Uusperheelliset, miten hoidatte lapsia kun kaikki paikalla?
Meillä on 2 yhteistä, pientä lasta ja miehelläni lisäksi 2 edellisestä avoliitostaan. Aina kun miehen lapset ovat meillä, he haluaisivat jatkuvasti tehdä asioita, joihin pienimpiä ei voi ottaa mukaan, mikä tarkoittaa, että minun pitäisi sitten olla kahden pienen lapsemme yh ne ajat kun miehen lapset ovat meillä (ja ovat enemmän kuin joka toinen vkonl). Miten te muut uusperheelliset olette sumplineet nuo asiat?
Kommentit (333)
Minä olen tosi kiitollinen että olen löytänyt elämänkumppanin ja uuden rakkauden. Älä projisoi omia ongelmiasi lapsiin. Mielestäni tilanteesi on normaali. Eri ikäiset lapset tekevät eri asioita oli sitten ydin- tai uusperhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI teillä on tuo tilanne???
Koska olen naimisissa mieheni kanssa ja hänen nuoruuden rakastettu tuli aikoinaan raskaaksi ”vaikka söi pillereitä”.
Ja sen takia sinä synnytit kaksi lasta?
Olisiko mun pitänyt jäädä lapsettomaksi?
Itse ajattelen asian niin, että ei tietenkään tarvitse olla 24/7 yhdessä, mutta mielestäni perheen pitää sopeuttaa tekemisensä sen mukaan, että huomioidaan, että tässä tilanteessa emme voi tehdä kaikkia asioita mitä ilman vauvaa ja taaperoa voisimme tehdä. Nämä lapset ihan jatkuvasti ehdottavat kaikkea sellaista, mikä pienille ei sovi. Eihän ydinperheessäkään isä mene kahden lapsen kanssa aamusta iltaan paikasta toiseen mihin vaan ikinä haluavat mennä ja äiti hoida vauvan ja taaperon kanssa sillä välin ruokia yms.
Ap
No mutta teidän tapauksessanne, ne miehen lapset ovat isänsä kanssa paljon vähemmän kuin ydinperheessä! Ihan hirveän itsekäs olet! Miehellä on aikaa sulle ja teidän yhteiselle, vaikka kuinka paljon ja silloin kun miehen lapset ovat teillä on erittäin tärkeää, että mies jakaa lapsilleen välitöntä aikaa. Lapsille ei koskaan saa tulla tunne, että uusi tulokas olisi tärkeämpi ja uusperheessä näin helposti käy, jolloin lapset alkavat oireilla. Miksi sinä ja teidän yhteiset lapset ansaitsisitte kaiken sinun mielitekojen mukaan, mutta miehen lapset joutuisivat joustamaan isänsä ajasta niinä vähäisinä aikoina, kun isäänsä näkevät? Oikeasti, HÄPEÄ ITSEKKYYTTÄSI!
Ymmärrän pointtisi, mutta olen myös sitä mieltä, että jos haluaa lasten tuntevan itsensä tärkeäksi, niin ei pitäisi erota. Eronneet vanhemmat ovat usein itsekkäitä - elleivät eroa esim. Väkivallan vuoksi.
Ps. Olen itsekin eronnut.
Ja siinä hirveessä tappelussa pitäisi sitten kaikkien olla, että lapset tuntee itsensä tärkeäksi 🙄
Eiköhän tuossa otettu kantaa ns. Turhiin eroihin. Niitä on.
Jos hoidat lapsianne koko viikonlopun, voit lähteä seuraavana viikonloppuna omille reissuillesi, kun hoitovuoro on miehellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen naimisissa mieheni kanssa ja hänen nuoruuden rakastettu tuli aikoinaan raskaaksi ”vaikka söi pillereitä”.
Ja päätti sitten viedä sinut ihan vihille asti, ettet sinäkin lähtisi ja veisi tulevia lapsia mukanasi, vai onko vain viisastunut iän myötä vai eikö nuoruuden rakastettu halunnut naimisiin vaan ainoastaan raskauspillerilapset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen asian niin, että ei tietenkään tarvitse olla 24/7 yhdessä, mutta mielestäni perheen pitää sopeuttaa tekemisensä sen mukaan, että huomioidaan, että tässä tilanteessa emme voi tehdä kaikkia asioita mitä ilman vauvaa ja taaperoa voisimme tehdä. Nämä lapset ihan jatkuvasti ehdottavat kaikkea sellaista, mikä pienille ei sovi. Eihän ydinperheessäkään isä mene kahden lapsen kanssa aamusta iltaan paikasta toiseen mihin vaan ikinä haluavat mennä ja äiti hoida vauvan ja taaperon kanssa sillä välin ruokia yms.
Ap
Kyllä se just noin vaan rukkaa menemään ydinperheessäkin. Toki jos et imetä, voisit välillä vaihtaa rooleja isän kanssa. Muutoin se menee just noin kuin teilläkin, kyllä. Myös niissä perheissä joissa ei ole pieniä lapsia.
No kyllä lapset tarvii ikäistään tekemistä ja lapset isän kanssa omaa aikaa.Eikö voi kompromisseja tehdä?Teette joskus yhdessä jotain ja lapset isän kanssa sitten erikseen jotain...Lasten ehdoilla tuossa pitäisi mennä kuitenkin.
Heh, meillä on ihan ydinperhe ja esimerkiksi hiihtoloma on mennyt niin, että ensin meillä oli nuorimman kaveri viikonlopun ja isä oli mökillä metsurin kanssa, keskimmäinen oli siellä mukana, vanhin oli kotona minun kanssani ompelemassa.
Sitten nuorin lähti toisen kaverin mökille, me ja keskimmäinen lähdettiin omalle mökille ja vanhin jäi meille. Mies kävi mökiltä käsin töissä kahtena päivänä.
Tänään me palaamme kaupunkiin, minä lähden mummolaan nuorimman kanssa hoitamaan asioita, isä ja keskimmäinen on kaupungissa ja vanhin kaverilla.
Huomenna tulemme koko porukka vielä mökille viikonlopuksi.
Isojen lasten kanssa ei todellakaan kökötellä kaikki tiiviisti vapaa-aikoja - eikä niitä juuri edes ole.
En oikein ymmärrä kysymystä, kun meidän uusperheessä on aina olleet kaikki lapset paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja mies ei tajunut kondoomeja ensimmäisen vahingon jälkeen? vai onko kaksoset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ja isonpien pitää tyytyä pikkulasten tekemisiin.
Vierailija kirjoitti:
AP kyllä kuulostaa olevan äitipuoli helvetistä! Säälittävää ne vanhemmat lapset, joille varmasti osoitetaan mieltä ja annetaan ymmärtää, etteivät kuulu "ydinperheeseen".
Olen veljen perheessä nähnyt tällaisen kuvion, isän eka lapsi on poikapuolen asemassa ja omalle yhteiselle lapselle kustannetaan kaikki ja koko elämä pyörii tämän nuoremman ympärillä. Sääliksi käy vanhinta lasta.
mä en tätinä huomioisi tätä pienempää kalliimat lahjat isolle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP kyllä kuulostaa olevan äitipuoli helvetistä! Säälittävää ne vanhemmat lapset, joille varmasti osoitetaan mieltä ja annetaan ymmärtää, etteivät kuulu "ydinperheeseen".
Olen veljen perheessä nähnyt tällaisen kuvion, isän eka lapsi on poikapuolen asemassa ja omalle yhteiselle lapselle kustannetaan kaikki ja koko elämä pyörii tämän nuoremman ympärillä. Sääliksi käy vanhinta lasta.
mä en tätinä huomioisi tätä pienempää kalliimat lahjat isolle
Nuo tarinat on aina väritettyjä.
Minunkin velipuoleni jankuttaa kaikille miten hän oli niin syrjitty jne. Pilasi jopa hääni jauhamalla tätä puheessaan jota ei pyydetty.
Todellisuudessa hän sai ihan kaiken. Kalliit vaatteet, ainoana oman huoneen kun me kolme siskopuolta jaettiin se toinen, kielikurssit, ajokortin, vaihto-oppilasvuoden, yksityiskoulun, hyvät kesätyöt ja ekat työpaikat isän suhteilla ja isän jakamattoman huomion.
Me saatiin murusia mitä jäi jos jäi.
Muistan kun olin lukiossa ja velipuoli tuli käymään ja hän vei jopa meidän lasten ”yhteiset sanakirjat” pöydältäni jossa olin tekemässä läksyjä.
Perinnönjakoa riiteli kahdeksan vuotta.
Eli kahden viikon jaksossa isä jakaa hoitovastuun isoista lapsista ex-puolison kanssa sovitusti (5/9) ja pienistä lapsista nykyisen puolison kanssa (7/7). Eli jos ap hoitaa pienet aina kun isot on heillä, niin isojen ollessa äidillään isä huolehtii pienistä 7 ja ap 2 päivää. Tällä systeemillä ap:llä on 7 päivää jolloin voi vapaasti tavata ystäviä, harrastaa tms kun isä hoitaa kotihommat ja lapset.
Tämä yhtälö kuulostaa kyllä isän kannalta vähän raskaalta. Olisi helpompaa, jos tekisi välillä jotain koko lapsilauman kanssa tai koko perheenä. Esim laskettelemaan voi lähteä koko porukalla ja vanhemmat vuorottelevat pienten kanssa pulkkamäessä ja isojen kanssa rinteessä. Myös monissa sisäleikkipuistoissa, uimahalleissa, kylpylöissä yms viihtyy sekä teinit että taaperot. Ja tietty siellä isänkin kodissa teinit elää ihan tavallista arkea, johon kuuluu myös imurointia, yhteistä ruuanlaittoa ja syömistä ja myös pikkususarusten kanssa leikkimistä, askartelua yms.
Isä on päättänyt ihan itse tehdä neljä muksua, joten varmaan tietää, että omaa vapaa-aikaa ei ole yhtä paljon kuin exällä tai apllä joilla lapsia on puolet vähemmän.
Mä en nyt oikeestaan kauheasti keksi sellaisia paikkoja mihin et voisi sen lapses kanssa lähteä muiden mukana. Onko sittenkin niin ette SINÄ halua mennä noihin paikkoihin johon mies lapsiaan vie? Älä siis ruikuta ja yritä hallita muiden elämää.
Vierailija kirjoitti:
Eli kahden viikon jaksossa isä jakaa hoitovastuun isoista lapsista ex-puolison kanssa sovitusti (5/9) ja pienistä lapsista nykyisen puolison kanssa (7/7). Eli jos ap hoitaa pienet aina kun isot on heillä, niin isojen ollessa äidillään isä huolehtii pienistä 7 ja ap 2 päivää. Tällä systeemillä ap:llä on 7 päivää jolloin voi vapaasti tavata ystäviä, harrastaa tms kun isä hoitaa kotihommat ja lapset.
Tämä yhtälö kuulostaa kyllä isän kannalta vähän raskaalta. Olisi helpompaa, jos tekisi välillä jotain koko lapsilauman kanssa tai koko perheenä. Esim laskettelemaan voi lähteä koko porukalla ja vanhemmat vuorottelevat pienten kanssa pulkkamäessä ja isojen kanssa rinteessä. Myös monissa sisäleikkipuistoissa, uimahalleissa, kylpylöissä yms viihtyy sekä teinit että taaperot. Ja tietty siellä isänkin kodissa teinit elää ihan tavallista arkea, johon kuuluu myös imurointia, yhteistä ruuanlaittoa ja syömistä ja myös pikkususarusten kanssa leikkimistä, askartelua yms.
Isä on päättänyt ihan itse tehdä neljä muksua, joten varmaan tietää, että omaa vapaa-aikaa ei ole yhtä paljon kuin exällä tai apllä joilla lapsia on puolet vähemmän.
Ei ne "isot"vielä mitään teinejä ole. Kyllä 6 ja 9 vuotiaat viihtyy ihan tavallisessa leikkipuistossa tai pulkkamäessä. Ei yhteisen kivan tekemisen tarvitse aina olla jotain maksullista ja koko päivän kestävää. Tuon ikäisten kanssa voi hyvin puuhata monenlaista koko porukalla. Se vahvistaa samalla sisarusten keskinäistä suhdetta.
Ennustan, että tulee ero kun mies löytää helpomman naisen. Ap vaikuttaa valittavalta ja itsekkäältä. Tietysti miehen on mukavampaa olla isojen lasten kanssa laskettelemassa kuin kuunnella kun ao valittaa valittaa valittaa ja sit valittaa lisää.
Oletkohan sinä ap nyt hieman itsekäs?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai perheissä jokainen saa toivoa ruokia. Varmaan sinäkin ap teet joskus itsellesi mieleistä ruokaa. Eivätkö muut saisi mielestäsi saada mieleisiään ruokia?
Kyse ei ole toivomisesta ja ennen kun miehelle yhtäkkiä meni päälle tuo syyllisyysvanhemmuus, minä pyrin tekemään ruokia, joista tiesin lasten pitävän ja olimme kyselleet yleisesti mitkä ovat lempiruokia eikä niin, että nämä lapset päättävät ruoasta lähtien ihan jokaisen asian meillä ollessaan. Mutta nykyään tilanne menee niin, että kun isommat lapset tulevat, isä kysyy ensimmäisenä mitä haluavat syödä ja sen mukaan mennään, paitsi että siinä isä sitten vetää rajan ettei kokkaa pizzaa ja hampurilaisia kun lapsista nuorempi yleensä toivoo montaa ruokaa samalle ruokailulle. Ennen teimme arkena terveellistä arkiruokaa ja viikonloppuna pizzaa yms., mutta nyt syömme sitä mitä lapset kunakin päivänä haluavat ja minä teen sitten meidän lapsellemme terveellisempää ruokaa.
Ap
He on teillä 10 päivöä kuussa ja silloinkin koulussa päivät.
Mitä he siis muka teillä päättävät? Iltaruuan noina päivinä kun teillä ovat. Ai kauheeta.
Mikäön ei pakota sinua edes syömästä samaa.
He ovat meillä myös viikonloppuisin. Ja he päättävät ruoan lisäksi mitä teemme (eli mitä isä tekee heidän kanssaan, mihin menevät, mitä katsomme telkkarista yms yms yms).
Ap
Hmmm. Meillä miehen lapset saavat päättää, mitä haluavat tehdä. Mutta he eivät määrää, mitä _minä_ teen.
Ts. He eivät määrää, mitä minä katson telkkarista. Jos haluavat katsoa jotain, mitä minä en halua, niin menkööt omaan huoneeseen katsomaan.
Minä kyllä teen sellaista ruokaa, ettei pitäisi olla valittamista. Mutta he eivät tule minulle sanomaan, mitä haluavat syödä. Minä päätän, mitä teen ruokaksi. Jos ei kelpaa, niin olkoot syömättä.
Tämä on hyvin kiteytetty. Itsekin haluaisin juuri tuollaisen perheen, tuo on mielestäni normaalia. Mutta meillä tosissaan miehen lapset päättävät mitä minä syön, mitä minä katson telkkarista, milloin olen ”yh” yms.
Ap
No wow! Ensin uikutat että joudut olemaan lastesi kanssa yksin ja nyt että miehen lapset päättää milloin sinä teet mitäkin. Etänäkö ne lapset sua ohjailee? Jos olet miehesi orja niin se on vain oma vikasi että suostut siihen ei niiden lasten. Tee mitä tykkäät ja lopeta se hännystely.
Ja siinä hirveessä tappelussa pitäisi sitten kaikkien olla, että lapset tuntee itsensä tärkeäksi 🙄