Työhaastattelu ja suosittelijoiden kysyminen
Joka paikassa kysytään suosittelijoita, kun hakee uusiin työtehtäviin. Entäpä jos hakija ei halua työnhaun olevan julkista tietoa? Ei taida olla mitään saumaa saada työpaikkaa, jos sanoo ettei haluaisi työnhaun menevän julkisesti tiedoksi?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ka8 ymmärrät että rekrytoija jotenkin haluaa varmistua millainen olet työntekijänä.
Joo, mutta mikseivät kirjalliset suositukset riitä? Aina pitää antaa yhteystiedot.
Mietipä, miten helppo olisi tehdä itse ne mieleisensä kirjalliset suositukset ja laittaa niihin alle mikä hyvänsä nimi tittelin kera. Ilman yhteystietoja ei kukaan voi tietää, että ne suositukset ovat oikeat.
Epäluuloinen persoonallisuus kirjoittaa? Voihan yhteystietojakin väärentää halutessaan ja ohjata yhteydenotot kaverilleen. Tuskin niitä aina ennen soittoa yritetään tarkistaa.
Ehkäpä suositusten tarkastaja osaa käyttää nettiä ja etsiä firman yhteystiedot sieltä, eikä vain soittaa annettuun numeroon.
Ehkä, mutta moniko vaivautuu kauheasti käyttämään aikaa selvittääkseen joidenkin pikkupomojen yhteystietoja?
Sellaiset selvittävät, jotka oikeasti haluavat tehdä hyvän rekryn. Huonon tyypin palkkaamisesta aiheutuu paljon enemmän ongelmia ja kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy työkaveria, asiakasta, muuta yhteistyökumppania, vanhaa esimiestä. Nykyistä ei kukaan odota.
Eikä mulla ainakaan ole soitettu suosittelijoille koskaan, turhaan infoan entistä esimiestä, että joku saattaa soittaa.
Samaan aikaan voi olla monta hakua käynnissä. Välillä niistä on soiteltu entisille työpaikoille. Ei ole oikeastaan kovin kiva, että syntyy mielikuvaa henkilökohtaisista työllistymisvaikeuksista, jos alueella työpaikat vain ovat kiven alla.
Puhdasta amatöörihommaa pyydellä suosittelijoita. Mitä ammattitaitoisempia työnantajia, sitä vähemmän suosittelijat kiinnostaa.
Jos on epävarmuuksia jostain hakijasta, niin sitten on vain parasta uskoa itseä ja jättää valitsematta.
Suosittelijoiden objektiivisuus on yleensä varsin matalalla tasolla. Siinä vaikuttavat henkilökohtaiset kemiat usein aivan liikaa. No, sekin tilanne on nähty, että tyyppi antoi suosittelijaksi entisen työnantajansa jolta oli tietysti pyytänyt luvan mainita hänet hakemuksessa. Kun tyypille sitten soitettiin, hän haukkui henkilön munaskuita myöten. Soittaja sitten naureskeli, että pitäisikö tyypille kertoa, ettei enää pane samaa suosittelijaa jos haluaa joskus työllistyä.
Toinen asia on se, että jos henkilö on jossain työpaikassa onnistunut tai epäonnistunut, ei mitenkään takaa vastaavaa uudessa ympäristössä, joka ei kuitenkaan ole identtinen. Se ominaisuus, joka toisessa on ehdoton vaatimus onnistumiselle, voi toisessa taas olla haitta.
Mitä kokeneempi työhönottaja, sen vähemmän kiinnostunut suosituksista, ja fokus siinä, miten tyyppi sopii juuri tulevaan työympäristöön ja sen vaatimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ka8 ymmärrät että rekrytoija jotenkin haluaa varmistua millainen olet työntekijänä.
Joo, mutta mikseivät kirjalliset suositukset riitä? Aina pitää antaa yhteystiedot.
Mietipä, miten helppo olisi tehdä itse ne mieleisensä kirjalliset suositukset ja laittaa niihin alle mikä hyvänsä nimi tittelin kera. Ilman yhteystietoja ei kukaan voi tietää, että ne suositukset ovat oikeat.
Epäluuloinen persoonallisuus kirjoittaa? Voihan yhteystietojakin väärentää halutessaan ja ohjata yhteydenotot kaverilleen. Tuskin niitä aina ennen soittoa yritetään tarkistaa.
Ehkäpä suositusten tarkastaja osaa käyttää nettiä ja etsiä firman yhteystiedot sieltä, eikä vain soittaa annettuun numeroon.
Ehkä, mutta moniko vaivautuu kauheasti käyttämään aikaa selvittääkseen joidenkin pikkupomojen yhteystietoja?
Sellaiset selvittävät, jotka oikeasti haluavat tehdä hyvän rekryn. Huonon tyypin palkkaamisesta aiheutuu paljon enemmän ongelmia ja kuluja.
Moni paikka voi haettavana pitkän aikaa. Yleensä jossain vaiheessa työnantaja päättelee että melkein kuka hyvänsä on tyhjää parempi.
Vierailija kirjoitti:
Kysy työkaveria, asiakasta, muuta yhteistyökumppania, vanhaa esimiestä. Nykyistä ei kukaan odota.
Minusta on ihan pelleilyä, jos jonkun 15 vuotta sitten olleen ja nykyisin jo dementoituneen esimiehen sanalla on merkitystä. Tai miten kaupan kassalla istunut, tai puhelinmyyntiä tehnyt henkilö kysyy asiakkaitaan suosittelijaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä mulla ainakaan ole soitettu suosittelijoille koskaan, turhaan infoan entistä esimiestä, että joku saattaa soittaa.
Samaan aikaan voi olla monta hakua käynnissä. Välillä niistä on soiteltu entisille työpaikoille. Ei ole oikeastaan kovin kiva, että syntyy mielikuvaa henkilökohtaisista työllistymisvaikeuksista, jos alueella työpaikat vain ovat kiven alla.
Puhdasta amatöörihommaa pyydellä suosittelijoita. Mitä ammattitaitoisempia työnantajia, sitä vähemmän suosittelijat kiinnostaa.
Jos on epävarmuuksia jostain hakijasta, niin sitten on vain parasta uskoa itseä ja jättää valitsematta.
Suosittelijoiden objektiivisuus on yleensä varsin matalalla tasolla. Siinä vaikuttavat henkilökohtaiset kemiat usein aivan liikaa. No, sekin tilanne on nähty, että tyyppi antoi suosittelijaksi entisen työnantajansa jolta oli tietysti pyytänyt luvan mainita hänet hakemuksessa. Kun tyypille sitten soitettiin, hän haukkui henkilön munaskuita myöten. Soittaja sitten naureskeli, että pitäisikö tyypille kertoa, ettei enää pane samaa suosittelijaa jos haluaa joskus työllistyä.
Toinen asia on se, että jos henkilö on jossain työpaikassa onnistunut tai epäonnistunut, ei mitenkään takaa vastaavaa uudessa ympäristössä, joka ei kuitenkaan ole identtinen. Se ominaisuus, joka toisessa on ehdoton vaatimus onnistumiselle, voi toisessa taas olla haitta.
Mitä kokeneempi työhönottaja, sen vähemmän kiinnostunut suosituksista, ja fokus siinä, miten tyyppi sopii juuri tulevaan työympäristöön ja sen vaatimuksiin.
Fiksua pohdintaa. Useinhan hommat menevät puihin sen takia, ettei työhön perehdytetä uutta ihmistä mitenkään. Monesti homma ei silloin ala toimimaan tai työntekijä uupuu, kun ei ole selvää mitä töissä pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vaivautui isohkon kunnallisen toimijan rekrytoija soittelemaan erääseen vuosia aikaisempaan, eri alan työpaikkaani. Työsuhteeni loppui siellä aikanaan ikävissä merkeissä. Minulle sanottiin suoraan, että sieltä saatiin vahvistus epäilyille, etten sovi tähän uuteen paikkaan, jota en siis saanut. En ollut siis tässäkään tapauksessa merkinnyt suosittelijaksi tuota aiempaa pomoa, saati esitellyt hänen yhteystietojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla vaivautui isohkon kunnallisen toimijan rekrytoija soittelemaan erääseen vuosia aikaisempaan, eri alan työpaikkaani. Työsuhteeni loppui siellä aikanaan ikävissä merkeissä. Minulle sanottiin suoraan, että sieltä saatiin vahvistus epäilyille, etten sovi tähän uuteen paikkaan, jota en siis saanut. En ollut siis tässäkään tapauksessa merkinnyt suosittelijaksi tuota aiempaa pomoa, saati esitellyt hänen yhteystietojaan.
Törkeää toimintaa! Työnantaja voi toimia työntekijöitä kohtaan todella ala-arvoisesti ja on täysin kohtuutonta jos siitä vielä vuosien päästäkin joutuu kärsimään.
Minä en lähde mihinkään suosittelijaleikkiin. Siitä tietysti seuraa se, että firmat mieluummin maksavat minun elämisen verojensa kautta. Ihan sama minulle. Älkää vain tulko lässyttämään minulle mistään työvoimapulasta, kun on varaa leikkiä tällaisia leikkejä hakijoiden kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epämiellyttävä ajatus, että jokaisesta hakemastani paikasta voidaan soitella entiselle työpaikalle / työpaikoille ja samalla leviää tieto, että nyt on haku päällä.
Kannattaa hoitaa asioita työpaikalla niin, että työnhakuja ei tarvitse salailla. Itse kerroin entiselle esimiehelleni avoimesti, että olen etsimässä uusia mahdollisuuksia, koska etenemismahdollisuuksia ei juurikaan ole, mutta haku ei luonnollisesti näy työsuorituksessani. Esimieheni ymmärsi tilanteen oikein hyvin ja lupasi toimia suosittelijanani.
Kivat sulle. Minä yritin etsiä uusia haasteita yhtiön sisällä, niin esimies torppasi kaikki siirrot.
Vierailija kirjoitti:
Minä en lähde mihinkään suosittelijaleikkiin. Siitä tietysti seuraa se, että firmat mieluummin maksavat minun elämisen verojensa kautta. Ihan sama minulle. Älkää vain tulko lässyttämään minulle mistään työvoimapulasta, kun on varaa leikkiä tällaisia leikkejä hakijoiden kustannuksella.
Työelämä on kyllä sellaista, että usein käy mielessä ajatus onko mitään järkeä käydä töissä. Mutta sen verran hankalaksi menee elämä ilman palkkatuloa, että pakko vain purra hammasta yhtee ja yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni paikka voi haettavana pitkän aikaa. Yleensä jossain vaiheessa työnantaja päättelee että melkein kuka hyvänsä on tyhjää parempi.
Oletko eri mieltä siitä, että ihmiset voivat oppia hoitamaan uusia työtehtäviä? Jos etsitään täysin valmista osaajaa, voi olla ettei häntä saada töihin. Ainakin ehtojen on silloin oltava kunnossa, jos huippukyky halutaan töihin maan ääriin.
Suosittelijat nyt yleensä suosittelee mutta entiset pomot jos ne on edelleen samassa paikassa ja asemassa, katkeroituneena, voi puhua selän takana mitä vaan ja totuus ei tule ilmi hakijalle välttämättä koskaan. Pitäisi ehkä varmuuden vuoksi ottaa osa työpaikoista pois CVstä.
Itse en tykkää kysellä suosittelijoita. Työnhaku on sen verran herkkä prosessi, että ainakaan omasta työpaikasta en halua kenenkään olevan asiastani tietoinen. Pyydettäessä olen maininnut referenssejä ja pyytänyt niitä esim. yhteistyökumppaneilta, toimittajilta tai asiakkaan projektihenkilöiltä - omasta työpaikastani en koskaan.
Jos haastatteluun pääsy jää suosittelijoiden puuttumisesta cv:ssä kiinni, se ei ole minun paikkani sitten.
Vierailija kirjoitti:
Epämiellyttävä ajatus, että jokaisesta hakemastani paikasta voidaan soitella entiselle työpaikalle / työpaikoille ja samalla leviää tieto, että nyt on haku päällä.
Harvemmasta ne nyt sitten oikeasti soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Lähinnä yleensä tuntuu että suosittelijoista kysyttäessä testataan miten hakijan pokka pitää. Kukaan järkevä ei mene silloin mainitsemaan että ei kannata soittaa sinne, sieltä loukkaantunuttiin pahasti kun kyseli maksamatta jääneiden lisien perään yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Lähinnä yleensä tuntuu että suosittelijoista kysyttäessä testataan miten hakijan pokka pitää. Kukaan järkevä ei mene silloin mainitsemaan että ei kannata soittaa sinne, sieltä loukkaantunuttiin pahasti kun kyseli maksamatta jääneiden lisien perään yms.
Eiväthän tällaiset kokemukset ole mitään hirveän harvinaisia, mutta ikävä maku työsuhteesta sen seurauksena jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän tällaiset kokemukset ole mitään hirveän harvinaisia, mutta ikävä maku työsuhteesta sen seurauksena jää.
Sen seurauksena ei välttämättä tule ohjattua ottamaan yhteyttä työpaikkaan, vaikka kaikki meni pitkään hyvin. Ei voi tietää mitä sieltä tulisi soittajalle vastaan.
No eipä noita ihan perusduuneihin kysellä.
Vierailija kirjoitti:
No eipä noita ihan perusduuneihin kysellä.
Valkokaulushommiin kysytään, vaikkei olisi mikään kovin ihmeellinen työtehtävä kyseessä.
Jos annat nykyisen esimiehen numeron, niin pitänee sinun sitten kai olla varmistanut, että se esimies haluaa tällaiseen persoonaa koskevaan soittoon vastata. Eli on oltava lupa siihen, että voi mainita suosittelijaksi.