Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi miehen on niin vaikea hyväksyä avointa suhdetta?

Vierailija
10.02.2022 |

Itse taas kysyisin, että miksi MIEHEN on niin vaikea hyväksyä avointa suhdetta. Olemme olleet yhdessä 5 vuotta monogamisessa suhteessa toistaiseksi. Asiaa olen koittanut useaan otteeseen varovaisesti ottaa puheeksi, monesti vain yleisellä tasolla ja tuntuu että mies saa samantien ihmeellisen kiukkupuuskan ja mököttää koko loppuillan. Kerran kesti seuraavaan aamuun asti.

Että en ihan ymmärrä mistä tämä yhden langan otsikko oikein juontaa juurensa. Minun omat naispuoliset ystävät (joilla on vakikumppani) kaikki vähintään leikittelevät ajatuksella kun keskenään ollaan juteltu aiheesta. Ei todellakaan ole ainakaan omassa naistuttavapiirissä mikään tabu tai asia, jota ei voisi kokeilla. Täysin päinvastoin. Luulen että voisi olla ihan tervettäkin, etenkin pidemmässä parisuhteessa / avioliitossa. Kuullut myös hyviä kokemuksia parilta ystävältä avoimesta parisuhdemallista, eli lyhyesti: kiinnostaa.

Kommentit (163)

Vierailija
1/163 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet usein kokevat naisen jonain 'jaettavana' asiana eivätkä halua 'jakaa' naistaan muiden miesten kanssa.

Vierailija
2/163 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyttämälläkö haluat päästä vieraisiin luvan kanssa? Eikö kannattaisi erota reilusti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/163 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, avoin suhde -jankuttaja on taas paikalla.

Vierailija
4/163 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska naiset saa koska vaan mistä vaan. Mies joutuu tekemään töitä ja siltikään ei välttämättä irtoa.

Vierailija
5/163 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on suoraan sanonut että on sen verran mustasukkainen ettei kykenisi avoimeen suhteeseen. Olemme puhuneet asiasta lähinnä teorian tasolla, ei siis ole ollut harkinnassa.

Vierailija
6/163 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään tuollaisen asian puheeksi ottaminen olisi minua kohtaan niin suuri häpäisy että käskisin naisen lähteä pois.

Vierailija
7/163 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies on suoraan sanonut että on sen verran mustasukkainen ettei kykenisi avoimeen suhteeseen. Olemme puhuneet asiasta lähinnä teorian tasolla, ei siis ole ollut harkinnassa.

Tämäpä juuri. Siis mies on niin mustasukkainen, että oikeasti mököttää kun otan asian esille. Ja sitten kuitenkaan ei myönnetä, että siitä olisi kyse? Verhotaan se joidenkin mystisten "periaatteiden" ja "prinsiippien" ja "oikeamielisyyden" ja "moraalisen suoraselkäisyyden" kaapuun, vaikka oikeasti on kyse pelosta, että jää itse ilman ja heitteille. 

Eikä siinä mitään. Minua lähinnä ärsyttää vain se, että tässä keskustelussa ei myönnetä sitä, että kyse on pelosta ja epävarmuudesta asiaa koskien. Vaan uhotaan ja puhkutaan vihaa ihmisiä kohtaan joilla tämä kyseinen parisuhdemalli toimii (eli ihmisillä joilla on itsetuntoseikat hyvällä tolalla ja kumppaneita riittää).

Vierailija
8/163 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 year old boomer kirjoitti:

Miehet usein kokevat naisen jonain 'jaettavana' asiana eivätkä halua 'jakaa' naistaan muiden miesten kanssa.

Kuittaan; miehet parisuhteessa kokevat naisen, varsinkin kauniin ja opiskelleen "omaisuudekseen", mitä eivät halua jakaa muiden urosten kanssa. Eläinmaailman juttuja.

Vierailija
9/163 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsyttämälläkö haluat päästä vieraisiin luvan kanssa? Eikö kannattaisi erota reilusti?

Tai ryhtyä suoraan seksikauppiaaksi, sitten olisi satoja ukkoja jyystämässä.

Vierailija
10/163 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää avoin suhde -juttu on selkeästi ollut nuorten/keski-ikäisten naisten ilmiö, jos katsoo vaikka Suomessa julkaistuja kirjoja ja lehtijuttuja. Joten ei varmaan mikään ihme, jos asiasta Ap:n kaveripiirissä puhutaan.

Sen toisen langan otsikko taas oli perus "yleistän otantani N=1 (tässä tapauksessa ko. ketjun ap:n vaimo) kaikkiin naisiin".

Miksi pitkässä suhteessa olisi "tervettä" avata suhde? Mistä tulee tää tarve käänteiselle normatiivisuudelle (avoin on parempi kuin suljettu)? Mitenkään avoimia suhteita paheksumatta, ei ole multa pois muiden suhteet.

Vierailija
11/163 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen ei ole millään tapaa, missään mielessä "miehen omaisuutta". Me eletään liberaalissa länsimaisessa yhteiskunnassa, ei sharia-lakia noudattavassa Islamilaisessa yhteiskunnassa. Seksuaalinen vallankumous tapahtui kohta 60 vuotta sitten. Ehkä voidaan jo haudata kivikautiset virhepäätelmät ja harhakuvitelmat siitä, että koska "luonto oli näin joskus, niin myös yhteiskunta ja sosiaaliset suhteet tulisi toteuttaa edellämainitulla tavalla". Kts. Humen giljotiini. 

Mies ei omista naista missään tapaa, millään muotoa. Ei naisen mieltä, ei naisen haluja, eikä naisen kehoa. Period.

Vierailija
12/163 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on hetero..

Vierailija
13/163 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää avoin suhde -juttu on selkeästi ollut nuorten/keski-ikäisten naisten ilmiö, jos katsoo vaikka Suomessa julkaistuja kirjoja ja lehtijuttuja. Joten ei varmaan mikään ihme, jos asiasta Ap:n kaveripiirissä puhutaan.

Sen toisen langan otsikko taas oli perus "yleistän otantani N=1 (tässä tapauksessa ko. ketjun ap:n vaimo) kaikkiin naisiin".

Miksi pitkässä suhteessa olisi "tervettä" avata suhde? Mistä tulee tää tarve käänteiselle normatiivisuudelle (avoin on parempi kuin suljettu)? Mitenkään avoimia suhteita paheksumatta, ei ole multa pois muiden suhteet.

Kyse on puhtaasti satanismistä. Synnistä ja nautinnosta. Mikään ei ole pyhää.

Vierailija
14/163 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöystäväni ehdotti kerran vakavissaan avointa suhdetta. Vastustin ajatusta, mutta minulle ei lopulta jäänyt vaihtoehtoa kieltäytyä. Kävin tästä tuohtuneena seuraavana iltana panemassa työkaveriani. Kun kerroin tekosistani seuraavan kerran nähdessämme, tyttöystäväni alkoi itkemään ja tämä johti lopulta eroon. En tajua naisia.

Vierailija
15/163 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 year old boomer kirjoitti:

Kuittaan; miehet parisuhteessa kokevat naisen, varsinkin kauniin ja opiskelleen "omaisuudekseen", mitä eivät halua jakaa muiden urosten kanssa. Eläinmaailman juttuja.

Eläinmaailma = opiskelleet ... ei taida oikein loogisesti liittyä toisiinsa.

Vierailija
16/163 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tarviiko tästä tehdä sukupuolikysymystä, mielestäni syyt ovat aikalailla samat riippumatta siitä onko avoimen suhteen torjuja mies tai nainen. Suljettu suhde on kuitenkin yhteiskunnassa niin voimakkaasti jokaisen kasvatukseen ja tajuntaan isketty versio suhteesta, ettei siinä mielestäni ole mitään outoa, että joku ei halua avointa suhdetta. Avoin suhde vaatii toimiakseen normiajattelusta poikkeavan ajatusmallin.

Vierailija
17/163 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttöystäväni ehdotti kerran vakavissaan avointa suhdetta. Vastustin ajatusta, mutta minulle ei lopulta jäänyt vaihtoehtoa kieltäytyä. Kävin tästä tuohtuneena seuraavana iltana panemassa työkaveriani. Kun kerroin tekosistani seuraavan kerran nähdessämme, tyttöystäväni alkoi itkemään ja tämä johti lopulta eroon. En tajua naisia.

Kuulostaa tekaistulta provolta (huonolta ja ilmeiseltä sellaiselta) mutta vastaan tähän silti, kyseisen suhdemallin kannattajana. Avoin suhde ei tarkoita sitä, että yritetään pahoittaa toisen mieltä, kostaa ja täysin mielivaltaisesti panna kaikkea mikä liikkuu, että toinen tulisi surulliseksi. Vaan se on kahden toisiaan rakastavan ihmisen sopimus, jossa laaditaan säännöt (esimerkiksi niin, että jokaisesta seksikerrasta ilmoitetaan ja kerrotaan kumppanille, jne.) että homma toimii ja kenenkään ei tarvitse olla hämärässä toisen toiminnasta. 

Minä olen aina ilmoittanut miehelleni kun olen menossa toisen miehen kanssa harrastamaan seksiä, tai treffeille tai että en ole tulossa kotiin. Ja en ole kertaakaan lipsunut tästä periaatteesta. Siksi se on toiminutkin meillä.

Vierailija
18/163 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tekaistulta provolta (huonolta ja ilmeiseltä sellaiselta) mutta vastaan tähän silti, kyseisen suhdemallin kannattajana. Avoin suhde ei tarkoita sitä, että yritetään pahoittaa toisen mieltä, kostaa ja täysin mielivaltaisesti panna kaikkea mikä liikkuu, että toinen tulisi surulliseksi. Vaan se on kahden toisiaan rakastavan ihmisen sopimus, jossa laaditaan säännöt (esimerkiksi niin, että jokaisesta seksikerrasta ilmoitetaan ja kerrotaan kumppanille, jne.) että homma toimii ja kenenkään ei tarvitse olla hämärässä toisen toiminnasta. 

Minä olen aina ilmoittanut miehelleni kun olen menossa toisen miehen kanssa harrastamaan seksiä, tai treffeille tai että en ole tulossa kotiin. Ja en ole kertaakaan lipsunut tästä periaatteesta. Siksi se on toiminutkin meillä.

Mitä tuollaisella "suhteella" tekee? Miksi ei ole vain sinkku silloin? Vai oletko lompakkoloinen?

Vierailija
19/163 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä lailla kuvittelet että raivoissaan pettäminen kostoksi on sama kuin avoin suhde?

Vierailija
20/163 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tarviiko tästä tehdä sukupuolikysymystä, mielestäni syyt ovat aikalailla samat riippumatta siitä onko avoimen suhteen torjuja mies tai nainen. Suljettu suhde on kuitenkin yhteiskunnassa niin voimakkaasti jokaisen kasvatukseen ja tajuntaan isketty versio suhteesta, ettei siinä mielestäni ole mitään outoa, että joku ei halua avointa suhdetta. Avoin suhde vaatii toimiakseen normiajattelusta poikkeavan ajatusmallin.

Nimenomaan. Ja näitä "kiveenhakatuiksi" jääneitä normeja onkin hyvä kyseenalaistaa. Niinkuin ajassa kehittyvät yhteiskunnat ja sivilisaatio on aina tehnyt. 400 vuotta sitten oli itsestään selvää, että kristinuskon, raamatun ja katolisen kirkon sanelemat uskomukset määrävät ihmisten elämää ja kohtaloa. Silloin samalla argumentilla olisi tuomittu monta asiaa, joita nykyään pidämme täysin normaaleina ja itsestäänselvinä vapauksina. 

Eli se, että jokin on jonkun aikaa ollut normi, ei tee siitä millään tapaa automaattisesti hyvää tapaa järjestää omaa elämäänsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan