oletko joutunut olemaan nälässä kyläpaikassa?
Esimerkiksi silloin kun olet yöpynyt kyläpaikassa?
Kommentit (2544)
Meillä syödään vapaa-ajalla yleensä aamulla aamupala n. klo 8-9 aikaan, päivällinen noin kello 13 ja iltaruoka siinä 18-19 aikoihin. Muina aikoina ei syödä mitään. Yleensä kerrotaan vieraille, että meillä on tällaiset ruoka-ajat, jos haluatte syödä jotain jossain muussa välissä, niin itse saatte hoitaa eväät. Osa tuntuu koko ajan pupeltavan jotain mässyä ja meidän on hankala arvioida muiden nälkäisyyttä, kun itse emme harrasta mitään välipaloja jatkuvalla syötöllä, eikä meillä ole koskaan pullaa tai makeita leivonnaisia. Ruoka-aikoina on monipuolisesti ruokaa, esim. aamiaisella kahvi/tee, puuro, leipää, kananmunia, salaattia, kurkkua tomaattia, hedelmiä tai marjoja ja mehua. Päivällisellä tarjoillaan yleensä salaattia tai jotain kevyttä ruokaa, esim. keittoa ja voileipää, illallisella syödään joku vähän tuhdimpi ruoka esim. salaattia, perunaa, lihaa kalaa tai kanaa. Näillä itse pärjätään, eikä meillä ole tarvetta syödä kakkuja tai pullaa tai muita välipaloja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään vapaa-ajalla yleensä aamulla aamupala n. klo 8-9 aikaan, päivällinen noin kello 13 ja iltaruoka siinä 18-19 aikoihin. Muina aikoina ei syödä mitään. Yleensä kerrotaan vieraille, että meillä on tällaiset ruoka-ajat, jos haluatte syödä jotain jossain muussa välissä, niin itse saatte hoitaa eväät. Osa tuntuu koko ajan pupeltavan jotain mässyä ja meidän on hankala arvioida muiden nälkäisyyttä, kun itse emme harrasta mitään välipaloja jatkuvalla syötöllä, eikä meillä ole koskaan pullaa tai makeita leivonnaisia. Ruoka-aikoina on monipuolisesti ruokaa, esim. aamiaisella kahvi/tee, puuro, leipää, kananmunia, salaattia, kurkkua tomaattia, hedelmiä tai marjoja ja mehua. Päivällisellä tarjoillaan yleensä salaattia tai jotain kevyttä ruokaa, esim. keittoa ja voileipää, illallisella syödään joku vähän tuhdimpi ruoka esim. salaattia, perunaa, lihaa kalaa tai kanaa. Näillä itse pärjätään, eikä meillä ole tarvetta syödä kak
Ei kovin tuhdilta vaikuta, aamupalalla ainut proteiinin muna, lounaalla tosi kevyt ruoka, vain illalla kunnon ruoka. Olisin illalliselle mennessä tosi nälkäinen
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin tuhdilta vaikuta, aamupalalla ainut proteiinin muna, lounaalla tosi kevyt ruoka, vain illalla kunnon ruoka. Olisin illalliselle mennessä tosi nälkäinen
Mitä sinä sitten syöt päivän aikana? Listaapa ruokailusi ja mitä ihmettä ne sisältävät?
Joo olen kun tapailumies vei johonkin hemmetin saareen eikä sillä ollut mukana kuin tulista grillimakkaraa jota en voinut syödä kun herkkä suu ja kaljaa jonka mausta en pidä. Helkkari että v"tti.
Enkä voinut uidakaan pois.
Kerran sain kutsun vappubrunssille. Sanottiin että joskus 10-11 lähtien voi tulla. Kuvittelin, että jos brunssille kutsutaan kotiin, ne sillivoileivät on suurinpiirtein pöydässä kun sinne tulee. Niitä alkoi ilmestyä emännän kuhnaillessa pöytään about kello 13, ja olin lähtenyt pelkän aamukahvin ja vissyveden varassa kylään. Hieman kyllä kurni vatsa siinä vaiheessa.
Viinaa toki sai jo ennen kello 13.
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään vapaa-ajalla yleensä aamulla aamupala n. klo 8-9 aikaan, päivällinen noin kello 13 ja iltaruoka siinä 18-19 aikoihin. Muina aikoina ei syödä mitään. Yleensä kerrotaan vieraille, että meillä on tällaiset ruoka-ajat, jos haluatte syödä jotain jossain muussa välissä, niin itse saatte hoitaa eväät. Osa tuntuu koko ajan pupeltavan jotain mässyä ja meidän on hankala arvioida muiden nälkäisyyttä, kun itse emme harrasta mitään välipaloja jatkuvalla syötöllä, eikä meillä ole koskaan pullaa tai makeita leivonnaisia. Ruoka-aikoina on monipuolisesti ruokaa, esim. aamiaisella kahvi/tee, puuro, leipää, kananmunia, salaattia, kurkkua tomaattia, hedelmiä tai marjoja ja mehua. Päivällisellä tarjoillaan yleensä salaattia tai jotain kevyttä ruokaa, esim. keittoa ja voileipää, illallisella syödään joku vähän tuhdimpi ruoka esim. salaattia, perunaa, lihaa kalaa tai kanaa. Näillä itse pärjätään, eikä meillä ole tarvetta syödä kak
Jos vieras kenties tuntikausien ajomatkan jälkeen saapuu vaikka kello 15, olisihan se kohteliasta keittää kahvit ja laittaa pari voileipää tarjolle. On varmaan nälkä siinä vaiheessa. Itse kyllä pitäisin melkoisen huonokäytöksisenä, jos ei mitään tarjottaisi tai kysyttäisi että onko nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Joo olen kun tapailumies vei johonkin hemmetin saareen eikä sillä ollut mukana kuin tulista grillimakkaraa jota en voinut syödä kun herkkä suu ja kaljaa jonka mausta en pidä. Helkkari että v"tti.
Enkä voinut uidakaan pois.
Järvestä/merestä kalaa?
Nykyisin osaan aina varata keksejä tai suklaata vaatekassiin mahdollista nälänhätää varten.
Esim. anoppilassa oli joskus nuorempana vaikeaa, kun ei saanut yöllä nukuttua, eikä kehdannut käydä edes kaapilla, koska uudessa hienossa talossa ei ollut äänieristystä.
Minäkin pidän aina mukana välipalakeksejä tms.jos alkaa hiukomaan. Ei ole kiva odottaa nälässä tuntikausia ruokaa.
Vieraillessa kannattaa laittaa laukkuun piiloon iso lihapiirakkapaketti, jossa on kymmenen lihapiirakkaa. Ne säilyvät hyvin ilman jääkaappia. Tällä pärjää yksi ihminen yhden vuorokauden.
Kokemusta on. Automatkaa takana yhdeksän tuntia ja matkalla syöty eväitä. Kohteeseen päästyämme ruokaa oli tehty sen verran, että kolmelle riitti. Meitä oli neljä aikuista ja kaksi murrosikäistä poikaa. Ns. anoppi ei oikein osannut hahmottaa ruoan tarvetta, kun ei omia lapsia ollut. Itselle jäi nälkä, että lapset ruokansa sai. Iltasella olikin pakko käydä ilta-ajelulla eli käydä salaa syömässä nakkarilla. Tästä kyllä opittiin syömään matkalla kunnolla. Vuosiin ei onneksi näitä matkoja ole tarvinnut harrastaa, kun lapset jo aikuisia.
Törkeää sanoa vieraille että hoida itse eväät jos haluat syödä. Ei ole mikään pakko ottaa vieraita jos vastaanotto on tuo
Vierailija kirjoitti:
Klo 13 syötävä ateria ei ole päivällinen vaan lounas.
En tulisi teille kylään.
Tästä tuli mieleen vähän ohari, olin kerran eräässä harrastetilaisuudessa, mikä siis kesti päiviä. Siellä oli vieraana ulkomaalaisia alan mestareita, joista vanhin teki ruokaa ja halusi siis tarjota kaikille. Tämä erittäin outo harrastejutun pääpomo suomensi meille muille sen niin, että HÄNET ainoastaan pyydetään syömään. Ihan kun me muut ei ymmärrettäisi englantia sen vertaa. No tämä ulkomaalainen pyysi meidät vielä 2x syömään ja tämä pääpomo sitten pöllytti meidät ulos (siitä tilasta) ja meni yksin syömään tarjoomuksia. En tiedä miten hän selitti, että miksi me muut ei sinne menty ja miten pahasti tämä ulkomaanvieras loukkaantui, mutta kukaan meistä ei uskaltanut nousta vastaan harraste"diktaattorille".
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on. Automatkaa takana yhdeksän tuntia ja matkalla syöty eväitä. -- Tästä kyllä opittiin syömään matkalla kunnolla.
Niin eli vietitte itse koko päivän autossa pelkillä eväillä sen sijaan, että olisitte itse ruokkineet ne nälkäiset teininne? Mutta hienoa, että itse opitte!
No kyllä. Matkustin kerran Tukholmaan tapaamaan yhtä miestä neljäksi yöksi (pitkä viikonloppu). Yllätyksekseni mies ei ollut järjestänyt yhtään vapaapäivää, vaan oli töissä joka päivä vierailuni ajan klo 7 17.
Miehellä ei ollut antaa minulle vara-avainta, että olisin päässyt käymään kaupassa, joten viruin nälässä koko päivän. Jääkaapissa miehellä oli valo ja muovipussissa raakaa kananfileetä noin 200 grammaa.
Ensinnäkin päivällinen ei ole kello 13 vaan se on lounasaikaa. Toisekseen meillä syödään oli vieraita tai ei 5 krt päivässä.
Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Painonhallinnan kannalta aamupala ja lounas tuhdimpia ja sitten kevenee iltaa kohti. Aika hurjaa vetää illalla lihaa ja perunoita ruoaksi. Meillä teini-ikäinen ja kyllä selkeät ruoka-ajat on tärkeitä. Meillä ei tarvetta muulle mässyille, kun ruokailu on kunnossa ja annoskoot ovat myös maltillisia. Vaikka ei itse mässytetä jatkuvasti pullaa niin kyllä sitä vieraille tarjotaan, kun tulevat kylään.
Vierailija kirjoitti:
En, mutta kahvia sai vaan yhden kupin. Jotkut ihmiset on kyllä ajattelemattomia..
Ikinä kylässä en ole ollut nälissäni, kotona sitäkin useammin. Köyhän kääkät rahat kun ei riitä joka päivä kunnon ruokaan. Tämäkin päivä porskutellaan parilla voikkuleivällä. Aamulla ohut kinkkuleike oli kyytipoikana, mutta iltapala pelkkä leipä kera oivariinipyyhkäisyn. Keskimääräisesti syön joka toinen päivä lämpimän ruoan, mutta kyläseirrut on kivoja, niissä saa murua rinnan all3, tosin kauheen vähän sitä saa uppoamaan. Ps. Kenellekään en ole kertonut, ettei joka päivälle ruokaa riitä, mutta olen tottunut tähän ja hanasta saa vettä kun oikein kurnii. Ihme kyllä olen perusterve joskin alipainoinen.
Aika hurjia juttuja täällä. Itse en voi kuvitella että olisi vieraita enkä syöttäisi niille jotain tunnin välein tai ainakin kysyisin että onko nälkä.
Mulla pahin oli kai eka joulu (pari päivää) anoppikokelaan luona ja siellä oli joku painonvahdintameininki, koko jouluna ei saanut kuin perusruokaa. Suklaata saivat meiltä lahjaksi mutta ne piilotettiin. Selvisin hengissä mutta oli vähän tylsä joulu. Ostin sitten alesta jouluherkkuja ja söin niitä.