IS: Helsinki väläyttää kilometrikorvausten epäämistä nastarenkaita käyttäviltä työntekijöiltä
Helsingin kaupungin tuottama nastarenkaiden käytön rajoittamista tutkinut tuore selvitys nostaa esiin joukon keinoja, joilla nastallisten talvirenkaiden käyttöä voitaisiin rajoittaa ja vähentää.
Helsingin kaupunkiympäristön toimialan ympäristöasiantuntija Milla Suden mukaan ajatus kilometrikorvausten epäämisestä on peräisin aiemmasta, jo päättyneestä laajasta tutkimusohjelmasta, jossa selvitettiin niin ikään nastarenkaiden käytön vähentämistä.
Tämä on hyvä uutinen.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh, ei kaikki asu pääkaupunkiseudullakaan sulien ja aina aurattujen teiden varsilla...
Ikäänkuin lumella ja jäällä ei voisi ajaa kitkoilla?
No kysy vaikka lappilaisilta mitä mieltä ovat kitkarenkaita.
Itseassa Lapissa kitkoilla pärjää vielä paremmin koska siellä on vielä kunnon lumiset talvet eikä niinkään vetisiä jääkelejä.
Lumessa kitkalla ja nastalla ei ole käytännössä mitään eroa.
Minun tuntemat lappilaiset käyttää nastarenkaita. Te kitkafetissin omaavat saatte toki ajaa millä lystäätte.
Vierailija kirjoitti:
Toi onkin tosi mukavaa ja reilua. Ei oo tainnu tulla mieleen, että niillä Helsingissä asuvilla saattaa olla sukulaisia maalla, jossa nastarenkaat on ihan turvallisuus kysymys. Esimerkiksi meillä on jyrkkämäki 90asteen käännöksellä puolessa välissä. Kun siinä on jäätä, niin ei mitään toivoa päästä kitkoilla ylös ja kun taas tullaan toiseen suuntaan, niin kitkoilla menee helposti kurvissa mettään kun ei ole pitoa käännöksessä.
Juuri noin käy kun ei ajamisesta ole mitään käsitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko eteläsuomessa ei tee nastarenkailla mitään muuta kuin kuluttaa tietä.
Opetelkaa ajamaan.
Mutta jos se mökki ei ole Etelä-Suomessa? Lisäksi kyllä Etelä-Suomessakin voi olla täysin jäinen, hiekoittamaton mäki.
Ajat sen mäen ylös, ei se sen kummempaa ole. Oikeasti niiden nastojen lisäpito on marginaalinen, ei ne mitkään jääkengät ole.
Ei ole näin, entäs, jos joutuu väistämään toista autoa kesken mäen? Ei kaikkia mäkiä pääse ylös kitkoilla, olen itse nähnyt esim. Ahvenistolla, miten auto luisuu jäisessä mäessä alas, eikä kuskilla ollut mitään tehtävissä. Kyllä kitkoissa nimenomaan on jäisellä kelillä, varsinkin jos on vielä märkää tekemättömiä paikkoja.
Ikäänkuin ne nastat takaisi että autolla voi kiivetä vaikka jäiseen lyhtypylvääseen.
Eivät takaa sitä, tietenkään, mutta toimivat vielä paikoissa, joissa kitkat eivät enää pidä.
Ihan varmasti joku vihree on tämän idean takana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa ajamaan.
Mutta jos se mökki ei ole Etelä-Suomessa? Lisäksi kyllä Etelä-Suomessakin voi olla täysin jäinen, hiekoittamaton mäki.
Ajat sen mäen ylös, ei se sen kummempaa ole. Oikeasti niiden nastojen lisäpito on marginaalinen, ei ne mitkään jääkengät ole.
Ei ole näin, entäs, jos joutuu väistämään toista autoa kesken mäen? Ei kaikkia mäkiä pääse ylös kitkoilla, olen itse nähnyt esim. Ahvenistolla, miten auto luisuu jäisessä mäessä alas, eikä kuskilla ollut mitään tehtävissä. Kyllä kitkoissa nimenomaan on jäisellä kelillä, varsinkin jos on vielä märkää tekemättömiä paikkoja.
Ikäänkuin ne nastat takaisi että autolla voi kiivetä vaikka jäiseen lyhtypylvääseen.
Eivät takaa sitä, tietenkään, mutta toimivat vielä paikoissa, joissa kitkat eivät enää pidä.
Näin, jostain syystä niitä kitkallisia ongitaan enemmän tuolta ojista jos tänne eksyvät.
Kitkarenkailla ei tee mitään Tampereen yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Toi onkin tosi mukavaa ja reilua. Ei oo tainnu tulla mieleen, että niillä Helsingissä asuvilla saattaa olla sukulaisia maalla, jossa nastarenkaat on ihan turvallisuus kysymys. Esimerkiksi meillä on jyrkkämäki 90asteen käännöksellä puolessa välissä. Kun siinä on jäätä, niin ei mitään toivoa päästä kitkoilla ylös ja kun taas tullaan toiseen suuntaan, niin kitkoilla menee helposti kurvissa mettään kun ei ole pitoa käännöksessä.
Jännä juttu kun olen 25 vuotta ajellu talvet kitkoilla ja maalla. Ei ole vielä koskaan jäänyt yhteenkään paikkaan renkaitten takia menemättä. Että ehkä te hesalaiset ette vaan osaa ajaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, Helsingin kaupunki ei pysty edellyttämään ajokorttien haltijoilta tietyn tasoista ajo-osaamista, siitä vastaa poliisi. Joten edelleen, kaupungin esitys on vailla älyä niiden osalta, joiden täytyy autoilla myös esim. pikkuteillä maaseudulla. Tietyillä pikkuteillä tietyillä keleillä on oltava nastat, sen nyt tajuaa typeryskin. Ai niin, mut sähän et tajunnutkaan…!
Nämä viherhipit eivät itse edes aja autoa, joten heillä ei ole mitään käsitystä koko asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh, ei kaikki asu pääkaupunkiseudullakaan sulien ja aina aurattujen teiden varsilla...
Itseassa Lapissa kitkoilla pärjää vielä paremmin koska siellä on vielä kunnon lumiset talvet eikä niinkään vetisiä jääkelejä.
Huoh, just kävin yhden reissun Lapin suunnalla uudehkolla nk. hyvällä laina-autolla, jossa viime talvena hankitut kitkat alla. Kyllä sillä etelämmässä ja myöhemmin motaria ja aurattuja teitä ajeli, mutta aika monta kertaa meinasi mennä hermot, kun joutui pikkuteiden mäkiin pysähtymään, peruuttamaan, ottamaan vauhtia ja olemaan milloin mitenkin päin sen auton kanssa. Ja mäki, jonka olen ajellut nastojen kansa huomattavasti vanhemmalla ja "huonommalla" autolla kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja, meni kitkojen kanssa lopulta ylös vain peruuttamalla. Yhteen porotokkaan meinasin törmätä, kun kuuden kympin vauhdissa jarruttaessa kitkat vaan liukui ja liukui. Juu, on tosi käytännölliset.
"Lappi" ei ole sama asia kun Oulun korkeudella sijaitsevat hiihtokeskukset.
Vierailija kirjoitti:
Niinkuin rengastestit osoittaa, on nastarenkaat turhat nykyisillä talvikeleillä ja kitkojen ominaisuudet ohittaa monikertaisesti. Muttei nastoja kielletä. Muualla maailmassa ei nastoja ole käytössä vastaavissa olosuhteissa norjassa ja usassa nastat on kielletty sakon uhalla.
Rengastestit osoittavat, että parhaat kitkarenkaat ovat ominaisuuksiltaan surkeimpien nastarenkaiden tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, Helsingin kaupunki ei pysty edellyttämään ajokorttien haltijoilta tietyn tasoista ajo-osaamista, siitä vastaa poliisi. Joten edelleen, kaupungin esitys on vailla älyä niiden osalta, joiden täytyy autoilla myös esim. pikkuteillä maaseudulla. Tietyillä pikkuteillä tietyillä keleillä on oltava nastat, sen nyt tajuaa typeryskin. Ai niin, mut sähän et tajunnutkaan…!
Että sun mielestä on ihan ok tuhota kadut ja tiet niillä nastoilla jos kerran talvessa on jossain mökkitiellä jäätä ja et osaa ajaa.. Kyllä on mahtavaa tuo lokiikka.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni myös polkupyöriin nastarenkaiden laittaminen tehtävä rangaistavaksi.
Nastakenkiä unohtamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa ajamaan.
Minun pienenpieni Toyota kiipesi kuin kärppä ohi jeepien jäisessä mäessä ,Se oli vaan niin hauska tunne kun ihmettelivät kun tuo pieni kirppu ajoi ohi kaikkien autojen jotka jurrasivat paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh, just kävin yhden reissun Lapin suunnalla uudehkolla nk. hyvällä laina-autolla, jossa viime talvena hankitut kitkat alla. Kyllä sillä etelämmässä ja myöhemmin motaria ja aurattuja teitä ajeli, mutta aika monta kertaa meinasi mennä hermot, kun joutui pikkuteiden mäkiin pysähtymään, peruuttamaan, ottamaan vauhtia ja olemaan milloin mitenkin päin sen auton kanssa. Ja mäki, jonka olen ajellut nastojen kansa huomattavasti vanhemmalla ja "huonommalla" autolla kymmeniä ja taas kymmeniä kertoja, meni kitkojen kanssa lopulta ylös vain peruuttamalla. Yhteen porotokkaan meinasin törmätä, kun kuuden kympin vauhdissa jarruttaessa kitkat vaan liukui ja liukui. Juu, on tosi käytännölliset.
"Lappi" ei ole sama asia kun Oulun korkeudella sijaitsevat hiihtokeskukset.
Älä nyt oikeesti viitti jauhaa ihan täyttä paskaa. Jos sinä et osaa ajaa on se ongelma jossain muualla kun renkaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu kun olen 25 vuotta ajellu talvet kitkoilla ja maalla. Ei ole vielä koskaan jäänyt yhteenkään paikkaan renkaitten takia menemättä. Että ehkä te hesalaiset ette vaan osaa ajaa
Samaa mieltä, ajokokemusta on nastoista ja kitkoista eikä ne renkaat ole kyllä mikään rajoittava tekijä olleet. Kitkat vielä mukavan hiljaiset.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa ajamaan.
Minun pienenpieni Toyota kiipesi kuin kärppä ohi jeepien jäisessä mäessä ,Se oli vaan niin hauska tunne kun ihmettelivät kun tuo pieni kirppu ajoi ohi kaikkien autojen jotka jurrasivat paikallaan.
Sama mut vielä kitkarenkailla
Miten tuota valvottaisiin ja miten se toteutettaisiin? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, ajokokemusta on nastoista ja kitkoista eikä ne renkaat ole kyllä mikään rajoittava tekijä olleet. Kitkat vielä mukavan hiljaiset.
Juuri sen hiljaisuuden takia minäkin olen vuosia kitkoilla suhannut. Etelä-Suomi, maalla, on lipsakkaa sivutietä, mäkiä ja mutkia.
Tiellä on pysytty, kohteisiin on päästy.
.ohis
Kyllä mennään.