Työhaastattelu ja suosittelijoiden kysyminen
Joka paikassa kysytään suosittelijoita, kun hakee uusiin työtehtäviin. Entäpä jos hakija ei halua työnhaun olevan julkista tietoa? Ei taida olla mitään saumaa saada työpaikkaa, jos sanoo ettei haluaisi työnhaun menevän julkisesti tiedoksi?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Suosittelijat sovitaan etukäteen ja tietysti he antaa hyvän arvion. Sinänsä se on todella hölmö tapa arvioida työntekijää. Käytännössä se vahvistaa vain sen että työntekijä on kuulunut keskinäiseen RRinkiin.
Toki sovitaan etukäteen, mutta silti kohtuutonta jos monesta paikasta soitellaan suosittelijan perään, kun työntekijällä on haku päällä. Työllistyminen voi nimittäin vaatia useiden työpaikkojen hakemista ja kestää pitkän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ka8 ymmärrät että rekrytoija jotenkin haluaa varmistua millainen olet työntekijänä.
Joo, mutta mikseivät kirjalliset suositukset riitä? Aina pitää antaa yhteystiedot.
Mietipä, miten helppo olisi tehdä itse ne mieleisensä kirjalliset suositukset ja laittaa niihin alle mikä hyvänsä nimi tittelin kera. Ilman yhteystietoja ei kukaan voi tietää, että ne suositukset ovat oikeat.
Epäluuloinen persoonallisuus kirjoittaa? Voihan yhteystietojakin väärentää halutessaan ja ohjata yhteydenotot kaverilleen. Tuskin niitä aina ennen soittoa yritetään tarkistaa.
Ehkäpä suositusten tarkastaja osaa käyttää nettiä ja etsiä firman yhteystiedot sieltä, eikä vain soittaa annettuun numeroon.
Näin ne tekevätkin. Samalla tsekkaavat firman, että millainen firma se on ollut, mitä siellä tehdään, jne.
Suosittelijaksi kannattaa valita suosittelija eli sellainen, joka haluaa kehua. Ei sen ole pakko olla mikään entinen pomo, riittää, että joku esimiesasemassa oleva, joka tuntee sinut jostain. Minulla on viereisen yksikön johtaja, joka sattuu olemaan parhaan kaverin puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ka8 ymmärrät että rekrytoija jotenkin haluaa varmistua millainen olet työntekijänä.
Joo, mutta mikseivät kirjalliset suositukset riitä? Aina pitää antaa yhteystiedot.
Mietipä, miten helppo olisi tehdä itse ne mieleisensä kirjalliset suositukset ja laittaa niihin alle mikä hyvänsä nimi tittelin kera. Ilman yhteystietoja ei kukaan voi tietää, että ne suositukset ovat oikeat.
Epäluuloinen persoonallisuus kirjoittaa? Voihan yhteystietojakin väärentää halutessaan ja ohjata yhteydenotot kaverilleen. Tuskin niitä aina ennen soittoa yritetään tarkistaa.
Ehkäpä suositusten tarkastaja osaa käyttää nettiä ja etsiä firman yhteystiedot sieltä, eikä vain soittaa annettuun numeroon.
Näin ne tekevätkin. Samalla tsekkaavat firman, että millainen firma se on ollut, mitä siellä tehdään, jne.
Ai jaa. Monesti tuntuu että lähinnä on vain haluttu varmistaa onko suosittelijoita olemassa. Ja kysymällä saako soittaa varmistaa ettei ole mitään epämääräistä mihinkään suuntaan. Harvemmin kai tämän jälkeen kuitenkaan sitten on otettu yhteyttä suosittelijoihin.
No kyllä ne töihinottajat saattavat soittaa entiseen työpaikkaan, vaikka laittaisi mitään suosittelijoita hakemukseensa.
Etenkin silloin kun jos hakija tosiaan kiinnosaa, mutta ollaan pikkasen epävarmoja, että kuka niistä parista kolmesta hyvästä valittaisiin.
Vaikka näin ei muka saisia tehdä, niin näin työnantajat kuitenkin tekee, se heidän heillä sellainen ns. oma verkostonsa.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelijaksi kannattaa valita suosittelija eli sellainen, joka haluaa kehua. Ei sen ole pakko olla mikään entinen pomo, riittää, että joku esimiesasemassa oleva, joka tuntee sinut jostain. Minulla on viereisen yksikön johtaja, joka sattuu olemaan parhaan kaverin puoliso.
Eikö ole koskaan kysytty miksi suosittelija ei ole samasta yksiköstä?
Suosittelijatiedot annan kysyttäessä haastattelun jälkeen, en vielä hakemuksessa. Muistaakseni yhdessä paikassa jopa soitettiin suosittelijalle, ja kyllä, sain paikan :)
Kysy löytyykö sille firmalle suosittelijoita jolle voisi soitella ja kysellä vähän...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole muutamaan viimeiseen tylnhakuuni enää antanut suosittelijoita. En edes ole halunnut olla firmaan yhtyedessä. Olen tullut valituksi. Tuo suosittelijahommakin on tietynlaista nöyryyttämistä.
Eikä ole kyselty suosittelijoiden puuttumisesta mitään?
Huonon työpaikan merkki jos kysytään.
-eri
Yleensä kaikkiin organisaatioiden hakemuspohjiin on listattu kohta suosittelijoita varten. Joskus olen yrittänyt täyttää vain ihan pakolliset kohdat ja laittanut liitteeksi ansioluettelon, mutta silloin ei ole tullut haastattelukutsua.
Työnhakuun meni viimeksi vuosi, kun etsin uutta työpaikkaa. Toivottavasti ihan jokaisen haastattelun jälkeen ei suosittelijoille soitettu.
Ajankohtainen aihe tuo täälläkin on sillä piti minunkin käydä pudottamassa pommi esimiehelle kun kysyin häntä suosittelijaksi yhteen työpaikkaan. Kyllä se aika nöyryyttävää on kun ei sitä halua mainostaa työpaikassa että harkitsee muita hommia, parempi olisi että käy huikkaamassa sitten kun toinen paikka on varma.
Ja vaikea sitä vuosien takaiselle työnantajallekaan on soitella että voiko toimia suosittelijana, eihän hän välttämättä enää edes muista millainen joku 5 vuoden takainen työntekijä on ollut eikä tiedot ole enää edes ajankohtaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ajankohtainen aihe tuo täälläkin on sillä piti minunkin käydä pudottamassa pommi esimiehelle kun kysyin häntä suosittelijaksi yhteen työpaikkaan. Kyllä se aika nöyryyttävää on kun ei sitä halua mainostaa työpaikassa että harkitsee muita hommia, parempi olisi että käy huikkaamassa sitten kun toinen paikka on varma.
Ja vaikea sitä vuosien takaiselle työnantajallekaan on soitella että voiko toimia suosittelijana, eihän hän välttämättä enää edes muista millainen joku 5 vuoden takainen työntekijä on ollut eikä tiedot ole enää edes ajankohtaisia.
Olen itse miettimässä esimiehen takia työpaikan vaihtamista. Ei ehkä silloin kannata kysyä esimiestä suosittelijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Epämiellyttävä ajatus, että jokaisesta hakemastani paikasta voidaan soitella entiselle työpaikalle / työpaikoille ja samalla leviää tieto, että nyt on haku päällä.
Kannattaa hoitaa asioita työpaikalla niin, että työnhakuja ei tarvitse salailla. Itse kerroin entiselle esimiehelleni avoimesti, että olen etsimässä uusia mahdollisuuksia, koska etenemismahdollisuuksia ei juurikaan ole, mutta haku ei luonnollisesti näy työsuorituksessani. Esimieheni ymmärsi tilanteen oikein hyvin ja lupasi toimia suosittelijanani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse miettimässä esimiehen takia työpaikan vaihtamista. Ei ehkä silloin kannata kysyä esimiestä suosittelijaksi.
No voisiko siellä työpaikalla olla joku muu joka voisi suositella, esim. esimiehen esimies tai vaikka joku projektipäällikkö jonka kanssa olet tehnyt hommia yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epämiellyttävä ajatus, että jokaisesta hakemastani paikasta voidaan soitella entiselle työpaikalle / työpaikoille ja samalla leviää tieto, että nyt on haku päällä.
Kannattaa hoitaa asioita työpaikalla niin, että työnhakuja ei tarvitse salailla. Itse kerroin entiselle esimiehelleni avoimesti, että olen etsimässä uusia mahdollisuuksia, koska etenemismahdollisuuksia ei juurikaan ole, mutta haku ei luonnollisesti näy työsuorituksessani. Esimieheni ymmärsi tilanteen oikein hyvin ja lupasi toimia suosittelijanani.
Kaikilla eivät valitettavasti ole asiat niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voisiko siellä työpaikalla olla joku muu joka voisi suositella, esim. esimiehen esimies tai vaikka joku projektipäällikkö jonka kanssa olet tehnyt hommia yms.
Organisaatio on niin aliresurssoitu, ettei kenenkään lähdölle näytetä vihreää valoa. Ja aliresurssoinnin takia en jaksa enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Organisaatio on niin aliresurssoitu, ettei kenenkään lähdölle näytetä vihreää valoa. Ja aliresurssoinnin takia en jaksa enää.
Suunnittele hyvä markkinointipuhe itsestäsi ja soita ilmoituksessa olleelle yhdyshenkilölle. Tee itsestäsi niin hyvä vaikutus puhelussa, että se korvaa suosittelijat. Jos pääset haastatteluun, jatka hyvän vaikutuksen tekemistä, jos pyytää suosittelijoita anna esimiehesi puhelinnumero. Niitäkin esimiehiä on jotka luottavat omaan vaistoonsa riippumatta siitä, mitä suosittelija sanoo, mutta sitten sinun on syytä aidosti antaa itsestäsi tosi hyvä vaikutelma.
Vierailija kirjoitti:
Suorasanaiset työtodistukset. Niissä yleensä kerrotaan millainen työntekijänä. Totta, ettei työtodistukseen saa laittaa mitään epäasiallista, mutta huonon aiheellisen arvion kyllä.
Suosittelija voi olla muukin kuin työympäristöön liittyvä henkilö. Suosittelija voi olla vaikka naapurisi.
Itse olen saanut työt ilman suosittelijoita, kerran on suoraan kysytty, saavatko soittaa silloiselle työpaikalle. Mutta toki niitä suosittelijoita on ruvettu haastattelussa kyselemään, erityisesti varsinaissuomalaisille tällainen suosittelija vaikuttaa olevan tärkeä. Tosin nämä varsinaissuomalaiset kyselevät sitten kyllä kaikkea muutakin omituista, rekrylomakkeeseen pitää kertoa onko henkkarit, ja kysellään sellaisia asioita, joita tosiaankaan ei vuosikausiin ole missään muualla koskaan kysytty. Vanhanaikaisia juttuja. No, varsinaissuomalaiset ovat oma lajinsa. Mutta onhan se toki sitten kilpailuetu, jos oikein hyvä suosittelija on plakkarissa.
Suosittelijat sovitaan etukäteen ja tietysti he antaa hyvän arvion. Sinänsä se on todella hölmö tapa arvioida työntekijää. Käytännössä se vahvistaa vain sen että työntekijä on kuulunut keskinäiseen RRinkiin.