Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ignooraaminen somessa - työpaikkakiusaamisen muoto?

Vierailija
08.02.2022 |

Viesti kopioitu toisesta ketjusta:

"Kaikki työkaverit seuraavat toisiaan somessa. Käyvät kehumassa toisiaan somessa ja jos työyhteisön tilillä julkaistaan jotain heidän tekemäänsä, niin ovat heti tykkäämässä ja kommentoimassa "voi kun sä oot meidän työpaikan voimapesä ja saat kaikkea upeaa aikaiseksi, ihana tiina!". Jos työyhteisön tilillä julkaistaan jotain minun tekemääni työhön liittyvää, niin eivät koskaan tykkää eivätkä kommentoi.

Pahimpia ovat nämä, kun julkisesti saatetaan kiittää kaikkia muita nimeltä, mutta minut on aina unohdettu tuolta nimilistalta..."

Pitävätkö muutkin tällaista ignooraamista somessa työpaikkakiusaamisen yhtenä muotona? Tottakai vapaa-ajalla saa tehdä mitä haluaa, mutta monella alalla some on jo osa työtä/somessa ollaan ns. työprofiililla. Luulin olevani ainoa, jolla on tällaista. Työpaikassamme on pieni naisporukka, jotka hehkuttavat somessa vain toistensa saavutuksia. Jos joku toinen työyhteisössä saa vaikka tunnustusta hyvin tehdystä työstä, niin eivät reagoi mitenkään.

Kommentit (212)

Vierailija
41/212 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eristämistähän se on ja ihan tietoinen kannanotto, jos koskaan ei tykätä toisen julkaisuista tai oteta kaveriksi, vaikka kaikki muut työkaverit olisivat kaverilistalla.

Ja ketkä muka väittävät, etteivät tiedä, onko jollakin facebookia tai instaa. Menee pari sekuntia googlata työkaverin etunimi + sukunimi, jolla löytää esim. facebookin nopeasti. Tai jos työkaveri tykkää työpaikan julkaisuista, niin löytyyhän hän sitäkin kautta.

Samaa mieltä, että kyllä se on ihan tahallista. Turhaa inistä, etten tiennyt ettei sillä ole facebookia tai etten ole nähnyt mitään sen päivityksiä. Mutta noiden taaksehan sitä sitten mennään ja ollaan olevinaan viattomia. 

Minulla on ammattialallani instagramtili, jonka monet tietävät ja nykyiseen työpaikkaan tullessani työyhteisössä sanottiin, että tämä on nyt se henkilö, joka tuota tiliä pitää. Kummasti nämä pari minua inhoavaa ja kiusaavaa työkaveria eivät ole pyytäneet kavereiksi eivätkä koskaan tykkää mistään, mitä julkaisen. :D

Vierailija
42/212 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on just tätä :D

"Olit kyllä järjestänyt niin hienon esityksen tänään! Onni on, kun saa olla sinun työkaverisi, Sari!<3" (Siirin esityksestä ei sanota mitään, vaikka se oli huolella tehty ja hyvä)

"Maija Mallikas on henkilöiden Tuuli Tomera, Sanna Säihkyvä ja Ulla Upea seurassa. Tänään käytiin työporukalla syömässä onnistuneen projektin kunniaksi. Tehtiin yhdessä tosi hienoa jälkeä." (Siiri Syrjittykin oli tekemässä tuota projektia, mutta häntä ei mainita eikä edes kutsuttu syömään. Siiri kuitenkin näkee tuon julkaisun somesta ja työkaverit tietävät sen.)

Musta on ihan superinhottavaa, että ihmiset tekevät noita julkaisuja, joista tasan tiedetään, että se ulkopuolelle jäänyt näkee ne myös. Mä en tästä syystä koskaan merkitse ketään mihinkään julkaisuihin ja mietin kahdesti, jaanko jotain tuollaista poissulkevaa somessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/212 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olit kyllä järjestänyt niin hienon esityksen tänään! Onni on, kun saa olla sinun työkaverisi, Sari!<3" (Siirin esityksestä ei sanota mitään, vaikka se oli huolella tehty ja hyvä)

"Maija Mallikas on henkilöiden Tuuli Tomera, Sanna Säihkyvä ja Ulla Upea seurassa. Tänään käytiin työporukalla syömässä onnistuneen projektin kunniaksi. Tehtiin yhdessä tosi hienoa jälkeä." (Siiri Syrjittykin oli tekemässä tuota projektia, mutta häntä ei mainita eikä edes kutsuttu syömään. Siiri kuitenkin näkee tuon julkaisun somesta ja työkaverit tietävät sen.)

Hitto että ihoan tuollaisia työporukoita. Onneksi nykyään teen itsenäistä työtä.

Vierailija
44/212 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä tapahtuu siis paljon. Olen samaa mieltä, että somessa huomiotta jättäminen on eristämistä, eli todellakin kiusaamista kun työyhteisö on sen kaltainen, että tietty porukka tykkäilee ja kommentoi kaikkea voimauttavaa toinen toisilleen, mutta joku jätetään ulos. 

Olen ollut myös todistamassa kuvatunlaista menoa. Tunsin voimattomuutta kun näin mitä tapahtuu (eristäminen somessa, työyhteisössä mm. juuri palaverien suhteen, negatiivisten asioiden puhumista selän takana jne.) mutta kun oikein mitään ei voinut suoraan osoittaa tahalliseksi, niin oli hankalaa puuttuakaan.

Onneksi tuo ihminen päätti lähteä, eikä hänen ollut mikään pakkorako jäädä nielemään tuollaista sontaa. 

Vierailija
45/212 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset osaa olla somessa aivan yhtä julmia kuin lapset ja nuoretkin. Sitten jos asian ottaa työpaikalla esille, niin esitetään ettei ymmärretä mistä puhutaan.

Vierailija
46/212 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai s**tana, tämä! Naurattaisi, ellei olisi niin totta.

Vierailija
47/212 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somessa passiivisuuskin on aktiivista. Jos joku jätetään koko ajan ulkopuolelle eli vain hänen jutuistaan ei tykätä tai joku yksi ihminen tykkää kaikesta muusta paitsi yhden ihmisen jutuista, se on täysin tarkoituksellista.

Vierailija
48/212 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niiin tuttua tuo. Vaihdoin työpaikkaa juurikin tuollaisen ulos jättämisen ja selän takana juoruilun takia.

Kun työpaikalla on yksi käärme, joka päättää, että yhdelle ei puhuta, sille ei tod puhuta ja kaikki karttaa. Eivät edes vastaa kun kysyin jotain. Ei tervehditä aamulla, ei kerrota työtehtävää sille päivälle..

Usein nämä käärmeet ovat saaneet pomonkin siihen valtaan ja hän uskoo kaikki valheet mitä käärme hänelle syöttää ei toivotusta henkilöstä.

Aivan säälittävää touhua aikuisilta ihmisiltä!

Työelämä on monella tapaa aivan perseestä.

Ei se kouluelämäkään mitään herkkua ollut kiusattuna. Tuo miten kuvailit oli juuri kuin minun kouluaikoina ala-asteelta aina amk:hon asti. Aina löytyy se yksi "Regina George" joka on todella dominoiva hahmo ja jota muut mielistelee sekä tottelee. Vapaa-aika on ainoa milloin elämä ei ole perseestä. En käytä whatsappia lukuunottamatta mitään someakaan, koska sieltäkin tota toksisuutta tulee.

Vierailija
49/212 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeps, terveisin tuo Siiri. 🙄

Vierailija
50/212 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiedä työkavereiden sometileistä tai he omastani. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi ihmeessä joku tykkäys merkitsisi yhtään mitään, jos ei aio tilillään rahaa tehdä.

Vierailija
51/212 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeps, terveisin tuo Siiri. 🙄

Sama. Meillä käytiin tiimeittäin syömässä joululounas työnantajan piikkiin. Mulle ei tietenkään muu tiimi ilmoittanut, milloin menevät syömään. Mulla jäi koko lounas välistä. Toisaalta, ylimääräinen tunti kiusaajien seurassa ei houkuta muutenkaan.

Vierailija
52/212 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somessa passiivisuuskin on aktiivista. Jos joku jätetään koko ajan ulkopuolelle eli vain hänen jutuistaan ei tykätä tai joku yksi ihminen tykkää kaikesta muusta paitsi yhden ihmisen jutuista, se on täysin tarkoituksellista.

Tämä. Ei voi olla niin, että yhden jutut jää täysin huomaamatta tai olisivat aina sellaisia, ettei niistä kannattaisi tykätä. 

Vierailija
53/212 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kiinnittäsi mitään huomiota johonkin työpaikan kehumisrinkiin. Ällöä.

Kenen sijassa et siis kiinnittäisi? On se helppo sanoa, ellei itse ole tuo porukan ulkopuolelle jätetty.

No onko parempi vaihtoehto roikkua siellä kuusi kertaa päivässä pahoittamassa mielensä? Hoitaisin hommani ja etsisin samalla uutta duunia.

En muutenkaan ymmärrä ettäs eurataan yhtään ketään tai mitään jos ei ole ihan pakko. Itsekehun ällöttävä kehto koko some, ihmiset esittelee itsensä täysin kiillotettuina ja filtteröityinä.

Vierailija
54/212 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. Ei minua ainakaan kiinnosta mitkään somekehut... Siis missä ammatissa ihmiset jossain somessa (esim. Facebook) kehuvat työkavereitaan ja minkä ikäisiä ihmisiä? 😂 jotain lähellä eläkeikää olevia?

Vierailija
55/212 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja. Ei minua ainakaan kiinnosta mitkään somekehut... Siis missä ammatissa ihmiset jossain somessa (esim. Facebook) kehuvat työkavereitaan ja minkä ikäisiä ihmisiä? 😂 jotain lähellä eläkeikää olevia?

omalla työpaikallani nämä ovat nelikymppisiä naisia

Vierailija
56/212 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

omalla työpaikallani nämä ovat nelikymppisiä naisia

Ok. Ei meillä ainakaan tällaista ole. Tottakai työpaikoillakin ihmiset ystävystyy toisten kanssa enemmän, kuin toisten...

Vierailija
57/212 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vahinko, että juuri tietyn ihmisen nimi unohtuu aina mainita julkisissa kiitoksissa tai hänen työtään ei koskaan kehuta julkisesti. Vaikka kuinka väitettäisiin vahingoksi, niin se ei sitä ole. Jokaisen työssä on jotakin kehumisen aihetta, ihan turha muuta väittää.

Vierailija
58/212 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vahinko, että juuri tietyn ihmisen nimi unohtuu aina mainita julkisissa kiitoksissa tai hänen työtään ei koskaan kehuta julkisesti. Vaikka kuinka väitettäisiin vahingoksi, niin se ei sitä ole. Jokaisen työssä on jotakin kehumisen aihetta, ihan turha muuta väittää.

Minulle merkitsee vain kehut esimieheltä ja esimerkiksi palkankorotuksen muodossa.

Vierailija
59/212 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ja kuten tässäkin ketjussa, eipä tuota kiusaamisen muotoa sellaiset tietenkään tunnistakaan, jotka eivät ole itse eristetyksi joutuneet. Hyvä niin etteivät ole, mutta ei pidä vähätellä heitä jotka sitä todellisuutta elävät. Somessa ignooraaminen on todellakin  _yksi_  eristämisen eli kiusaamisen muoto - monen some-ignooratun kohdalla sitä eristämistä harrastetaan myös muilla tavoin. 

Vierailija
60/212 |
08.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oli työpaikkakiusattuna raskasta vielä se, että sen työpaikalla tapahtuvan kiusaamisen lisäksi eristettiin somessa. Ei tykätty mistään, mitä julkaisin työnantajan sivuilla. Mutkan kautta kuulin, että kävivät kyllä lukemassa kuulumisiani julkisen instani kautta, vaikka eivät seuranneet minua tai tykänneet julkaisuista. Napsautin estot päälle noille ihmisille instan ja facen puolella. Pahin kiusaaja suuttui tuosta sen verran, että esti mieheni facessa. Eivät ole siis koskaan tavanneet, joten hieman kumma ratkaisu. :D

Uutta työpaikkaa etsiessä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi