Mä niin haluaisin elää edes viikon keskiajalla.
Ne ajat, ku ei maailmassa vallinnut älypuhelimet, ydinsotien uhka, fitness-koko, ylipäätään tällaset pinnalliset ja materialistiset ajatukset. Ku ruoka saatiin tekemällä ja kasvattamalla, ei kaupan einesosastolta. Ku raha saatiin työnmäärän (ja sadon) mukaan, ei sossusta ja kotona makaamalla. Ku lihakset saatiin ruumiillista työtä tekemällä esim pelto-ja metsätöissä, ei kuntosaleilla. Ku painolla ja muodoilla ei ollut väliä, se laiha tissitön tikku ja fitness-ihanne ei ollut jokaisen teinitytön paine.
Pääsinpä avautumaan. Muita, jotka näin ajattelee?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Taitais olla, ettei nykyihminen selviäis edes hengissä sitä viikkoa.
Nykyihminen HUVITTELEE ja RENTOUTUU niissä olosuhteissa, joissa keskiaikainen esi-isänsä eli elämänsä. Eli ei kannata todellakaan väheksyä modernin ihmisen taitoja, jos vähänkään osaa muutakin kuin palstailla tai pelata pleikkaa. Toki hetki menisi ihmetellessä alkushokkia, mutta ylivertaisella tietämyksellä ja fyysisellä kunnolla voisi päästä pitkällekin.
Mitä mieltä tästä miehestä naiset peukku ylös jos komee ja ales jos ei miellytä..
Viikko riittäisi varmaan siihen, että mut ehdittäisiin raiskata ja kivittää noitana. Ehkä se ei edes harmittaisi, sillä olisin raskaana raiskaajalle, joutuisin synnyttämään jonnekin lattialle ilman kivunlievitystä ja jos tästä selviäisin hengissä, niin järsisin lanttuja haisevana ja kylmissäni, kunnes kuolisin johonkin tautiin.
Ap on kattonu Sormusten herrat, tai pari jaksoa Game of Thronesia ja nyt haaveilee ritareista säihkyvissä haarniskoissaan, seikkailuista salaisuuksien metsässä ja tarunomaisista uroteoista. Tai sitten hän unelmoi olevansa ihana neito, jota herrasmiehet piirittävät.
Itsekin haaveilen näistä välillä, myönnän sen. Mutta tiedostan kuitenkin, että, vaikka aikakone keksittäisi, niin silti en noita saisi kokea, sillä todellisuudessa sekä aateliset, että tavikset elivät keskiajalla aika yksitoikkoista elämää. Joko asuttiin ahtaissa, haisevissa kaupungeissa, tai ainakin täällä Suomessa siinä omalla maatilalla, eikä varmaan 90% ihmisistä juuri koskaan poistunut kotipitäjästä koko elämänsä aikana. Ja, jos poistui, niin eipä siellä metsässä (jota asumaton alue lähinnä oli) sen ihmeellisempiä otuksia ollut, kuin nykyäänkään. Plus jos olet nainen ja yli 18v, niin sinun Fair lady-aikasi olisi keskiajan mittapuun mukaan jo aika lailla ohi
Luin, että "keskikaljalla". Ei mulla muuta, jatkakaa.
Hauska ketju!
Milloin ajattelette, että ihmisestä tuli ajatteleva ja älykäs nykyihminen?
En nyt yhdy ap;n näkemyksiin, mutta monilla tuntuu olevan käsitys, että ihminen oli jotenkin vajaa ainakin 1900-luvun alkuun asti.
Kuten todettu keskiaika, kuten muutkin ajanjaksot olivat pitkiä ja niihin mahtui monenlaista. Aina ajasta riippumatta, on vaikuttanut myös se minne synnyit. Luokkayhteiskunta on niin kauan kuin tiedämme on ollut myös totta.
Kulutusta, ihmisen vaikutusta luontoon, laiskistumista, lasten ja naisten asemaa, uskomuksia ja uskontoja tietyiltä osin, jopa vieraiden kulttuurien vaikutusta yhteiskuntaan yms. on kritisoitu ainakin jo antiikin ajoista lähtien. Samoin yhteiskunnissa on aina ollut myös vapaamatkustajia, jotka ovat paenneet "vastuutaan", yleensä sitä varakkaampaa ja boheemimpaa yhteiskuntaluokkaa, taiteilijoita yms.
Mm. Vauraus on kautta aikojen mahdollistanut myös naisille ja lapsille paremmat ja inhimillisemmät olot, vaikka täysin ongelmatonta ei elämä olekaan ollut. Eikä se sitä ole kaikille vieläkään.
Historialla on aina näkökulma.
Vierailija kirjoitti:
Ku raha saatiin työnmäärän (ja sadon) mukaan, ei sossusta ja kotona makaamalla
Tai kerjäämällä sai elantonsa iso osa väkeä. Varastelemalla. Ja sukulaisilla oli velvollisuus elättää toisiaan, kauempaakin sukua olevia. Pummeja tai "pummeja" oli ihan yhtä lailla kuin nyt, pummattiin vain eri tahoilta.
Töitä ehti tehdä vähemmän kun kirkollisia juhlapäiviä oli yhtenään.
Ihan yhtä materialisteja olivat ihmiset kuin nykyäänkin. Jos naisella ei ollut rokonarpia niin silloin oli nätti.
Keskiajan isoin hyöty oli että elämä oli erittäin yksinkertaista ja yhteisöt olivat erittäin tiiviit. Paljon muuta hyvää en ajassa näe.
Vierailija kirjoitti:
Keskiajan isoin hyöty oli että elämä oli erittäin yksinkertaista ja yhteisöt olivat erittäin tiiviit. Paljon muuta hyvää en ajassa näe.
Keskiajalla elämä oli ”erittäin yksinkertaista”? Mikä elämä, millä tavalla yksinkertaista? Ja mitkä yhteisöt tarkalleen ottaen olivat ”erittäin tiiviitä” ja missä?
Olen kiinnostunut keskiajasta mutta se ei tarkoita sitä että mä haluaisin olla siellä...
Jos haluatte saada keskiaika tunnelman niin menkää Viroon,Olde Hansaan sillä siellä on keskiaikaisia ruokia ja ennen kaikkea tunnelmaa!
Olin siellä ja suosittelen kovasti testaamaan...
Älä sitten tuo ruttoa mukanasi kun palaat takaisin nykyaikaan.
En kyllä haluaisi keskiajalle, varmaan saisin heti jonkun ruttotaudin tai muuta mukavaa. Olisi mahtava loikata tuhat vuotta eteenpäin ja kurkata mitä ihmiskunnalle kuuluu, ovatko selättänert ilmastohaasteet ym. vai onko pallo tuhottu, ovatko ihmiset levittäytyneet muille planeetoille ja onko tavattu toisia galaksimme asukkeja. Menneisyydessä haluaisin käydä ainoastaan 5000 vuoden päässä haukkaamassa oikeasti raikasta happea. Kellään aikakonetta...?
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa ensin muutama historiankirja ennenkuin rupeatte moista hehkuttamaan :D
Hetken voisi tosiaan käydä, kunhan ei mustan surman alueilla eli nykyisillä Suomen paikoilla (umpimetsää) tai Islannissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kiinnostunut keskiajasta mutta se ei tarkoita sitä että mä haluaisin olla siellä...
Jos haluatte saada keskiaika tunnelman niin menkää Viroon,Olde Hansaan sillä siellä on keskiaikaisia ruokia ja ennen kaikkea tunnelmaa!
Olin siellä ja suosittelen kovasti testaamaan...
Ylihinnoiteltua roskaa.
Minä en! Nykypäivässä duunarina elämäni on ihan elettävää, mutta keskiajalla saisin olla kiitollinen jos pääsisin isoon taloon piikomaan. Nukkuisin lattialla tai penkillä maaten. Alusvaatteista ei tarvitsisi edes haaveilla, jos on menkat niin siinähän sitten valuu pitkin ja poikin. Kipulääkkeitä ei ole, eikä tule pitkään aikaan. Talon isäntä ja hänen poikansa saavat r*aiskailla mielin määrin, ja minä jos tulisin raskaaksi menettäisin työpaikkani. Ja mitään varsinaista palkkaahan ei ollut, vaan saan tosiaan jonkun nurkan missä nukkua ja ruokaa. Työväki oli talon omaisuutta, ei mitään vapaita ihmisiä.
Ruoka olisi yksipuolista, ja sitä olisi vähän. No pysyisi varmasti hoikkana, mutta hiukset olisivat aivan harmaat jo kolmekymppisenä ja hampaat putoilisi suusta. Nelikymppisenä (jos niin vanhaksi saisi elää) olisi jo vanha mummeli.
Vessapaperi, suklaa, tv, youtube, kirjat... Ei. En näe mitään syytä haluta elää keskiajalla. En minä mitään linnoja edes näkisi, kuolisin 42-vuotiaana johonkin risumajaan hampaattomana kuppaan. (Ja tykkään siis lukea keskiajasta, varsinkin kuninkaallisista.)
Minä joutuisin varmaan jo ekana viikkona roviolle, tai ainakin elämäni migreenien kanssa ilman lääkitystä olisi niin sietämätöntä että se rovio alkaisi houkutella.
https://areena.yle.fi/audio/1-50474025
Tästä voisi kuunnella, mitä pelättävää keskiajalla oli.
Ap on nyt jumissa jossain Sormusten Herra-fantasiassa...
Todellisuudessa järsisit lanttua hampaantyngillä savupirtissä , kahlaisit pihalla eläinten ulosteissa ja synnyttäisit ilman lääkäriä tai kipulääkkeitä 15 lasta joista hyvällä lykyllä 2 saisit pitää ja synnytyksessä jos tulisi repeämiä, niin siinäpä sitten ulosteet valuisi kintuille yhdessä kuukautisveren kanssa. Hammasärkyä hoidettaisiin kiskomalla hammas irti ilman puudutteita ja jos jalka menisi poikki, niin metsästä vain sopiva keppi kainaloon ja menoksi. Ympärilläsi olisi pimeää pelkäävää, taikauskoista väkeä ja lopulta joutuisit roviolle kun naapurin pikku-Maija näkisi sinut leijumassa keskiyöllä nakuna talosi ympärillä.
Aika harva mies varmaan eli yli 30 vuotiaaksi kun piti miekkailla ja sotia kaiken aikaa.
Pakko myöntää että se olisi ihan siistiä!
Asuin Ranskassa Nontesissa 5-vuotta ja siellä oli ihania keskiaikaisia markkinoita!
Ehkä minä kaksi päivää pärjäisin keskiajalla sillä nykynuoret...
Mutta kyllä parempi on nytten kuin vaikka 1400-luvulla kun esim naiset ei saanu käydä töissä tai koulussa...