastaus oli, että se on eri asia, koska laihuutta ihannoidaan. Niinhän osa tässä ketjussakin puolustelee.

[/quote]

Aamen.

Vierailija
24/65 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 22:55"]Nyt rehellisesti:

[/quote]

Lisään vielä, että ne kaverit, jotka näitä kommentteja laukovat ovat muutoin ihan ajattelevaisia ja ystävällisiä. Tässä on vaan monella naisella joku sokea kohta.

Vierailija
25/65 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon melko hoikka 176/60 ja kyllä mä ainaki otan laiha-kommentit kohteliaisuutena :)

Vierailija
26/65 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:01"]Mä oon melko hoikka 176/60 ja kyllä mä ainaki otan laiha-kommentit kohteliaisuutena :)
[/quote]

Kauhea kun sä olet laiha! Olet tuollainen luuviulu!

Kohteliaisuuksia?

Vierailija
27/65 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikat saavat todennäköisesti osakseen paljon vähemmän kommentointia painosta kuin ylipainoiset/lihavat. Ja paljon lievempää. Vai onko sinulle hoikka kadulla myös huudeltu, että hyi helvetti miten laiha! Jne. Läskinä olen sukulaisten päivittelyn lisäksi vapaata riistaa julkisilla paikoilla. "Valas" ja "mee painonvartioihin" ihan tuntemattomien taholta ei ole itselleni uutta.

Ja olen 164 cm 90 kg.

Vierailija
28/65 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:01"]Mä oon melko hoikka 176/60 ja kyllä mä ainaki otan laiha-kommentit kohteliaisuutena :)
[/quote]

Sun täytyy syödä enemmän, luut vaan törröttää! Kuivan kesän orava, luuviulu, pakkasen raiskaama pulkannaru! Juuh kaikki laihuuteen viittaavat kommentit on vain kohteliaisuuksia, not

Vierailija
29/65 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä :) Ei ne sitä pahalla tarkota

Vierailija
30/65 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössähän se menee niin, että mitä laihempi, sen parempi. Usein vallitsevia ihanteita on oikeus kritisoida ääneen. Sen sijaan ihmisten heikkouksia ei ole suotavaa kritisoida. 

Esim. jos näet hienon auton, voit sanoa: "hyi, kuka kehtaa ajaa tuollaisella autolla?, onpa pinnallinen ihminen."

Mutta jos jollain oikein köyhällä on kauhea auto, voit sanoa: "Auto on vain kulkupeli, hän on henkisesti rikas".

Jos törmäät mukavaan ja kauniiseen ihmiseen, voit tokaista jotain "No, mutta ei kukaan ole täydellinen, hänessäkin on joku vika".

Sen sijaan ei ole suotavaa sanoa kenellekään rumalle noita-akalle hänen olevan oikeasti sellainen.

Jos näet laihan ihmisen, voit sanoa: "Olet huolestuttavan laiha anorektikko, syötkö mitään?"

Mutta miltä kuulostaisi: "Hyi, mikä possu olet, miten voit syödä noin paljon?"

Vierailija
31/65 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:10"]No kyllä :) Ei ne sitä pahalla tarkota
[/quote]

Tarkoittaapas. Oisivat tyytyväisempiä kun lihoisit +10kg

Vierailija
32/65 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mus on haukuttu anorektikoksi, laudaksi, ei sua kukaan mies koskaan huoli, hyi vittu kuinka sun luut näkyy jne. jne. Mitat jotain 172 ja 52 ja satun vaan olemaan aika siro rakenteeltani! Joku on kyllä kehunutkin, mutta kyllä sitä negatiivista tulee säännöllisesti kun on vähissä vaatteissa esim.rannalla.

Vierailija
33/65 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:07"]Hoikat saavat todennäköisesti osakseen paljon vähemmän kommentointia painosta kuin ylipainoiset/lihavat. Ja paljon lievempää. Vai onko sinulle hoikka kadulla myös huudeltu, että hyi helvetti miten laiha! Jne. Läskinä olen sukulaisten päivittelyn lisäksi vapaata riistaa julkisilla paikoilla. "Valas" ja "mee painonvartioihin" ihan tuntemattomien taholta ei ole itselleni uutta.

Ja olen 164 cm 90 kg.
[/quote]

Niin, olen samaa mieltä, että toi on törkeää... Ja siksi ihmettelenkin, että miksi sitten monet naiset kokevat oikeudekseen itse kommentoida laihuutta! Ja vedotaan sitten siihen laihuuden ihannointiin ja siihen, kuinka ikävää lihavilla onkaan, kun heille huudellaan kaduillakin.

Pointti ei varmaan alunperin ollut siinä, kummille huudellaan enemmän vaan siinä, että laihuuden kommentointia ei moni nainen pidä edes pahana asiana.

Vierailija
34/65 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onneksi" en ole ainut, joka joutuu kuuntelemaan päivittelyä. Ja ihan oikeesti kun en edes ole mikään laiha, hoikka vaan. Ap

Vierailija
35/65 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:11"]Käytännössähän se menee niin, että mitä laihempi, sen parempi. Usein vallitsevia ihanteita on oikeus kritisoida ääneen. Sen sijaan ihmisten heikkouksia ei ole suotavaa kritisoida. 

Esim. jos näet hienon auton, voit sanoa: "hyi, kuka kehtaa ajaa tuollaisella autolla?, onpa pinnallinen ihminen."

Mutta jos jollain oikein köyhällä on kauhea auto, voit sanoa: "Auto on vain kulkupeli, hän on henkisesti rikas".

Jos törmäät mukavaan ja kauniiseen ihmiseen, voit tokaista jotain "No, mutta ei kukaan ole täydellinen, hänessäkin on joku vika".

Sen sijaan ei ole suotavaa sanoa kenellekään rumalle noita-akalle hänen olevan oikeasti sellainen.

Jos näet laihan ihmisen, voit sanoa: "Olet huolestuttavan laiha anorektikko, syötkö mitään?"

[/quote]

Oletko tosissasi?

Eli on oikein sanoa ihmiselle: Hyi kuinka laiha olet! Mutta väärin sanoa: Hyi kuinka lihava olet! Sitten sanon kyllä sinulle: Hyi kuinka ilkeä olet!

Vierailija
36/65 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi kamala kun oot laiha!", "syötkö tarpeeksi?", "miks syöt jotain salaattia (ravintolassa), jotain kunnon ruokaa sä tartteisit", "miks juot rasvatonta maitoa, koitatko laihduttaa?", "kai tiesit et miehet tykkää muodoista", "sulle ei ois muutama lisäkilo pahitteeks", "onks sul kaik hyvin ku oot niin laiha?". Liiankin tuttuja, auts :(

Vierailija
37/65 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako teihin laihojen kommentoijiin edes se fakta, että tiedätte, että joku laiha kokee kommentoinnin ikävänä / loukkaavana? Aiotteko siis edelleen kommentoida hyvillä mielin, vaikka tiedätte, että se tuntuu pahalta ainakin monesta naisesta? Niin kuin kenestä tahansa, jonka ulkonäköä ruoditaan ikävään äänensävyyn. Ja olisi kiva, jos vaivaudutte vastaamaan...

Vierailija
38/65 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ikävästi myöskin ollut aina todella hoikka. Tällähetkellä 168/47.
Minulla on aina ollut todella huono itsetunto, eikä se ole koskaan helpottanut sillä jatkuvalla arvostelulla mitä ulkopuolelta tulee.
Ainakin minulle sitä ulkonäköarvostelua tulee ihan niiltä tosiaan muuten mukavilta ja ajattelevilta ihmisiltä. Keskustelussa aivan yhtäkkiä voi tulla kommentti :"hei sun läpi kohta näkee, syötkö sä mitään", "kauhee sun ranteet on ohuet". No onneksi se arvostelu on kesympää tälläisilta ihmisiltä, enkä varsinaisesti asiasta loukkaannukkaan. Sitä on vain oppinut inhoamaan tätä :"hyi niin kauhean laihaa" kroppaa. Tuntuu vain, että ihan sama kenen puolitutun kanssa puhun, niin ihan jokaikinen kerta on kaikkien päästävä sanomaan, joku kommentti vartalostani, painostani jne.

Siihen muuhun linjaan sitten, ne pulkannaru, lauta, kukkakeppi, "miehet ei tykkää tollasista poikavartaloista" (miesten kanssa ei ole kyllä koskaan koitunut ongelmaksi tämä "poikavartalo"), "onneksi en oo ite tollanen" ( vähän rehevämmän suusta). Anorektikko, syömishäiriöinen, joku mielenterveysongelmainen laihduttaja (en ole ikinä laihduttanut, päinvastoin). Sairaan näköinen.

Ketään ei saisi arvostella. Uskon myös, että lihavat saavat myös aivan riittämiin arvostelua osakseen.
Kokisin ehkä erona tähän arvosteluun sen, että laiha tosiaan voi kuulla kuitenkin enemmän painostaan, ei välttämättä niin kovasanaisesti aina, mutta se vartalo on ikäänkuin aivan jatkuvan arvostelun kohde. Tällä meinaan juuri sitä arkipäiväistä päivittelyä painosta. "No hei irmeli pitkästä aikaa, mut hei kauhee kun sä oot noin laiha! luutkin törröttää, syötkö sä yhtään mitään!". "juu oli meillä hauska juhannus, sä et tainnu paljon juhannuksena syödä, kun näytät ihan riutuneelta".  Osa ihan "hyväntahtoista" päivittelyä, mutta kun se ei oikein tunnu hyvältä, kun sitä tulee joka tuutista.

En osaa siis kuvitella tälläistä käännettynä lihavuuteen.. :"hei irmeli, mut hei kauhee kun sä oot lihava! vatsamakkaratkin hyllyy, paljonko sä oikein syöt!".

Vierailija
39/65 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 23:11"]Käytännössähän se menee niin, että mitä laihempi, sen parempi. Usein vallitsevia ihanteita on oikeus kritisoida ääneen. Sen sijaan ihmisten heikkouksia ei ole suotavaa kritisoida. 

[/quote]

Miten olis, jos laittaisit nuo kaksi viimeistä vertailukelpoiseen muotoon eli tuolle laihalle muotoon " hyi mikä luuviulu olet."
Onko toinen silti oikeutetumpi?

Vierailija
40/65 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lihava, ei kukaan sanonut minulle päin naamaa painostani yhtään mitään.

Hoikkana sitä arvostelua saa kyllä kuunnella senkin edestä, eikä se arvostelu ole mitenkään positiivistä. Joka tapauksessa tuo arvostelu loukkaa todella paljon, sikäli että minä oikeasti tahtoisin lihota muutaman kilon, jotta näyttäisin mielestäni paremmalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan