Yle: Walhelmin perheen isä on välillä syömättä, jotta lapsille riittää ruokaa – mutta onko rivitalossa asuvalla perheellä sittenkään oikeutta puhua köyhyydestä?
Hyviä pointteja
Kommentit (4664)
Vierailija kirjoitti:
'Köyhät ovat lihavia koska on kiloja kerryttävä sairaus.' :D
Joka ikinen tuntemani lihava omaa heikon itsekurin, on lyhytjännitteinen, ei mieti valintojaan seuraavaa mässypäivää pidemmälle, eikä tykkää ponnistella asioiden saavuttamiseksi.
Ja kyllä, moni on myös köyhä. Wonder why?
Suomalaisista työikäisistä yli puolet on nykyään ylipainoisia. Ovatko he kaikki kuvaamasi kaltaisia?
Vierailija kirjoitti:
Jos jollakulla ei ole omia säästöjä, koska "miksi hyvinvointivaltiossa pitäisi" nii kysyn, onko hyvinvointivaltio sen arvoista? Aikuiset taantuvat lapsiksi? Mitä jos maailmalla tapahtuu ja systeemi sortuu. Meillä on täällä lauma lapsia, jotka eivät pärjää?
Muutettuani pohjoisesta Helsinkiin ja kuunneltuani Stadin harhaisen vasemmiston juttuja, alan kallistua yhä enemmän oikealle. Ihan hirveitä juttuja. Pohjoisessa vasemmalla ovat ahkerat työläiset, jotka haluavat kunnon työehdot. Täällä tuntuu olevan muotoa tuo lapsen osa, jossa yhteiskunnan suhteen ollaan käsi ojossa.
Millaista pitäisi olla, jotta suomalaisten mielestä olisi köyhä? Rikkinäiset vaatteet, silmälasista puuttuu toinen linssi, talon seinälaudat repsottaa ja pari ikkunaakin on rikki, rotat juoksentelee talon lattialla, autoa ei tietenkään ole, tv on vanha kuvaputkitelkku, kännyjä ei ole kellään jne. Sairaus on myös plussaa, sillee kuitenkin, että se täytyy osoittaa, että armoilla tässä ollaan.
Kyllä kuulkaa keski-Eurooppalaisten silmissä lähes kaikki suomalaiset on köyhiä, onhan suomalaisilla kotitalouksilla länsi-Euroopan maista pienin varallisuus Portugalin jälkeen. Joten miksi nuo ihmiset eivät sitten ois köyhiä, jos niillä on vain ruokaan varaa. Ja maaseudullahan auto on pakollinen liikkumiseen, joten sen verran saavat avustuksia, että liikkuu pystyy jonnekin pakollisia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en lukenut koko keskustelua kun on niin monta sivua, niin en tiedä oliko jo jotain seuraavasta?
Ohjelmassa kohdassa noin 4.07 perheen isä alkaa kertoa mistä velkaantuminen on alkanut. Kohdassa 4.18 hän sanoo: enhän mä ollut työttömänä kun pari kuukautta, mutta kuitenkin siitä se velkakierre on niiku alkanut"
Eli onko ollut jossain töissä sen IT-työn jälkeen? Miksi velkaantuminen on alkanut, jos on ollut silloin vain parin kk:n verran työttömänä?
On tietysti voinut olla jotain äkillisiä isompia menoja joihin lopputili lomapalkkoineen ei ole riittänyt ja pitänyt ottaa lainaa, mutta nyt en oikein saa kiinni tuosta.
Epämääräistä selittelyä ja tekosyiden keksintää.
Perheellisellä pitää aina olla puskurirahasto, pitää kuulua ammattiliittoon ja pitää tajuta että pikavippejä ei oteta.
Varmasti eläneet ihan okei kun isä ollut töissä, äiti on hoitanut lapsia kotona. Saaneet asuntolainaa ja hankkineet asunnon.
Sitten kun isä on jäänyt yllättäen työttömäksi, tilanne on varmaan kärjistynyt nopeasti, koska asuntovelka pitänyt maksaa ja silleen. Jos isä ollut työelämässä aina, ei ole ehkä tarvinnut kehittää taitoja toimia byrokratian kanssa ja elää köyhänä.
Ongelmiin joutuvat usein tuollaiset ihmiset jotka ovat vielä tunnollisia ja yrittävät maksaa joka velan, sen sijaan että neuvottelisivat velanantajan kanssa järjestelyistä (saati että jättäisivät maksamatta) ja/tai hakisivat äkkiä apua jostain asialle. Monella se häpeän tunne estää puhumasta asiasta alussa. Miehet varsinkin jos ovat perheenelättäjiä kokevat syyllisyyttä työttömyydestä (vaikka firma olisi mennyt konkkaan tms. eli ei mitenkään heidän syytään).
Niin koska ei ole sitä puskurirahastoa ja työttömyysturvasta ei ole huolehdittu.
Ja sen sijaan että äiti olisi mennyt töihin on väännetty kolmas lapsi. Ja neljäs ja viides.
”Suomessa oli viime vuonna reilut 630 000 köyhyysrajan alla elävää ihmistä, joista harvalla on merkittäviä säästöjä tai sijoituksia.” IL
Pitäisi ja pitäisi. Karu tosiasia on, että monellakaan ei ole, vaikka kuinka pitäisi.
Ja miksi meidän edes hyvinvointivaltiossa iloisina veronmaksajina pitäisi? Sitä vartenhan veroja maksetaan, että kaikilla on turvaverkko.
Muuten, lasten yhteydessä ”vääntäminen” särähtää korvaan tosi pahasti. En suosittele sen käyttöä. Lapset ovat viattomia tähän maailmaan tullessaan ja monet myös rakastettuja. Sitten on heitä, jotka jäävät ilman rakkautta ja huolenpitoa ja puhuvat enimmäkseen puskurirahastoista tai niiden puutteesta.
Taitaa Paksu Partricia itse riehua nyt täällä.
Sen verran omituista perustelua nyt.
Nuo lapset on tehtailemalla tehtailtu eikä heitä rakasteta, äiti tyydyttää omia tarpeitaan.
Vääntämällä väännetty.
Vanhemmat holtittomia, itsekkäitä ja tyhmiä.
Ulkopuolinen olen, joka inhoaa lyötyjen lyömistä, nimittelyä, kiusaamista.
Olen aina ollut tällainen ja tuntuu pahalta tällainen käytös kuten sinun.
Et taida olla:) Sen verran henkilökohtaiset vibat tulee jostain vastauksista:)
Toivottavasti opit ettei siipeilyä katsota hyvällä. Laitata piuhat poikki ja ala miettimään mitä voisit opiskella tai tehdä etätyönä.
Hyvä, että kristallipallosi ja ”vibat” toimivat. Kannattaa edelleen luottaa vaistoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöstenkö takia mä käyn töissä ja maksan itseni kipeeksi veroja.
Niin sä itsehän et hyödy mitään verojen maksusta?
Mitä oikestaan hyödyn? Hammasta alkoi yllättäen särkeä ja tk laittoi jonoon 6kk päähän ja käski mennä yksityiselle.
Helsingissä tukirahoilla elävät saavat myös hampaiden hoitoon rahaa ja etuseteleitä. Jes!Ihan samalla tavalla köyhät ja etujen saajat joutuvat puoli vuotta jonottamaan. Ei heillä ole ohituskaistaa.
Sinä pääsit nopeammin hoitoon kun pystyit itse maksamaan. Kannattaisi olla iloinen siitä.Niin että ensin piti olla iloinen, kun hyötyy itsekin veroista? Tai kun ei niin hyödyksi ollutkaan niin iloinen että pärjää ilmankin?.
Jos keskiluokka vedetään liian kireään maksajan rooliin, jossain vaiheessa keskiluokallakin napsahtaa.
Työtätekevän keskiluokan etu olisi vaatia varakkaampien korkeampaa verotusta. Meillä on monia ongelmia Suomessa tässä suhteessa.
On ihan hölmöä että ihmiset kyttäävät työttömyyskorvauksia, joita maksetaan sadoilla tuhansille ihmisille, kun valtion yritystukia maksetaan vähintään sama määrä ja vain muutamille yksityisyrityksille (suuryrityksille vielä, joiden pitäisi markkinataloudessa selvitä ihan itse).
siinä taitaa olla se ongelma, että näitä kovatuloisia ei riitä niin paljon enää verotettavaksi, kuin tämä tukiviidakon ylläpito maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi isä tussuttelee kuntouttavassa ja muussa puuhastelussa? Hän kuitenkin on se, joka voisi sitä rahaa tienatakkin.
Eikai se tunnu järkevältä työskennellä kun ulosottoon menisi ja velat tosi suuret. Olisi pitänyt heti silloin yt jälkeen päästä uudestaan töihin eikä joutua vippikierteeseen.
No itsehän hän on ne velat ottanut, koska elämänhallintaongelmia. Tuskin tuommoiseen velkakierteeseen mitään muuta syytä on. Itsekin olen kituuttanut pienellä sairaseläkkeellä yksinhuoltajana jo vuosia (kun minulla diagnosoitiin eräs perinnöllinen sairaus), mutta pärjäämme, kun rahat menevät pääasiassa elämiseen ja asumiseen, eikä mihinkään tupakkaan, viinaan yms yms. Enkä voisi kuvitella pitäväni autoa tällaisessa tilanteessa, siinäkin säästää. Eikä tosiaan kävisi mielessäkään alkaa tehtailemaan lisää ja isää lapsia ja ajatella, että "kyllä yhteiskunta elättää". Myöskään velkaa minulla ei ole yhtään, koska osaan käsitellä oikein niitä vähiä rahojani.
Omiin kykyihin nähden aivan liikaa lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jollakulla ei ole omia säästöjä, koska "miksi hyvinvointivaltiossa pitäisi" nii kysyn, onko hyvinvointivaltio sen arvoista? Aikuiset taantuvat lapsiksi? Mitä jos maailmalla tapahtuu ja systeemi sortuu. Meillä on täällä lauma lapsia, jotka eivät pärjää?
No viinaa tai edes viiniä ei voi ostaa ruokakaupasta, kun ihan menisivät hunningolle. Holhousta vähän joka hommassa. Miksei sitten turvaverkkojenkin suhteen.
Kai tajuat että Alkolla on asemansa lähinnä verotulojen takia. Että on varaa holhota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ikinen tuntemani lihava omaa heikon itsekurin, on lyhytjännitteinen, ei mieti valintojaan seuraavaa mässypäivää pidemmälle, eikä tykkää ponnistella asioiden saavuttamiseksi.
Todella todella harva sairaus tai lääkitys itsessään aiheuttaa lihavuutta. Voivat hidastaa aineenvaihduntaa, mutta syöminen tulee sitten säätää sen mukaan. Oikeastaan tulee mieleen vain kaksi, kortisonin liikatuotanto ja se jokin perinnöllinen harvinainen lihavuussairaus. Suurin osa näistä lihavista on vain mässäilijöitä. Ihan turha sitä yrittää muulla selittää.
Olet väärässä. Esim. kilpparivaivat, PCOS, psoriaasi, lipodeema, sydämen vajaatoiminta, jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella todella harva sairaus tai lääkitys itsessään aiheuttaa lihavuutta. Voivat hidastaa aineenvaihduntaa, mutta syöminen tulee sitten säätää sen mukaan. Oikeastaan tulee mieleen vain kaksi, kortisonin liikatuotanto ja se jokin perinnöllinen harvinainen lihavuussairaus. Suurin osa näistä lihavista on vain mässäilijöitä. Ihan turha sitä yrittää muulla selittää.
Olet väärässä. Esim. kilpparivaivat, PCOS, psoriaasi, lipodeema, sydämen vajaatoiminta, jne...
Miksi sitten tunnen noita sairastavia (poislukien lipedeema) ja kaikki ovat hoikkia?? Myös vanhemman puoleiset henkilöt. Huomioitavaa on toki se, että asumme pk-seudulla, jossa on huomattavasti hoikempia ihmisiä kuin maaseudulla. Turha yrittää selittää lihavuuttanne sillä tällä ja tolla. Itse olette laittaneet ruokaa omaan suuhunne. Kannattaa yrittää ottaa vähän vastuuta omasta elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, että miksi näissä köyhyysuutisissa on aina se törkeän ylipainoinen nainen ja miljoona lasta? En ole koskaan nähnyt köyhyysuutista hoikasta nuoresta, yksin asuvasta naisesta.
Ja ne kaksi lehmän kokoista koiraa.
Ja täysin harhainen kuva siitä mihin "heillä on oikeus".
Kyllä jokaisella on oikeus hankkia lapsia ja ottaa kotieläimiä. Mikään laki ei niitä kiellä, eikä mielestäni kukaan voi asettaa moraalisia perusteitakaan asialle.
Lapsille on moraalinen velvollisuus ainakin yrittää tarjota säädyllinen elämä.
Jos kaksi työtöntä tekee valinnan vääntää viisi lasta, he toimii moraalittomasti.
Samaten on moraalitonta hankkia rahattomana eläimiä, koska silloin eläin kärsii jos ei ole varaa eläinlääkäriin sen sairastuessa.
Moraalista et näytä ymmärtävän mitään.
Lisäksi et näy edes hahmottavan ko. perheen tilannetta, kunhan vaan suollat omaa vihaasi palstalle. Miksi olet noin itsekäs, tietämätön ja vihainen, jos kerran SUN elämässä se elämänhallinta, moraali ja kaikki muut asiat ovat reilassa?!
Isähän oli jäänyt työttömäksi eli hänen töissä ollessaan oli hankittu asunto ja ainakin suurin osa lapsista.
Isä jäi työttömäksi 11 vuotta sitten, vanhimmat pojat silloin 5 ja 3.
Jos vaimo olisi mennyt töihin ja isällä olisi ollut työttömyysturva- ja puskurirahasto-asiat kunnossa, perhe olisi selvinnyt ilman pienintäkään ongelmaa.
Sen sijaan perhe päätti tekaista lapsen 3 tuohon sotkuun ja sen jälkeen syventää ahdinkoa tekemällä lapset 4 ja 5 ja vielä heidän kanssaan on hankittu ne kaksi isoa koiraa.
Mikään tästä ei kerro rakkaudesta, vaan itsekkyydestä.
Jos olisivat toimineet kuin aikuiset, heillä oliis ollut normaali elämä kahden pojan kanssa, talous kunnossa, lapsista pidetty huolta, äiti ei olisi sairastunut, eikä isä olisi laiha omaishoitaja.
Rakkautta on aikuisuus, vastuuntunto ja elämänhallinta.
Rakkautta olisi myös ollut hakea kunnollista apua lapsuuden traumoihin sen sijaan että niitä lääkitään lapsilaumalla.
Rakkautta ei ole pilata kaikkien elämä ja sitten lässyttää "rakkaudesta", kun se käytännössä on oikeasti pelkkä itsekäs riippuvuus.
Onneksi ovat kuitenkin yhdessä lasten takia, vaikka mies löytäisi helposti 20 kertaa nätimmän ja ongelmattomamman naisen. Mies näytti harvinaisen onnettomalta kaikissa kuvatuissa tilanteissa 😔 Luultavasti joutuu hoitamaan kaiken yksin kotona ja kovasti toivoisi pääsevänsä taas töihin.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ovat kuitenkin yhdessä lasten takia, vaikka mies löytäisi helposti 20 kertaa nätimmän ja ongelmattomamman naisen. Mies näytti harvinaisen onnettomalta kaikissa kuvatuissa tilanteissa 😔 Luultavasti joutuu hoitamaan kaiken yksin kotona ja kovasti toivoisi pääsevänsä taas töihin.
Noiden lasten ei pidä pyöriä tuon kaksikon kanssa 24/7, vaan olla huolettomina ikäistensä kanssa, varsinkin noiden kahden vanhemman. Ei heilläkään muuta nuoruutta ole kuin tämä yksi.
Käytännössä perheen kannalta on aivan sama, käykö toinen vanhempi töissä vai ei. Oletan, ettei ole kummoinen palkka kuitenkaan. Ihan turha valittaa. He saavat saman verran kuussa käyttöön kuin vaikka perhe, jossa äiti/isä olisi joku 2500 Euron bruttotuloilla oleva. Tämmöisiä perheitä on Suomi täynnä, jossa on useampi lapsi ja vain toinen vanhempi töissä, joten ovat ns. tuloloukossa. Työssäkäynti ei juurikaan tuo lisähyvää huomioiden siitä syntyvät kulut.
En käsitä tuota rutinaa rahasta. Elämänhallinnassa se ongelma on. Tai sitten tosiaan ostetaan liian kalliita asioita lapsille ja sitten ei riitä rahat ruokaan. Koti näytti kauniilta ja toki heillä on siihen oikeus, mutta samalla ruoka kannattaisi ehkä priorisoida edelle tai lopettaa edes kitinä. Rahaa tulee ihan riittävästi syödä kunnolla, sossusta saa varmasti tukea harrastuksiin ja pitäisi olla varaa maksaa ne snorkelit ilman laskemista.
Eräs ystäväni eli minimillä kolme vuotta lastensa kanssa. Itseasiassa 30 Euroa alle minimin. Tuon verran olisi laskurin mukaan saanut toimeentulotukea, jos olisi "kehdannut" hakea. Hän aina ihmetteli, miten tuolla rahalla ei muka pärjää. Ei leveää elämää, mutta kaikki tarvittava saatiin ostettua ja harrasti pieniä laivareissuja itse vielä päälle. Lapsetkin pääsi huvipuistoon kesällä jne. Ai niin, tupakkakin paloi äidillä suupielessä välillä. Silti se tonni riitti moneen kahden lapsen kanssa, kun vähän katsoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko tunnekylmää asennetta taas palstalla.
Tunteilemalla ei elämänhallintaa saada kuntoon.
Totta, onneksi ilkeilemällä ja väheksymällä elämänhallinta palaa hetkessä.
On muuten ihan järkyttävän raskasta olla tuollaisen ihmisen läheinen.
Minulla on sisko joka elää noin, kahta isoa koiraa myöten. Aivan järkyttävää syyllistämistä siitä, että "en auta" jne. Olen ainakin kolmesti maksanut vuokrarästit, lainannut rahaa, käynyt taloutta läpi jne. mutta knu eihän se elämä oikene millään.
Vuosikausia sitä että milloin tahansa soi puhelin, että nyt tarvitaan 10 000 euroa tai perhe lentää kadulle jne.
Lopulta löin koko apuhanan kiinni, kun juuri olin taas auttantu hänet kuiville ja hän alkoi vaatia, että minun pitää kustantaa uuden aviomiehen opinnot. Siis kymmenien tuhansien opinnot. Että ne kun vaan olisi, olisi kaikki hyvin. Ihan olen itse kokopäivätyön ohella kitkuttanut itselleni tutkinnon ja omakin opintolaina on maksamatta.
Taitaa tuossakin perheessä se isän lapsuudenperhe todennut, että esimerkiksi mökin antavat käyttöön, mutta eivät maksa sinne matkoja.
Vierailija kirjoitti:
On muuten ihan järkyttävän raskasta olla tuollaisen ihmisen läheinen.
Minulla on sisko joka elää noin, kahta isoa koiraa myöten. Aivan järkyttävää syyllistämistä siitä, että "en auta" jne. Olen ainakin kolmesti maksanut vuokrarästit, lainannut rahaa, käynyt taloutta läpi jne. mutta knu eihän se elämä oikene millään.
Vuosikausia sitä että milloin tahansa soi puhelin, että nyt tarvitaan 10 000 euroa tai perhe lentää kadulle jne.
Lopulta löin koko apuhanan kiinni, kun juuri olin taas auttantu hänet kuiville ja hän alkoi vaatia, että minun pitää kustantaa uuden aviomiehen opinnot. Siis kymmenien tuhansien opinnot. Että ne kun vaan olisi, olisi kaikki hyvin. Ihan olen itse kokopäivätyön ohella kitkuttanut itselleni tutkinnon ja omakin opintolaina on maksamatta.
Taitaa tuossakin perheessä se isän lapsuudenperhe todennut, että esimerkiksi mökin antavat käyttöön, mutta eivät maksa sinne matkoja.
Mun mieheni on kasvanut tuollaisessa perheessä. Pääsi sieltä ylös hyvien opettajien ja hyvien kaverien avulla.
Vanhemmat sössivät asiansa kun olimme jo naimisissa ja heidän mielestään meidän olisi pitänyt ostaa heille talo! Siis alle kolmekymppisinä, opinto- ja asuntovelkaisina, meidän oliis pitänyt ostaa heille talo, koska he sohlasivat asiansa ja menettivät edellisen.
Tätä ennen appi yritti houkutella miestä jonnekin Mikkeliin ostamaan entisen vanhainkodin ja tekemään pisnestä. Miehellä hyvä työpaikka Helsingissä.
Koko vanhempien toiminta samanlaista sekoilua ja äärimmäisen itsekästä.
Eikös ole tutkimuksiakin köyhyyden vaikutuksista, että se laskee ihmisten harkintakykyä, kun kaikki aika menee rahasta miettimiseen. Tulee ikäänkuin sokeaksi kaikelle muulle? Tuolle isälle on varmaan käynyt niin.
Vaikuttaa tosi kiltille ja vaimonsa tahtoon taipuvalle tyypille, joka ei osaa sanoa ei. Ei ole pystynyt tekemään rahallisesti järkeviä päätöksiä jäätyään työttömäksi vaan yrittänyt pitää vanhan elintason pikavipeillä. Sama lapsiluvun suhteen, eivät ole yhdessä pystyneet päättämään, että nyt saa riittää.
Minulla oli totaaliyksinhuoltaja-kaveri, jolla on kolme lasta. Elivät kirjaimellisesti kädestä suuhun ja jokainen euro laskettiin. Sai sitten ex-anopiltaan 1000 euroa lahjaksi täysin yllättäen ja arvatkaa mitä teki rahoilla? Osti koiran. Sen jälkeen taakkaan lisättiin vielä koiran ruuat, varusteet ja eläinlääkärimaksut sekä päivittäinen stressi ja riitely koiran ulkoilutuksesta. Ei mitään järkeä.
No viinaa tai edes viiniä ei voi ostaa ruokakaupasta, kun ihan menisivät hunningolle. Holhousta vähän joka hommassa. Miksei sitten turvaverkkojenkin suhteen.