Paras kirja minkä olet koskaan lukenut?
Kertokaa kirjavinkkejä! Mikä kirja muutti elämäsi? Mikä kirja on pakko lukea ainakin kerran elämässä?
Kommentit (181)
Rikos ja Rangaistus. Dostojevski.
Kirjana aivan tajuttoman synkkä, todella raskasta luettavaa. Mutta toisaalta taas mielettömän hieno kuvaus ihmismielen syövereistä.
Kotimaisista Seisemän veljestä ja Haanpään novellit ja kirjat.
Jo mainitun Siilin eleganssin luettuani ajattelin, että jos kaikki kirjat olisivat tällaisia, en tekisi muuta kuin lukisin.
Samuel Beckettin Worstward Hosta en ymmärtänyt paljoakaan, mutta silti rakastuin siihen täydellä sydämelläni.
Jonathan Carrollin White Apples (suomennettu nimellä Valkoiset omenat) herätti myös paljon ajatuksia ja pidin sitä pitkään suosikkikirjanani.
Javier Mariasin Rakastumisia oli ihastuttava sattumalöytö, joka sai haluamaan lisää jotain samanlaista (ja voi sitä turhauman määrää, kun ei löydä mitään samanlaista ja joutuu tyytymään, johonkin ihan kivaan kirjaan).
Graafisten romaanien puolelta mainittakoon Neil Gaimanin Sandman ("Sometimes you wake up. Sometimes the fall kills you. And sometimes, when you fall, you fly.")
(Minulle kirjoissa tarinaa oleellisempia ovat sanat ja ajatukset.)
Kalle Päätalo: Vikke Nilon seikkailut.
Lasse J. Laine.
Suomen linnut, tunnistusopas.
Kerro minulle Zorbas,Tamara,Okalinnut...
Antti Heikkisen Pihkatappi iski ainakin minun maaseutuhenkiseen sieluuni.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:15"]
Ian McEwan Sovitus [/quote]
McEwanin kirjat ovat hienoja, mutta hän tekee henkilöistään niin vastenmielisiä, että kirjoja on vaikea lukea.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 01:43"]
Jo mainitun Siilin eleganssin luettuani ajattelin, että jos kaikki kirjat olisivat tällaisia, en tekisi muuta kuin lukisin.
Samuel Beckettin Worstward Hosta en ymmärtänyt paljoakaan, mutta silti rakastuin siihen täydellä sydämelläni.
Jonathan Carrollin White Apples (suomennettu nimellä Valkoiset omenat) herätti myös paljon ajatuksia ja pidin sitä pitkään suosikkikirjanani.
Javier Mariasin Rakastumisia oli ihastuttava sattumalöytö, joka sai haluamaan lisää jotain samanlaista (ja voi sitä turhauman määrää, kun ei löydä mitään samanlaista ja joutuu tyytymään, johonkin ihan kivaan kirjaan).
Graafisten romaanien puolelta mainittakoon Neil Gaimanin Sandman ("Sometimes you wake up. Sometimes the fall kills you. And sometimes, when you fall, you fly.")
(Minulle kirjoissa tarinaa oleellisempia ovat sanat ja ajatukset.)
[/quote]
Oletko lukenut Neil Gaimanin Neverwhere-romaanin?
Suosittelen.
Eikö kukaan maininnut Volter Kilven Alastalon salissa -teosta? Legendaarinen suomalainen "paras" ja "vaikein" kirja. Ja minä ihan oikeasti pidin siitä ja jopa vähän ihastuin yhteen henkilöön. Malakias Afrodite Härkäniemi - siinä vasta miesten mies! Saaristo ihmisineen ja niin päivittäisine kuin harvinaisine toimineen heräsi eloon. Kirjassa oli paljon erillisiä tarinoita, osa ääneen kerrottuina ja osa vain henkilöiden ajatuksissa. Yksi näistä tarinoista oli helppo kuvitella Don Rosan tyylisenä Roope Ankka -tarinana. Kärsivällinen laivanomistaja odotti seitsemän vuotta lähes köyhyydessä maailman merillä seilaavaa laivaansa kuunnellen samalla velkojien pilkkaa. Ja aarteellahan odotus sitten lopulta palkitaan.
Tosin en haluaisi kenenkään lukevan Alastaloa pakosta. Pakottaminen on aika varma tapa saada ihmiset vihaamaan kirjoja ja lukemista. Itse olen aina rakastanut molempia, mutta en vieläkään ole toipunut Seitsemän veljeksen pakkotankkaamisesta lukiossa. Volter Kilven tajunnanvirta pistettä pihdaten olisi todella tuskallista jos joku määräisi deadlinen ja lukupakon.
mielenkiintoista.Kiitos vinkeistä. Omaa suosikkiani en paljasta, on aivan omaa luokkaansa, mutta yksi lempparini on Don Quichotte, Miguel de cervantes ja tätä ei ilmeisesti ollut mainittu vielä täällä.
Gogolin kuolleet sielut on kyllä loistava ja edelleen ajankohtainen
Mä oon vasta lukemassa alkua Don Quichesta!
Parasta en osaa nimetä mutta tässä on pieni otos niistä vähän paremmista joskus luetuista:
Ephraim Kishon: Merisairas valas
Robert A Heinlein: Tuomiopäivän komedia
Alistair Maclean: Saattue Muurmanskiin
J. R. R. Tolkien: Taru sormusten herrasta
Arthur C Clarke: Uhka avaruudesta (Randezvous with Rama)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:42"]
mielenkiintoista.Kiitos vinkeistä. Omaa suosikkiani en paljasta, on aivan omaa luokkaansa, mutta yksi lempparini on Don Quichotte, Miguel de cervantes ja tätä ei ilmeisesti ollut mainittu vielä täällä.
Gogolin kuolleet sielut on kyllä loistava ja edelleen ajankohtainen
[/quote]
Taidat olla paskamainen tyyppi kun pidät kynttilää vakan alla.
Mihail Bulgakov - Saatana saapuu Moskovaan
Isabel Allende - Henkien talo
Vladimir Nabokov - Lolita
Oscar Wilde - Dorian Grayn muotokuva
Tässä yhden lukuhullun lista:
Mika Waltari: Sinuhe Egyptiläinen
Stephen King: SE
Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla
Lionel Shiver: Poikani Kevin
Donna Tartt: Jumalat juhlivat öisin
Tykkään myös Paul Austerin, Siri Hustedtin (kirjoitin varmaan nimen väärin, en jaksa googlettaa), Sirpa Tabetin, Leena Lehtolaisen, Liza Marklundin ja John Irvingin kirjoista mutta niistä vaikea nimetä mikä olisi paras
Tuon Siilin eleganssin laitoin nyt kirjastoon varaukseen kun niin moni sen tässä ketjussa nimesi J
Kiitos vinkeistä! Huomenna kirjastoon :) ap
Tuhansia kirjoja lukeena en osaa vastata kysymykseen. Niitä miel.jään.on niiiiin monia
Pierre closterman suuri sirkus.