Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa että ihmiset jakaa julkisena kuvia meidän yksityisestä perhejuhlasta

Vierailija
21.09.2026 |

Melkein itkettää kun näkee että jotkut on jakaneet julkisena kuvia meidän yksityisistä juhlista. Eikö ihmiset tajua että julkiset julkaisut näkyy kaikkien tuntemattomienkin etusivulla? Näkyy naaat, nimet. Ahdistaa. Ei asiat salaisia ole, mutta ei ne myöskään kuulu ulkopuolisille. En mä tykkää että naapuri ja kaupan kassa tietää kaiken. Hitto tätä nykymaailmaa kun mitään yksityisyyttä ei ole. 

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenekään naamaa ei saa ilman lupaa laittaa mihinkään julkaisuihin. Pyydä poistamaan heti.

Vierailija
2/51 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei todennäköisesti kiinnosta, mutta ymmärrän pointin ja olen täysin samaa mieltä. Minunkin etusivulle ilmestynyt monta kertaa esim. tuntemattomien lasten kuvia joita on julkisena jaettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, valitettavasti ihmisillä ei nykyään pää toimi sen vertaa että älyäisivät itse olla laittamatta toisten kuvia nettiin, vaan kysymättä laittavat. Pahimpia ovat sukulaiset jotka luulevat sen olevan ok, koska ovathan sukulaisia… Pyydä poistamaan kuvat. Älä selittelee liikaa miksi. 

Vierailija
4/51 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhejuhlan kutsussa voi jo kertoa, että vaikka kuvaaminen on sallittua, kuvien jakaminen somessa ei. Ja muistuttaa sitten itse juhlassa.

Toinen kysymys on tietty se, kuinka paljon naapuria tai varsinkaan kaupan kassaa kiinnostaa kenenkään perhejuhlat. Ehkä jossain hyvin pienellä paikkakunnalla, jossa kaikki muutenkin tuntevat toisensa?

Vierailija
5/51 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin facebookissa näkynyt paljon ventovieraiden henkilökohtaisia kuvia, sellaisia joita ei varmasti ole ollut tarkoitus jakaa koko maailmalle.

Vierailija
6/51 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kuvista näkyy nimet

Vierailija
7/51 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei todennäköisesti kiinnosta, mutta ymmärrän pointin ja olen täysin samaa mieltä. Minunkin etusivulle ilmestynyt monta kertaa esim. tuntemattomien lasten kuvia joita on julkisena jaettu.

Yllättävän montaa tahoa saattaa kiinnostaa, ja yleensä täysin vääristä syistä. Kuvia saatetaan käyttää yritysten toimesta myös markkinointitarkoituksiin, josta siis todellisuudessa kuuluisi kuvan haltijoille maksaa. Kannattaa unohtaa ajattelumalli, jossa ”ketään ei kiinnosta”. Nykyään se on ei vaan naiivi, mutta myös vaarallinen ajattelutapa. 

Vierailija
8/51 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on veetin mielikuvitusystävät pilanneet sen mielikuvitusbileet.

Vierailija
9/51 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle näkyy PÄIVITTÄIN useita täysin tuntemattomien ihmisten julkaisuja hautajaisista, lasten synttäreistä, kastejuhlista, häistä, matkoilta ym. En reagoi niihin mitenkään. Pahimpia on toki lasten kuvat ja sitten matkapäivitykset että täällä ollaan koko Virtasten perhe lentokentällä, nuo on kuin kutsuisi murtovarkaat kotiinsa.

Vierailija
10/51 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ketään ei kiinnostais ne kuvat, niin ne on silti netissä. Ei ne poistu. Se on se ongelma. 

Vierailija
11/51 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin facebookissa näkynyt paljon ventovieraiden henkilökohtaisia kuvia, sellaisia joita ei varmasti ole ollut tarkoitus jakaa koko maailmalle.

Minäkin olen saanut tietää täysin tuntemattomien ihmisten perhesalaisuuksista, mm. raskauksista ja syntymättömien lasten sukupuolista ennen varsinaisia sukulaisia tai ihmisiä, joille asia oikeasti kuuluu. 

Vierailija
12/51 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kuvista näkyy nimet

Esim. Kastejuhlan kakussa lapsen nimi, tai päivityksen yhteyteen tägätty ihmisiä? Tai kirjoitettu itse päivitykseen että "Olimme Jokusen Jaskan syntymäpäivillä"

Vierailija
13/51 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni piti juhliensa alussa puheen jossa toivoi, että juhlat pidetään perheen kesken, eikä somejakoja ei tehtäisi. 

Vierailija
14/51 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle näkyy PÄIVITTÄIN useita täysin tuntemattomien ihmisten julkaisuja hautajaisista, lasten synttäreistä, kastejuhlista, häistä, matkoilta ym. En reagoi niihin mitenkään. Pahimpia on toki lasten kuvat ja sitten matkapäivitykset että täällä ollaan koko Virtasten perhe lentokentällä, nuo on kuin kutsuisi murtovarkaat kotiinsa.

Minulle tulee pahoinvointia kun joku postaa LinkedIniin kuvia läheisten hautajaisista. Siis hauta-arkuista tai uurnista. Pahimmassa, ja yleisimmässä tapauksessa tähän on vielä kirjoitettu joku imelä itsensä myymisviesti, kuinka nyt perheenjäsenen kuolema auttoi selviämään seuraavasta Teams palaverista… 

Vierailija
15/51 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ihmiset ei yksinkertaisesti tajua, etteivät kaikki muut ihmiset halua naamojaan ja nimiään julkisuuteen. Jo juhliin kutsuessa voi ystävllisesti muistuttaa, että kenekänn ihmisen kuvia tai esim juhlapaikan kuvaa ei saa julkaista.

Itse olin hiljattain viiskymppisillä, joissa oli aivan alyttömän hieno kakku. Kysyin päivänsankarilta, saanko ottaa kakusta kuvan ja julkaista sen Instassa. Hänelle se sopi ja totta puhuen hän halusi tulla myös itse kuvatuksi kakun (ja puolisonsa) kanssa ja erikseen sanoi, että senkin kuvan saa julkaista. 

Vierailija
16/51 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee pahoinvointia kun joku postaa LinkedIniin kuvia läheisten hautajaisista. Siis hauta-arkuista tai uurnista. Pahimmassa, ja yleisimmässä tapauksessa tähän on vielä kirjoitettu joku imelä itsensä myymisviesti, kuinka nyt perheenjäsenen kuolema auttoi selviämään seuraavasta Teams palaverista… 

Hautajaiskuvien jakaminen julkisesti on äärimmäisen törkeää, etenkin jos kuvissa näkyy surevia läheisiä.

Vierailija
17/51 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen saanut tietää täysin tuntemattomien ihmisten perhesalaisuuksista, mm. raskauksista ja syntymättömien lasten sukupuolista ennen varsinaisia sukulaisia tai ihmisiä, joille asia oikeasti kuuluu. 

Kauheaa mitä salaisuuksia. :D 

Vierailija
18/51 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sä et saanut turpaasi auki vieraiden aikana, että kuvia ei jaeta mihinkään muualle kuin sulle viestisovelluksessa, joka on mieluiten Signal (jota ei omista Meta vaan yksityinen, voittoa tavoittelematon säätiö).

On se kylllä kamalaa olla tuollainen kynnysmatto ja nössö, joka ei aseta mitään rajoja vaan haluaa epätoivoisesti miellyttää kaikkia ja sitten marisee vauvavitunfissä.

Vierailija
19/51 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit jakelee kuvia lupia kyselemättä. Se kuuluu niiden luonteenpiirteeseen.

Vierailija
20/51 |
21.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tuollaiseen törmännyt. Onneksi minä ja mun lähipiiri olemme täysjärkisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan