Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras kirja minkä olet koskaan lukenut?

Vierailija
21.06.2015 |

Kertokaa kirjavinkkejä! Mikä kirja muutti elämäsi? Mikä kirja on pakko lukea ainakin kerran elämässä? 

Kommentit (181)

Vierailija
61/181 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pierre closterman suuri sirkus.

Vierailija
62/181 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikos ja Rangaistus. Dostojevski.

Kirjana aivan tajuttoman synkkä, todella raskasta luettavaa. Mutta toisaalta taas mielettömän hieno kuvaus ihmismielen syövereistä.

Kotimaisista Seisemän veljestä ja Haanpään novellit ja kirjat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/181 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo mainitun Siilin eleganssin luettuani ajattelin, että jos kaikki kirjat olisivat tällaisia, en tekisi muuta kuin lukisin.

Samuel Beckettin Worstward Hosta en ymmärtänyt paljoakaan, mutta silti rakastuin siihen täydellä sydämelläni.

Jonathan Carrollin White Apples (suomennettu nimellä Valkoiset omenat) herätti myös paljon ajatuksia ja pidin sitä pitkään suosikkikirjanani.

Javier Mariasin Rakastumisia oli ihastuttava sattumalöytö, joka sai haluamaan lisää jotain samanlaista (ja voi sitä turhauman määrää, kun ei löydä mitään samanlaista ja joutuu tyytymään, johonkin ihan kivaan kirjaan).

Graafisten romaanien puolelta mainittakoon Neil Gaimanin Sandman ("Sometimes you wake up. Sometimes the fall kills you. And sometimes, when you fall, you fly.")

(Minulle kirjoissa tarinaa oleellisempia ovat sanat ja ajatukset.)

Vierailija
64/181 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalle Päätalo: Vikke Nilon seikkailut.

Vierailija
65/181 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasse J. Laine.

Suomen linnut, tunnistusopas.

Vierailija
66/181 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntematon sotilas

Vierailija
67/181 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro minulle Zorbas,Tamara,Okalinnut...

Vierailija
68/181 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antti Heikkisen Pihkatappi iski ainakin minun maaseutuhenkiseen sieluuni.

Vierailija
69/181 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annie Proulx: Laivauutisia

Vierailija
70/181 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 00:15"]

Ian McEwan Sovitus [/quote]

McEwanin kirjat ovat hienoja, mutta hän tekee henkilöistään niin vastenmielisiä, että kirjoja on vaikea lukea.

Vierailija
71/181 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 01:43"]

Jo mainitun Siilin eleganssin luettuani ajattelin, että jos kaikki kirjat olisivat tällaisia, en tekisi muuta kuin lukisin.

Samuel Beckettin Worstward Hosta en ymmärtänyt paljoakaan, mutta silti rakastuin siihen täydellä sydämelläni.

Jonathan Carrollin White Apples (suomennettu nimellä Valkoiset omenat) herätti myös paljon ajatuksia ja pidin sitä pitkään suosikkikirjanani.

Javier Mariasin Rakastumisia oli ihastuttava sattumalöytö, joka sai haluamaan lisää jotain samanlaista (ja voi sitä turhauman määrää, kun ei löydä mitään samanlaista ja joutuu tyytymään, johonkin ihan kivaan kirjaan).

Graafisten romaanien puolelta mainittakoon Neil Gaimanin Sandman ("Sometimes you wake up. Sometimes the fall kills you. And sometimes, when you fall, you fly.")

(Minulle kirjoissa tarinaa oleellisempia ovat sanat ja ajatukset.)

[/quote]

Oletko lukenut Neil Gaimanin Neverwhere-romaanin?

Suosittelen.

Vierailija
72/181 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan maininnut Volter Kilven Alastalon salissa -teosta? Legendaarinen suomalainen "paras" ja "vaikein" kirja. Ja minä ihan oikeasti pidin siitä ja jopa vähän ihastuin yhteen henkilöön. Malakias Afrodite Härkäniemi -  siinä vasta miesten mies! Saaristo ihmisineen ja niin päivittäisine kuin harvinaisine toimineen heräsi eloon.  Kirjassa oli paljon erillisiä tarinoita, osa ääneen kerrottuina ja osa vain henkilöiden ajatuksissa. Yksi näistä tarinoista oli helppo kuvitella Don Rosan tyylisenä Roope Ankka -tarinana. Kärsivällinen laivanomistaja odotti seitsemän vuotta lähes köyhyydessä maailman merillä seilaavaa laivaansa kuunnellen samalla velkojien pilkkaa. Ja aarteellahan odotus sitten lopulta palkitaan.

Tosin en haluaisi kenenkään lukevan Alastaloa pakosta. Pakottaminen on aika varma tapa saada ihmiset vihaamaan kirjoja ja lukemista. Itse olen aina rakastanut molempia, mutta en vieläkään ole toipunut Seitsemän veljeksen pakkotankkaamisesta lukiossa. Volter Kilven tajunnanvirta pistettä pihdaten olisi todella tuskallista jos joku määräisi deadlinen ja lukupakon.

Vierailija
73/181 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiintoista.Kiitos vinkeistä. Omaa suosikkiani en paljasta, on aivan omaa luokkaansa, mutta yksi lempparini on Don Quichotte, Miguel de cervantes ja tätä ei ilmeisesti ollut mainittu vielä täällä. 

Gogolin kuolleet sielut on kyllä loistava ja edelleen ajankohtainen 

Vierailija
74/181 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vasta lukemassa alkua Don Quichesta!

Vierailija
75/181 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta en osaa nimetä mutta tässä on pieni otos niistä vähän paremmista joskus luetuista:

Ephraim Kishon: Merisairas valas

Robert A Heinlein: Tuomiopäivän komedia

Alistair Maclean: Saattue Muurmanskiin

J. R. R. Tolkien: Taru sormusten herrasta

Arthur C Clarke: Uhka avaruudesta (Randezvous with Rama)

Vierailija
76/181 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 10:42"]

mielenkiintoista.Kiitos vinkeistä. Omaa suosikkiani en paljasta, on aivan omaa luokkaansa, mutta yksi lempparini on Don Quichotte, Miguel de cervantes ja tätä ei ilmeisesti ollut mainittu vielä täällä. 

Gogolin kuolleet sielut on kyllä loistava ja edelleen ajankohtainen 

[/quote]

Taidat olla paskamainen tyyppi kun pidät kynttilää vakan alla.

Vierailija
77/181 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihail Bulgakov - Saatana saapuu Moskovaan

Isabel Allende - Henkien talo

Vladimir Nabokov - Lolita

Oscar Wilde - Dorian Grayn muotokuva

Vierailija
78/181 |
23.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yhden lukuhullun lista:

Mika Waltari: Sinuhe Egyptiläinen

Stephen King: SE

Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla

Lionel Shiver: Poikani Kevin

Donna Tartt: Jumalat juhlivat öisin

Tykkään myös Paul Austerin, Siri Hustedtin (kirjoitin varmaan nimen väärin, en jaksa googlettaa), Sirpa Tabetin, Leena Lehtolaisen, Liza Marklundin ja John Irvingin kirjoista mutta niistä vaikea nimetä mikä olisi paras

Tuon Siilin eleganssin laitoin nyt kirjastoon varaukseen kun niin moni sen tässä ketjussa nimesi J

Vierailija
79/181 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä! Huomenna kirjastoon :) ap

Vierailija
80/181 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhansia kirjoja lukeena en osaa vastata kysymykseen. Niitä miel.jään.on niiiiin monia

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi