Joudun esihenkilön puhutteluun, ”heti kun sairauspoissaolosi päättyy”
Olen saikulla ja tiimin vetäjä soitti ja kysyi jonkun tarjouksen yksityiskohtia. Kerroin ihan asiallisesti, etten jaksa nyt pohtia työasioita, koska olen niin väsynyt ja ahdistunut. Kerroin ihan asiallisesti, että sain saikkua määrittelemättömän kiputilan takia mutta taustalla on pitkäaikainen masennus avioeron ja lasten huoltoa koskevan riidan takia. Mulla on siis reumaattisia särkyjä, mutta mitään reumaan viittaavaa ei ole. Onen käynyt psykologilla työterveyden sallimat kerrat viime syksyn ja tammikuun aikana, ja työterveyslääkäri psykologin kanssa keskusteltuaan määräsi vielä 2 vkoa sairauslomaa.
Nyt siis esimies pyytää ”keskusteluun työssä viihtymisestä ja jaksamisesta” yhdessä hr:n edustajan kanssa. Voin myös pyytää henkilökunnan edustajan mukaan, mutta hänellä on vain läsnäolo- ja kuunteluoikeus.
Mitä tämä nyt oikein tarkoittaa, enkö saisi olla poissa töistä sairaana!
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä pitäisi tehdä? Et ole kykenevä työtäsi hoitamaan, silloin yhdessä mietitään miten se onnistuisi.
No saikuttaa tietysti loppuun ja palata töihin kun on kykenevä taas, daa.
Minkäs noista sä saikutat loppuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä i d i ootti työnantaja puhutteli työntekijöitä ilman mitään lakisääteistä oikeutta jo tyyliin viikon poissaoloista. Sitten eräs avaintyöntekijä (esimiesasemassa) jäi henkisistä syistä useiden kuukausien sairaslomalle, ihan syynä p*skat työolot työpaikalla, huono johtaminen, työntekijöiden kuuntelemattomuus ym., niin ilmeisesti silloin työnantaja joutuikin oppimaan, että ihan kaikki saikut eivät ole laiskuutta.
Sen jälkeen toinen esimies jäi elimellisistä syistä useiden kuukausien, kenties vuodenkin saikulle ja itse olen juuri tässä 11 viikon sairaslomalla elimellisistä syistä. Se on IHAN OIKEIN sille cunt’ille.
Eikä se enää uskalla kovistella ketään, kun nämä jäävät saikulle. Sekin on sille ihan oikein, mitäs törkeästi epäili ihmisten rehellisyyttä.
Ei tästä mulle ainakaan mitään palaveria olla järkkäämässä.Miksi luulet, että työnantajalla ei olisi oikeutta puhutella jo ensimmäisestä viikon poissaolosta?
No sanotaan sitten ilman mitään lakisääteistä VELVOLLISUUTTA, niin tajuat sinäkin paremmin pointin. Miksi pitäisi puhutella? Mitä puhuteltavaa siinä on? Toinen oli kipeä, SO?
Olen eri, mutta se ei muuten ole mikään puhuttelu, ihme agressioita kohdistuu työnantajan velvollisuuteen järjestää kolmikantakeskusteluita. Lisäksi tuskin tiedät ollaanko sulle kolmikantaa järjestämässä vaiko ei. Se on pakko järjestää jos/kun poissaolojesi määrää ylittää työpaikkasi määräämän rajan, olipa se syy nyt sitten elimellinen tai ei.
Yritä jaksaa selvittää sen tarjouksen yksityiskohdat jos pystyt ja toimittaa tiedot esimiehellesi vaikka oletkin saikulla. Hän todennäköisesti rauhoittuu siitä.
Sulle voidaan antaa uudet hankalat työtehtävät ja ellei suju niin lopputili tuotannollisista ja tadloudellisista syistä. Näin kaupanalalla. Siinä ei liitto auta. Paras alkaa katsoon väliaikaisia hommia vaikka mukavuusalueen ulkopuolelta.
Meillä esimiesten on pakko pitää keskustelu pitkältä sairauslomalta palattaessa, syystä riippumatta. Tulee ohjelmasta automaattisesti tehtävänanto ja lomake mikä pitää täyttää. Muutakin seurantaa on tehtävä.
Ideana on tietysti miettiä, miten poissaolot jatkossa voitaisiin välttää. Tosin jos koipensa katkaisee, niin mitäpä sille voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä i d i ootti työnantaja puhutteli työntekijöitä ilman mitään lakisääteistä oikeutta jo tyyliin viikon poissaoloista. Sitten eräs avaintyöntekijä (esimiesasemassa) jäi henkisistä syistä useiden kuukausien sairaslomalle, ihan syynä p*skat työolot työpaikalla, huono johtaminen, työntekijöiden kuuntelemattomuus ym., niin ilmeisesti silloin työnantaja joutuikin oppimaan, että ihan kaikki saikut eivät ole laiskuutta.
Sen jälkeen toinen esimies jäi elimellisistä syistä useiden kuukausien, kenties vuodenkin saikulle ja itse olen juuri tässä 11 viikon sairaslomalla elimellisistä syistä. Se on IHAN OIKEIN sille cunt’ille.
Eikä se enää uskalla kovistella ketään, kun nämä jäävät saikulle. Sekin on sille ihan oikein, mitäs törkeästi epäili ihmisten rehellisyyttä.
Ei tästä mulle ainakaan mitään palaveria olla järkkäämässä.Miksi luulet, että työnantajalla ei olisi oikeutta puhutella jo ensimmäisestä viikon poissaolosta?
No sanotaan sitten ilman mitään lakisääteistä VELVOLLISUUTTA, niin tajuat sinäkin paremmin pointin. Miksi pitäisi puhutella? Mitä puhuteltavaa siinä on? Toinen oli kipeä, SO?
Olen eri, mutta se ei muuten ole mikään puhuttelu, ihme agressioita kohdistuu työnantajan velvollisuuteen järjestää kolmikantakeskusteluita. Lisäksi tuskin tiedät ollaanko sulle kolmikantaa järjestämässä vaiko ei. Se on pakko järjestää jos/kun poissaolojesi määrää ylittää työpaikkasi määräämän rajan, olipa se syy nyt sitten elimellinen tai ei.
Eiköhän jokainen tunne oman esimiehensä sen verran hyvin, että tietää, onko sieltä tulossa neuvottelu vai puhuttelu. Paperilla kaikki saadaan kuulostamaan hienolta, mutta käytännössä tilanne on toinen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä esimiesten on pakko pitää keskustelu pitkältä sairauslomalta palattaessa, syystä riippumatta. Tulee ohjelmasta automaattisesti tehtävänanto ja lomake mikä pitää täyttää. Muutakin seurantaa on tehtävä.
Ideana on tietysti miettiä, miten poissaolot jatkossa voitaisiin välttää. Tosin jos koipensa katkaisee, niin mitäpä sille voi tehdä.
Tämä. Oma keskustelu oli jalassa tikit ja tapaturma. Tuskin toistuu toista kertaa. 5 minuuttia.
Esimies voi myös oikeasti välittää sun hyvinvoinnista, ihan ihmisenä ihmiselle. Kun hän nyt sai tietää et sun elämässä on kuormittava ajanjakso alkoi hän heti vastuullisesti toimimaan velvollisuuksiensa ja mahdollisuuksiensa mukaisesti koska HALUAA AUTTAA sut tän tilanteen läpi, jotta pääsisit takaisin jaloillesi JA tuottavaksi työntekijäksi. Ei esihenkilöt aina oo pelkkiä pahiksia :(
T. Esihenkilö itsekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tästä mulle ainakaan mitään palaveria olla järkkäämässä.Onhan viikkokin jo pitkä poissaolo. Etenkin, jos ei ole lääkärin määräämä tai korvaavaa työtä olisi ollut tarjolla.
Tietenkin on lääkärin määrämää, oletko tyhmä? Itsehän se työnantaja saa päättää, minkä pituisen ajan saa olla töistä pois omalla ilmoituksella! Turha siinä on olla epäluuloinen, jos itse sallii 9 vuorokautta! Vaikkapa. Meillä saa olla 2 pv. Ja työjärjestelyt eivät ole työntekijöiden vastuualuetta.
Työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa sairausloman ajalta edes silloin, kun siitä on lääkärintodistus. Se ei ole mikään määräys, se on arvio työkyvyttömyysajasta.
Vierailija kirjoitti:
Niin no, sehän tuossa keskustelussa käydään läpi, että onko vaiva sellainen, että vaatii jotain toimenpiteitä, ettei toistuisi, vai onko työstä riippumaton vaiva, johon työnanataja ei voi omilla toimillaan vaikuttaa helpottavasti. Toki jos jalka on ollut poikki, tuo keskustelu on etenkin fyysisemmässä työssä kuin ihan toimistotyö syytä käydä. Eli tarvitseeko kevyempiä työtehtäviä vielä hetken, onko jotain, jota ei vielä pysty tekemään (kiipeämään, nostamaan jne.), auttaisiko jos toimistopöydän viereen hankittaisiin jakkara, jolle saisi työpäivän aikana nostaa jalan hetkeksi aina kohoasentoon. Tarkoitus ei siis ole syyllistää työntekijää sairastamisesta, vaan etsiä yhdessä keinoja vähentää sairauslomien tarvetta ja/tai sopeuttaa työtehtäviä vallitsevaan kuntoon. Sekä tietysti myös pohtia, miten mahdollinen vajaakuntoisuus vaikuttaa koko työyhteisöön, eli pitääkö muiden tehdä enemmän hommia tai tarvitaanko vaikka tilapäistä tuuraajaa toiselta osastolta, jos siellä olisi ylimääräisiä resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun niitä poissaoloja on riittävästi, työnantajalla on oikeus kartoittaa sun työkykysi ja miettiä, miten sun tekemättömät työt hoidetaan. Ja kun tuo nyt ei ole työperäistä tuo sun työkyvyttömyytesi, syy jatkon suunnitteluun on vielä suurempi. Työnantajahan toimintaansa tai sun työnkuvaasi muuttamalla ei tuossa tilnateessa saa mitään positiivista muutosta aikaiseksi tilanteesen, vai kuinka?
Eikä vain oikeus, vaan velvollisuus.
No tuo nyt on vähän veteen piirretty viiva, kun tiedossa on, että työkyvyttömyys ei johdu työnantajasta ´vaan yksityiselämästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tästä mulle ainakaan mitään palaveria olla järkkäämässä.Onhan viikkokin jo pitkä poissaolo. Etenkin, jos ei ole lääkärin määräämä tai korvaavaa työtä olisi ollut tarjolla.
Tietenkin on lääkärin määrämää, oletko tyhmä? Itsehän se työnantaja saa päättää, minkä pituisen ajan saa olla töistä pois omalla ilmoituksella! Turha siinä on olla epäluuloinen, jos itse sallii 9 vuorokautta! Vaikkapa. Meillä saa olla 2 pv. Ja työjärjestelyt eivät ole työntekijöiden vastuualuetta.
Työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa sairausloman ajalta edes silloin, kun siitä on lääkärintodistus. Se ei ole mikään määräys, se on arvio työkyvyttömyysajasta.
Kyllä tarvitsee, jos siitä on sovittu työpaikalla noudatettavassa tes:ssä.
Sairaslomapäivät tulevat kalliiksi työnantajalle. Meillä reilut 300 € / yksi sairaslomapäivä.
Meillä tulee keskustelu, jos sairaslomapäivät ylittävät 30 pv vuodessa.
Helposti muihin tehtäviin siirto ja osa-aikainen työaika.
Just niitä kuuluisia turhia palavereja nämä.
Meillä ei ex töissä maksettu palkkaa henkisistä sairauslomista, toki oli oikeus olla poissa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomapäivät tulevat kalliiksi työnantajalle. Meillä reilut 300 € / yksi sairaslomapäivä.
Meillä tulee keskustelu, jos sairaslomapäivät ylittävät 30 pv vuodessa.
Helposti muihin tehtäviin siirto ja osa-aikainen työaika.
ei varmaa tietoa ja voiko vaihdella aloittain, mutta huhujen mukaan karanssi systeemi, eli työnantaja maksaa aina "muutaman ensimmäisen päivän", eli useat lyhyet sairauslomat tulisivat kalliiksi?
Siis pääset keskustelemaan jaksamisesi ongelmista. Ihan kateeksi käy. Itse olen taistellut jaksamiseni kanssa yli vuoden eikä esimiestä tai ketään kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Just niitä kuuluisia turhia palavereja nämä.
Meillä ei ex töissä maksettu palkkaa henkisistä sairauslomista, toki oli oikeus olla poissa.
Ihan jokaisella työpaikalla maksetaan palkkaa Kelan hyväksymillä diagnooseilla.
No, sähän et selkeästi jaksa töissä ja ne on huomannut sen. Koittavat saada sun tehtävät jollekkin toiselle, ettei firma menetä asiakkaita, mainetta ja tulovirtaa. Ajat on kovat osilla yrityksistä. Älä koita kiskoa sun työtiimiä alas. Aika vaihtaa alaa, ammattia ja työpaikkaa. Valitse seuraavalla kerralla sellainen duuni, joka motivoi, antaa energiaa ja miellekkyyttä sun elämään. Se voi olla ihan eri alalta🌹
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tarvitsee, jos siitä on sovittu työpaikalla noudatettavassa tes:ssä.
Ei testata tätä määritä. Vaan työlainsäädäntö ja palkkaa maksetaan Kelan hyväksymistä diagnooseista.
Se on sun parhaaksi, ei mikään puhuttelu. Saat kertoa millä tavalla sun saikuntarve jatkossa vähenee.