Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupungissa asuva autoton perhe ja kasvio - kesä pilalla

Vierailija
26.06.2015 |

Että rentoa kesälomaa vaan :( En edes tunnista kuin kaksi kasvia koko tytön listalta

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avuttomuus taas huipussaan?

Vierailija
42/100 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan maalla ja meillämon jopa kaksi autoa, mutta silti ajatus, että lasteni täytyisi joskus kasveja kerätä, ahdistaa. Meidän ei onneksi tarvinnut, mikä o itselleni suuri helpotus aikoinaan 80- luvulla.

Ja jos niistä täytyy kasvio tehdä, niin toivottavati digikasvio, ilman kuivaamisia ja prässäämisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh! Jopa täällä stadin urbaanissa ytimessä, Kalliossa, saisi Linjoilla dallatessaan aikaan melko kattavan herbaarion!
Salo on täynnä arkeofyyttejä. Siitä vain Uskelan joen vierta vanhalle emäkirkolle ja Isokylään, niin johan löytyy kasveja, joista voi muualla vain haaveilla.
Voisi samalla tutustua myös Salon seudun historiaan ja esihistoriaan.
Minä ainakin lapsena rakastin retkiä, joita perheemme teki juuri noille seuduille!

Vierailija
44/100 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 23:55"]

Poikani löysi kyllä kaikki tarvittavat kasvit lukuunottamatta näsiää.(se saatiin maalta)Kasvit voi prässätä vaikka lehtien vällissä kivet painona.Tehkää parina päivänä reissu " maaseudulle".Vaatii muuten vähän viitseliäisyyttä.Ja sitä sinulla eikä lapsellasi tunnu olevan.Kansion kokoaminen on muuten lapsen homma eikä sinun.Meilläkään ei autoa ole ja asutaan kaupungissa.

[/quote]

Näsiää? Ei kai sitäkin pitänyt prässätä? Puuvartisten kasvien poimimiseen kun tarvitaan maanomistajan lupa, lukuunottamatta marjoja. Mutta niitähän ei näsiästä kannata poimia. Joo, kyllä yhdellä jos toisella on maljakossa tuomen ja pihlajan oksia, ja röyhkeimmät taittelevat jopa pihasyreenien oksia.

Oikeasti kasveja löytyy vaikka millä mitalla kerrostalon seinustalta. Jos joku aikainen on jo ehtinyt kukkia, vaatii vähän enemmän, jotta löytää tarpeeksi varjoisan paikan, jossa se on vielä kukassa.

Vierailija
45/100 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:12"]

Ei siihen kasvien tunnistamiseen ja keräämiseen autoa tarvita. Puhelimessa on netti ja kamera, kyllä niillä pärjää.

[/quote]

Olen seurannut tämän tyylisen kommentoinnin yleistymistä. Selvä ero on tapahtunut muutamassa kuukaudessa. Niistä, joilla ei ole älypuhelinta on tehty toisen luokan kansalaisia. Tai itseasiassa heidän olemassaoloaan ei enää noteerata lainkaan. Ovat jonkinlaisia epäpersoonia. 

Vierailija
46/100 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa työpaikkojenkin ottaa käyttöön pakolliset opinnot kesälomien ajaksi. Sen verran paljon on tässä ja toisissa ketjuissa mammat huudelleet sen perään, että on kiva tehdä läksyjä kesälomalla. Samaa pitää soveltaa työpaikoillakin.

Ei kai nyt sentään lomaa ole lomailuun tarkoitettu?!

Vierailija
48/100 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on uusavuton valittaja taas, ei saa kasveja kerättyä ilman autoa. Mene ihminen pyörällä, jos et osaa julkisella lähimpään metsään tai rantaan suunnistaa. Ja voi kauhistus, kun ei saa edes kaikkia kasveja kerättyä yhdellä kertaa, mitä ihmettä; vaaditaanko oikein tekemään jotakin!

Vierailija
49/100 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli sitten helppoa tai ei, niin mä ainakin haluan lomalla unohtaa työkuviot kokonaan.
Ottais kyllä päähän, jos lomallansa joutuisi töitä tekemään. Lapselle tuommoiset tehtävät on töitä. Luonnossa liikkuminen on kivaa, mutta jos siinä joutuu samalla miettimään koulujuttuja, niin varmasti menee fiilikset koko hommasta.

Vierailija
50/100 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pienestä se kesä sitten menee pilalle

Vierailija
51/100 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:26"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:17"]

Laita viesti maalla asuville kavereille, että lähettäisivät kasveista kuvia. Minä auttaisin mielelläni kaveria, jos kysyisi. 

[/quote]

Kuvat eivät käy. Pitää kuivata kasvi.

[/quote]

Errr... Sä oot tainnut matkustaa ajassa taaksepäin... Nyt on vuosi 2015. Se kasvien kuivaaminen (osa kasveista on uhanalaisia eikä niitä todellakaan saisi kerätä) oli silloin 60-70 -luvuilla...

Vierailija
52/100 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukkini veli ei saanut kansakoulun päättötodistusta, kun ei halunnut kerätä kasveja. Taitaa käydä samoin ap:n lapselle?

Vierailija
53/100 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:41"]

Itse tein kasvion yläasteella, mutta syksyllä mikä toi omaa haastetta hommaan kun kaikki kasvit ei kukkinut enää. Se oli kuitenkin mielestäni parasta mitä yläasteella koskaan tehtiin ja sain siitä täyden kympin ja elämäni ainoan stipendin. 

[/quote]

...

Kai tuo yläaste oli 70-lukua? Itse olen käynyt peruskoulun 80-luvun lopulta 90-luvun puoleen väliin. Serkkujen kausiin yhdisteltynä tuo on 80-luvun alusta 2000-luvulle, neljän eri kaupungin (Seinäjoki, Kurikka, Mustasaari/Vaasa ja Helsinki) koulut. Yhdessäkään ei tarvinnut kerätä mitään oikeita kasveja, valokuvat kesän aikana nähdyistä erikoisista kasveista (ja eläimista) kuvauksineen ja löytöpaikkoineen riitti hyvin.

Vierailija
54/100 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että jonkun piti kerätä Näsiä. En ole löytänyt sellaista kuin kerran. Lisäksi se on pensas.

Vierailija
55/100 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua nyt oikeesti kiinnostaisi tietää, että ihanko tosissaan kaikki miettisi ja tekisi työjuttuja kesälomallaan ihan mielellään?

Vierailija
56/100 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin mietin ihan päivittäin ja suunnittelen jo täysillä tulevaa lukuvuotta!

t: ope

Vierailija
57/100 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt käyttää pari päivää kasvien keräämiseen, ei mee koko kesä pilalle. Toki voi myös vitkutella ja pilata kesän miettimällä että pitäs mennä ja kerätä. Saamaton kermapersevässykkä sekä ap että kakaransa.

Vierailija
58/100 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 00:20"]

[quote author="Vierailija" time="27.06.2015 klo 00:11"]

Miksi turhaan stressata tuosta? ei sillä kasviolla ole lopulta mitään väliä.

[/quote]

No ei varmasti tuolla AP:n asenteella olekaan. Tuon kun siirtää lapsiin, niin syrjäytyminen on 100% varmaan. Kaikki on vaikeaa ja mitään ei huvita tehdä. Sellaisessa maailmassa ei läksyjen ja tehtävien tekemättä jättäminen enää pahemmin vaikuta. Asennevamma estää kuitenkin kaiken edistyksen elämässä.

[/quote]

Uskomatonta! Sanoin jo, etten tule enää kommentoimaan, mutta te vaan jatkatte minun mollaamistani. 

Vierailija
59/100 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä keräsin lasteni kasvion. Elämä on helpompaa, kun sen tekee joku, joka tuntee kasvit. Sitten ne vaan opetteli kuvista, mikä on mikä ja sai arvosanan.

Vierailija
60/100 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi ettei minun kouluaikanani kasviota kerätty. Enpähän sitten tunnistakaan kasveja juuri lainkaan :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän