Joudun esihenkilön puhutteluun, ”heti kun sairauspoissaolosi päättyy”
Olen saikulla ja tiimin vetäjä soitti ja kysyi jonkun tarjouksen yksityiskohtia. Kerroin ihan asiallisesti, etten jaksa nyt pohtia työasioita, koska olen niin väsynyt ja ahdistunut. Kerroin ihan asiallisesti, että sain saikkua määrittelemättömän kiputilan takia mutta taustalla on pitkäaikainen masennus avioeron ja lasten huoltoa koskevan riidan takia. Mulla on siis reumaattisia särkyjä, mutta mitään reumaan viittaavaa ei ole. Onen käynyt psykologilla työterveyden sallimat kerrat viime syksyn ja tammikuun aikana, ja työterveyslääkäri psykologin kanssa keskusteltuaan määräsi vielä 2 vkoa sairauslomaa.
Nyt siis esimies pyytää ”keskusteluun työssä viihtymisestä ja jaksamisesta” yhdessä hr:n edustajan kanssa. Voin myös pyytää henkilökunnan edustajan mukaan, mutta hänellä on vain läsnäolo- ja kuunteluoikeus.
Mitä tämä nyt oikein tarkoittaa, enkö saisi olla poissa töistä sairaana!
Kommentit (85)
No ei kai siitä ikinä tykätä, että joku on saikulla, vaikka ymmärrettäisiinkin, että siihen on täysi oikeus.
Ja eihän se kesustelu työssä viihtymisestä ja jaksamisesta välttämättä ole huonokaan asia.
Työnantajalle on lain mukaan velvollisuus kutsua sinut tuollaiseen palaveriin, koska sairauspoissaoloja tiettynä aikana on tietty määrä. Ei se ole puhuttelu, se on työnantajalle tärkeä palaveri siitä, mitä työolosuhteissa pitää muuttaa, jotta työskentelysi on mahdollista. Aika usein muokataan työnkuvaa sellaiseksi, että työmäärä ja vastuut vähenevät ja samalla voidaan tarkistaa palkkaakin alaspäin. Lisäksi työnantajalla on tulevaisuudessa mahdollisuus irtisanoa sinut sairauden takia, jos tilanne kroonistuu.
Tuollaista se nykyään on, otan osaa. Itsekin jouduin vastaavaan puhutteluun, jossa minua ei kuunneltu ollenkaan, kerrottiin vain, miten minun sairauspoissaolo kuormittaa kaikkia muita. Minulla oli toimivan lääkityksen etsimisessä ongelmia ja työolosuhteet oli työpaikalla huonot. Sitten löytyi toimiva lääkitys, mutta työpaikalla tuli yt:t ja jouduin pihalle. Sen jälkeen olen voinut hyvin.
Kun sairaslomaa pitkittyy, tehdään aina työterveyshuollon kanssa yhteistyötä. Eli tilanne johtuu siitä. Se on työnantajan velvollisuus ja sinun etusivu.
Perinteinen kolmikantaneuvottelu tulossa, poissaoloja tullut tietty määrä johonkin aikaan nähden. Varaudu muutoksiin työsuhteessasi tai käyttäytymisessäsi, voit toki kieltäytyä mutta seurauksena työsuhde tullaan päättämään. Työnantaja ei ole hyväntekijä.
Se on vaan lakisääteinen juttu. Ota kumminkin luottamusmies mukaan sellasena henkilökunnan jäsenenä siltä varalta, että esimies ei ole korrekti.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista se nykyään on, otan osaa. Itsekin jouduin vastaavaan puhutteluun, jossa minua ei kuunneltu ollenkaan, kerrottiin vain, miten minun sairauspoissaolo kuormittaa kaikkia muita. Minulla oli toimivan lääkityksen etsimisessä ongelmia ja työolosuhteet oli työpaikalla huonot. Sitten löytyi toimiva lääkitys, mutta työpaikalla tuli yt:t ja jouduin pihalle. Sen jälkeen olen voinut hyvin.
Omakohtaisena kokemuksena pitää sanoa että potkut epäterveestä työilmapiiristä on ollut vain hyvä asia. Älkää hyvät ihmiset tuhlatko aikaa työpaikkaan joka sairastuttaa teidät ilmapiirillään. elämä on aivan liian lyhyt tuhlattavaksi kus i päiden hyväksi.
No mitä pitäisi tehdä? Et ole kykenevä työtäsi hoitamaan, silloin yhdessä mietitään miten se onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Kun niitä poissaoloja on riittävästi, työnantajalla on oikeus kartoittaa sun työkykysi ja miettiä, miten sun tekemättömät työt hoidetaan. Ja kun tuo nyt ei ole työperäistä tuo sun työkyvyttömyytesi, syy jatkon suunnitteluun on vielä suurempi. Työnantajahan toimintaansa tai sun työnkuvaasi muuttamalla ei tuossa tilnateessa saa mitään positiivista muutosta aikaiseksi tilanteesen, vai kuinka?
Eikä vain oikeus, vaan velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakohtaisena kokemuksena pitää sanoa että potkut epäterveestä työilmapiiristä on ollut vain hyvä asia. Älkää hyvät ihmiset tuhlatko aikaa työpaikkaan joka sairastuttaa teidät ilmapiirillään. elämä on aivan liian lyhyt tuhlattavaksi kus i päiden hyväksi.
No, meillä oli työpaikalla ihan hyvä työilmapiiri, joten siitä ei ollut kyse. Rakennuksessa oli vaan sisäilmaongelmia eikä niihin puututtu.
sairaus ei ole mitään käyttäytymistä
Meillä i d i ootti työnantaja puhutteli työntekijöitä ilman mitään lakisääteistä oikeutta jo tyyliin viikon poissaoloista. Sitten eräs avaintyöntekijä (esimiesasemassa) jäi henkisistä syistä useiden kuukausien sairaslomalle, ihan syynä p*skat työolot työpaikalla, huono johtaminen, työntekijöiden kuuntelemattomuus ym., niin ilmeisesti silloin työnantaja joutuikin oppimaan, että ihan kaikki saikut eivät ole laiskuutta.
Sen jälkeen toinen esimies jäi elimellisistä syistä useiden kuukausien, kenties vuodenkin saikulle ja itse olen juuri tässä 11 viikon sairaslomalla elimellisistä syistä. Se on IHAN OIKEIN sille cunt’ille.
Eikä se enää uskalla kovistella ketään, kun nämä jäävät saikulle. Sekin on sille ihan oikein, mitäs törkeästi epäili ihmisten rehellisyyttä.
Ei tästä mulle ainakaan mitään palaveria olla järkkäämässä.
Vierailija kirjoitti:
No mitä pitäisi tehdä? Et ole kykenevä työtäsi hoitamaan, silloin yhdessä mietitään miten se onnistuisi.
No saikuttaa tietysti loppuun ja palata töihin kun on kykenevä taas, daa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä i d i ootti työnantaja puhutteli työntekijöitä ilman mitään lakisääteistä oikeutta jo tyyliin viikon poissaoloista. Sitten eräs avaintyöntekijä (esimiesasemassa) jäi henkisistä syistä useiden kuukausien sairaslomalle, ihan syynä p*skat työolot työpaikalla, huono johtaminen, työntekijöiden kuuntelemattomuus ym., niin ilmeisesti silloin työnantaja joutuikin oppimaan, että ihan kaikki saikut eivät ole laiskuutta.
Sen jälkeen toinen esimies jäi elimellisistä syistä useiden kuukausien, kenties vuodenkin saikulle ja itse olen juuri tässä 11 viikon sairaslomalla elimellisistä syistä. Se on IHAN OIKEIN sille cunt’ille.
Eikä se enää uskalla kovistella ketään, kun nämä jäävät saikulle. Sekin on sille ihan oikein, mitäs törkeästi epäili ihmisten rehellisyyttä.
Miksi luulet, että työnantajalla ei olisi oikeutta puhutella jo ensimmäisestä viikon poissaolosta?
Vierailija kirjoitti:
Onhan viikkokin jo pitkä poissaolo. Etenkin, jos ei ole lääkärin määräämä tai korvaavaa työtä olisi ollut tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tästä mulle ainakaan mitään palaveria olla järkkäämässä.Miksi luulet, että työnantajalla ei olisi oikeutta puhutella jo ensimmäisestä viikon poissaolosta?
No sanotaan sitten ilman mitään lakisääteistä VELVOLLISUUTTA, niin tajuat sinäkin paremmin pointin. Miksi pitäisi puhutella? Mitä puhuteltavaa siinä on? Toinen oli kipeä, SO?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tästä mulle ainakaan mitään palaveria olla järkkäämässä.Onhan viikkokin jo pitkä poissaolo. Etenkin, jos ei ole lääkärin määräämä tai korvaavaa työtä olisi ollut tarjolla.
Niin että norossa vaan työpaikalle koska saikku on turhaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tästä mulle ainakaan mitään palaveria olla järkkäämässä.Onhan viikkokin jo pitkä poissaolo. Etenkin, jos ei ole lääkärin määräämä tai korvaavaa työtä olisi ollut tarjolla.
Tietenkin on lääkärin määrämää, oletko tyhmä? Itsehän se työnantaja saa päättää, minkä pituisen ajan saa olla töistä pois omalla ilmoituksella! Turha siinä on olla epäluuloinen, jos itse sallii 9 vuorokautta! Vaikkapa. Meillä saa olla 2 pv. Ja työjärjestelyt eivät ole työntekijöiden vastuualuetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No saikuttaa tietysti loppuun ja palata töihin kun on kykenevä taas, daa.
Kyllä tällaisissa tapauksissa niiden työolojen pitää muuttua tai ap on saikulla taas hyvin pian.
Kun niitä poissaoloja on riittävästi, työnantajalla on oikeus kartoittaa sun työkykysi ja miettiä, miten sun tekemättömät työt hoidetaan. Ja kun tuo nyt ei ole työperäistä tuo sun työkyvyttömyytesi, syy jatkon suunnitteluun on vielä suurempi. Työnantajahan toimintaansa tai sun työnkuvaasi muuttamalla ei tuossa tilnateessa saa mitään positiivista muutosta aikaiseksi tilanteesen, vai kuinka?