Työhaastattelu ja suosittelijoiden kysyminen
Joka paikassa kysytään suosittelijoita, kun hakee uusiin työtehtäviin. Entäpä jos hakija ei halua työnhaun olevan julkista tietoa? Ei taida olla mitään saumaa saada työpaikkaa, jos sanoo ettei haluaisi työnhaun menevän julkisesti tiedoksi?
Kommentit (147)
Muistattehan aina kysyä suosittelijan lupaa ennen kun laitatte yhteystietoja mihinkään
Vierailija kirjoitti:
Pyytäkää esimieheltä kirjallinen suositus. Kun laittaa hakemukseen, että sanallinen arviointi tai kirjallinen suositus, ei soittoja mene.
Minulle on aikanaan kaksi esimiestä tehnyt ilman pyyntöä. Toinen suosituksen toinen kirjallisen sanallisen arvioinnin.
Ei ole minulla toiminut. Etupäässä olen hakenut julkisen sektorin työpaikkoja. Vaikka laitat kirjallisen suosituksen liitteeksi, silti halutaan soittaa suosittelijalle.
Vierailija kirjoitti:
Muistattehan aina kysyä suosittelijan lupaa ennen kun laitatte yhteystietoja mihinkään
Onko mahdollista muuten kuin huippuduunista toiseen siirtyville? Jossain vaiheessa voi joutua jättämään kymmeniä hakemuksia. Ei ole järkevää ilmoittaa jokaisesta hausta etukäteen suosittelijaksi lupautuneelle.
En ole ilennyt kysyä suosituksia. En ole koskaan ollut tarpeeksi tyytyväinen tehtyyn työhöni vaikka parhaani olen tehnyt. En osaa olla sosiaalinen joten en muista työkavereita edes aina nimeltä, vaikka kertovat tauoilla koko elämäntarinansa muiden yltiösosiaalisten kanssa.
Enkä uskalla jälkikäteen enää soittaa entiselle työpaikalle, että hei muistatteko minut ja voitteko suositella.. en kestäisi sitä jos olisi pitkään hiljaista ja tulisi pakit kun eivät muista. Kun eivät sitä silloin ehdottaneet niin kai se tarkoittaa ettei niitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Kysy työkaveria, asiakasta, muuta yhteistyökumppania, vanhaa esimiestä. Nykyistä ei kukaan odota.
Eikä mulla ainakaan ole soitettu suosittelijoille koskaan, turhaan infoan entistä esimiestä, että joku saattaa soittaa.
Mistä tiedät onko soitettu vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista muuten kuin huippuduunista toiseen siirtyville? Jossain vaiheessa voi joutua jättämään kymmeniä hakemuksia. Ei ole järkevää ilmoittaa jokaisesta hausta etukäteen suosittelijaksi lupautuneelle.
Eipä ainakaan minusta. Tein työttömyysaikoina varmaan sata hakemusta enkä todellakaan ottanut suosittelijaan yhteyttä ennen jokaista niistä. Vain ennen ekaa työnhakua kysyin. Sitten kun tästä työstä muualle vaihdan niin pitänee vaihtaa suosittelijaa (en vielä tiedä kehen) koska tämä vuosien takainen suosittelija on varmaan jo eläkkeellä.
Ainakin joskus on haluttu työnantajan näkökulmasta tietoa jostain asiasta jonka hakija on haastattelussa maininnut huonoksi puolekseen tai mitä haastattelija on nähnyt mahdollisena haittana työn tekemiselle. Esimerkiksi kyselty että kun hakija on kertonut olevansa todella tarkka, niin meneekö se liian pikkutarkan puolelle että työt ei tule valmiiksi asti.