Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joudun esihenkilön puhutteluun, ”heti kun sairauspoissaolosi päättyy”

Vierailija
09.02.2022 |

Olen saikulla ja tiimin vetäjä soitti ja kysyi jonkun tarjouksen yksityiskohtia. Kerroin ihan asiallisesti, etten jaksa nyt pohtia työasioita, koska olen niin väsynyt ja ahdistunut. Kerroin ihan asiallisesti, että sain saikkua määrittelemättömän kiputilan takia mutta taustalla on pitkäaikainen masennus avioeron ja lasten huoltoa koskevan riidan takia. Mulla on siis reumaattisia särkyjä, mutta mitään reumaan viittaavaa ei ole. Onen käynyt psykologilla työterveyden sallimat kerrat viime syksyn ja tammikuun aikana, ja työterveyslääkäri psykologin kanssa keskusteltuaan määräsi vielä 2 vkoa sairauslomaa.
Nyt siis esimies pyytää ”keskusteluun työssä viihtymisestä ja jaksamisesta” yhdessä hr:n edustajan kanssa. Voin myös pyytää henkilökunnan edustajan mukaan, mutta hänellä on vain läsnäolo- ja kuunteluoikeus.

Mitä tämä nyt oikein tarkoittaa, enkö saisi olla poissa töistä sairaana!

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä pitäisi tehdä? Et ole kykenevä työtäsi hoitamaan, silloin yhdessä mietitään miten se onnistuisi.

No saikuttaa tietysti loppuun ja palata töihin kun on kykenevä taas, daa.

Minkäs noista sä saikutat loppuun?

Uusimman sairasloman, tietenkin, ääliö!

Vierailija
62/85 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikein. Toivottavasti sut siirretään pois firman henkilöstölistasta.

Jatkuvasti milloin milläkin verukkeella psyykesaikulla roikkuvat tyypit ovat maailman hyödyttömämpiä työntekijöitä. Meillä on näitä töissä kaksi.

Ei ap:lla ole verukkeita vaan oikeasti sairas. Kuka vaan voi sairastua.

Se on naurettava tekosyy laiskottelulle.Voiko sinusta töistä olla pois siksi että se ei ole valtavan hauskaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle vielä osuu talviloma saikun ajalle. Koska työnantaja on p*rseläpi, aion tietenkin hakea senkin siirtoa… kjäh kjäh kjää

Vierailija
64/85 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä i d i ootti työnantaja puhutteli työntekijöitä ilman mitään lakisääteistä oikeutta jo tyyliin viikon poissaoloista. Sitten eräs avaintyöntekijä (esimiesasemassa) jäi henkisistä syistä useiden kuukausien sairaslomalle, ihan syynä p*skat työolot työpaikalla, huono johtaminen, työntekijöiden kuuntelemattomuus ym., niin ilmeisesti silloin työnantaja joutuikin oppimaan, että ihan kaikki saikut eivät ole laiskuutta.

Sen jälkeen toinen esimies jäi elimellisistä syistä useiden kuukausien, kenties vuodenkin saikulle ja itse olen juuri tässä 11 viikon sairaslomalla elimellisistä syistä. Se on IHAN OIKEIN sille cunt’ille.

Eikä se enää uskalla kovistella ketään, kun nämä jäävät saikulle. Sekin on sille ihan oikein, mitäs törkeästi epäili ihmisten rehellisyyttä.

Ei tästä mulle ainakaan mitään palaveria olla järkkäämässä.

Onhan viikkokin jo pitkä poissaolo. Etenkin, jos ei ole lääkärin määräämä tai korvaavaa työtä olisi ollut tarjolla.

Niin että norossa vaan työpaikalle koska saikku on turhaa!

Siinä vaiheessa, kun järjestetään yhteinen tapaaminen työterveyden ja työantajan ja työntekijän kanssa on toistuvia poissaolja kertynyt jo sen verran, että kyse ei ole yhden viikon norosta tai kahden viikon koronasta. Kyse ei ole pomon ideasta vaan yleisestä yhtiön toimintatavasta, jotta työntekijä ei päädy täysin työkyvyttömäksi ilman, että on yritetty tukitoimilla tilannetta auttaa.

Vierailija
65/85 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt tulee, vaikka olisit koronan vuoksi sairaalassa ja siksi riittävän pitkään (yleensä sääntönä käytetään kahta viikkoa) pois töistä.

Esihenkilö ei missään tapauksessa olisi saanut soittaa sulle työasioista kotiin, kun olet sairauslomalla.

Mikään laki ei määrittele, ettei työnantaja SAA soittaa sairauslomalaiselle. Lähtökohtaisesti puheluun ei tarvitse vastata, mutta kyllä työntekijälläkin on velvollisuuksia. Yksi niistä on hoitaa työnsä, eikä tämä toteudu, jos tietoja tahallisesti pimitetään. Jos työn eteneminen vaatii tietyn henkilön toimia, työnantajalla on kyllä oikeus velvoittaa kyseinen henkilö tekemään tarvittava. Tietysti pitää ymmärtää, ettei koomapotilas voi tehdä mitään, mutta siitä ei aloittajan kohdalla ole kyse.

Vierailija
66/85 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-12169810

Kun Eurooppa leikkaa päästöjä, Kiina rakentaa liki 200 uutta hiilivoimalaa

Just meidän suomalaistenhan pitää kärsiä ja pelastaa tämä maailma?

Vierailija
67/85 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai siitä ikinä tykätä, että joku on saikulla, vaikka ymmärrettäisiinkin, että siihen on täysi oikeus.

Ja eihän se kesustelu työssä viihtymisestä ja jaksamisesta välttämättä ole huonokaan asia.

Siinä keskustelussa on tarkoitus etsiä keinoja, joiden avulla työkyky säilyisi mahdollisimman pitkään. Ihan konkreettisia toimia, jotka tulisivat työssä viihtymistä ja jaksamista.

Tietysti keskustelijoita on monenlaisia, eivätkä kaikki välttämättä toimi asiallisesti.

Vierailija
68/85 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä ap:lta vit*uilua, jos et suostunut esimiehelle kertomaan ”tarjouksen yksityiskohtia”. Se esimies kuitenkin yrittää saada hommat hoidetuksi poissaolostasi huolimatta. Vai onko jäänyt nekin yksityiskohdat tekemättä? Ihan oikein, että ”pääset” keskusteluun.

Vierailija
69/85 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden päätteeksi yleensä joutuu johonkin p****hommiin jos saikun syynä on jaksamisongelmat.

Oman avioeron jälkeen sairastelin itse fyysisesti ja sen perään henkisesti ja lapsi sairasteli myös ja poissaoloja kertyi. Siitä seurasi kolmikantaneuvottelut ja siirto täysin yhdentekeviin ja yksinkertaisiin hommiin. Pari kk sitä tein ja etsin uuden työn ja irtisanouduin. Luulen että se oli win-win molemmille osapuolille.

Vierailija
70/85 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuo tarkoittaisi firman proseduuriin pakollisena kuuluvaa "varhaisen puuttumisen mallia" tjsp. Siis jo "tavallisuudesta poikkeavan vetäytymisen" tulisi ohjeiden mukaan triggeröidä tuo. :D

Onko siis kyseessä oikeasti PUHUTTELU, riippuu varmasti esimiehestä ja organisaatiosta.

Jos vain pystyt, yritä olla valmistautumatta liikaa tilaisuuteen, jonka luonne vaikuttaa olevan hieman epäselvä. Tarkoitan että yritä olla kehittelemättä kauhuskenaarioita päässäsi, jotka joka tapauksessa eivät tule toteutumaan juuri sellaisina kuin olet kuvitellut.

Sen sijaan valmistaudu kertomaan mahdollisimman neutraalisti tilanteesi ja sen taustat, ilman siilipuolustuksia tai tiikerihyökkäyksiä. Silloin voit jälkikäteen ainakin olla varma, että olet tehnyt voitavasi. Kertonut asiallisesti oman osuutesi.

Toki jos kysytään toiveita, parannusehdotuksia jne., ne kannattaa myös asiallisesti kertoa. Jos taas pomo hyökkää päälle, sille et voi mitään eikä se mitenkään ole sinun vastuullasi. Jos näin kåy, täytyy vain yrittää pysyä rauhallisena, ettei mene möläyttämään mitään itsensä kannalta raskauttavaa.

Tsemppiä!

Vierailija
71/85 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onen käynyt psykologilla työterveyden sallimat kerrat viime syksyn ja tammikuun aikana, ja työterveyslääkäri psykologin kanssa keskusteltuaan määräsi vielä 2 vkoa sairauslomaa.

Nyt siis esimies pyytää ”keskusteluun työssä viihtymisestä ja jaksamisesta” yhdessä hr:n edustajan kanssa. Voin myös pyytää henkilökunnan edustajan mukaan, mutta hänellä on vain läsnäolo- ja kuunteluoikeus.

Mitä tämä nyt oikein tarkoittaa, enkö saisi olla poissa töistä sairaana!"

Saat, mutta tilanteeseen on myös yritettävä jotain ratkaisua. Eihän tilanne voi tuollaisena jatkua kuukausi tolkulla. Jos psygologilla on ravattu useamman kuukauden aikana ja lääkäri päätyy vielä saikkuun, niin jotain muuta olisi kokeiltava, että jaksaa tehdä työnsä. Fiksu työnantaja yrittää ehdottaa jotain rakentavaa. Tietysti vaikeaa, jos henkiset ongelmat liittyvät työn ulkopuolelle ja vaikuttavat kaikkeen jaksamiseen. 

Vierailija
72/85 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteinen kolmikantaneuvottelu tulossa, poissaoloja tullut tietty määrä johonkin aikaan nähden. Varaudu muutoksiin työsuhteessasi tai käyttäytymisessäsi, voit toki kieltäytyä mutta seurauksena työsuhde tullaan päättämään. Työnantaja ei ole hyväntekijä.

Oletko töissä Ylellä?

Vierailija
73/85 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä täällä on lynkkausmieliala sellaista henkilöä kohtaan, joka muutenkin on heikoilla just nyt. Olen itse ollut ap:n tapaisessa tilanteessa ja se oli ihan kamalaa; menetin yöuneni ja jouduin jatkamaan sairaslomaa kun jouduin ns. silmätikuksi. Esimies oli päättänyt tahollaan, että minulla on burnout, ja vaikka kuinka yritin selittää, hänen mielipiteensä ei siitä muuttunut. Minulle määrättiin tiukemmat säännöt kuin muille. En suostunut nielemään tätä, vaan olin yhteydessä luottamusmieheen ja työterveyteen, jotka tukivat minua sataprosenttisesti. Esimies sai potkut muutama kk tämän jälkeen.

Kauhutarinasta huolimatta tuon tilaisuuden siis PITÄISI olla sellainen sessio, jossa tilanteesi kuullaan ja mietitään yhdessä, miten jaksaisit töissä paremmin. Tapoja tähän on monia. Itse halusin lopulta tehdä nelipäiväistä työviikkoa, joka on vähentänyt sairastelujani huimasti. Nyt kaikki ovat tyytyväisiä.

Ap:lle toivon kaikkea hyvää ja kovasti tsemppiä! Kyllä kaikki järjestyy lopulta.

Vierailija
74/85 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle vielä osuu talviloma saikun ajalle. Koska työnantaja on p*rseläpi, aion tietenkin hakea senkin siirtoa… kjäh kjäh kjää

Ei siinä kjäh-kjähhejä sen enempää kuin alapeukkujakaan tarvita. Selvä peli: totta kai voit hakea siirtoa eikä siinä ole mitään "väärää". Sitä vartenhan mahdollisuus on olemassa.

Vierailija
75/85 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä täällä on lynkkausmieliala sellaista henkilöä kohtaan, joka muutenkin on heikoilla just nyt. Olen itse ollut ap:n tapaisessa tilanteessa ja se oli ihan kamalaa; menetin yöuneni ja jouduin jatkamaan sairaslomaa kun jouduin ns. silmätikuksi. Esimies oli päättänyt tahollaan, että minulla on burnout, ja vaikka kuinka yritin selittää, hänen mielipiteensä ei siitä muuttunut. Minulle määrättiin tiukemmat säännöt kuin muille. En suostunut nielemään tätä, vaan olin yhteydessä luottamusmieheen ja työterveyteen, jotka tukivat minua sataprosenttisesti. Esimies sai potkut muutama kk tämän jälkeen.

Kauhutarinasta huolimatta tuon tilaisuuden siis PITÄISI olla sellainen sessio, jossa tilanteesi kuullaan ja mietitään yhdessä, miten jaksaisit töissä paremmin. Tapoja tähän on monia. Itse halusin lopulta tehdä nelipäiväistä työviikkoa, joka on vähentänyt sairastelujani huimasti. Nyt kaikki ovat tyytyväisiä.

Ap:lle toivon kaikkea hyvää ja kovasti tsemppiä! Kyllä kaikki järjestyy lopulta.

Miten uskallat luvata "kyllä kaikki järjestyy lopulta"? Hyvinkin moni asia elämässä ei "järjesty", edes lopulta, ja se tosiasia on vain hyväksyttävä.

Vierailija
76/85 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on kyllä ap:lta vit*uilua, jos et suostunut esimiehelle kertomaan ”tarjouksen yksityiskohtia”. Se esimies kuitenkin yrittää saada hommat hoidetuksi poissaolostasi huolimatta. Vai onko jäänyt nekin yksityiskohdat tekemättä? Ihan oikein, että ”pääset” keskusteluun.

Mielestäsi sairaslomalla pitää siis lääkärin - terveydenhuollon ammattilaisen - ohjeista välittämättä tehdä töitä? "Tarjouksen yksityiskohtia" tuskin muistaa mt-ongelmien vuoksi saikulla olija, ilman että joutuu kaivamaan sen paperin (tai todennäköisimmin tiedoston) jostakin. Mikä on ilmiselvästi työntekoa.

Vierailija
77/85 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten uskallat luvata "kyllä kaikki järjestyy lopulta"? Hyvinkin moni asia elämässä ei "järjesty", edes lopulta, ja se tosiasia on vain hyväksyttävä.

Olen pahoillani jos koet noin. Mutta olen itse selvinnyt hyvin oudoista tilanteista työpaikoilla (potkut koejalla, työskentely narsistin kanssa, esimies keksii minulle burnoutin). Joskus se on tarkoittanut sen nykyisen työpaikan menettämistä tai muuten erittäin raskaita aikoja. Ei ole maailmanloppu, jos tulee esimerkiksi irtisanotuksi. Jälkikäteen näkee hyvin, että se työpaikka ei ollut minua varten. Hyviä työpaikkojakin on olemassa.

Vierailija
78/85 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäsi sairaslomalla pitää siis lääkärin - terveydenhuollon ammattilaisen - ohjeista välittämättä tehdä töitä? "Tarjouksen yksityiskohtia" tuskin muistaa mt-ongelmien vuoksi saikulla olija, ilman että joutuu kaivamaan sen paperin (tai todennäköisimmin tiedoston) jostakin. Mikä on ilmiselvästi työntekoa.

On kyllä mt-ongelmainen suhtautuminen työntekoon sulla. Aika itsestään selvää, että susta on saatu tarpeeksi nyt.

Vierailija
79/85 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sairaslomaa pitkittyy, tehdään aina työterveyshuollon kanssa yhteistyötä. Eli tilanne johtuu siitä. Se on työnantajan velvollisuus ja sinun etusivu.

Saattaa se olla takasivukin.

Vierailija
80/85 |
09.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista se nykyään on, otan osaa. Itsekin jouduin vastaavaan puhutteluun, jossa minua ei kuunneltu ollenkaan, kerrottiin vain, miten minun sairauspoissaolo kuormittaa kaikkia muita. Minulla oli toimivan lääkityksen etsimisessä ongelmia ja työolosuhteet oli työpaikalla huonot. Sitten löytyi toimiva lääkitys, mutta työpaikalla tuli yt:t ja jouduin pihalle. Sen jälkeen olen voinut hyvin.

Jep. Itse aloitin vuosi sitten uudessa työssä ja mikään sovittu ei pitänyt paikkaansa. Kuukaudessa aloin voida huonosti, kesäkuussa jo burnoutin partaalla. Eikä johtunut työmäärästä vaan organisaatiosta. Kesäloman jälkeen säikähdin itsetuhoisia ajatuksia, sain sairaslomaa ja päätin irtisanoutua. Paras päätös ikinä, vointi palautui normaaliksi muutamassa kuukaudessa. Loppuvuodesta sain uuden työpaikan, meno 180 astetta parempaa kuin tuolla edellisessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän