Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Et voi tietää, koska et ole äiti

Vierailija
16.06.2015 |

Missä tilanteessa olet sanonut/kuullut sanottavan tuon?

En usko, että äidinrakkautta lukuunottamatta ei ole mitään, mitä ei-synnyttänyt voisi tietää.

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:07"]Sen olen huomannut ettei lapsettomat kaverit osaa tulla kylään lapsiperhekotiin. Eivät vaan osaa olla, pyöräyttelevät silmiään ja katsovat vähän nyreästi kun lapsi polttaa hermonsa tuntikaupalla paasaaviin aikuisiin, ei siinä pysty äitinä juttelemaan keskeytyksettä kun lapsi ryntää ympäri asuntoa... ja monesti olen tässä tilanteessa juuri ajatellut sen kuuluisan lauseen, että odotahan vain kunnes ...
[/quote]

Miksi edes kutsut lapsettomia kylään kun ovat niin vastenmielisiä? Äideillä ei taida olla vieraanvaraisuutta...

Vierailija
102/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus tietenkin voi jalostaa tiedon, mutta voin kyllä myös uskoa esim lääkärin sanaa syövänhoidosta vaikka hän ei itse henkilökohtaisesti ole kokenut syöpää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi on sairas..

Vierailija
104/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mjää, oon lastenkodissa töissä. Aika vaihtelevaa se äidin rakkaus tuntuu olevan, toise ei viitti tulla ees kertaa kilmessa kuussa vaikka haettas. Mut mä saan tietty olla äiti ilman et kroppa ois pilalla, se on kivaa:)

Vierailija
105/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:06"]

"Surusta ja ilosta ei tiedä mitään ennen kuin on äiti." Aivan uskomatonta puhetta mielestäni.

[/quote]

Olen kyllä kokenut oman äitini sairastumisen ja läheisten kuolemia, mutta voisin kuvitella, että mikäli oma lapsi sairastuisi tai kuolisi, se olisi kahta kamalampaa.

Vierailija
106/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiys taitaa tehdä ihmisestä paremman, ainakin lapsettomaan verrattuna? Siltä vaikuttaa, kun näitä kommentteja lukee. Kyllä olen itse lapseton, toistaiseksi, omasta halusta.

Vierailija
107/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:07"]Sen olen huomannut ettei lapsettomat kaverit osaa tulla kylään lapsiperhekotiin. Eivät vaan osaa olla, pyöräyttelevät silmiään ja katsovat vähän nyreästi kun lapsi polttaa hermonsa tuntikaupalla paasaaviin aikuisiin, ei siinä pysty äitinä juttelemaan keskeytyksettä kun lapsi ryntää ympäri asuntoa... ja monesti olen tässä tilanteessa juuri ajatellut sen kuuluisan lauseen, että odotahan vain kunnes ...
[/quote]

Miksi edes kutsut lapsettomia kylään kun ovat niin vastenmielisiä? Äideillä ei taida olla vieraanvaraisuutta...
[/quote]

Ai ne lapsettomat on vastenmielisiä :D lapsista ei tee vastenmielisiä se, jos alkaa tulla jo nälkä tai väsymys tai turhautuminen, kun äiti istuu ja pälättää toisten aikuisten kanssa jo ties kuinka kauan. Mutta ah, oletkin lapseton, ja tässä päästäänkin jo yhteen kohtaan mistä ette ymmärrä yhtään mitään.

Vierailija
108/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:12"]

Kokemus tietenkin voi jalostaa tiedon, mutta voin kyllä myös uskoa esim lääkärin sanaa syövänhoidosta vaikka hän ei itse henkilökohtaisesti ole kokenut syöpää.

[/quote]

Kyse on aika erilaisista asioista. Syövän hoitaminen ja sen sairastaminen ovat ihan eri asioita. Hoitaminen on tieteellisen tutkimuksen tulos, kun taas sairastaminen on kehollinen juttu.

Vierailija
109/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paljon asioita, joita en varmasti ymmärtäisi tai olisi oppinut, jos en olisi äiti. Mutta se ei johdu siitä, että olen äiti vaan siitä keiden äiti on. Osa lapsista esimerkiksi on erityistarpeisia. Ilman niitä erityistarpeita en olisi oppinut tai kokenut monia asioita. Mutta ei sillä ole loppupelissä tekemistä sen kanssa, että olen äiti vaan niiden lasten ominaisuuksilla. 

vastaavasti esikoinen oli kamala allergikko. Ei nukkunut koskaan. En voi kuitenkaan sanoa, että äitiys jotenkin avaisi sen väsymyksen maailman. Tiedän hirveän paljon äitejä, joilla ei ole siitä hajuakaan...

Lasten kasvatukseen, rakastamiseen jne. liittyvissä asioissa en usko, että äitiys toi mulle mitään lisää, koska olen koko elämäni ollut oikeastaan niiden juttujen kanssa tekemisissä.

Vierailija
110/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:14"]Äitiys taitaa tehdä ihmisestä paremman, ainakin lapsettomaan verrattuna? Siltä vaikuttaa, kun näitä kommentteja lukee. Kyllä olen itse lapseton, toistaiseksi, omasta halusta.
[/quote]

Mitä höpötät? Tässä puhutaan asioista, joita lapsettomat eivät tiedä äitinä olemisesta. Ei siitä, että äidit olisivat automaattisesti parempia ihmisiä kuin lapsettomat, vain koska ovat äitejä.
Se vain on fakta, että lapsettomat eivät tiedä vanhemmuudesta kuin hieman pinnalta, millaista se on.

Vierailija
111/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:14"]

Äitiys taitaa tehdä ihmisestä paremman, ainakin lapsettomaan verrattuna? Siltä vaikuttaa, kun näitä kommentteja lukee. Kyllä olen itse lapseton, toistaiseksi, omasta halusta.

[/quote]Lue vastaukset uudestaan. Lue myös aloitus uudestaan, oliko siinä jo jotan..

Vierailija
112/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:10"]

No esimerkiksi ekana tulee mieleen kun yksin hoidin koliikkivauvaani ja joskus saatoin epätoivoisena ja väsyneenä itkeä, että tämä on ihan perseestä ja aivan uskomatonta ripulipaskaa koko touhu. Jotkut totesivat "voi, ymmärrän sinua". Silloin ajattelit, ettet taatusti ymmärrä, koska et ole äiti. Ääneen en sanonut, hymähdin vain, mutta edelleen olen sitä mieltä että siinä tunnemyrskyssä, epävarmana ja väsyneenä äitinä jatkuvasti 100% vastuussa kiljuvasta, rääkyvästä ipanasta ei ollut kenelläkään ei-äidillä mitään tajuamista.

[/quote]

Jos oma lapsi on sattunut olemaan rauhallinen ja hyväuninen niin eipä tuohon osaa samaistua vaikka olisi äiti.

Vierailija
113/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole äiti, tiedän silti millaista on elää lapsen kanssa ja kasvattaa lasta. Työni puolesta, sekä mieheni lapsen kanssa. Enkä ole mieheni lapselle äiti, en äitipuoli, en kasvattaja, en kaveri.
Koska lapsen äiti ei halua että lapselle muodostuu tunnesidettä minuun. Viimevuotisen kesälomareissun jälkeen (onnistunut matka, vietettiin lapsen kanssa aikaa kaksin, juteltiin) sai mieheni vihaisen puhelun siitä miten minut tulisi pitää erillään miehen lapsesta, että se niistä ilkeistä äitipuolistakin tässä samalla.

Vierailija
114/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä pomolta. Todella asiaton ja syrjivä kommentti. Ammattitaitoni ei riipu siitä, olenko synnyttänyt.

Vierailija
115/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:10"]

No esimerkiksi ekana tulee mieleen kun yksin hoidin koliikkivauvaani ja joskus saatoin epätoivoisena ja väsyneenä itkeä, että tämä on ihan perseestä ja aivan uskomatonta ripulipaskaa koko touhu. Jotkut totesivat "voi, ymmärrän sinua". Silloin ajattelit, ettet taatusti ymmärrä, koska et ole äiti. Ääneen en sanonut, hymähdin vain, mutta edelleen olen sitä mieltä että siinä tunnemyrskyssä, epävarmana ja väsyneenä äitinä jatkuvasti 100% vastuussa kiljuvasta, rääkyvästä ipanasta ei ollut kenelläkään ei-äidillä mitään tajuamista.

[/quote]

Jos oma lapsi on sattunut olemaan rauhallinen ja hyväuninen niin eipä tuohon osaa samaistua vaikka olisi äiti.

[/quote]Voi hyvänen aika. Ei koskaan ole sellaista vstausta joka osuu kaikkii 100%!!!

Vierailija
116/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2015 klo 22:14"]

[/quote]Lapsettomuus on tainnut kommenttisi perusteella tehdä sinusta aivottoman.

Vierailija
117/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole äiti, tiedän silti millaista on elää lapsen kanssa ja kasvattaa lasta. Työni puolesta, sekä mieheni lapsen kanssa. Enkä ole mieheni lapselle äiti, en äitipuoli, en kasvattaja, en kaveri. Koska lapsen äiti ei halua että lapselle muodostuu tunnesidettä minuun. Viimevuotisen kesälomareissun jälkeen (onnistunut matka, vietettiin lapsen kanssa aikaa kaksin, juteltiin) sai mieheni vihaisen puhelun siitä miten minut tulisi pitää erillään miehen lapsesta, että se niistä ilkeistä äitipuolistakin tässä samalla.

[/quote]Olet haamu vai? Annat sen naisen päättää mikä olet. Aha.

Vierailija
118/133 |
16.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole äiti, tiedän silti millaista on elää lapsen kanssa ja kasvattaa lasta. Työni puolesta, sekä mieheni lapsen kanssa. Enkä ole mieheni lapselle äiti, en äitipuoli, en kasvattaja, en kaveri. Koska lapsen äiti ei halua että lapselle muodostuu tunnesidettä minuun. Viimevuotisen kesälomareissun jälkeen (onnistunut matka, vietettiin lapsen kanssa aikaa kaksin, juteltiin) sai mieheni vihaisen puhelun siitä miten minut tulisi pitää erillään miehen lapsesta, että se niistä ilkeistä äitipuolistakin tässä samalla.

[/quote]Miten voit kasvattaa kun et ole mitään??

Vierailija
119/133 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 11:05"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:40"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:29"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 10:00"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:48"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:44"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:34"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:30"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:19"]

Lisäksi melkein jokaisella on ollut äiti ja isoäiti jos asuisit mount everestillä niin tietäisit tai papin kanssa jne.. lapsellisia ovat selityksenne ainutlaatuisesta äitiydestä. Kaukaahaettua ja ontuvaa sitäkö on äitiys?

[/quote]

Niin mitä tarkoitat että kaukaa haettua? Ei ihminen voi astua kenenkään toisen saappaisiin ja tietää ilman omaa kokemusta, että miltä jokin asia juuri hänestä itsestään tuntuu. 

[/quote]

Ei kirjojakaan voi kirjoittaa tai näytelmiä. Sinun tunteitasi viedään kuule kuin pässiä narussa ja ohjailemisesi on helppoa kuten myös lapsiesi ohjailu. Ette ole uniikin ainutkertaisia vaan regoitte juuri niin kuin näytelmässä halutaan.

[/quote]

Täh...? Kirjojahan ja näytelmiähän nimenomaan kirjoitetaan...

[/quote]

Anteeksi tuo "täh" kertoi sivistys tasosi olet ainutkertainen kuten tuo "täh" osoittaa. Kiitos sinusta. Osaako lapsesi toistaa jo tuon "täh" sutkautuksen. Voin kuvitella hyvin miten teillä arki menee ja saan koko ajan enemmän tietoa ainutkertaisesta äitiydestäsi.

[/quote]

No näin arvelinkin :D Argumenttisi oli niin päätön, ettet osannut edes itse perustella tai avata sitä yhtään enempään. Ja av:lle uskolliseen tyyliin sitten haukutaan vastapuoli kun ei keksitä enää mitään muuta sanottavaa (samaan tapaan siis kuin uhmaikäiset lapset purkautuvat turhautuessaan ;))

[/quote]

Eli mielestäsi päätöntä on kertoa sinulle että näytelmäkirjoittaja kirjoittaa kaltaisestasi keskinkertaisuudesta(ei millään pahalla) koska vaan näytelmän jota muut uskovat tunteiden vallassa sinäkin. Hänen ei tarvitse kuin tarkkailla ja tehdä havaintoja ja johtopäätöksiä joihin sinä et omien sanojesio mukaan kykyene, väittämällä ettei kukaan voi tietää... Yritä nyt itse ensin kasvaa tuosta täh lauseestasi eroon se on sivistymätöntä. Ja turhaan suutut jos joku tuntee sinun elämäsi paremmin kuin sinä itse.

[/quote]

Ja tämän siansaksan kirjoittajako soimaa toisia sivistymättömyydestä... :D 

[/quote]

Uskomattoman ainutkertaista jälleen. Hienoa että tuo äiti näyttää taas olevansa itse älykäs ja paljastaa tämän suuren salaisen äitiyden mukaanaan tuoman äitiydenrakkauden omaa äitiyttään kohtaan. Katsotaan kuinka paljon jatkat tästä aiheesta odotan innolla tosi äitiyden näyttämistä. Tässä sitä opitaan äitiyden saloja. Tätä en koskaan arvannut. No parempi oppia myöhemmin kuin ei milloinkaan. Paitsi että kaltaisiasi hermostujia on äideissa muitakin.

[/quote]

Älä huoli :D En ole äiti enkä kuvittelekaan olevani sellainen. Mutta naurattaa vaan tuo sun - anteeksi vaan - aika mielenkiintoinen ulosanti 

[/quote]

Aika pliisua sen jälkeen, kun ensin avauduit kuin kissan naukaisu hermostuen. Et ole siis muuta kuin keskinkertaisuus. Eli äitiydestäsi riippumatta olet perus salaamaton helposti ohjailtava ja hermostuva tavis joka muiden kaltaistensa tapaan pitää itseään muita parempana ja viisaampana vaikka perusteluja ei ole. Astu askel kauemmaksi niin näet kokonaisuuden. Kiukkusi minua ja ulosantiani kohtaan on mielestäni vain liikkuttavaa.

[/quote]

Joo, joku voi opetella lukemaan :D En siis tosiaan ole äiti, kuten juuri äsken sanoin. Toisekseen, en ole kiukkuinen tuosta sun ulosannista vaan ainoastaan huvittunut :) Mutta harvoin näkee tällaista bullshit -generaattoria livenä työssään:D

Vierailija
120/133 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin musta tuntuu että tyypit puhuu täällä vähän eri asioista. Jotkut puhuu siitä että äitiyttä ei voi ymmärtää ja kokea ilman että on äiti, toiset puhuvat siitä että on väärin esim työnantajan sanoa ettei joku ymmärrä koska hän ei ole äiti tai ettei tiedä mitään rakkaudesta jos ei ole äiti ja toiset siitä kuinka he tietävät kyllä millaista on olla äiti vaikka eivät äitejä olekaan, jotkut puhuvat siitätekeekö äityis ihmisestä paremman.

Mielestäni järkikin sen sanoo ettei äitiyttä voi kokea olematta äiti eikä täten täysin ymmärtää millaista äitiys on. Painotan sanaa täysin. Sitä voi esim ammattinsa kautta tai sisarustensa kasvattamiseen paljon osallistumalla kokea jotain siitä, mutta onhan äitiys muutakin kun lasten kasvattamista. Samalla lailla väittäisin ettei sekään kuka on vain synnyttänyt ja antanut sitten lapsen adoptioon ole täysin (huom. Täysin) kokenut äitiyttä. Äitiys on ainutlaatuinen kokonaisuus mm. lapsen kasvattamisen arjesta ja vahvoista tunteista. Jota ei voi täysin kokea kokemalla äitiyden osa-alueita. Enhän minä esim kehitysvammaisten ja invalidien kanssa työskentemällä voi sanoa tietäväni täysin millaista se on. Enkä jos jalkani murtuu ja olen kuukausia pyörätuolissa voi sanoa täysin kokeneeni millaista on olla invalidi, vaikka opinkin varmasti ymmärtämään sitä tuolla tavalla paremmin, kokemalla invalidin arkea. Mutta se ajatusmaailma, kaikki mitä juuri se yksi invalidi on kokenut, miltä se tuntuu, en sitä voi täysin sanoa invilidille sitä täysin ymmärtäväni. En vain voi kokea kaikkea mitä hänkin ja kokea sitä samalla tavalla.

Vaikka kuinka olisin eläytymiskykyinen ja minulla olisi kokemusta äitiyden eri osa-alueista en voi sanoa sitä kokeneeni ja täysin ymmärtäväni. Koska jokaiselle äitiys on erilaista. Jollekin äitiys painottuu siihen arkeen lapsen kanssa, toiselle vastuuseen toisesta ihmisestä, jollekin se on ne vahvat tuntemukset ja äidin rakkaus. Jokainen kokee nuo mainitsemani asiat eritavalla. Eikä siksi äiditköän voi toisiaan aivan täysin ymmärtää. Ei kukaan voi toista ihmistä a-i-v-a-n täysin ymmärtää ja sanoa kokeneensa saman. Joten mielestäni ei voi väittää kokeneensa ja ymmärtävänsä millaista on olla äiti jos ei ole äiti. Mutta mielestäni on väärin myös sanoa noita et ole kokenut rakkautta ja surua jos et ole äiti ja et sinä ymmärrä kun et ole äiti- tyylisiä kommenteja. Koska ensinnäkin kaikki kokevat ne eri tavalla eli ei äitikään voi aivan ymmärtää toista äitiä eivät he ole kokeneet samaa äitiyttä ja toisenakin ei äitiys ole mikään asia jonka jälkeen voi vasta sanoneensa kokeneen rakkauden ja jonka jälkeen voi vasta ymmärtää ja kolmanneksi vaikka noissa väitteissä on joku perä koska äitiys toki on ainutlaatuista niin on väärin silti sanoa noin ja se voi satuttaa pahastikin, koska lapsettomuus voi olla tahatonta ja vaikka se olisikin oma valinta niin tuollaisten kuuleminen voi satuttaa. ja on muutenkin väärin sanoa vain että et sinä ymmärrä oli kyse mistä vain ja tilanteessa kuin tilanteessa kenelle tahansa.
Itse olen lapseton, kylläkin sen takia että olen vielä nuori.