Huonoin lukemasi kirja?
Säästäkää meiltä muilta aikaa ja kertokaa tässä huonoimmat teidän lukemat kirjat. (Makuasioita, tiedän.) Itse en pysty/kykene tahkomaan läpi yhtään Virpi Hämeen-Anttilan kirjaa. Muutenkaan en kyllä tykkää suomalaisista kirjailijoista.
Kommentit (111)
Koulussa pakkoluettu Häräntappoase. Oli ja on ihan paska ja saavuttanut asemansa (koulujen pakkolukemistossa) ilmeisesti vain, koska kyseessä oli harvinaisen nuori ja naispuolinen esikoiskirjailija.
Mein Kampf I & II. Mutta voi sanoa ainakin lukeneensa sen. Nyt kun opiskelen saksaa, niin ihan aivojumpan kannalta voisi lukaista alkuperäiskielellä.
Kaikki Pirjo Hassisen kökkäreet.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:39"]
Olen ehkä sivistymätön, mutta Orhan Pamukin Lumi oli puuduttava. Hampaat irveessä luin loppuun. Kirjan tunnelma jätti jäljen, mutta ikinä en koske Pamukin kirjoihin. Coelhon Alkemistista pidin. Oksasen Puhdistus jäi kesken, en viitsinyt kiduttaa itseäni Pamukin jälkeen.
[/quote]
Minulla just toisin päin: Orhan Pamukin Lumi on hyvä, just sen tunnelman vuoksi. Oksasen kirjoista Puhdistus taitaa olla ainoa luettava, sillä esim. Stalinin lehmät on todella typerä. Coelhon kirjat taas on ehtaa scheissea.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 08:59"]
nyt tulee varmaan kiviä niskaan mutta Stephen Kíng: Tohtori uni. siis Hohdon jatko-osa ja olisi kyllä saanut jäädä kirjoittamatta!
[/quote]
En anna kuraa niskaan vaan ihmettelen kovasti, mun mielestä Tohtori uni oli ihan huippu kirja. Olen lukenut sen jo kolme kertaa :)
Itsellä tähän huonojen kirjojen kategoriaan menee Sofi Oksasen tuotanto. Ihan hirveätä paskaa. Puhdistus oli ihan karsea, sen kahlasin loppuun mutta KKK jätin kesken kun en kertakaikkiaan pystynyt sitä lukemaan, oli niin huono.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:59"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:26"]Luin juuri Miika Nousiaisen Vadelmavenepakolaisen. En ymmärrä hehkutusta. [/quote] Sama, kesken jäi. Puuduttavaa luettavaa.
[/quote]
Inhoan kirjan jättämistä kesken, mutta nyt kun olen sivulla 44 Vadelmavenepakolaisesta, on ehkä pakko.
Moni tyrmää täällän Oksasen Puhdistuksen. Itse pidin sitä hyvänä, kuten myös Stalinin lehmiä.
Kumpikin on kirjoina sellaisia, että ilman historiallista kontekstia ja sen tuntemista, ne eivät varmaankaan avaudu lukijoille ja tuntuvat sekavavilta ja juonettomilta, siis vmp kirjoilta. Mutta jos tuntee Viron lähihistoriaa, Neuvostoliiton kaikki valvoo ja ilmiantaa kaikkia vainoharhatodellisuutta, ja Suomen luovimista molempien naapurissa, niin lukukokemus vaihtuu täysin toiseksija molemmat kirjat ovatkin hyviä.
Näinhän se on monien muidenkin traumaattiseen historiaan todellisuuteen tiettynä aikana liittyvien kirjojen osalta. Jos ei tunne aikaa johon ne sijoittuvat, ne eivät avaudu. Voi kyllä käydä niinkin, että jos lukija on ajasta ja tapahtumista tyystin toista mieltä, niin silloinkin kirja ja kirjailija menevät surkeiden luokkaan. Eriävistäkin kuvauksista voi oppia aina jotain.
Kaikki hömppäromaanien suomennokset, on sellaista kökkösuomea ja suoraan englannista väkisin käännettyjä lauserakenteita että en oikeastaan enää niihin käännöksiin koske (esim jotkut himoshoppaajat yms). Alkuperäiskielellä kevyttä viihdettä, käännettynä rasittavaa kun arvuuttelen koko ajan mistä sanonnasta tämäkin typeryys on väännetty jne. Joku tuija lehtisen kirja, jossa päähenkilö oli taksikuski, oli niin epämielenkiintoinen että jätin kesken, vaikka oli vielä tuntikausia lentoa jäljellä (ja mä luen tylsyyden uhatessa ja lomamoodilla oikeasti melkein mitä tahansa, kuten juurikin niitä himoshoppaajia ja vastaavia).
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:30"]Paholainen pukeutuu Pradaan, Halua Harry Winstonin eli saman kirjoittajan kirjoja. Näitä on häneltä lisääkin, yhteistä on 30v naiset, jotka on ihan pihalla oman elämänsä kanssa, vitun kalliita vaatteita ja se "oikeiden" ihmisten tunteminen,tilaisuuksissa näyttäytyminen ja porukkaa kuuluminen on kuin jotain leimojen keruuta passiin. Juu ihan normaalia sinkkuarkea Nykissä... oksettavaa pintaliidon ihailua!
[/quote]
Parasta luettavaa kun haluaa hetkeksi päästä pois arkielämästä! Kuinka ihanaa on kesällä maata auringossa tai illalla käpertyä ennen nukkumaan menoa peiton alle ja lukea kepeää chick lit:ä saadakseen muut ajatukset karistettua! Tiedän, en ole ehkä niin sivistynyt ihminen kuin pitäisi ja lukisi hienoja uutuuskirjoja tai vanhoja klassikkokirjoja, vaan luen just niitä kirjoja, joista itse pidän :) Ja sitä mä ihmettelen, että aikuiset ihmiset edes lukee useampia sellaisen kirjailijan kirjoja, joiden tietää olevan samaa genreä ja joista ei pidä! Takakannen perusteella selviää aika paljon! Ja tällä tarkoitan erityisesti näitä just tyylin chick lit: ä ja muuten kevyttä kirjallisuutta kirjoittavia kirjailijoita, joista itse nautin todella suuresti! :)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:31"]
Moni tyrmää täällän Oksasen Puhdistuksen. Itse pidin sitä hyvänä, kuten myös Stalinin lehmiä.
Kumpikin on kirjoina sellaisia, että ilman historiallista kontekstia ja sen tuntemista, ne eivät varmaankaan avaudu lukijoille ja tuntuvat sekavavilta ja juonettomilta, siis vmp kirjoilta. Mutta jos tuntee Viron lähihistoriaa, Neuvostoliiton kaikki valvoo ja ilmiantaa kaikkia vainoharhatodellisuutta, ja Suomen luovimista molempien naapurissa, niin lukukokemus vaihtuu täysin toiseksija molemmat kirjat ovatkin hyviä.
Näinhän se on monien muidenkin traumaattiseen historiaan todellisuuteen tiettynä aikana liittyvien kirjojen osalta. Jos ei tunne aikaa johon ne sijoittuvat, ne eivät avaudu. Voi kyllä käydä niinkin, että jos lukija on ajasta ja tapahtumista tyystin toista mieltä, niin silloinkin kirja ja kirjailija menevät surkeiden luokkaan. Eriävistäkin kuvauksista voi oppia aina jotain.
[/quote]
Itse pidän paljon enemmän Jaan Krossin teoksista.
Hevoskuiskaaja.Täyttä paskaa,leffakin huono.En muista yhtä ala-asteella luetun kirjan nimeä,Se oli ollut hyvä kun oli älytöntä kakkaa.
Rosa Liksom Hytti nro 6. Hyvä kun jaksoin loppuun.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:31"]
[/quote]
Tunnen kyllä ajan, olen 1970 syntynyt itse (eli kauemmin tota aikaa katselin kuin esim. Sofie itse). Ja jonkin verran ko maassa reissattiin tuohon aikaan ja muistan sen painostavuuden ihan itse. Se kirja vaan on paska, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
Kata Kärkkäisen Minä ja Morrison !
Maureen Callahanin kirja Lady Gagasta oli suurilta osin kuin wikipediasta kopsattu ja sitten ripoteltu keksittyjä juoruja sinne tänne. Kyseiseen kirjaan tekijä ei ole haastatellut itse päähenkilöä ollenkaan.
"Minun listasta" tuli mieleen, että Liha tottelee kuria oli pelkkää kirjoitusvirhettä koko kirja. Miten nykyään kustantamojen seulasta menee läpi sellaista tekstiä? Vai onko esim. possessiivisuffiksittomuus olevinaan nykyään tyylilaji?
Sofi Oksasen Kun Kyyhkyset Katosivat. En saanut luettua loppuun.
Jan Ove Knausgård (saattoi mennä nimi väärin): Taisteluni
Kaksi ekaa olen kahlannut läpi mutten ymmärrä miksi.
Olen ehkä sivistymätön, mutta Orhan Pamukin Lumi oli puuduttava. Hampaat irveessä luin loppuun. Kirjan tunnelma jätti jäljen, mutta ikinä en koske Pamukin kirjoihin. Coelhon Alkemistista pidin. Oksasen Puhdistus jäi kesken, en viitsinyt kiduttaa itseäni Pamukin jälkeen.