Olenko ihan veemäinen omaan napaan tuijottelija jos...
...häissäni ei tarjota yhtään mitään mille minä olen pahasti allerginen. Eli ei kalaa tai mitään muitakaan mereneläviä. Sinänsä olis kiva niitä muille tarjota mutta en kyllä haluaisi saada allergiakohtausta omana hääpäivänäni... Ja siis olen sen verran pahasti allerginen että ilman lääkkeitä se on henki pois.
Minun puolelta tulevat vieraat useimmat tietää tämän allergian joten tuskin asiaa millään tapaa ihmettelevät. Miehen suvusta sen sijaan vain lähisuku tietää allergiasta.
Tuskin kukaan kehtaa siellä alkaa asiaa kuitenkaan ääneen ihmettelemään? Ja jos kehtaa niin eiköhän tuo ole "hyväksyttävä" selitys? Menisikö teillä merenelävien rakastajilla herne nenään jos morsiammen allergian vuoksi ette saisi herkkuanne häissä?
Kommentit (152)
Yök, mä inhoon sitä lämmennyttä mansikkakermakakkua joka ikisissä juhlissa.... Mun juhlissa ei tulla ikinä semmosta näkeen. Olkoon traditio tai ei.
Äsh. Jos joku haluaa kalaa, eikä sitä ole, hän on hyvä ja tuo kalan vaikka sitten kylmälaukussa, ja käy hakemassa sitä samalla kun muut käyvät autojen takaluukulla piilopulloillaan. :) Jos siis kala on elinehto. Paljon on muutakin hyvää ruokaa, kalan puuttuminen ei ole ongelma.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 17:02"]
Eikö kukaan muu todellakaan ole täällä niin suuri kalanystävä että häntä tämä asia häiritsisi? Entäpä sulhanen, saako morsian olla tässä asiassa ns bridezilla ja päättää sulhasenkin puolesta ettei kalaa tarjota? Vaikka sulhanen saattaakin olla suuri kalaruokien ystävä? Yhäkin painotan sitä että kala _kuuluu_ kesähäihin. Sama jos kesähäissä ei olisikaan mansikkakermakakkua. Jotkut perinteet kuuluvat suomalaisiin kesähäihin, niiden pois jättäminen on hyvin epäkunnioittavaa ja vieraita hämmentävää.
[/quote]
Eih, mä tiedän sut. Mä oon joskus vääntänyt sun kanssa jossakin samantyyppisessä keskustelusta tästä kalatarjoilusta. :D Ohis
Kala ja muut merenelävät ovat suurta herkkuani enkä edes syö muita lihoja. Silti en usko että edes erityisesti huomaisin kalojen puuttumista pitopöydästä, jos tarjolla vain olisi muita minulle sopivia vaihtoehtoja eli kasvisruokaa. Ja sinun syysihän on erittäin ymmärrettävä ja hyvä.
P.S. Kukaan joka hoksaa miettiä onko itsekäs yleensä ei sitä ole.
Ihme tyyppi tämä yksi täällä ketjussa. Minusta ei ole olemassa mitään pakollista häätarjottavaa, jota kaikissa häissä tai ylipäänsä juhlissa tulisi olla tarjolla. Tai no toki jonkinlainen runko eli alkumaljat (alkoholilla tai ilman), lämpimät ruoat, jälkiruoka (ei tarvitse olla mansikkakermakakkua tai kakkua ylipäänsäkään, mutta jotain makeaa) ja sen kanssa kahvi ja tee, ne ovat ehkä sellaisia peruspilareita joiden puuttumista hieman ihmettelisin (mutta en ääneen, jokainen saa silti tarjota sitä mitä haluaa). Ja toki on kohteliasta ottaa huomioon erikoisruokavaliot, samoin kuin tietyt mieltymykset, ei esimerkiksi tarjoa (pelkkää) tulista ruokaa jos ei ole varma, että kaikki vieraat siitä pitävät. Mutta se, onko ruoassa lihaa vai kalaa vai mitä, niin se on mielestäni ihan hääparin päätettävissä.
Itse olen kala-kasvissyöjä ja jos olisin menossa itsekseni naimisiin (heh), niin häissä tuskin mitään liharuokaa tarjottaisiin, kun en itsekään sitä syö. Nyt sitä kuitenkin on tulossa, koska sulhaseni niin haluaa, ja asia on minulle tietysti täysin ok. Mutta hääpari päättää, edellä mainituilla reunaehdoilla toki.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 17:55"]
Äsh. Jos joku haluaa kalaa, eikä sitä ole, hän on hyvä ja tuo kalan vaikka sitten kylmälaukussa, ja käy hakemassa sitä samalla kun muut käyvät autojen takaluukulla piilopulloillaan. :) Jos siis kala on elinehto. Paljon on muutakin hyvää ruokaa, kalan puuttuminen ei ole ongelma.
[/quote]
Peräkonttisavulohi. ROTFLMAO
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 17:55"]Äsh. Jos joku haluaa kalaa, eikä sitä ole, hän on hyvä ja tuo kalan vaikka sitten kylmälaukussa, ja käy hakemassa sitä samalla kun muut käyvät autojen takaluukulla piilopulloillaan. :) Jos siis kala on elinehto. Paljon on muutakin hyvää ruokaa, kalan puuttuminen ei ole ongelma.
[/quote]
Se ei ole minun velvollisuuteni tuoda kalaa sinne itse. Se on parin velvollisuus huolehtia että kaikki viihtyvät! Toiset tarvivat viihtymiseensä musiikkia, toiset alkoholia, toiset kalaa. En nyt ymmärrä miksette te ymmärrä minun pointtiani.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 17:56"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 17:02"]
Eikö kukaan muu todellakaan ole täällä niin suuri kalanystävä että häntä tämä asia häiritsisi? Entäpä sulhanen, saako morsian olla tässä asiassa ns bridezilla ja päättää sulhasenkin puolesta ettei kalaa tarjota? Vaikka sulhanen saattaakin olla suuri kalaruokien ystävä? Yhäkin painotan sitä että kala _kuuluu_ kesähäihin. Sama jos kesähäissä ei olisikaan mansikkakermakakkua. Jotkut perinteet kuuluvat suomalaisiin kesähäihin, niiden pois jättäminen on hyvin epäkunnioittavaa ja vieraita hämmentävää.
[/quote]
Eih, mä tiedän sut. Mä oon joskus vääntänyt sun kanssa jossakin samantyyppisessä keskustelusta tästä kalatarjoilusta. :D Ohis
[/quote]
Minä en ole aiemmin kanssasi keskustellut. Keskustelen vain aloittajan kanssa mieluusti nyt.
[/quote]
Minä olen kalaruokien ystävä, mutta ei häiritsisi. Pidän myös mansikkakermakakusta, mutta en vaadi sitäkään. Juhlien järjestäjä päättää tarjoilusta omien mieltymystensä tai terveydellisten rajoitteidensa puitteissa ja vieraat tyytyvät siihen mitä saavat. Pääasia on, että ruoka on laadukasta, hyvin valmistettua ja että sitä on riittävästi.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:07"]
Millon häät on? Ehtiikö suunnitelmia vielä muuttaa? Suosittelisin, että kuitenkin tarjoaisitte kalaa, laittaisitte ne vaan kokonaan erilliselle pöydälle (/tilaan?) jotta ne eivät häiritse. Kala- ja merenelävätarjoilut ovat kuitenkin kesähäiden yksi ihanimmista puolista. Ja monet niistä nauttivat. Muistat itse ottaa lääkkeesi ja alussahan voi vieraita muistutella sinun allergiasta. Ihanaa hääpäivää teille!
[/quote]
Ja kalaa syövät vieraatkin istuvat eri tilassa vai istuuko hääpari yksinään omassa tilassa, josta näkevät vieraat lasin läpi?
Ihmeellisiä kommentteja, eikö ajatustoiminta ole vielä juhannuksen jäljiltä ihan täydessä terässä? Vierailleko ne juhlat tehdään ja heidän makunsa ja pakkomielteidensä mukaan on tehtävä kaikki, äkkiä ajatellen kyseessä on hääparin juhla.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:03"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 17:55"]Äsh. Jos joku haluaa kalaa, eikä sitä ole, hän on hyvä ja tuo kalan vaikka sitten kylmälaukussa, ja käy hakemassa sitä samalla kun muut käyvät autojen takaluukulla piilopulloillaan. :) Jos siis kala on elinehto. Paljon on muutakin hyvää ruokaa, kalan puuttuminen ei ole ongelma. [/quote] Se ei ole minun velvollisuuteni tuoda kalaa sinne itse. Se on parin velvollisuus huolehtia että kaikki viihtyvät! Toiset tarvivat viihtymiseensä musiikkia, toiset alkoholia, toiset kalaa. En nyt ymmärrä miksette te ymmärrä minun pointtiani.
[/quote]
Ehkäpä hääjuhlassa on kuitenkin kysymys muustakin kuin ruoasta. :) Mutta ei mitään, tämä kalakeissi alkaa olla hulvatonta!
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:17"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:14"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:08"]Häät ovat teidän. Te päätätte mitä tarjoatte ja vieraat tyytyvät siihen. Ei omana hääpäivänä tarvitse miellyttää ketään! [/quote] Niinhän se menee! Haluan vaan että vieraatki viihtyis, jospa kenekään viihtyminen ei ole kumminkaan kalatarjoilusta kiinni :D Ap [/quote] Itse asiassa, kyllä niiden puuttuminen voisi vaikuttaa minun viihtymiiseni. Oikeasti! Ihana kesähäissä maistella kaikkia erilaisia kalaherkkuja ja saada sieltä ehkä vinkkejä omienkin kesäjuhlien kalatarjoiluihin. Pitopalveluun antaisin kyllä palautetta kalapöydän puuttumisesta, itse morsianta en tietenkään hääpäivänä vaivaisi!
[/quote]
Joo, tän vieraan voisin itse jättää kutsumatta... Täydellistä oman navan ympärillä pyörintää eikä edes tajua itse!
Kutsuihin olisi voinut kirjoittaa valmiiksi, että kalaruokaa ei tarjota, joka ei ilman kykene juhlasta nauttimaan voi jäädä kotiinsa. Olisi jäänyt tämä yksi prinsessa kotiinsa juhlia pilaamasta.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:17"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:14"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:08"]Häät ovat teidän. Te päätätte mitä tarjoatte ja vieraat tyytyvät siihen. Ei omana hääpäivänä tarvitse miellyttää ketään! [/quote] Niinhän se menee! Haluan vaan että vieraatki viihtyis, jospa kenekään viihtyminen ei ole kumminkaan kalatarjoilusta kiinni :D Ap [/quote] Itse asiassa, kyllä niiden puuttuminen voisi vaikuttaa minun viihtymiiseni. Oikeasti! Ihana kesähäissä maistella kaikkia erilaisia kalaherkkuja ja saada sieltä ehkä vinkkejä omienkin kesäjuhlien kalatarjoiluihin. Pitopalveluun antaisin kyllä palautetta kalapöydän puuttumisesta, itse morsianta en tietenkään hääpäivänä vaivaisi! [/quote] Kukaan ei kiellä nolaamasta itseään noin. Tarjoiluhenkilökunta nauraisi sinulle keittiössä siinä töidensä ohessa, ehkä sinusta mainittaisiin myös morsiusparille sellaisessa "kaikenlaisia sitä onkin" -hengessä. [/quote] Pitopalvelut arvostavat rakentavaa palautetta, sano minun sanoneen. Ehkä seuraavan kerran kun heille tulee asiakkaaksi nainen joka ei halua kalatarjoilua, he kannustavatkin häntä sen järjestämiseen.
[/quote]
Varmasti kannustavat muutenkin ottamaan jokaisen listaltaan löytyvän ruokalajin, koska saavat enemmän rahaa, kun on mahdollisimman monta ruokalajia. Ja ei, eivät arvosta idioottien palautetta, mitä rakentavaa on siinä, että käy juhlissa arvostelemassa tarjoiluja niille, jotka tekevät sen mitä heiltä on pyydetty? Eivät pitopalvelun työntekijät ole päättäneet mitä tarjotaan + tarjoilua hoitavat ei tee edes tarjouksia asiakkaille.
Ajatellaan näin. Teidän suurinta herkkua on mansikat ja te olette odottaneet koko kesän että pääsette niillä häissä herkuttelemaan, tarjolla saattaa olla vieläpä monelaisia mansikoita! Ettekö pettyisi jos tarjolla ei olisikaan yhtään mansikkaa? Vain muita ruokia, missään ei yhtään mansikkaa. Kala on minun mansikka. Ihana saada uusia kalareseptejä muista kesäjuhlista, siksi harmittaakin kovasti jos häissä ei olekaan kalaruokia tarjolla.
[/quote]
Aivot, toimikaa aivot nyt! Eipä se sulhanen varmasti ennen häitä olekaan huomannut, että morsian on niin allerginen, ettei kestä olla kalan kanssa samassa huoneessa ja siki vaatii ehdottomasti ruoat, joilla saadaan morsian hääyöksi sairaalaan... Vai miten se menikään?!
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:15"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:17"] [quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:14"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:08"]Häät ovat teidän. Te päätätte mitä tarjoatte ja vieraat tyytyvät siihen. Ei omana hääpäivänä tarvitse miellyttää ketään! [/quote] Niinhän se menee! Haluan vaan että vieraatki viihtyis, jospa kenekään viihtyminen ei ole kumminkaan kalatarjoilusta kiinni :D Ap [/quote] Itse asiassa, kyllä niiden puuttuminen voisi vaikuttaa minun viihtymiiseni. Oikeasti! Ihana kesähäissä maistella kaikkia erilaisia kalaherkkuja ja saada sieltä ehkä vinkkejä omienkin kesäjuhlien kalatarjoiluihin. Pitopalveluun antaisin kyllä palautetta kalapöydän puuttumisesta, itse morsianta en tietenkään hääpäivänä vaivaisi! [/quote] Kukaan ei kiellä nolaamasta itseään noin. Tarjoiluhenkilökunta nauraisi sinulle keittiössä siinä töidensä ohessa, ehkä sinusta mainittaisiin myös morsiusparille sellaisessa "kaikenlaisia sitä onkin" -hengessä. [/quote] Pitopalvelut arvostavat rakentavaa palautetta, sano minun sanoneen. Ehkä seuraavan kerran kun heille tulee asiakkaaksi nainen joka ei halua kalatarjoilua, he kannustavatkin häntä sen järjestämiseen.
[/quote]
Varmasti kannustavat muutenkin ottamaan jokaisen listaltaan löytyvän ruokalajin, koska saavat enemmän rahaa, kun on mahdollisimman monta ruokalajia. Ja ei, eivät arvosta idioottien palautetta, mitä rakentavaa on siinä, että käy juhlissa arvostelemassa tarjoiluja niille, jotka tekevät sen mitä heiltä on pyydetty? Eivät pitopalvelun työntekijät ole päättäneet mitä tarjotaan + tarjoilua hoitavat ei tee edes tarjouksia asiakkaille.
[/quote]
Kyllä hekin asiaa ovat varmasti ihmetelleet, eivät ole vaan kehdanneet parille sitä sanoa. Kyllä minä ihmettelisin kalattomia häitä. Ja jos annan heille asiasta palautetta, he varmasti pistävät sen ns korvan taakse. Palautteen avulle he tietävät että kalatarjoilu on iso juttu kesähäissä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:17"]
Ajatellaan näin. Teidän suurinta herkkua on mansikat ja te olette odottaneet koko kesän että pääsette niillä häissä herkuttelemaan, tarjolla saattaa olla vieläpä monelaisia mansikoita! Ettekö pettyisi jos tarjolla ei olisikaan yhtään mansikkaa? Vain muita ruokia, missään ei yhtään mansikkaa. Kala on minun mansikka. Ihana saada uusia kalareseptejä muista kesäjuhlista, siksi harmittaakin kovasti jos häissä ei olekaan kalaruokia tarjolla.
[/quote]
No vieraana varmaan ensimmäinen odotus on, että tsekataan Tahdon ja sitten juhlitaan. Ei ainakaan oma juhlahumuni ole kiinni mistään noin yksittäisestä seikasta kuin Maailman ihanimmista mansikoista ja kaloista. :D Vaikka sitä maailman ihaninta herkkua ei olekaan saatavilla, se vieressä oleva (200 g:n annos makaronilaatikkoa, krhm!!) vaihtoehtoinen tarjottava voi olla ihan yhtä hyvää. Ja vaikkei olisikaan, olisi aika pikkumaista närkästyä niin pienestä asiasta.
Relax! Etti vaikka pinterestistä kalareseptejä sitten vapaa-ajallasi.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 17:02"]
[/quote]
Aivot, toimikaa aivot nyt! Eipä se sulhanen varmasti ennen häitä olekaan huomannut, että morsian on niin allerginen, ettei kestä olla kalan kanssa samassa huoneessa ja siki vaatii ehdottomasti ruoat, joilla saadaan morsian hääyöksi sairaalaan... Vai miten se menikään?!
[/quote]
Morsian itse sanoi aloituksessa että vain ilman lääkkeitä hän tulisi kalasta huonovointiseksi. Eli hän voi ottaa lääkkeet, jolloin oireita ei tule. Eli muiden ei ole pakko olla ilman kalaa. En toki suosittele että hän kalaa häissä söisi eikä ehkä sulhanenkaan jos haluaa morsiantaan suudella. Toki sulhanen voi käydä huuhtelemassa suunsa.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:17"]
[/quote]
Osaan ostaa mansikat itse ja herkutella niillä kotona, joten en velvoita ketään tarjoamaan niitä minulle juhlissa.
Mitä ihmeen uusia kalareseptejä sinä muuten juhlista löydät? Yleensä ne on sitä yhtä ja samaa lämminsavu-, kylmäsavu- ja graavilohta. Joskus on peräti silliä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 17:02"]Eikö kukaan muu todellakaan ole täällä niin suuri kalanystävä että häntä tämä asia häiritsisi? Entäpä sulhanen, saako morsian olla tässä asiassa ns bridezilla ja päättää sulhasenkin puolesta ettei kalaa tarjota? Vaikka sulhanen saattaakin olla suuri kalaruokien ystävä? Yhäkin painotan sitä että kala _kuuluu_ kesähäihin. Sama jos kesähäissä ei olisikaan mansikkakermakakkua. Jotkut perinteet kuuluvat suomalaisiin kesähäihin, niiden pois jättäminen on hyvin epäkunnioittavaa ja vieraita hämmentävää.
[/quote]
O-ou, meidän häistä ei löydy myöskään masikkakermakakkua. Lähteekö pelihousut nyt?
Ap