Olenko ihan veemäinen omaan napaan tuijottelija jos...
...häissäni ei tarjota yhtään mitään mille minä olen pahasti allerginen. Eli ei kalaa tai mitään muitakaan mereneläviä. Sinänsä olis kiva niitä muille tarjota mutta en kyllä haluaisi saada allergiakohtausta omana hääpäivänäni... Ja siis olen sen verran pahasti allerginen että ilman lääkkeitä se on henki pois.
Minun puolelta tulevat vieraat useimmat tietää tämän allergian joten tuskin asiaa millään tapaa ihmettelevät. Miehen suvusta sen sijaan vain lähisuku tietää allergiasta.
Tuskin kukaan kehtaa siellä alkaa asiaa kuitenkaan ääneen ihmettelemään? Ja jos kehtaa niin eiköhän tuo ole "hyväksyttävä" selitys? Menisikö teillä merenelävien rakastajilla herne nenään jos morsiammen allergian vuoksi ette saisi herkkuanne häissä?
Kommentit (152)
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:23"]
Mää alan kohta jo yläpeukuttaan tuota kalahullua kun hänellä on niin mahtavia perudteluita :DD
[/quote]
Ja alkoi muuten minunkin tehdä mieli kalaa! Kyllä sen täytyy olla hyvää...!
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:17"]
Ajatellaan näin. Teidän suurinta herkkua on mansikat ja te olette odottaneet koko kesän että pääsette niillä häissä herkuttelemaan, tarjolla saattaa olla vieläpä monelaisia mansikoita! Ettekö pettyisi jos tarjolla ei olisikaan yhtään mansikkaa? Vain muita ruokia, missään ei yhtään mansikkaa. Kala on minun mansikka. Ihana saada uusia kalareseptejä muista kesäjuhlista, siksi harmittaakin kovasti jos häissä ei olekaan kalaruokia tarjolla.
[/quote]
Osaan ostaa mansikat itse ja herkutella niillä kotona, joten en velvoita ketään tarjoamaan niitä minulle juhlissa.
Mitä ihmeen uusia kalareseptejä sinä muuten juhlista löydät? Yleensä ne on sitä yhtä ja samaa lämminsavu-, kylmäsavu- ja graavilohta. Joskus on peräti silliä.
[/quote]
Mausteet ovat usein hyvinkin erilaisia! Ja välillä tulee uusia, yllättäviä kalalajeja vastaan. Olen ollut monissa kesäjuhlissa joista olen saanut uusia reseptejä mukaani. Emäntä/pitopalvelukin on ilahtunut positiivisista kommenteistani.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:22"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 17:02"]
Eikö kukaan muu todellakaan ole täällä niin suuri kalanystävä että häntä tämä asia häiritsisi? Entäpä sulhanen, saako morsian olla tässä asiassa ns bridezilla ja päättää sulhasenkin puolesta ettei kalaa tarjota? Vaikka sulhanen saattaakin olla suuri kalaruokien ystävä? Yhäkin painotan sitä että kala _kuuluu_ kesähäihin. Sama jos kesähäissä ei olisikaan mansikkakermakakkua. Jotkut perinteet kuuluvat suomalaisiin kesähäihin, niiden pois jättäminen on hyvin epäkunnioittavaa ja vieraita hämmentävää.
[/quote]
Aivot, toimikaa aivot nyt! Eipä se sulhanen varmasti ennen häitä olekaan huomannut, että morsian on niin allerginen, ettei kestä olla kalan kanssa samassa huoneessa ja siki vaatii ehdottomasti ruoat, joilla saadaan morsian hääyöksi sairaalaan... Vai miten se menikään?!
[/quote]
Morsian itse sanoi aloituksessa että vain ilman lääkkeitä hän tulisi kalasta huonovointiseksi. Eli hän voi ottaa lääkkeet, jolloin oireita ei tule. Eli muiden ei ole pakko olla ilman kalaa. En toki suosittele että hän kalaa häissä söisi eikä ehkä sulhanenkaan jos haluaa morsiantaan suudella. Toki sulhanen voi käydä huuhtelemassa suunsa.
[/quote]
Morsian sanoi aloituksessa että hän kuolee jos altistuu kalalle ilman lääkkeitä. Eli vaikka olisi lääkityksen alaisena ja altistuisi niin lopputulos ei varmaan kovin kiva ole.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:23"]
Mää alan kohta jo yläpeukuttaan tuota kalahullua kun hänellä on niin mahtavia perudteluita :DD
[/quote]
Ja alkoi muuten minunkin tehdä mieli kalaa! Kyllä sen täytyy olla hyvää...!
[/quote]
Kysy joku hyvä resepti kalahullulta!
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 17:55"]Äsh. Jos joku haluaa kalaa, eikä sitä ole, hän on hyvä ja tuo kalan vaikka sitten kylmälaukussa, ja käy hakemassa sitä samalla kun muut käyvät autojen takaluukulla piilopulloillaan. :) Jos siis kala on elinehto. Paljon on muutakin hyvää ruokaa, kalan puuttuminen ei ole ongelma. [/quote] Se ei ole minun velvollisuuteni tuoda kalaa sinne itse. Se on parin velvollisuus huolehtia että kaikki viihtyvät! Toiset tarvivat viihtymiseensä musiikkia, toiset alkoholia, toiset kalaa. En nyt ymmärrä miksette te ymmärrä minun pointtiani.
[/quote]
Emme ymmärrä, koska olet ainoa, joka ei tajua naurettavuuttaan; kalaa on pakko saada, vaikka morsian pitäisi lennättää helikopterilla sairaalaan! Koska se kuuluu kesähäihin, kun on ennenkin ollut ja muillakin on ollut ja kun !minä! maailmannapa, niin haluan.
Kesähäissä nyt voi olla vaikka grillimenu, jossa on lihaa ja kasviksia. Kermakakku on ihan out, kenen häissä nyt enää on kermakakkua?
Pakollista ei ole myöskään tanssi, juopot, putkareissut eikä morsiamen ryöstö. Vihkiminen on hyvä suorittaa jossain vaiheessa joko ennen ateriaa tai vaikka kokonaan eri päivänä. Onneksi olen saanut osallistua monenlaisiin hääjuhliin, ei tarvitse tarjoiluista vetää hernettä nenään. Aina on jotakin tarjottu, enkä ole jäänyt kaipaamaan mitään, mitä ei ole ollut tarjolla juuri niissä juhlissa.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:17"] Ajatellaan näin. Teidän suurinta herkkua on mansikat ja te olette odottaneet koko kesän että pääsette niillä häissä herkuttelemaan, tarjolla saattaa olla vieläpä monelaisia mansikoita! Ettekö pettyisi jos tarjolla ei olisikaan yhtään mansikkaa? Vain muita ruokia, missään ei yhtään mansikkaa. Kala on minun mansikka. Ihana saada uusia kalareseptejä muista kesäjuhlista, siksi harmittaakin kovasti jos häissä ei olekaan kalaruokia tarjolla. [/quote] Osaan ostaa mansikat itse ja herkutella niillä kotona, joten en velvoita ketään tarjoamaan niitä minulle juhlissa. Mitä ihmeen uusia kalareseptejä sinä muuten juhlista löydät? Yleensä ne on sitä yhtä ja samaa lämminsavu-, kylmäsavu- ja graavilohta. Joskus on peräti silliä. [/quote] Mausteet ovat usein hyvinkin erilaisia! Ja välillä tulee uusia, yllättäviä kalalajeja vastaan. Olen ollut monissa kesäjuhlissa joista olen saanut uusia reseptejä mukaani. Emäntä/pitopalvelukin on ilahtunut positiivisista kommenteistani.
[/quote]
Totta kai kiitoksista ilahdutaan. Se tarkoittaa pitopalvelulle, että työ on tehty hyvin ja tulossa voi olla uusia tilauksia.
Menevätkö juhlasi oikeasti pilalle, jos syöt jotain muuta kuin kalaa? Ihan oikeasti? Etkö nauti _mistään_ muusta hyvin tehdystä ruuasta?
Lohi on kyllä nyt loistavaa, suosittelen.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:17"]
Ajatellaan näin. Teidän suurinta herkkua on mansikat ja te olette odottaneet koko kesän että pääsette niillä häissä herkuttelemaan, tarjolla saattaa olla vieläpä monelaisia mansikoita! Ettekö pettyisi jos tarjolla ei olisikaan yhtään mansikkaa? Vain muita ruokia, missään ei yhtään mansikkaa. Kala on minun mansikka. Ihana saada uusia kalareseptejä muista kesäjuhlista, siksi harmittaakin kovasti jos häissä ei olekaan kalaruokia tarjolla.
[/quote]
Omatpa on odotuksesi, ei niitä kenenkään muun kuulu täyttää kuin sinun.
Mitäpä jos häissä on sekin vieras, jonka mielestä häissä kuuluu tarjota ruokajuomana sahtia ja vain sahtia, alkumaljoista alkaen. Koko kesän on odottanut, kuola valuen, että jee, kohta saa sahtia, oikein saavikaupalla! Ja mitä tekee hääpari, pilaavat koko kesän! Viiniä, VIINIÄ ruoan kanssa! Ei käy, kun pitää olla sahtia, sitä on tarjottu jo isomummovainaan häissä ja siitä alkaen kaikissa häissä, ei voi olla häät, jos ei ole sahtia! Pilalla kaikki ja suoraa huutoa huutamaan hääparille, että missä on sahti, on pakko olla sahtia!
Yhtä fiksu kuin sinäkin, kyllä nauttisitte toistenne seurasta, haukkuisitte hääparin, juhlat ja tarjoilut yhdessä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:17"]
[/quote]
Omatpa on odotuksesi, ei niitä kenenkään muun kuulu täyttää kuin sinun.
Mitäpä jos häissä on sekin vieras, jonka mielestä häissä kuuluu tarjota ruokajuomana sahtia ja vain sahtia, alkumaljoista alkaen. Koko kesän on odottanut, kuola valuen, että jee, kohta saa sahtia, oikein saavikaupalla! Ja mitä tekee hääpari, pilaavat koko kesän! Viiniä, VIINIÄ ruoan kanssa! Ei käy, kun pitää olla sahtia, sitä on tarjottu jo isomummovainaan häissä ja siitä alkaen kaikissa häissä, ei voi olla häät, jos ei ole sahtia! Pilalla kaikki ja suoraa huutoa huutamaan hääparille, että missä on sahti, on pakko olla sahtia!
Yhtä fiksu kuin sinäkin, kyllä nauttisitte toistenne seurasta, haukkuisitte hääparin, juhlat ja tarjoilut yhdessä.
[/quote]
Sahti on epäterveellistä, kala on terveellistä. Vieraat odottavat että häissä on kalaa, ei sahtia. Naurettava vertauskuva.
Ap, kai te viimeistään tässä vaiheessa nyt otatte kalan listalle? :D
Unohda nämä typerät kommentit ihmisiltä jotka eivät ymmärrä mitä hengenvaarallinen sairaus tarkoittaa ja haluavat itsepintaisesti pitää kiinni perinteistä sinun hyvinvointisi kustannuksellakin. Syökööt kalaa kotonaan. Meidän häissä ei todellakaan tarjottu kalaa koska olen sille pahasti allerginen vaan laadukasta lihaa ja kasvissyöjille oli kasvisvaihtoehto. Kakku oli kinuskilakkakakku, koska mansikat eivät tule kysymykseenkään. Häät eivät olleet kesähäät niin siinä ehkä oli ero. Älä välitä ns piilovittuilusta, sitä tulee kaikille jotka eivät sovi samaan muottiin.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:44"]Ap, kai te viimeistään tässä vaiheessa nyt otatte kalan listalle? :D
[/quote]
Tietty! Ja kutsun kalahullun kokkaamaan sen.
Empä olis uskonu että tästä tulee tämmönen keskustelu, mielenkiinnolla taustalta oon seuraillu :D
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:44"]Ap, kai te viimeistään tässä vaiheessa nyt otatte kalan listalle? :D [/quote] Tietty! Ja kutsun kalahullun kokkaamaan sen. Empä olis uskonu että tästä tulee tämmönen keskustelu, mielenkiinnolla taustalta oon seuraillu :D Ap
[/quote]
Minä voin tulla tekemään mansikkakermakakun. :D
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:44"]Ap, kai te viimeistään tässä vaiheessa nyt otatte kalan listalle? :D [/quote] Tietty! Ja kutsun kalahullun kokkaamaan sen. Empä olis uskonu että tästä tulee tämmönen keskustelu, mielenkiinnolla taustalta oon seuraillu :D Ap
[/quote]
[/quote]
Ja minä tuon sahtia!
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:48"]
[/quote]
[/quote]
Kiitos! Pitäskö jonkun tulla vielä tekemään se sahti?
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:05"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:03"]
[/quote]
[/quote]
Ja minä tuon sahtia!
[/quote]
Just ehdin tuohon alle jo kommentoida että kukahan sen hoitaa :D Kyllä tulee mun näköset häät - kalaa, mansikkakermakakkua ja sahtia. Ootte kaikki lämpimästi tervetulleita! Toivottavasti ketään ei häiritse nuo tarjoilut.
Ap
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:07"]Millon häät on? Ehtiikö suunnitelmia vielä muuttaa? Suosittelisin, että kuitenkin tarjoaisitte kalaa, laittaisitte ne vaan kokonaan erilliselle pöydälle (/tilaan?) jotta ne eivät häiritse. Kala- ja merenelävätarjoilut ovat kuitenkin kesähäiden yksi ihanimmista puolista. Ja monet niistä nauttivat.
Muistat itse ottaa lääkkeesi ja alussahan voi vieraita muistutella sinun allergiasta. Ihanaa hääpäivää teille!
[/quote]
Erilliseen tilaan? Silakkaämpäri kuistille sitten vaan, ap.
Minä oon kyllä sitä mieltä että häissä pitää AINA olla bananikakkua. Että jos ap sen lisäät vielä tuohon kala-, mansikkakermakakku- ja sahtitarjoiluihin niin sitten en pahoita mieltäni.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:09"]Minä oon kyllä sitä mieltä että häissä pitää AINA olla bananikakkua. Että jos ap sen lisäät vielä tuohon kala-, mansikkakermakakku- ja sahtitarjoiluihin niin sitten en pahoita mieltäni.
[/quote]
Tietty! Älä huoli, soitan yksilöllisesti jokaiselle vieraalle ennen häitä ja varmistan että mitä ruokia he tahtovat syödä.
Ap