Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En koskaan pese hampaita

Vierailija
06.04.2024 |

Olen yli 35-vuotias lievästi autistinen ja en pese koskaan hampaitani .

En pessyt hampaitani lapsena, vaikka vanhemmat yrittivät sen tehdä, mutta en antanut ja saatoin oksentaa joka kerta kun hammasharja tungettiin suuhuni ja se aiheuttaa minulle kipua.

Sen lisäksi olen erittäin herkkä sille mintun raikkaalle tunteelle ja silmät valuu ja kirvelee en muutenkaan tykkää mintun mausta tai raikkaasta tunteesta suussani.

Olen yrittänyt käyttää mauttomia, mutta se on vielä ällöttävämpää ja saan allergisen reaktion kaikista makeutusaineista, mitä niihin on laitettu, vaikka pitäisi olla mautonta.

Siltikään ei yhtään reikää koskaan eikä ientulehduksia eikä henki haise ja plakkia on vain vähän ja puhdistan hampaat, kun näen liikaa plakkia hammasharjalla pelkällä vedellä about kerran kuussa.

Olen myös fluorille allerginen ja olen kuullut, että se tukkii verisuonia .

Mitä jos happohyökkäys suussa ruokailun jälkeen onkin hyvä asia? Ja se tappaa bakteereita, jotta reikiä ei tule ja jos happohyökkäyksen katkaisee voi tulla reikiä.

Onko eläimillä hampaissa reikiä? 

Onko ihmisen ruokavalio se syy.

Minulla ei ole reikiä ollut eikä myöskään murtumia, vaikka olen kaatunut, vaikka kuinka paljon ja ollut auto onnettomuudessa .

Onko minun luut jotenkin super vahvoja? 

Minua on lyöty myös vasaralla täysiä käteeni eikä käteni murtunut ( jouduin pahoinpitelyn kohteeksi , mutta asia on selvitty), mutta siltikään minun luu ei murtunut.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤪

Vierailija
2/20 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä kirjoittaa parempi tarina. Tuo ei oikein ollut iskevä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa olla kivat töhnät hampaissa. Suusi varmasti tuoksuu myös tosi raikkaalta.

Vierailija
4/20 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä kirjoittaa parempi tarina. Tuo ei oikein ollut iskevä.

No cap ihan tosi juttu on

Vierailija
5/20 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa olla kivat töhnät hampaissa. Suusi varmasti tuoksuu myös tosi raikkaalta.

Tuutko haistamaan t. Ap?

Ei oikeasti haise ihmettelen vaan mikä syy.

Kun aina sanotaan, että hampaat tippuu ja tulee reikiä ja ei oo tippunut eikö tullu reikiä  

Ja kun mietin voiko olla, että mun luut on jotenkin super vahvat kun ne ei ole koskaan murtunut

Vierailija
6/20 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuutko haistamaan t. Ap?

Ei oikeasti haise ihmettelen vaan mikä syy.

Kun aina sanotaan, että hampaat tippuu ja tulee reikiä ja ei oo tippunut eikö tullu reikiä  

Ja kun mietin voiko olla, että mun luut on jotenkin super vahvat kun ne ei ole koskaan murtunut

Ja hammaslääkärissä aina kehuvat mun hampaita

Vierailija
7/20 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin että sulla voi olla jotenkin super vahvat luut mietin niin

Vierailija
8/20 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneet jättää hampaat pesemättä myös.

Vierailija
9/20 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin että sulla voi olla jotenkin super vahvat luut mietin niin

Mun pitäs mennä johonkin tutkimukseen ja selvittää asia kuitenkin aika monta kertaa on kyllä menny nivelsiteet poikki ja kaatunut pyörällä ja pelannut jalkapalloa ja salibandya ja koskaan ei ole luita menny poikki tai edes hiusmurtumaa. 

Eikä oikeasti ole ollut reikiä hampaissa käyn säännöllisesti silti hammaslääkärissä ja tiedän, että ne hampaat pitäisi pestä, mutta se on autismin takia minulle todella haastavaa.

Vierailija
10/20 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentuneet jättää hampaat pesemättä myös.

Ei ole masennusta olen tehnyt testejä ja en koe olevani masentunut.

Olen oikein tyytyväinen elämääni ja itseeni

Vierailija
11/20 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän hampaita tarvitse itse pestä. Käyt hammashoitajalla hän pesee hampaasi pienestä maksusta. Oikein kätevä esimerkiksi niille jotka eivät voi laskea älypuhelinta käsistään.

Vierailija
12/20 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pesen hampaat kerran päivässä eli aamulla. Ei koskaan reikiä, hammaskiveä kyllä joskus tulee muttei sitäkään paljon. Hammaslääkärit kehuvat että hyvin hoidat hampaitasi ja ihmettelevät kun ei reikiä.

Lopetin makean syönnin 26 vuotiaana, en juo mitään limujakaan yms. Niitä hammaslankaimia käytän ja joka aamu myös kookosöljyllä ns oi pulling

Nainen 38

Vierailija
13/20 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen kyllä haistaa jo kaukaa 💩 Hississä on hirveää olla kun nämä kakkahampaat löyhkää.

Vierailija
14/20 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen autisti. Olen pessyt hampaani joka päivä, 2 päivässä, sekä langannut hammasvälit. Siitä huolimatta parodontiitti iski. Minulta vedettiin monta hammasta pois, saan ( joudun), ottamaan proteesin. Nyt kävelen kesän, ilman yhtä alahammasta. Täytyy olla suu kiinni koko kesän. Hauskaa kesää, ilman hymyä, mutta kyllä pärjätään.

Vierailija
15/20 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pesen hampaat kerran päivässä eli aamulla. Ei koskaan reikiä, hammaskiveä kyllä joskus tulee muttei sitäkään paljon. Hammaslääkärit kehuvat että hyvin hoidat hampaitasi ja ihmettelevät kun ei reikiä.

Lopetin makean syönnin 26 vuotiaana, en juo mitään limujakaan yms. Niitä hammaslankaimia käytän ja joka aamu myös kookosöljyllä ns oi pulling

Nainen 38

On sanonta että hampaat pestään kaksi kertaa päivässä. Aamulla toisia varten, illalla itseään varten. Tosin hyvä se olisi pestä illallakin toista varten ennenkuin viereen menee haisten kuolemalta kun suussa on päivän ruokajämät

Vierailija
16/20 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sen kyllä haistaa jo kaukaa 💩 Hississä on hirveää olla kun nämä kakkahampaat löyhkää.

Yleensä tämä löyhkä johtuu propuista. Ei liity hampaiden pesemättömyyteen

Vierailija
17/20 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kerran tavannut tyypin joka sanoi ettei ole 8 vuoteen pessyt hampaitaan. Vissiin huomasi kun katsoin oltiin baarissa tupakalla yhtä aikaa. Saattoi puhua totta niin keltaisen ruskeat hampaat että melkein odotin hyönteisten näkyvän.

Vierailija
18/20 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoista porvoossa tällä kertaa. Oli ainakin vaihtelua siihen tarinaan että kasvoi jossain talossa jossa joku nainen vaan aina ilmaantui ja oli monessa paikassa samaan aikaan, tai että itse kasvatti itsensä ihan pienestä pitäen, tai että hänellä oli sisko mutta sisko on kadonnut ja vanhemmat väittää kivenkovaan että siskoa ei ole ollut jne.

Vierailija
19/20 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en ole paljon hampaita pessyt. 

Nykyään ei olekaan kuin ehkä 9 hammasta suussa. Pari puolikasta lisäksi. Minä myös kuolaan öisin kamalasti. 

Olen kohta 40 vuotta vanha.

Vierailija
20/20 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitamattomat hampaat voi aiheuttaa vakavia tulehduksia. Aivoissa ja tulpan sydämeen. Sinulla on velvollisuus huolehtia itsestäsi.