Joudun esihenkilön puhutteluun, ”heti kun sairauspoissaolosi päättyy”
Olen saikulla ja tiimin vetäjä soitti ja kysyi jonkun tarjouksen yksityiskohtia. Kerroin ihan asiallisesti, etten jaksa nyt pohtia työasioita, koska olen niin väsynyt ja ahdistunut. Kerroin ihan asiallisesti, että sain saikkua määrittelemättömän kiputilan takia mutta taustalla on pitkäaikainen masennus avioeron ja lasten huoltoa koskevan riidan takia. Mulla on siis reumaattisia särkyjä, mutta mitään reumaan viittaavaa ei ole. Onen käynyt psykologilla työterveyden sallimat kerrat viime syksyn ja tammikuun aikana, ja työterveyslääkäri psykologin kanssa keskusteltuaan määräsi vielä 2 vkoa sairauslomaa.
Nyt siis esimies pyytää ”keskusteluun työssä viihtymisestä ja jaksamisesta” yhdessä hr:n edustajan kanssa. Voin myös pyytää henkilökunnan edustajan mukaan, mutta hänellä on vain läsnäolo- ja kuunteluoikeus.
Mitä tämä nyt oikein tarkoittaa, enkö saisi olla poissa töistä sairaana!
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista se nykyään on, otan osaa. Itsekin jouduin vastaavaan puhutteluun, jossa minua ei kuunneltu ollenkaan, kerrottiin vain, miten minun sairauspoissaolo kuormittaa kaikkia muita. Minulla oli toimivan lääkityksen etsimisessä ongelmia ja työolosuhteet oli työpaikalla huonot. Sitten löytyi toimiva lääkitys, mutta työpaikalla tuli yt:t ja jouduin pihalle. Sen jälkeen olen voinut hyvin.
Omakohtaisena kokemuksena pitää sanoa että potkut epäterveestä työilmapiiristä on ollut vain hyvä asia. Älkää hyvät ihmiset tuhlatko aikaa työpaikkaan joka sairastuttaa teidät ilmapiirillään. elämä on aivan liian lyhyt tuhlattavaksi kus i päiden hyväksi.
Kuinkahan aloittajan mieliala tuollaisesta "kehittyy?"
Syyllistetään nyt sairastelustakin. Siltä tuo tuntuu.
Esihenkilöä ei tarvitse ottaa todesta. Esimies sen sijaan saanoo miten asia on.
Vierailija kirjoitti:
Se on vaan lakisääteinen juttu. Ota kumminkin luottamusmies mukaan sellasena henkilökunnan jäsenenä siltä varalta, että esimies ei ole korrekti.
Joka työpaikalla ei ole tuollaisia luottamusmiehiä.
Iso osa saikuista on täysin naurettavia eli on syytäkin siihen kuulusteluun.
Yleensä noissa noudatetaan 30-60-90 mallia eli 30 päivän sairauspoissaoloista käydään eka keskustelu. Meillä se käydään jo 15 päivän jälkeen.
Ota luottamusmies mukaan!
Mulla ainakin oli työhyvinvointineuvottelu (minä, tt-lääkäri, pari esimiesasemassa olevaa) tuon kaltaisten syiden takia. Ihan ok tilanne (hieman ahdistavaa kyllä puhua esimiehille omasta mielenterveydestä), käytiin läpi miten jaksan töissä ja voiko sitä helpottaa jotenkin. Lopputulemana, kannustivat kertomaan, jos tietyt työtehtävät muodostuu liian raskaiksi ja lupasivat, että voidaan järjestellä työaikoja niin, että pääsen arkena terapeutille (ilta-aikoja ei juuri ole).
Ja ihanko oikeasti työnantajallasi ei mielestäsi ole oikeutta järjestää keskustelua työsi jatkosta pälliongelmiesi vuoksi. Minä helvetin hyväntekeväisyyslaitoksina yrityksiä oikein pidetään. Jos et saa päätäsi kuntoon niin älä enää roiku muiden maksettavana. Tuommoiset jatkuvaansaikuttajat tulevat aivan älyttömän kalliiksi ja syytön se työnantaja siihen on
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin oli työhyvinvointineuvottelu (minä, tt-lääkäri, pari esimiesasemassa olevaa) tuon kaltaisten syiden takia. Ihan ok tilanne (hieman ahdistavaa kyllä puhua esimiehille omasta mielenterveydestä), käytiin läpi miten jaksan töissä ja voiko sitä helpottaa jotenkin. Lopputulemana, kannustivat kertomaan, jos tietyt työtehtävät muodostuu liian raskaiksi ja lupasivat, että voidaan järjestellä työaikoja niin, että pääsen arkena terapeutille (ilta-aikoja ei juuri ole).
Voi v***u. Joku muuhan ne sinun työhelpotuksesi sitten saa tehtäväkseen, kiva
Vierailija kirjoitti:
Se on keskustelu, ei mikään puhuttelu tai rangaistus. ❤️ Kuten täällä on todettu, työnantajalla yleensä on vakiintunut käytäntö, että aiheesta pidetään keskustelu kun x määrä poissaoloja vuodessa. Kyseessä ei siis myöskään ole mitään henkilökohtaista vaan silkka rutiini, joka tehdään usean työntekijän kohdalla vuosittain jos työpaikkasi on yhtään isompi.
Täällä nyt ihmiset tykkäävät ilkeillä ja pelotella tuntemattomille. He tekevät sitä siksi, että heillä on sadistisia piirteitä. Älä nyt vaan usko kaikkea mitä täällä kirjoitetaan. Kaikkea hyvää sinulle. ❤️
Kiitos, kun luokittelit minut sadistiksi vain sillä perusteella, kun kerroin, mitä vastaava tilanne oli minulle omalla työpaikalla.
Joku ihmettelee, miksi esim. jalka poikki -tapauksessa pitää järjestää kolmikantakeskustelu. On paljon helpompi määrittää keskustelulle poissaolojen päiväraja, kuin syyraja. On helppo sanoa, että 30 vrk/vuosi poissaoloja johtaa keskusteluun. Jos tähän aletaan sitten luettelemaan, että syistä xxx, yyy ja ttt ei keskustelua tarvita, menee jo melko säätämiseksi. Helpompi on siis järjestää vaikka 10 min palaveri, jossa todetaan, että kaikki ok, ei aihetta jatkotoimille. Tietysti myös se, että jos henkilö on ensin pitkän pätkän poissa jalan katkeamisen takia, kohta meni käsi poikki, sitten oli jotain muuta jne., voi alkaa jo työnantajaakin kiinnostamaan, vaikuttaako henkilön vapaa-aika liiaksi työntekoon. Vapaa-aika ei sinänsä kuulu työnantajalle, mutta se kuuluu, jos vapaa-ajan vietto haittaa työn tekoa.
Oli poissaolon syy mikä hyvänsä, se aina vaikuttaa muihin työntekijöihin. Mitä pidempi tai enemmän poissaoloja on, sitä aiheellisempaa on miettiä, onko työn kuva henkilölle toimiva. Esim. aloittajan tilanteessa hänen takanaan on tärkeitä ja tarpeellisia tietoja, joita hän ei jaksa välittää eteenpäin. Jos tuollainen on vähänkään toistuvaa, se aiheuttaa yritykselle merkittävää haittaa. On siis syytä miettiä, onko tarpeellista siirtää aloittaja työhön, joka ei ole niin "henkilökohtaista", vai pitääkö kehittää nykyisen työn työtapoja niin, että kaikki tieto on helposti muiden saavutettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Ja ihanko oikeasti työnantajallasi ei mielestäsi ole oikeutta järjestää keskustelua työsi jatkosta pälliongelmiesi vuoksi. Minä helvetin hyväntekeväisyyslaitoksina yrityksiä oikein pidetään. Jos et saa päätäsi kuntoon niin älä enää roiku muiden maksettavana. Tuommoiset jatkuvaansaikuttajat tulevat aivan älyttömän kalliiksi ja syytön se työnantaja siihen on
Tuollaiset jää "sairauslomalle" jokaisesta pikku niiskutuksesta tai kurkun karheudesta ja firman pitäisi maksaa palkkaa tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset jää "sairauslomalle" jokaisesta pikku niiskutuksesta tai kurkun karheudesta ja firman pitäisi maksaa palkkaa tyhjästä.
Ja nuo "henkiset ongelmat" on lähinnä laiskuutta.Tuolla logiikalla olisin saikulla vuoden ympäri.
Ota liiton edustaja mukaan, hänellä on puheoikeus.
Oikein. Toivottavasti sut siirretään pois firman henkilöstölistasta.
Jatkuvasti milloin milläkin verukkeella psyykesaikulla roikkuvat tyypit ovat maailman hyödyttömämpiä työntekijöitä. Meillä on näitä töissä kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalle on lain mukaan velvollisuus kutsua sinut tuollaiseen palaveriin, koska sairauspoissaoloja tiettynä aikana on tietty määrä. Ei se ole puhuttelu, se on työnantajalle tärkeä palaveri siitä, mitä työolosuhteissa pitää muuttaa, jotta työskentelysi on mahdollista. Aika usein muokataan työnkuvaa sellaiseksi, että työmäärä ja vastuut vähenevät ja samalla voidaan tarkistaa palkkaakin alaspäin. Lisäksi työnantajalla on tulevaisuudessa mahdollisuus irtisanoa sinut sairauden takia, jos tilanne kroonistuu.
Hmm. Ei mun palkkaa laskettu, sama TES minimi kuin ennenkin. Kokous kyllä kutsuttiin, vaikka sairauspoissaoloja ei ollut paljoa.
Kuulostaa oudolta ettei henkilöstln edustajalla/liiton henkilöllä olisi puheoikeutta. Ainakin meillä oli.
Tuo nyt tulee, vaikka olisit koronan vuoksi sairaalassa ja siksi riittävän pitkään (yleensä sääntönä käytetään kahta viikkoa) pois töistä.
Esihenkilö ei missään tapauksessa olisi saanut soittaa sulle työasioista kotiin, kun olet sairauslomalla.
Vierailija kirjoitti:
Oikein. Toivottavasti sut siirretään pois firman henkilöstölistasta.
Jatkuvasti milloin milläkin verukkeella psyykesaikulla roikkuvat tyypit ovat maailman hyödyttömämpiä työntekijöitä. Meillä on näitä töissä kaksi.
Ei ap:lla ole verukkeita vaan oikeasti sairas. Kuka vaan voi sairastua.
Ihan normaali käytäntö kun on pitkä sairausloma tai tietty määrä lyhyempiä poissaoloja jonkun seurantajakson aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä i d i ootti työnantaja puhutteli työntekijöitä ilman mitään lakisääteistä oikeutta jo tyyliin viikon poissaoloista. Sitten eräs avaintyöntekijä (esimiesasemassa) jäi henkisistä syistä useiden kuukausien sairaslomalle, ihan syynä p*skat työolot työpaikalla, huono johtaminen, työntekijöiden kuuntelemattomuus ym., niin ilmeisesti silloin työnantaja joutuikin oppimaan, että ihan kaikki saikut eivät ole laiskuutta.
Sen jälkeen toinen esimies jäi elimellisistä syistä useiden kuukausien, kenties vuodenkin saikulle ja itse olen juuri tässä 11 viikon sairaslomalla elimellisistä syistä. Se on IHAN OIKEIN sille cunt’ille.
Eikä se enää uskalla kovistella ketään, kun nämä jäävät saikulle. Sekin on sille ihan oikein, mitäs törkeästi epäili ihmisten rehellisyyttä.
Ei tästä mulle ainakaan mitään palaveria olla järkkäämässä.Onhan viikkokin jo pitkä poissaolo. Etenkin, jos ei ole lääkärin määräämä tai korvaavaa työtä olisi ollut tarjolla.
Niin että norossa vaan työpaikalle koska saikku on turhaa!
Aina työpaikan huonosta ilmapiiristä ei voi syyttää esihenkilöä. Enemmän täytyisi nostaa esille myös uhriutujat, jotka tahallaan haluaa ymmärtää asioita väärin ja hankaloittaa siten kollegoidensa työntekoa. Heidän vuokseen tavallinen työntekijä joutuu käyttämään enemmän työaikaa yhden asian hoitamiseen kuin se keskimäärin aikaa veisi. Usein tehtävät jopa nousevat takaisin tehtäväksi heidän vuokseen. Valitettavasti vain heidän puhutteluunsa ei usein ole riittävästi keinoja käytössä ja työpaikan ilmapiiri pysyy sairaana niin kauan kuin kyseinen henkilö pysyy työyhteisön jäsenenä.
Se on keskustelu, ei mikään puhuttelu tai rangaistus. ❤️ Kuten täällä on todettu, työnantajalla yleensä on vakiintunut käytäntö, että aiheesta pidetään keskustelu kun x määrä poissaoloja vuodessa. Kyseessä ei siis myöskään ole mitään henkilökohtaista vaan silkka rutiini, joka tehdään usean työntekijän kohdalla vuosittain jos työpaikkasi on yhtään isompi.
Täällä nyt ihmiset tykkäävät ilkeillä ja pelotella tuntemattomille. He tekevät sitä siksi, että heillä on sadistisia piirteitä. Älä nyt vaan usko kaikkea mitä täällä kirjoitetaan. Kaikkea hyvää sinulle. ❤️